Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Svårt att avgöra på denna bild, men det är definitivt en örn av Aquila-släktet, kanske en ung stäppörn men är inte säker på det.

// Daniel

Edit: Försvann bilden?

Hej Daniel !

Tack för ditt snabba svar ! Märker att jag inte är någon fena på det här med att ladda upp, ska se om jag kan lägga ut den igen !

Mvh

Peter
 

Bilagor

  • 133520_499157177365_557347365_5914248_1964003_o.jpg
    133520_499157177365_557347365_5914248_1964003_o.jpg
    4.9 KB · Visningar: 373
Hej Daniel !

Tack för ditt snabba svar ! Märker att jag inte är någon fena på det här med att ladda upp, ska se om jag kan lägga ut den igen !

Mvh

Peter
Som sagt rätt tufft att vara säker på den här bilden men jag tycker också att stäppörn ser ut som ett rimligt alternativ.

Mvh/ Ola
 
Hej Daniel !

Tack för ditt snabba svar ! Märker att jag inte är någon fena på det här med att ladda upp, ska se om jag kan lägga ut den igen !

Mvh

Peter

Utifrån denna bild så är det inget som talar emot stäppörn modell yngre fågel. Men för att helt spika art-tillhörigheten (kejsar, större, mindre skrikörn.....) krävs bättre bilder.

/Oscar
 
Amerikan...

Har varit i Florida över jul-nyår, tyvärr inte mycket tid för fåglar, men några gick ju inte att missa, som den här gynnaren som löper över sanden i Clearwater. Stämmer det att det är just detta den sysslar med?

Det kommer lite fler frågor framöver, ska försöka summera 2010, så jag tänkte sätta experterna i arbete, med bilder från främst USA och Indien, det ni... :)
 

Bilagor

  • sandlopare.jpg
    sandlopare.jpg
    27.1 KB · Visningar: 320
Har varit i Florida över jul-nyår, tyvärr inte mycket tid för fåglar, men några gick ju inte att missa, som den här gynnaren som löper över sanden i Clearwater. Stämmer det att det är just detta den sysslar med?

Det kommer lite fler frågor framöver, ska försöka summera 2010, så jag tänkte sätta experterna i arbete, med bilder från främst USA och Indien, det ni... :)
Ha, ha! Ja det stämmer ju att det är det den gör. Ska bli kul med lite goa id-bilder från USA. Kör hårt! :)

Mvh/ Ola
 
Mås eller tärna?

Fotad vid Röda havet i Egypten i början av januari.
Jag har lyckats identifiera sotmås och vitögd mås från samma plats men den här går jag bet på!
 

Bilagor

  • 2011_01_02-14_20_11-8281_400L.jpg
    2011_01_02-14_20_11-8281_400L.jpg
    79.3 KB · Visningar: 285
  • 2011_01_02-14_20_44-8282_400L.jpg
    2011_01_02-14_20_44-8282_400L.jpg
    88.1 KB · Visningar: 287
Denna suddiga fågel fotade jag idag. Det var svårt att få fokus bland grenarna. Fågeln är rovfågelstor och lät sig inte fotograferas någn längre stund. Bilden är tagen i Grängesberg, Södra Dalarna. Är det någon som har en hum om vad det kan vara trots den bedrövliga kvaliteten.

Helt klart en nötskrika, har många såna som sitter ute i min trädgård och försöker äta som småfäglarna på talgbollarna.
 
Någon som kan hjälpa mig med denna? Fotad på ca 2500m höjd i alperna vid Matterhorn. /FW
 

Bilagor

  • DSCN0940.jpg
    DSCN0940.jpg
    20.3 KB · Visningar: 240
Tack Peter och Stefan. Missade den i fågelboken. Det står,
- ses ofta söka föda vid skidorternas restauranger...
och det var precis där jag såg den. Blev litet förvånad över hur stor den var men det stämmer också med beskrivningen. /FW
 
Senast ändrad:
Fick den här rätt usla bilden av en kollega som bad mig hjälpa honom. Jag får det till en icke adult havsörn, 3 eller 4K kanske? Åldersbestämning är definitivt inte min grej, jag kanske till och med har missat arten :)

Tack på förhand
 

Bilagor

  • eagle1.jpg
    eagle1.jpg
    8.6 KB · Visningar: 263
Fick den här rätt usla bilden av en kollega som bad mig hjälpa honom. Jag får det till en icke adult havsörn, 3 eller 4K kanske? Åldersbestämning är definitivt inte min grej, jag kanske till och med har missat arten :)

Tack på förhand
Hej!

Bilden lämpar sig kanske inte så bra för åldersbestämning men baserat på näbben som ser mörk ut samt stjärtteckning (samt inga motsättningar i övrig dräkt) så tycker jag det ser ut att vara en fågel i första vinterdräkt (dvs 2k).

Mvh/ Ola
 
Hej!

Bilden lämpar sig kanske inte så bra för åldersbestämning men baserat på näbben som ser mörk ut samt stjärtteckning (samt inga motsättningar i övrig dräkt) så tycker jag det ser ut att vara en fågel i första vinterdräkt (dvs 2k).

Mvh/ Ola

ok, stort tack!

tydligen var det inga fel på artbestämningen i alla fall... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.