Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett bra 70-300-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Ringde cyberphoto och hörde lite med dom och dom sade att de är inga radikala skillnader, den största skillnaden är att AF låter lite och är lite saktare på Sigman men Sigman är mycket skarpare än Nikons, alltså bara positiva skillander sade dom.
 
Hej!

Ringde cyberphoto och hörde lite med dom och dom sade att de är inga radikala skillnader, den största skillnaden är att AF låter lite och är lite saktare på Sigman men Sigman är mycket skarpare än Nikons, alltså bara positiva skillander sade dom.

Förstår inte riktigt ditt problem. Du har haft ett Nikkor 70-300 VR tidigare, var du nöjd med det? Om inte, köp Sigmat.
På mig verkar det som du oroar dig mest för vad folk ska tycka om att du haft ett som du sålt och köper ett likadant igen, i så fall, köp Sigmat.

Enligt mitt tycke finns bara några marginella fördelar med att välja Sigma:

+ ca 700:- billigare
+ drygt 100 gram lättare

Vad får du om du lägger till 700:- och väljer Nikon:

+ tyst innerfokusering med ultraljudsmotor
+ snabbare AF
+ funkar även på FX

Vad jag kan se saknar båda objektiven stativfäste. Har svårt att tro att Sigmat skulle vara mycket skarpare, det får stå för Cyberphoto. Enligt dom tester jag sett är objektiven likvärdiga upp till 200mm men Nikon aningen skarpare vid 300mm. Tror dock ärligt talat att du inte lär märka nån större skillnad.
Värt att tänka på kanske också är, att om du sen tidigare har Nikonobjektiv i din kameraväska kommer fokusringen att löpa åt "fel" håll på Sigmat.

För mig vore valet enkelt till Nikons fördel, men fundera på vilka egenskaper som är viktiga för DIG och välj därefter!

M v h Jan-Olof
 
Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 VR

KenRockwell

Ideal for: Nikon's 70-300mm VR is the best compromise for size, weight, range and image quality among all Nikon's tele zooms. It's perfect for FX, DX and 35mm film. This is the one tele I usually take if I'm heading to the field, if I don't take the 85mm f/1.8 instead.

Not for: It's great for everything. If you're shooting sports in the dark, the professional 70-200mm f/2.8 VR or 70-200mm f/2.8 VR II are better choices, and if you're on a budget and shooting a DX camera, the 55-200mm VR works just as well for a fraction of the size, weight and price.

http://www.kenrockwell.com/nikon/70-300-vr.htm
 
Om du inte är rädd för vikten men vill ha längre räckvidd överväg Sigma 120-400 OS HSM. Den är rimligt skarp vid 400mm och skarp vid 300mm. Sedan är ju Sigmas OS inte fullt så bra som Nikons VR. Annars värt att överväga, inte för att det är billigare än Nikon 70-300 VR utan för att du får mer tele. Väger dock nästan 2Kg.
 
oki ja de är delade meningar, jag tyckte att 70-300vr var bra men tung att gå o bära på o så, bilderna fick inte så överdrivet fin färg men då kunde ja inte så mycket om manuella inställningar men ja jag vet inte sigman är lättare o skarpare sägs de men jag vet inte :) ett begagnat 70-300vr kanske :)
 
oki ja de är delade meningar, jag tyckte att 70-300vr var bra men tung att gå o bära på o så, bilderna fick inte så överdrivet fin färg men då kunde ja inte så mycket om manuella inställningar men ja jag vet inte sigman är lättare o skarpare sägs de men jag vet inte :) ett begagnat 70-300vr kanske :)

Ja varför inte ett begagnat,bara kolla så att allt är ok ! MVH.
 
tackar :) ska kolla upp de

Ett Nikon 70-300 VRII för 3000 kr.

Observera då att objektivet vi pratar om inte finns i VR II utförande, ännu!

3.000:- är helt ok pris om det är felfritt, listpris idag 5.490:- på CP. Jag betalade 5.050:- nytt för mitt juni 2008 med ett Hoya UV-filter. Var en annan dollarkurs då.

Jag vill också passa på att peka på fördelen med att använda märkesgrejer. Tänk bara på back/front focus. Kommer du med en D90 och ett Sigma är det naturligtvis fel på Sigmaobjektivet.

En annan fördel är att NX2 rättar automatiskt till eventuella objektivfel.

Och till sist, ett objektiv kan du behålla livet ut, kameran kommer du att byta vart 3-5 år, minst!

Själv sitter jag och väntar på uppföljaren till D700 och då kan det ju vara bra att ha ett Nikon 70-300 VR.
 
Begagnatpriser - gör som försäkringsbolagen

Vid ersättning av fotoprylar (gäller nog elektronik i allmänhet) drar bolaget av 15% så fort du har köpt varan, den är ju begagnad.

Därefter sjunker värdet med ungefär 1% per månad.

Fungerar bra när du räknar på begagnade varor också.

Att det sedan finns människor som ska ha mer betalt för varan begagnad än ny är bara att strunta i.

En Nikon D300s + AF-S DX 18-200/3,5-5,6 IF ED VR II kostar idag 21.490:- (CP) och det är ungefär vad jag gav för min uppsättning för 2 år sedan. Skulle jag sälja idag hade mitt pris varit 13.100:- enligt detta sätt att räkna och det är ungefär vad jag anser att jag kan få ut för den kombinationen.

Du blir inte rik på att handla med begagnade fotoprylar!

melior de cinere surgo / Jan-Olof
 
Ett Nikon 70-300 VRII för 3000 kr.

Observera då att objektivet vi pratar om inte finns i VR II utförande, ännu!

3.000:- är helt ok pris om det är felfritt, listpris idag 5.490:- på CP. Jag betalade 5.050:- nytt för mitt juni 2008 med ett Hoya UV-filter. Var en annan dollarkurs då.

Jag vill också passa på att peka på fördelen med att använda märkesgrejer. Tänk bara på back/front focus. Kommer du med en D90 och ett Sigma är det naturligtvis fel på Sigmaobjektivet.

En annan fördel är att NX2 rättar automatiskt till eventuella objektivfel.

Och till sist, ett objektiv kan du behålla livet ut, kameran kommer du att byta vart 3-5 år, minst!

Själv sitter jag och väntar på uppföljaren till D700 och då kan det ju vara bra att ha ett Nikon 70-300 VR.

Mig veterligt finns Nikon 70-300 bara i VR II-versionen. Tror t o m det var första objektivet som fick det. Mitt är köpt för 2 år sedan och har VR II.

// J-O
 
Aldrig försent att lära nytt ...

Mig veterligt finns Nikon 70-300 bara i VR II-versionen. Tror t o m det var första objektivet som fick det. Mitt är köpt för 2 år sedan och har VR II.

// J-O

Det var som tusan - hade ingen aning om att det var VRII - tack för upplysningen.

Läs nedan, utdrag ur http://www.kenrockwell.com/nikon/70-300-vr.htm

Nikon calls this the Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5 - 5.6G IF-ED

AFS: Quiet AF and instant manual focus override. Just grab the focus ring.

VR II: Vibration Reduction, new version. This means you can get sharp pictures without a tripod. Nikon claims four stops sharper.

G: No aperture ring. Only works on cameras newer than about 1992.

IF: Internal Focusing. Nothing moves on the outside of the lens when it focuses.

ED: Magic glass for sharper images

SWM: Silent Wave Motor for fast, quiet focusing.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.