Annons

Fågelidentifikation

Svårt att avgöra på denna bild, men det är definitivt en örn av Aquila-släktet, kanske en ung stäppörn men är inte säker på det.

// Daniel

Edit: Försvann bilden?

Hej Daniel !

Tack för ditt snabba svar ! Märker att jag inte är någon fena på det här med att ladda upp, ska se om jag kan lägga ut den igen !

Mvh

Peter

Bilagor

• 133520_499157177365_557347365_5914248_1964003_o.jpg
    133520_499157177365_557347365_5914248_1964003_o.jpg
    4.9 KB · Visningar: 373
Hej Daniel !

Tack för ditt snabba svar ! Märker att jag inte är någon fena på det här med att ladda upp, ska se om jag kan lägga ut den igen !

Mvh

Peter
Som sagt rätt tufft att vara säker på den här bilden men jag tycker också att stäppörn ser ut som ett rimligt alternativ.

Mvh/ Ola

Hej Daniel !

Mvh

Peter

Utifrån denna bild så är det inget som talar emot stäppörn modell yngre fågel. Men för att helt spika art-tillhörigheten (kejsar, större, mindre skrikörn.....) krävs bättre bilder.

/Oscar

Amerikan...

Har varit i Florida över jul-nyår, tyvärr inte mycket tid för fåglar, men några gick ju inte att missa, som den här gynnaren som löper över sanden i Clearwater. Stämmer det att det är just detta den sysslar med?

Det kommer lite fler frågor framöver, ska försöka summera 2010, så jag tänkte sätta experterna i arbete, med bilder från främst USA och Indien, det ni... :)

Bilagor

• sandlopare.jpg
    sandlopare.jpg
    27.1 KB · Visningar: 320
Har varit i Florida över jul-nyår, tyvärr inte mycket tid för fåglar, men några gick ju inte att missa, som den här gynnaren som löper över sanden i Clearwater. Stämmer det att det är just detta den sysslar med?

Det kommer lite fler frågor framöver, ska försöka summera 2010, så jag tänkte sätta experterna i arbete, med bilder från främst USA och Indien, det ni... :)
Ha, ha! Ja det stämmer ju att det är det den gör. Ska bli kul med lite goa id-bilder från USA. Kör hårt! :)

Mvh/ Ola

Mås eller tärna?

Fotad vid Röda havet i Egypten i början av januari.
Jag har lyckats identifiera sotmås och vitögd mås från samma plats men den här går jag bet på!

Bilagor

• 2011_01_02-14_20_11-8281_400L.jpg
    2011_01_02-14_20_11-8281_400L.jpg
    79.3 KB · Visningar: 285
  • 2011_01_02-14_20_44-8282_400L.jpg
    2011_01_02-14_20_44-8282_400L.jpg
    88.1 KB · Visningar: 287
Denna suddiga fågel fotade jag idag. Det var svårt att få fokus bland grenarna. Fågeln är rovfågelstor och lät sig inte fotograferas någn längre stund. Bilden är tagen i Grängesberg, Södra Dalarna. Är det någon som har en hum om vad det kan vara trots den bedrövliga kvaliteten.

Helt klart en nötskrika, har många såna som sitter ute i min trädgård och försöker äta som småfäglarna på talgbollarna.

Någon som kan hjälpa mig med denna? Fotad på ca 2500m höjd i alperna vid Matterhorn. /FW

Bilagor

• DSCN0940.jpg
    DSCN0940.jpg
    20.3 KB · Visningar: 240
Tack Peter och Stefan. Missade den i fågelboken. Det står,
- ses ofta söka föda vid skidorternas restauranger...
och det var precis där jag såg den. Blev litet förvånad över hur stor den var men det stämmer också med beskrivningen. /FW

Senast ändrad:
Fick den här rätt usla bilden av en kollega som bad mig hjälpa honom. Jag får det till en icke adult havsörn, 3 eller 4K kanske? Åldersbestämning är definitivt inte min grej, jag kanske till och med har missat arten :)

Tack på förhand

Bilagor

• eagle1.jpg
    eagle1.jpg
    8.6 KB · Visningar: 263
Fick den här rätt usla bilden av en kollega som bad mig hjälpa honom. Jag får det till en icke adult havsörn, 3 eller 4K kanske? Åldersbestämning är definitivt inte min grej, jag kanske till och med har missat arten :)

Tack på förhand
Hej!

Bilden lämpar sig kanske inte så bra för åldersbestämning men baserat på näbben som ser mörk ut samt stjärtteckning (samt inga motsättningar i övrig dräkt) så tycker jag det ser ut att vara en fågel i första vinterdräkt (dvs 2k).

Mvh/ Ola

Hej!

Bilden lämpar sig kanske inte så bra för åldersbestämning men baserat på näbben som ser mörk ut samt stjärtteckning (samt inga motsättningar i övrig dräkt) så tycker jag det ser ut att vara en fågel i första vinterdräkt (dvs 2k).

Mvh/ Ola

ok, stort tack!

tydligen var det inga fel på artbestämningen i alla fall... :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto