Annons

Fågelidentifikation

Är det samma fågel och vilken?

Tycker det är skitsvårt med dessa, såg dom på precis samma ställe.

Bilagor

• rovis10 (custom).jpg
    rovis10 (custom).jpg
    15.8 KB · Visningar: 394
Lars: Din rovfågel är en ormvråk.

Visst är den något ljus än vad som är normalt, men ormvåkar (de ljusa kallas populärt för börringevråkar) visar upp varierande teckning från det allra ljusaste till allra mörkaste.

De ljusa kan ibland för det otränade ögat förväxlas med fjällvråken, men tittar man noga finns det många detaljer som skiljer. Titta och jämför med en bra fågelbok (tex. Fågelguiden).

// Daniel

Birdman skrev:

Visst är den något ljus än vad som är normalt, men ormvåkar (de ljusa kallas populärt för börringevråkar) visar upp varierande teckning från det allra ljusaste till allra mörkaste.

De ljusa kan ibland för det otränade ögat förväxlas med fjällvråken, men tittar man noga finns det många detaljer som skiljer. Titta och jämför med en bra fågelbok (tex. Fågelguiden).

// Daniel

Jag är oerhört imponerad av dina kunskaper Daniel, och undrar hur man ser skillnad, jag är ägare av fågelguiden men tycker det är svårt. Om du jämför lars bild ovan med den här:

http://www.larslundmark.se/fjallvrak.asp

Hur ser du att den ena är en fjällvråk och den andra är en ormvråk. Jag är oerhört tacksam för några konkreta tips, visst går det att kolla hemma om man fått en hygglig bild, men det vore kul att kunna se det i fält också.

Tack för de trevliga orden. Man får en viss vana att artbestämma fåglar efter 26 år som relativt aktiv skådare. Jag vet att det finns mer folk här på sidan som har samma kunskaper som mig eller rent av mer. Det är dock alltid roligt att hjälpa de "nödsatta" :D

Ofta svårt att avgöra på bild, men det första jag tittar på är fågelns "intryck" (skådare brukar prata om det engelska låneordet jizz). Det kan handla om storlek, kroppsform och/eller sättet att flyga. Allmänt uppträdande helt enkelt.

Sedan kan man gå in och kolla på dräktdetaljer. Lars ormvråk är inte någon fjällvråk på grund av den fina streckningen på undersidan av stjärten (fjäll har endast ett mörkt ändband). Vidare är form och mängd brunt på buken/flanken (fjäll har mer kraftigt färgad och större fläck) en ytterligare ledtråd och slutligen streckningen på armpennorna för mycket utbredd på vingen. Ovansidan är även ett bra sätt att skilja arterna åt och det är oftast i Skåne man träffar på dessa ljusa ormvråkar.

Slutligen kan man avföra fjällvråk på grund av att den är plåtad i Skåne i slutet av maj/början av juni. Visserligen är det vanskligt att göra så, men fjäll så pass långt söder ut vid denna tid är rätt sällsynt.

// Daniel

Birdman skrev:

// Daniel

Tack för bra tips och ID

Ejderhona

Kan detta vara en Ejderhona? Tycker näbben är så rak från pannan och det verkar ejdern ha.
Thomas

Bilagor

• ejderhona.jpg
    ejderhona.jpg
    71 KB · Visningar: 365
och den här hackspetten bör väl vara av den mindre typen? :)

Bilagor

• mindrehackspett4.jpg
    mindrehackspett4.jpg
    96.3 KB · Visningar: 317
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar