Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett bra 70-300-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
förstår inte ens vad det står på sidan :) hehe

Det viktiga (för dig):

Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR + HB-36 zonnekap (solskydd, solkeps, = motljusskydd) + CL-1022 lensbuidel (Linslock) , met 2jaar garantie, Nederlands
Actuele voorraad status: Direct leverbaar (finns i lager)
Meer info >>
€ 859,00 (listpris)
€ 349,00 (reapris)

JAg har alltså handlat ett sådant från dem och det har fungerat utmärkt. EU-garanti, "gula lappen" och hela kittet. Objektivet har du ju provat, bättre i prisklasssen lär du inte hitta - Sigma (339 euro på sidan) är ju kanske inte ens lika bra, och du lär ju absolut få ett bättre begpris på ett "äkta Nikkor" än på Sigmat om du säljer (igen).

Till den sunt misstänksamme DSprotection: Jo, det finns ett billigare Nikkorobjektiv med snarlik beteckning, alldeles riktigt. På den angivna sidan kostar det 119 euro. Har du öppnat och kollat ?
 
Jo jag har tittat :) men funderar på om de är gråimport eller inte, vissa säger att de är det och vissa inte, men alla dom flesta nikon produkterna de köpt sägs inte ha varit gråimport :)


Det viktiga (för dig):

Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR + HB-36 zonnekap (solskydd, solkeps, = motljusskydd) + CL-1022 lensbuidel (Linslock) , met 2jaar garantie, Nederlands
Actuele voorraad status: Direct leverbaar (finns i lager)
Meer info >>
€ 859,00 (listpris)
€ 349,00 (reapris)

JAg har alltså handlat ett sådant från dem och det har fungerat utmärkt. EU-garanti, "gula lappen" och hela kittet. Objektivet har du ju provat, bättre i prisklasssen lär du inte hitta - Sigma (339 euro på sidan) är ju kanske inte ens lika bra, och du lär ju absolut få ett bättre begpris på ett "äkta Nikkor" än på Sigmat om du säljer (igen).

Till den sunt misstänksamme DSprotection: Jo, det finns ett billigare Nikkorobjektiv med snarlik beteckning, alldeles riktigt. På den angivna sidan kostar det 119 euro. Har du öppnat och kollat ?
 
Det viktiga (för dig):

Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR + HB-36 zonnekap (solskydd, solkeps, = motljusskydd) + CL-1022 lensbuidel (Linslock) , met 2jaar garantie, Nederlands
Actuele voorraad status: Direct leverbaar (finns i lager)
Meer info >>
€ 859,00 (listpris)
€ 349,00 (reapris)

JAg har alltså handlat ett sådant från dem och det har fungerat utmärkt. EU-garanti, "gula lappen" och hela kittet. Objektivet har du ju provat, bättre i prisklasssen lär du inte hitta - Sigma (339 euro på sidan) är ju kanske inte ens lika bra, och du lär ju absolut få ett bättre begpris på ett "äkta Nikkor" än på Sigmat om du säljer (igen).

Till den sunt misstänksamme DSprotection: Jo, det finns ett billigare Nikkorobjektiv med snarlik beteckning, alldeles riktigt. På den angivna sidan kostar det 119 euro. Har du öppnat och kollat ?


Vet inte på vilket sätt jag verkade misstänksam? Jag bara konstaterade att det finns ett 70-300 utan VR eftersom jag vet att det finns.
 
Vet inte på vilket sätt jag verkade misstänksam? Jag bara konstaterade att det finns ett 70-300 utan VR eftersom jag vet att det finns.

Jag tyckte du var sunt skeptisk. Det bör man vara på nätet. Jag utgick förstås från att du menade att man måste se upp så man köper rätt vara.

Jag kollade själv två gånger innan jag handlade, därför att skillnaden mellan 3500 och normalt listpris i Sverige var ju avsevärd. Det är ju en av de viktiga sakerna att tänka på då man letar fynd: Talar man m exakt samma produkt och och hur stor "är det för bra för att vara sant"-faktor skall man väga in.

Men just i denna webaffär handlade det om ett äkta EU-Nikkor (direkt från Nikon BV i Holland, europaagenten), med alla garantier, ingen gråimport, och inga sk "ojdå-vi skrev fel i annonsen"-trix.
 
Evaluations By Bjørn Rørslett

http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html

AFS 70-300 mm f/4.5-5.6 ED VR G

This lens is a further development of an affordable all-in-one zoom lens for the keen amateurs, and they get good value for their money too. The 70-300 delivers crisp and sharp images all along its zooming range, and the VR adds further practical usefulness to it (so would of course a faster speed, but then the lens would not be this compact, nor affordable). There is mild barrel distortion on the short end that quickly changes into the pincushion type, and this is manifestedly visible beyond 200 mm.

My main gripe is the presence of chromatic aberrations that creep in towards the telephoto end and since they comprise both the red-cyan and the blue-yellow type, removing them in post-processing takes a little patience and might demand more efforts than the average user is prepared to apply to his or her image files.

Otherwise, the lens handles quite nicely even on the D3, and the dedicated long lens hood reduced flare too. Set the lens to f/5.6-f/8 at the short end and around f/8-f/11 at the long end to extract maximum image quality from it.
 
Kollade på sigma gluggen på kamera-express.nl och där heter den såhär (om det nu är samma?)
Sigma 70-300mm Ni F/4.0-5.6 OS HSM (incl. zonnekap) - Nikon (FX, DX), FujiFilm (AF)

HSM motor har ju inte den jag sett här i Sverige och de var ju de som var det lilla negativa med Sigman, någon som vet något om detta ?
 
Kollade på sigma gluggen på kamera-express.nl och där heter den såhär (om det nu är samma?)
Sigma 70-300mm Ni F/4.0-5.6 OS HSM (incl. zonnekap) - Nikon (FX, DX), FujiFilm (AF)

HSM motor har ju inte den jag sett här i Sverige och de var ju de som var det lilla negativa med Sigman, någon som vet något om detta ?

Hittar inget om en HSM-version på sigmas sida. Det troligaste är att det är ett typo från kamera-exress sida.

http://www.sigmaphoto.com/shop/70-300mm-f4-56-dg-os-sigma
 
Äntligen blev det ett objektiv efter all osäkerhet ! Men så blir det ibland att man velar fram och tillbaka.Bara att gratulera,du kommer inte att bli besviken ! MVH.

Ja det blev de :) Nikon är Nikon så är det bara, samt att de är lite kaxigare med Original nej men eftersom jag är mycket i skogen och fotar fåglar, råddjur och dylikt så beslöt jag mig för att jag behöver snabb och bra AF och där föll ju Sigman pladask, samt att jag kollade på gamla bilder med min 30-700mm VRII och de är ju grym kvalle vid 300mm :) hoppas de blir bra med betalningen och allt nu så man inte blir lurad bara
 
Ja det blev de :) Nikon är Nikon så är det bara, samt att de är lite kaxigare med Original nej men eftersom jag är mycket i skogen och fotar fåglar, råddjur och dylikt så beslöt jag mig för att jag behöver snabb och bra AF och där föll ju Sigman pladask, samt att jag kollade på gamla bilder med min 30-700mm VRII och de är ju grym kvalle vid 300mm :) hoppas de blir bra med betalningen och allt nu så man inte blir lurad bara

Här var ju en i tråden som hade handlat därifrån så det är nog ingen fara.
 
Kollade på sigma gluggen på kamera-express.nl och där heter den såhär (om det nu är samma?)
Sigma 70-300mm Ni F/4.0-5.6 OS HSM (incl. zonnekap) - Nikon (FX, DX), FujiFilm (AF)

HSM motor har ju inte den jag sett här i Sverige och de var ju de som var det lilla negativa med Sigman, någon som vet något om detta ?

Photoreview har testat den.

www.photoreview.com.au/Sigma/reviews/cameraaccessories/sigma-70300mm-f456-dg-os-lens.aspx

De skriver bl a: The 70-300mm f/4-5.6 DG OS is not equipped with an HSM (Hyper-Sonic Motor) so autofocusing is not super-fast.
 
Photoreview har testat den.

www.photoreview.com.au/Sigma/reviews/cameraaccessories/sigma-70300mm-f456-dg-os-lens.aspx

De skriver bl a: The 70-300mm f/4-5.6 DG OS is not equipped with an HSM (Hyper-Sonic Motor) so autofocusing is not super-fast.

Det är nog som så här: Om det här Sigma-objektivet kostar 3500 och Nikkoroptiken kostar 6000 kan man fundera ett tag. När det bara skiljer en hundring eller två (vilket det gjorde i det här fallet) , så är det inget direkt val, eftersom Sigmaobjektivet tydligen är ungefär lika bra optiskt. men inte bättre på något annat sätt.

Därmed inte sagt att Nikkoroptiken nödvändigtvis är är 2.500 kr bättre,vilket är utgångspunkten i till exempel Cyperfotos jämförelse.
 
Hej ! Har läst en del tester nu om detta Nya Sigma 70-300 objektiv och man kan bara konstatera att trådskaparen efter mycket osäkerhet gjort ett bra val och valt Nikon.Sigman är optiskt lika bra men har slö AF samt är högljudd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.