Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Jovisst ryttlar ormvråken, det har jag sett vid ett flertal ggr. Den gör det dock ej så frekvent som fjällvråken.
 
Sans skrev:
Vad innebär ryttla och vad har det för syfte?


Ryttla är en förmåga hos vissa fåglar att stå stilla i luften genom att slå snabbt med vingarna. Finns nog främst hos arter som lever vid öppna ytor där det inte finns så mycket träd att spana från, tex i fjällen. Även tärnor kan ryttla över havet, och så också fiskgjusen.

//David
 
Gissa fågel!

Nån som har nån ide vad detta kan vara för nåt?
/Matte
 

Bilagor

  • img2005-08-14_12.jpg
    img2005-08-14_12.jpg
    78.1 KB · Visningar: 4,857
Tyvärr är jag ingen expert eller något. Men min första tanke när jag ser fågeln är uggla. :) Jag har säkert fel, men jag ville gissa. ;)
 
Det är en ungfågel och man kan tänka sig att de mittersta stjärtpennorna inte är riktigt utväxta ännu. Det skulle ju kunna förklara varför stjärten är kluven.
 
Noterar att "partiellt albinistisk" är en fras som förekommer en del här. Med risk för att låta som en riktig besserwisser vill jag för formens skull påpeka att en albino alltid är helt pigmentlös och alltså helt vit (vissa undantag finns) med röda ögon. Fåglar och djur med vita markeringar är partiellt leucistiska. Leucism uppstår på grund av att ämnet som bevarar pigment saknas så att pigmentet bryts ner snabbare än det kan återbildas. Helt leucistiska djur är helvita men med normalt färgade ögon.
 
Bofink?

Jag har postat bofinkar här tidigare, men är ändå osäker. Är detta också en bofink?
 

Bilagor

  • bofink.jpg
    bofink.jpg
    92.6 KB · Visningar: 874
Här kommer en sista. Vad kan detta vara för en fågel? Ber om ursäkt för kvalitén, men den var så långt borta. Den sjöng jättevackert och skimrade när den flög.
 

Bilagor

  • img_9810.jpg
    img_9810.jpg
    37.6 KB · Visningar: 869
Hepp, eftersom ni verkar gilla att identifiera fåglar (själv är jag milt nyfiken om ni klarar denna) så bifogar jag följande. :)
 

Bilagor

  • pict3020.jpg
    pict3020.jpg
    59.2 KB · Visningar: 849
Birdman skrev:
Är inte det en såndär Kea från Nya Z? Totalt osäker dock...

Du kan ha rätt, bilden är tagen i Nya Zeeland strax norr om Milford Sound, dvs på södra delen av södra ön. Om det är en Kea eller inte vet jag faktiskt inte men mycket imponerande att du plockade landet pang på :)
 
Eftersom den sitter på en bil på sydön finns det skäl att tro att det är just en Kea och inte en Kākā (jo det är säkert), den andra arten i samma släkte. Kākān är nämligen mer skogsbunden och mörkare i dräkten vad jag förstår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.