Annons

Vilken upplösning för att förhindra kopiering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då börjar det väl närma sig att bilden inte längre är bra reklam för fotografen?

Jag menade inte att fotografen skulle skriva ut den här låga upplösninge. Jag menade att det kan räcka för att kunden skulle kunna skicka med bilder i mail.
Jag håller med om att det egentligen är för låg upplösning för att granska bilden ordentligt men trådskaparen var ju orolig för att kunden ev. skulle få för sig att själv skriva ut bilderna.
 
Då börjar det väl närma sig att bilden inte längre är bra reklam för fotografen?
Precis. Eftersom man inte kan förhindra folk att kopiera bilder för privat bruk, oavsett om det är fysiska bilder eller man visar dem på webben/mejl får man göra dem så dåliga att ingen vill kopiera. T ex genom att ha extremt dålig upplösning eller förstöra dem med en ful "vattenstämpel".

Jag undrar hur frågeställaren tänker göra med de 10x15-kopior som han ska leverera till kunden -- ska de också vara i så låg upplösning att de inte går att kopiera?
 
Kan ni tala om för mig i klarspråk hur jag ska gå tillväga i CS4??

Är det bara att ändra upplösningen till 600x400 och sedan spara med kvalitetsnivå 4 eller 5 eller ska jag gå tillväga på något annat sätt?
 
Alltså rekomenderas nivå 5? Vad går gränsen för hyffsad kvalitet 15x utskrift med 600x400pixlar: nivå 2? 3? 4? 5? 6?
 
Men jag tror inte skillnaden i filstorlek är så hemskt stor mellan kvalitet "6" och kvalitet "8" - jag hade nog lagt mig någonstans i detta intervall - framför allt om det är som du säger, att du inte ser någon större skillnad själv. Jpg-komprimeringens arbetssätt i sig självt ger att filen växer oproportionerligt jmf med kvalitetsvinsten de sista "hacken" upp mot max kvalitet.


När jag för många år sedan försökte förstå mig på jpeg-formatet i allmänhet och jpeg i Photoshop i synnerhet så vill jag minnas att jag fann att det i Photoshop är ett markant steg mellan kvalitet 7 och 8, jag tror (kan ha fel här) att Photoshop med kavalitet 7 använder en lägre upplösning för färginformationen än för luminasinformationen (vilket är en vanlig komprimeringsteknik inom videovärlden). Resultatet är i vart fall påtagligt synligare block vid små detaljer, sedan dess använder jag konsekvent kvalitet 8 för mina webbilder (högre kvalitet gav för stora bildfiler enligt mitt tycke).

Finns sedan en artikel jpeg-komprimering på min webbsida:

http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion10.html
 
Alltså rekomenderas nivå 5? Vad går gränsen för hyffsad kvalitet 15x utskrift med 600x400pixlar: nivå 2? 3? 4? 5? 6?

Du får prova dig fram till vad du anser vara acceptabel kvalitet, tänk på att kvaliteten även beror på bildens innehåll. Saknas små detaljer eller skarpa kontraster går det att välja en lägre nivå, och tvärt om. Gräsmattor brukar vara svåra att jpeg-komprimera, för stor färgvariation och för små detaljer.

Det som i huvudsak skiljer kvalitetsnivåerna i den lägre änden av skalan är den minsta storleken på blocken som bygger upp bilden, tänk på bilden som en mosaik av olika stora bitar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.