Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Ah, det var så tråkigt..
Trodde det, men hoppades lite på bivråk och ängshök som de skröt så mycket om det var så gott om. ;)

Tackar!

Också brun kärrhök?

Yepp!

Att det skryts om att det finns mycket bivråk och ängshök på någon lokal (f.ö en jäkligt knepig kombination biotopmässigt..), så betyder det inte per automatik att "alla" rovisar på aktuell lokal alltid är bivråk och ängshök! Trots allt så är exempelvis dess kusiner ormvråk och brun kärrhök betydligt vanligare samt förekommer i mer spridda biotoper.

/Oscar
 
Jo, så är det så klart, men man får ju drömma lite. ;)

Slänger in ett par till för att utbilda mig lite.

1 = Inte speciellt röd, men en ung rödspov kanske?
2 = Kornsparv?
3 = Svartvit flugsnappare? Att det ljusa partiet går runt i nacken kanske inte stämmer in riktigt dock?
 

Bilagor

  • rödspov.JPG
    rödspov.JPG
    19.5 KB · Visningar: 440
  • kornsparv.JPG
    kornsparv.JPG
    16.4 KB · Visningar: 436
  • jaru.JPG
    jaru.JPG
    13.5 KB · Visningar: 429
Jo, så är det så klart, men man får ju drömma lite. ;)

Slänger in ett par till för att utbilda mig lite.

1 = Inte speciellt röd, men en ung rödspov kanske?
2 = Kornsparv?
3 = Svartvit flugsnappare? Att det ljusa partiet går runt i nacken kanske inte stämmer in riktigt dock?

Rödspov
Sånglärka
Svartvit flugsnappare (med reservation för halsbandsflugsnappare)

/Oscar
 
Vilken falk??

Bilderna är tagna på Lofoten. Falken kretsade runt örnen och irriterade den hela tiden. Kan någon se på dessa bilder vilken falk det är? Hälsningar Arne
 

Bilagor

  • _D3A2569.jpg
    _D3A2569.jpg
    48.4 KB · Visningar: 400
  • _D3A2570.jpg
    _D3A2570.jpg
    46.8 KB · Visningar: 393
  • _D3A2571.jpg
    _D3A2571.jpg
    46.9 KB · Visningar: 387
Bilderna är tagna på Lofoten. Falken kretsade runt örnen och irriterade den hela tiden. Kan någon se på dessa bilder vilken falk det är? Hälsningar Arne

Svårt, men jag får vibbar av tornfalk...
Ser avgjort för liten och klen ut för pilgrimsfalk eller jaktfalk. På mittenbilden kan man skönja ett svart ändband på stjärten. Den nedersta bilden visar mörka handovansidor. Men helt hundra är jag inte, men om ej Toffe? Ente en susning...

/Oscar
 
Svårt, men jag får vibbar av tornfalk...
Ser avgjort för liten och klen ut för pilgrimsfalk eller jaktfalk. På mittenbilden kan man skönja ett svart ändband på stjärten. Den nedersta bilden visar mörka handovansidor. Men helt hundra är jag inte, men om ej Toffe? Ente en susning...

/Oscar


Håller absolut med om att tornfalk är den bästa gissningen, speciellt efter den sista bilden.

// Daniel
 
En liten vadare fotad vid Stekenjokk, Lappland. Enligt min bok kan det vara en mosnäppa, stämmer det?
 

Bilagor

  • Kanske mosnäppa 400.jpg
    Kanske mosnäppa 400.jpg
    37.7 KB · Visningar: 416
Är detta en lärkfalk?

Hade den på nära håll, men pratade i telefon med min sambo som försökte förklara vad jag skulle handla, kameran råkade stå i M. Tokigt värre, men det kommer fler möjligheter :)

mvh,
Edvard
 

Bilagor

  • falk2.jpg
    falk2.jpg
    12.8 KB · Visningar: 388
Här kommer en nöt för er bestämningssugna...

Denna vadare fotade jag i Ottenby idag. Den gick en bit norr om udden, på västra sidan i en liten vik. De två fåglar det står emellan är juv. brushane och mindre gulbena. Juv brushane är ju självklart rimligast men tycker mycket passar in på gulisen och inte brusen, d.v.s väldigt slank och gracil kroppsform, ganska ljus på huvud, bröst, och mage och färgerna på ryggen. Vad säger ni?
 

Bilagor

  • Vilken Vadare 2.jpg
    Vilken Vadare 2.jpg
    12.1 KB · Visningar: 377
Här kommer en nöt för er bestämningssugna...

Denna vadare fotade jag i Ottenby idag. Den gick en bit norr om udden, på västra sidan i en liten vik. De två fåglar det står emellan är juv. brushane och mindre gulbena. Juv brushane är ju självklart rimligast men tycker mycket passar in på gulisen och inte brusen, d.v.s väldigt slank och gracil kroppsform, ganska ljus på huvud, bröst, och mage och färgerna på ryggen. Vad säger ni?

Gluttsnäppa

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.