Annons

Fågelidentifikation

Har några till som jag skulle vilja ha hjälp med:

1:an är det en liten Ängpipslärka?
2:an tror jag är en Ängpipslärka, stämmer det?
3:an tror jag är en Sånglärka, stämmer det?

Bilagor

• redu_a_tbd1760DSC_6956.jpg
    redu_a_tbd1760DSC_6956.jpg
    22.5 KB · Visningar: 298
  • redu_ a_ängpipslärka1760DSC_6915.jpg
    redu_ a_ängpipslärka1760DSC_6915.jpg
    14.1 KB · Visningar: 305
  • redu_a_sånglärka1660DSC_6495.jpg
    redu_a_sånglärka1660DSC_6495.jpg
    16.3 KB · Visningar: 298
Kan det vara en skräntärna?
med tanke på den stora, röda näbben och de svarta benen.

Bilagor

• 25 April 638.jpg
    25 April 638.jpg
    4.3 KB · Visningar: 294
Kärrhökshona?

Hej! Var ute och fiskade idag, under en paus satt jag mig med kameran i kanten på en hage och upptäckte den här fågeln jagande på låg höjd över en åker/åkant. plötsligt försvann den ner i en liten svacka på åkern så jag kunde inte se den på ett tag. Men då dyker Mickel upp efter åkerkanten och fågeln blir nog skrämd och lyfter med byte i klorna (sork?) Hinner ta den här bilden på långt håll.
Är det en Kärrhökshona? Bilden är usel men kanske någon kan artbestämma ändå.

Micke.

Bilagor

• Hona-Brun-kärrhök.jpg
    Hona-Brun-kärrhök.jpg
    97.7 KB · Visningar: 279
Hej! Var ute och fiskade idag, under en paus satt jag mig med kameran i kanten på en hage och upptäckte den här fågeln jagande på låg höjd över en åker/åkant. plötsligt försvann den ner i en liten svacka på åkern så jag kunde inte se den på ett tag. Men då dyker Mickel upp efter åkerkanten och fågeln blir nog skrämd och lyfter med byte i klorna (sork?) Hinner ta den här bilden på långt håll.

Micke.
Hej!

En brun kärrhök är det men faktiskt en hane född förra året (2k). Se t.ex de ljusa vingpennorna med kontrasterande svarta yttre handpennor.

Mvh/ Ola

Hej!

En brun kärrhök är det men faktiskt en hane född förra året (2k). Se t.ex de ljusa vingpennorna med kontrasterande svarta yttre handpennor.

Mvh/ Ola

Tack Ola!
Är riktigt dålig på fåglar men har nyligen flyttat till en plats med rikt fågelliv så intresset har väckts.

Micke.

Har några till som jag skulle vilja ha hjälp med:

1:an är det en liten Ängpipslärka?
2:an tror jag är en Ängpipslärka, stämmer det?
3:an tror jag är en Sånglärka, stämmer det?
Oops! Artade slarvigt från mobilen senast. Nu när jag tittar på en riktig skärm tycker jag att den första ser ut att vara en buskskvätta. Du har ingen annan bild på den? Ser streckad ut på sidorna men det kanske bara är bilden som försvårar?

Mvh/ Ola

Micke.
Även här vill jag revidera min uppgift en aning. Fågeln är en 3k hane (född 2009) och inte 2k som jag först skrev. Sorry! Ibland går det lite för snabbt. :)

Mvh/ Ola

Oops! Artade slarvigt från mobilen senast. Nu när jag tittar på en riktig skärm tycker jag att den första ser ut att vara en buskskvätta. Du har ingen annan bild på den? Ser streckad ut på sidorna men det kanske bara är bilden som försvårar?

Mvh/ Ola

Hej, kan nog lägga upp en närbild från samma bild eller någon mer bild i kväll, tack för hjälpen :)

En amatörfråga till, vad står 3k för?

Micke.
3 kalenderår. En fågel som t.ex den här kärrhöken som oftast börjar ny ruggning till senvåren har alltså likadan dräkt i slutet av kalender år 2 (2k) som i början av kalenderår 3 (3k). Alltså talar inte enbart siffran om i vilken dräkt de befinner sig i utan det är alltså relevant att också veta när de byter hela eller delar av dräkten samt vilken tid vi befinner oss i. En 2k kärrhök ser alltså väldigt annorlunda ut på hösten än på våren.

Hoppas jag inte rörde till det mer nu. :)

Mvh/ Ola

3 kalenderår. En fågel som t.ex den här kärrhöken som oftast börjar ny ruggning till senvåren har alltså likadan dräkt i slutet av kalender år 2 (2k) som i början av kalenderår 3 (3k). Alltså talar inte enbart siffran om i vilken dräkt de befinner sig i utan det är alltså relevant att också veta när de byter hela eller delar av dräkten samt vilken tid vi befinner oss i. En 2k kärrhök ser alltså väldigt annorlunda ut på hösten än på våren.

Hoppas jag inte rörde till det mer nu. :)

Mvh/ Ola

Den här har alltså gjort sin vårliga ruggning?

Micke.

Den här har alltså gjort sin vårliga ruggning?

Micke.
Nej tvärtom. Jag kommer inte ihåg exakt men de startar sin ruggning under senvåren och sedan pågår den under sommar-höst. Den här fågeln skulle alltså troligen sett ungefär likadan ut sent i höstas.

Faktum är att jag inte tänker säga med säkerhet att inte är ännu äldre med tanke på hur ljus den är. Den mörka vingbakkanten är typisk för yngre hanar men det finns variation. Kärrhökar är jobbiga. :)

Mvh/ Ola

Mvh/ Ola

Då har jag två bilder som jag klippt ner (men vad jag kan se så är buskskvättan med en ljus rand på huvudet och lite rödaktig på bröstet), så jag tror nog inte det.

Kanske en Trädlärka om det nu inte är en Ängspipslärka?

Bilagor

• forum a_ängpipslärka1760DSC_6956.jpg
    forum a_ängpipslärka1760DSC_6956.jpg
    13.5 KB · Visningar: 351
  • forumDSC_6954.jpg
    forumDSC_6954.jpg
    10.3 KB · Visningar: 337
Senast ändrad:
Då har jag två bilder som jag klippt ner (men vad jag kan se så är buskskvättan med en ljus rand på huvudet och lite rödaktig på bröstet), så jag tror nog inte det.

Kanske en Trädlärka om det nu inte är en Ängspipslärka?
Se där! Min första bestämning var rätt ändå. Måste väl ha tittat lite för hårt i andraläget. ;-) Det är ju precis som jag först sa om som Daniel säger en ängspip och inget annat. Gott så!

Mvh/ Ola

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar