Andreas74
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Frågan innefattar även publicering.[/i]
Är jag skyldig att utförligt redogöra svaret på hela ursprungsfrågan, eller??
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
lottawe skrev:
Frågan innefattar även publicering.[/i]
Visst är det grötigt, men jag tror det beror på att begreppet "barn" används dels för att beskriva en ålder, dels för att beskriva ett förhållande. Trots att jag är nyss 43 år fyllda så är mitt förhållande till mina föräldrar att jag är deras barn.Andreas74 skrev:
Diskussionen i helhet blir väldigt grötig när man i ena stunden skriver barn och i nästa skriver 18+.
Vore bra om vissa kan skilja på barn och vuxna.
18+ tycker kanske vi äldre är ungt men det är absolut inget barn.
Maxell skrev:
Visst är det grötigt, men jag tror det beror på att begreppet "barn" används dels för att beskriva en ålder, dels för att beskriva ett förhållande. Trots att jag är nyss 43 år fyllda så är mitt förhållande till mina föräldrar att jag är deras barn.
Om man använder begreppet "barn" i den senare definitionen, så blir kanske frågeställningen lite klarare.
Maxell skrev:
Visst är det grötigt, men jag tror det beror på att begreppet "barn" används dels för att beskriva en ålder, dels för att beskriva ett förhållande. Trots att jag är nyss 43 år fyllda så är mitt förhållande till mina föräldrar att jag är deras barn.
Om man använder begreppet "barn" i den senare definitionen, så blir kanske frågeställningen lite klarare.
hansen2 skrev:
Jag ser två skäl till att jag tycker resonemanget är både enfaldigt och naivt:
1. Du får ett pedagogiskt problem med att hävda att saken är fel men ändå ställa upp på det.
2. Bilderna ska naturligtvis användas till något. Låt säga att de går till Slitz och de nappar, hur länge tror du de nöjer sig med dina bilder? De vill förmodligen ta bilderna själva. Detta gäller om modellen fyllt 18. I ditt exempel är hon 17 och du får med all säkerhet, och med rätta, polisen på dig om bilderna hamnar utanför hemmet.
PS. Vad gäller naivitet och enfaldighet är det resonemanget och inget annat jag syftar på.
/Johan
Niclasfoto skrev:
Jag gjorde mitt abs bästa för att täcka de största aspekterna runt vad som ev skulle vara aktuellt i en sådan situation (främst i komunikationen).
Jag förutsätter att du förstår det av alla mina inlägg och det du citerade ovan att jag abs inte upplever mitt exempel som en alls bekväm situation, tvärt emot.
hansen2 skrev:
Ja, jag förstår vad du menar. Tror vi är 100% överens i sak men har olika sätt att tackla situationen.
/Johan
arnenym skrev:
Lite Ot kanske, men hur många av er har träffat en 16-19 årig tjej som lagt ut en ganska oskyldig "trosor o bh" bild i nån community och sen blivit bombad med mail och telefonsamtal från snuskgubbar?
hansen2 skrev:
2. Bilderna ska naturligtvis användas till något. Låt säga att de går till Slitz och de nappar, hur länge tror du de nöjer sig med dina bilder? De vill förmodligen ta bilderna själva. Detta gäller om modellen fyllt 18. I ditt exempel är hon 17 och du får med all säkerhet, och med rätta, polisen på dig om bilderna hamnar utanför hemmet.
Man behöver inte ens vara 16-19 år eller lägga ut bilder på nätet för att råka ut, men den gruppen som exponeras ut på bilder utgör antagligen en ganska stor riskgrupp.arnenym skrev:
Lite Ot kanske, men hur många av er har träffat en 16-19 årig tjej som lagt ut en ganska oskyldig "trosor o bh" bild i nån community och sen blivit bombad med mail och telefonsamtal från snuskgubbar?
Men det där är ju tragiskt! För oavsett klädsel och så borde ju alla kunna förstå ett "NEJ" eller "Ring mig inte igen!" eller "Rör mig inte!" Eller hur?Niclasfoto skrev:
Är det inte så att man i rätten tar hänsyn till kläderna? Eftersom det är så så betyder ju det att man från rättssverige faktiskt säger att det gäller att anpassa sig verkligheten. Så tolkar jag det.
lottawe skrev:
Men det där är ju tragiskt! För oavsett klädsel och så borde ju alla kunna förstå ett "NEJ" eller "Ring mig inte igen!" eller "Rör mig inte!" Eller hur?
Fast som sagt. Riskgrupper är värt att tänka på om man vill ingå i ändå, men delat ansvar är hårt uttryckt tycker jag.
Vi är nog eniga där och jag har aldrig menat att det du skrev var tragiskt. Däremot tycker jag domstolars sätt de gånger de dömt som att "tjejen får skylla sig själv" är tragiskt. Alltså var det domstolarnas åsikt (i vissa fall), den du tog upp jag kallade så.Niclasfoto skrev:
Om du ändå anser Att det jag skriver "är tragiskt" så tycker jag att det är hårt uttryckt!!
lottawe skrev:
Vi är nog eniga där och jag har aldrig menat att det du skrev var tragiskt. Däremot tycker jag domstolars sätt de gånger de dömt som att "tjejen får skylla sig själv" är tragiskt. Alltså var det domstolarnas åsikt (i vissa fall), den du tog upp jag kallade så.
Niclasfoto skrev:
Många tjejer jag pratat med reagerar när man säger att det faktiskt är ett ansvar att förstå signalerna man avger. Även om man (jag) såklart aldrig kan försvara den eventuellt brottsliga handligen.
millimeter skrev:
"Ansvar" låter så skuldbelagt, jag förstår att tjejerna har svårt att känna det. Men naturligtvis har du rätt i att det finns bra och mindre bra kläder att ha på sig om man vill slippa besvär. Precis som man kan välja mindre bra vägar hem från stan eller mindre bra svar när folk frågar efter eld.
Det är i sin tur som Lotta skriver tragiskt. Men vi lever ju verkligen inte i en ideal värld. Det finns alltid folk som inte förstår gränser.
Niclasfoto skrev:
Alltså "ansvar" håller jag med om blir lite för snett i sammanhanget.
"Förståndigt agerande utifrån de rådande omständigheterna" är väl en konstruktion som kanske passar ok. Tror inte heller vi är oeniga om det.
Försvarar den som förbryter sig gör jag inte. Men visst förstår jag att benägeheten att falla till gärningen är närmare om beteendet triggas av tex en utmanande klädsel.
Är man på stan en kväll så ser man ju direkt att det utmanas överallt, inget direkt "fel" i det men jag menar också att många borde tänka längre.