Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

hittade denna kärrhök idag på Öland. Trodde först det var en ängshök, men blev tveksam pga den tydliga halskragen. Men jag tycker bandningen av vingarna säger ängshök? Eller är det något annat?
 

Bilagor

  • xhok1.jpg
    xhok1.jpg
    17.8 KB · Visningar: 952
  • xhok2.jpg
    xhok2.jpg
    16.5 KB · Visningar: 877
aha, ok, då får jag väl fortsätta kalla ängshöken min nemesis gällande vettiga bilder.

Fast å andra sidan är det väl knappast enklare att hitta en blå kärrhök än en ängshök på Öland vid den här tiden på året...

Tack så mycket för supersnabb hjälp!
 
aha, ok, då får jag väl fortsätta kalla ängshöken min nemesis gällande vettiga bilder.

Fast å andra sidan är det väl knappast enklare att hitta en blå kärrhök än en ängshök på Öland vid den här tiden på året...

Tack så mycket för supersnabb hjälp!

Njaa... än så länge är nog chansen större för ängshök (ffa 1K-fåglar, skitsnygga i sin koppar-stass) än blåhök. "Ditt" ex kan handla om en icke häckande individ eller en hona som har häckat någonstans i mellansverige. Men normalt sett så är det ännu lite för tidigt på säsongen för sydsträckande blåhökar från norr.

Är du kvar på Öland nu, så cruisa gärna längs tvärvägen som passerar Eketorps borg samt östra vägen från Ottenby kungsgård upp till Gräsgårds hamn. Bra marker för ängshök. Ofta har man dom nära vägen, varför man inte behöver lubba ut i terrängen.

Lycka till!
Oscar
 
Njaa... än så länge är nog chansen större för ängshök (ffa 1K-fåglar, skitsnygga i sin koppar-stass) än blåhök. "Ditt" ex kan handla om en icke häckande individ eller en hona som har häckat någonstans i mellansverige. Men normalt sett så är det ännu lite för tidigt på säsongen för sydsträckande blåhökar från norr.

Är du kvar på Öland nu, så cruisa gärna längs tvärvägen som passerar Eketorps borg samt östra vägen från Ottenby kungsgård upp till Gräsgårds hamn. Bra marker för ängshök. Ofta har man dom nära vägen, varför man inte behöver lubba ut i terrängen.

Lycka till!
Oscar

Tack!

Jag "bor" vid den vägen på mornarna... ;-)

Blåhöken på bilden är tagen 500 m ost om avtagsvägen till ottenby. Hittade även en ängshök norr om Seby och ytterligare en vid möckelmossen, men idag blev det inga "kodak moments"...
 
Blev faktiskt en riktigt vettig ängshök idag, vid Eketorp :)

Och här då, en grå flugsnappare och en juv rödhake?
 

Bilagor

  • graflug.jpg
    graflug.jpg
    21 KB · Visningar: 831
  • rodhake.jpg
    rodhake.jpg
    24.8 KB · Visningar: 807
För nu är det väl i alla fall en ängshök?
 

Bilagor

  • hok1.jpg
    hok1.jpg
    9.4 KB · Visningar: 1,242
  • hok1b.jpg
    hok1b.jpg
    9.9 KB · Visningar: 1,123
Mission impossible???

Är det möjligt utifrån dessa kassa bilder att artbestämma denna? Bild från Sollefteå i veckan...

edit: Svårt att säga storlek då det va ganska långt. Fick för mig att den jagade småfåglar och gjorde en lov runt ett buskage...
 

Bilagor

  • Unidentified.jpg
    Unidentified.jpg
    6.1 KB · Visningar: 748
Vad är detta för fågel?

Fotograferad vid havet,i en vik där den gick och letade mat i tångbanken.Någon som vet vad det kan vara för en fågel.
 

Bilagor

  • okänd IMG_2950.jpg
    okänd IMG_2950.jpg
    24.4 KB · Visningar: 737
Mission impossible???

Är det möjligt utifrån dessa kassa bilder att artbestämma denna? Bild från Sollefteå i veckan...

edit: Svårt att säga storlek då det va ganska långt. Fick för mig att den jagade småfåglar och gjorde en lov runt ett buskage...

Ringduva

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.