Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Osquar
Aktiv medlem
Paodi
Aktiv medlem
Ormvråk
Brun kärrhök
/Oscar
Ah, det var så tråkigt..
Trodde det, men hoppades lite på bivråk och ängshök som de skröt så mycket om det var så gott om.
Tackar!
Också brun kärrhök?
Bilagor
Senast ändrad:
Osquar
Aktiv medlem
Ah, det var så tråkigt..
Trodde det, men hoppades lite på bivråk och ängshök som de skröt så mycket om det var så gott om.
Tackar!
Också brun kärrhök?
Yepp!
Att det skryts om att det finns mycket bivråk och ängshök på någon lokal (f.ö en jäkligt knepig kombination biotopmässigt..), så betyder det inte per automatik att "alla" rovisar på aktuell lokal alltid är bivråk och ängshök! Trots allt så är exempelvis dess kusiner ormvråk och brun kärrhök betydligt vanligare samt förekommer i mer spridda biotoper.
/Oscar
Paodi
Aktiv medlem
Jo, så är det så klart, men man får ju drömma lite.
Slänger in ett par till för att utbilda mig lite.
1 = Inte speciellt röd, men en ung rödspov kanske?
2 = Kornsparv?
3 = Svartvit flugsnappare? Att det ljusa partiet går runt i nacken kanske inte stämmer in riktigt dock?
2 = Kornsparv?
3 = Svartvit flugsnappare? Att det ljusa partiet går runt i nacken kanske inte stämmer in riktigt dock?
Bilagor
Osquar
Aktiv medlem
Jo, så är det så klart, men man får ju drömma lite.
2 = Kornsparv?
Rödspov
Sånglärka
Svartvit flugsnappare (med reservation för halsbandsflugsnappare)
/Oscar
ArneBerne
Aktiv medlem
Osquar
Aktiv medlem
Bilderna är tagna på Lofoten. Falken kretsade runt örnen och irriterade den hela tiden. Kan någon se på dessa bilder vilken falk det är? Hälsningar Arne
Svårt, men jag får vibbar av tornfalk...
Ser avgjort för liten och klen ut för pilgrimsfalk eller jaktfalk. På mittenbilden kan man skönja ett svart ändband på stjärten. Den nedersta bilden visar mörka handovansidor. Men helt hundra är jag inte, men om ej Toffe? Ente en susning...
/Oscar
Birdman
Aktiv medlem
Svårt, men jag får vibbar av tornfalk...
Ser avgjort för liten och klen ut för pilgrimsfalk eller jaktfalk. På mittenbilden kan man skönja ett svart ändband på stjärten. Den nedersta bilden visar mörka handovansidor. Men helt hundra är jag inte, men om ej Toffe? Ente en susning...
/Oscar
Håller absolut med om att tornfalk är den bästa gissningen, speciellt efter den sista bilden.
// Daniel
Birdman
Aktiv medlem
Stämmer bra det.En liten vadare fotad vid Stekenjokk, Lappland. Enligt min bok kan det vara en mosnäppa, stämmer det?
gunau
Aktiv medlem
Stämmer bra det.
Tack Daniel!
Nästa fråga. Detta borde väl vara en lappsparv även om ansiktet inte är helt svart?
Bilagor
Birdman
Aktiv medlem
Tack Daniel!
Nästa fråga. Detta borde väl vara en lappsparv även om ansiktet inte är helt svart?
Visst är det en lappsparv.
// Daniel
Birdman
Aktiv medlem
Någon som kan tala om vad denna dassiga bild föreställer?
Det föreställer en ormvråk.
// Daniel
edvardwendelin
Aktiv medlem
Osquar
Aktiv medlem
Är detta en lärkfalk?
Hade den på nära håll, men pratade i telefon med min sambo som försökte förklara vad jag skulle handla, kameran råkade stå i M. Tokigt värre, men det kommer fler möjligheter
mvh,
Edvard
Yepp!
/Oscar
Korpkraxarn
Aktiv medlem
Här kommer en nöt för er bestämningssugna...
Denna vadare fotade jag i Ottenby idag. Den gick en bit norr om udden, på västra sidan i en liten vik. De två fåglar det står emellan är juv. brushane och mindre gulbena. Juv brushane är ju självklart rimligast men tycker mycket passar in på gulisen och inte brusen, d.v.s väldigt slank och gracil kroppsform, ganska ljus på huvud, bröst, och mage och färgerna på ryggen. Vad säger ni?
Denna vadare fotade jag i Ottenby idag. Den gick en bit norr om udden, på västra sidan i en liten vik. De två fåglar det står emellan är juv. brushane och mindre gulbena. Juv brushane är ju självklart rimligast men tycker mycket passar in på gulisen och inte brusen, d.v.s väldigt slank och gracil kroppsform, ganska ljus på huvud, bröst, och mage och färgerna på ryggen. Vad säger ni?
Bilagor
Osquar
Aktiv medlem
Här kommer en nöt för er bestämningssugna...
Gluttsnäppa
/Oscar