Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Aquila79
Aktiv medlem
Sans skrev:
Vad innebär ryttla och vad har det för syfte?
Ryttla är en förmåga hos vissa fåglar att stå stilla i luften genom att slå snabbt med vingarna. Finns nog främst hos arter som lever vid öppna ytor där det inte finns så mycket träd att spana från, tex i fjällen. Även tärnor kan ryttla över havet, och så också fiskgjusen.
//David
Osquar
Aktiv medlem
Aquila79 skrev:
Ser ut som en grå flugsnappare
Med kluven stjärt? Jag lurade oxå på grå flug, men stjärten funkar inte med grå flug...
/Oscar
Aquila79
Aktiv medlem
Osquar skrev:
Med kluven stjärt? Jag lurade oxå på grå flug, men stjärten funkar inte med grå flug...
/Oscar
Tjena!
Jag kan iaf inte få det till nåt annat. Kolla tex denna bilden, stjärten kan se kluven ut ibland.
http://perekije.webblogg.se/images/gr_flugsnappare_gr_nna_6_juli_06_1152278827.jpg
Mvh
David
Osquar
Aktiv medlem
Aquila79 skrev:
Tjena!
Jag kan iaf inte få det till nåt annat. Kolla tex denna bilden, stjärten kan se kluven ut ibland.
http://perekije.webblogg.se/images/gr_flugsnappare_gr_nna_6_juli_06_1152278827.jpg
Mvh
David
Se där.... Jag håller med om grå flug och uppenbarligen kan ju stjärten vara kluven!
/Oscar
Thomas Holmberg
Medlem
Det är en ungfågel och man kan tänka sig att de mittersta stjärtpennorna inte är riktigt utväxta ännu. Det skulle ju kunna förklara varför stjärten är kluven.
oskila
Aktiv medlem
Noterar att "partiellt albinistisk" är en fras som förekommer en del här. Med risk för att låta som en riktig besserwisser vill jag för formens skull påpeka att en albino alltid är helt pigmentlös och alltså helt vit (vissa undantag finns) med röda ögon. Fåglar och djur med vita markeringar är partiellt leucistiska. Leucism uppstår på grund av att ämnet som bevarar pigment saknas så att pigmentet bryts ner snabbare än det kan återbildas. Helt leucistiska djur är helvita men med normalt färgade ögon.
silfver
Aktiv medlem
Kanon!! Tackar ödmjukast.Birdman skrev:
Lövsångare, bofink och svartvit flugsnappare.
Lan
Aktiv medlem
Birdman skrev:
Är inte det en såndär Kea från Nya Z? Totalt osäker dock...
Du kan ha rätt, bilden är tagen i Nya Zeeland strax norr om Milford Sound, dvs på södra delen av södra ön. Om det är en Kea eller inte vet jag faktiskt inte men mycket imponerande att du plockade landet pang på