Pickamela
Aktiv medlem
En av mina bilder ska gå i tryck med en artikel och jag vet inte hur jag ska göra med färghanteringen. Jag använder Photoshop CS3. Vilken profil ska jag spara bilden i? Vilket filformat ska jag spara bilden i? Vilken ppi ska jag spara i? Hur lågupplöst behöver de ha bilen för att det ska bli bra att trycka t.ex. en framsida som är i storlek A4 respektive att ha en liten infälld bild i t.ex. 8x10cm inne i tidningen? 2336 x 3396 pixlar är bildens storlek i fullt format.
Kanske väl specifika frågor, men jag vet inte ens hur jag ska tänka här. Det är en medlemstidning där redaktionen inte direkt har koll på tekniska frågor, så att de förra gången gjorde min bild väldigt pixlig på framsidan av tidningen men helt ok i mindre storlek inuti. Hur kan jag undvika det?
Tacksam för svar!
Kanske väl specifika frågor, men jag vet inte ens hur jag ska tänka här. Det är en medlemstidning där redaktionen inte direkt har koll på tekniska frågor, så att de förra gången gjorde min bild väldigt pixlig på framsidan av tidningen men helt ok i mindre storlek inuti. Hur kan jag undvika det?
Tacksam för svar!