Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erotiska bilder och fotografens relation till modellen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Andreas74 skrev:
Diskussionen i helhet blir väldigt grötig när man i ena stunden skriver barn och i nästa skriver 18+.
Vore bra om vissa kan skilja på barn och vuxna.
18+ tycker kanske vi äldre är ungt men det är absolut inget barn.
Visst är det grötigt, men jag tror det beror på att begreppet "barn" används dels för att beskriva en ålder, dels för att beskriva ett förhållande. Trots att jag är nyss 43 år fyllda så är mitt förhållande till mina föräldrar att jag är deras barn.

Om man använder begreppet "barn" i den senare definitionen, så blir kanske frågeställningen lite klarare.
 
Maxell skrev:
Visst är det grötigt, men jag tror det beror på att begreppet "barn" används dels för att beskriva en ålder, dels för att beskriva ett förhållande. Trots att jag är nyss 43 år fyllda så är mitt förhållande till mina föräldrar att jag är deras barn.

Om man använder begreppet "barn" i den senare definitionen, så blir kanske frågeställningen lite klarare.

Helt klart! När jag skriver "barn" i den här tråden så syftar jag på relationen, inte åldern.
 
Maxell skrev:
Visst är det grötigt, men jag tror det beror på att begreppet "barn" används dels för att beskriva en ålder, dels för att beskriva ett förhållande. Trots att jag är nyss 43 år fyllda så är mitt förhållande till mina föräldrar att jag är deras barn.

Om man använder begreppet "barn" i den senare definitionen, så blir kanske frågeställningen lite klarare.

Visst är det så, men vissa verkar likställa 18-åringar med småbarn, och då blir det ännu värre...
 
hansen2 skrev:
Jag ser två skäl till att jag tycker resonemanget är både enfaldigt och naivt:

1. Du får ett pedagogiskt problem med att hävda att saken är fel men ändå ställa upp på det.

2. Bilderna ska naturligtvis användas till något. Låt säga att de går till Slitz och de nappar, hur länge tror du de nöjer sig med dina bilder? De vill förmodligen ta bilderna själva. Detta gäller om modellen fyllt 18. I ditt exempel är hon 17 och du får med all säkerhet, och med rätta, polisen på dig om bilderna hamnar utanför hemmet.

PS. Vad gäller naivitet och enfaldighet är det resonemanget och inget annat jag syftar på.

/Johan



Jag gjorde mitt abs bästa för att täcka de största aspekterna runt vad som ev skulle vara aktuellt i en sådan situation (främst i komunikationen).
Jag förutsätter att du förstår det av alla mina inlägg och det du citerade ovan att jag abs inte upplever mitt exempel som en alls bekväm situation, tvärt emot. Jag vill bara inte att dottern skall desperat springa runt efter en fotograf. Där menar jag att föräldern har ett ansvar att klargöra situationens alla aspekter och hindra att riskerna uppstår. Om jag som förälder inte hittar en lösning så är dessa risker ett faktum! Det skaLL MIn fotter veta att jag abs inte önskar!

1.
Jag tror inte det då jag klargör för min dotter att detta är så illa att det gör mig som förälder både rädd och ledsen. Men just pga farorna som lurar där ute så ser jag hellre att vi löser detta hemma och inte där. För bilderna proklamerar hon ju att hon SKALL HA oavsett..


2.
Har jag förutsatt i mitt exempel att bilderna skall användas till Slitz? Mitt exempel var tänkt utan aspekter runt publicering. Skrev ju också det.
Vad jag förstår så är det inte olagligt att fotografera sitt barn i en sådan situation. Och bevisföringen lär knappast vara så svår när det gäller hur bilderna har kommit ut. Såklart är alla dessa aspekter avklarade inför dottern...



Är du överH på det klara med att mitt exempel är en ren hypotes som bortser ifrån vissa saker så hade du inte orkat kalla det enfaldigt eller naivt.


Seriöst, detta orkar jag inte längre. Jag gav ett speciellt ytterlighetsexempel som Ja är lite på gränsen till logiskt. Som så ofta en hypotetisk frågeställning är.

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Jag gjorde mitt abs bästa för att täcka de största aspekterna runt vad som ev skulle vara aktuellt i en sådan situation (främst i komunikationen).
Jag förutsätter att du förstår det av alla mina inlägg och det du citerade ovan att jag abs inte upplever mitt exempel som en alls bekväm situation, tvärt emot.

Ja, jag förstår vad du menar. Tror vi är 100% överens i sak men har olika sätt att tackla situationen.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Ja, jag förstår vad du menar. Tror vi är 100% överens i sak men har olika sätt att tackla situationen.

/Johan

Ja så är det nog. Vi är nog eniga de flesta av oss, precis som vad gäller många andra tillfällen i fs forum historia:)




MVH Niclas,
 
Lite Ot kanske, men hur många av er har träffat en 16-19 årig tjej som lagt ut en ganska oskyldig "trosor o bh" bild i nån community och sen blivit bombad med mail och telefonsamtal från snuskgubbar?
 
arnenym skrev:
Lite Ot kanske, men hur många av er har träffat en 16-19 årig tjej som lagt ut en ganska oskyldig "trosor o bh" bild i nån community och sen blivit bombad med mail och telefonsamtal från snuskgubbar?

Jag känner ingen som blivit "bombad"...

Men en sak är säker att det är ingen konst att hitta tjejerna.. De de skriver är oftast ingen lögn tror jag.

Står det Tjej 18 år från Uppsala och du får reda på att hon studerar vid det estetiska programmet.. ja då är det fort gjort att hitta rätt för den som vill. Den som vill ta kontak tror jag itne ringer eller skriver mail så ivrigt, den tar sig säkert i kragen och besöker den stad där vedkommande faktiskt bor. Tror inte den typen av snedvriden drar sig för det.

Finns ju också många exempel på hur illa det kan gå...:(

Mvh Niclas,
 
hansen2 skrev:
2. Bilderna ska naturligtvis användas till något. Låt säga att de går till Slitz och de nappar, hur länge tror du de nöjer sig med dina bilder? De vill förmodligen ta bilderna själva. Detta gäller om modellen fyllt 18. I ditt exempel är hon 17 och du får med all säkerhet, och med rätta, polisen på dig om bilderna hamnar utanför hemmet.

Jag skrev arton plus mest för att inte vrida till det hela helt... men... inte kommer polisen o tar dej om du fotar någon under arton heller, inte ens om personen är naken o definitivt inte i Slitz-stil.

Går du över gränsen o fotar porr med underåriga modeller så är redan innehavet olagligt o då hjälper det inte att vänta till modellen fyller arton o godkänner publicering. Bilderna är likväl olagliga.

Så att fota (sina barn (eller andras)) som Sally gjorde är helt okej får vi anta, om man sen väljer att vänta med publicering eller ej är ett frivilligt val som inte har med juridik att göra.

Här är en bild på en spritt naken 3-åring som jag har i min dator (och du i din just nu)

Modellen är numera myndig o jag har själv godkänt publiceringen. Foto: KG Stolt d ä
 

Bilagor

  • nakenfismini.jpg
    nakenfismini.jpg
    23 KB · Visningar: 478
arnenym skrev:
Lite Ot kanske, men hur många av er har träffat en 16-19 årig tjej som lagt ut en ganska oskyldig "trosor o bh" bild i nån community och sen blivit bombad med mail och telefonsamtal från snuskgubbar?
Man behöver inte ens vara 16-19 år eller lägga ut bilder på nätet för att råka ut, men den gruppen som exponeras ut på bilder utgör antagligen en ganska stor riskgrupp.

Det jag tycker är att man bör överväga och fundera på risker med val man gör. Jag är inte säker på att alla funderar så noga, men oavsett är det väl aldrig tjejernas fel om de råkar ut för snuskgubbar iaf. (Inte ens om tjejen väljer att gå på krogen i underkläder eller exponerar sig på nätet alltså.) Det är ju dessa snuskgubbar det är fel på, de som inte förstår gränser utan överkrider dem!
 
Nu glider vi ifrån trådtemat iofs..


"Snuskgubbarna" finns oavsett om vi vill eller inte. Ingen statlig insatstyrka i världen skulle kunna ändra på det till fullo, tyvärr.

Alltså så befiner vi oss i den verkligheten att vi kan-borde-mÅste! anpassa oss till det vi möter i omvärlden.

Är det inte så att man i rätten tar hänsyn till kläderna? Eftersom det är så så betyder ju det att man från rättssverige faktiskt säger att det gäller att anpassa sig verkligheten. Så tolkar jag det.

Många tjejer jag pratat med reagerar när man säger att det faktiskt är ett ansvar att förstå signalerna man avger. Även om man (jag) såklart aldrig kan försvara den eventuellt brottsliga handligen.

Jag tycker personligen att det är uppenbart att utmanande kläder faktiskt också i realiteten ger signaler som är utmanande.




Jag vill för aLL DEL inte försvara dessa handlingar, bara så att det är sagt. Kom nu inte och säg ngt annat:)!!



MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:

Är det inte så att man i rätten tar hänsyn till kläderna? Eftersom det är så så betyder ju det att man från rättssverige faktiskt säger att det gäller att anpassa sig verkligheten. Så tolkar jag det.
Men det där är ju tragiskt! För oavsett klädsel och så borde ju alla kunna förstå ett "NEJ" eller "Ring mig inte igen!" eller "Rör mig inte!" Eller hur?

Fast som sagt. Riskgrupper är värt att tänka på om man vill ingå i ändå, men delat ansvar är hårt uttryckt tycker jag.
 
lottawe skrev:
Men det där är ju tragiskt! För oavsett klädsel och så borde ju alla kunna förstå ett "NEJ" eller "Ring mig inte igen!" eller "Rör mig inte!" Eller hur?

Fast som sagt. Riskgrupper är värt att tänka på om man vill ingå i ändå, men delat ansvar är hårt uttryckt tycker jag.


Förväntar du dig att jag skall vara oenig med dig Lotta??? Klart är jag inte oenig i det (citatet ovan!)!!! Säkert få som hade vairt oenig med dig där:)

Jag EDIT,ändrade det där med "delat ansvar", eftersom det inte uttryckte det jag menade riktigt. Läs om så ser du det.




Om du ändå anser Att det jag skriver "är tragiskt" så tycker jag att det är hårt uttryckt:)!!

Jag menar helt klart att det gäller att förstå verklighetsbilden och inte klä sig som en nunna (såkert ngn som har nunnfetisch åsså så..) men att faktiskt förstå signalerna och sammanhanget där det visas...


MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Om du ändå anser Att det jag skriver "är tragiskt" så tycker jag att det är hårt uttryckt:)!!
Vi är nog eniga där och jag har aldrig menat att det du skrev var tragiskt. Däremot tycker jag domstolars sätt de gånger de dömt som att "tjejen får skylla sig själv" är tragiskt. Alltså var det domstolarnas åsikt (i vissa fall), den du tog upp jag kallade så.
 
lottawe skrev:
Vi är nog eniga där och jag har aldrig menat att det du skrev var tragiskt. Däremot tycker jag domstolars sätt de gånger de dömt som att "tjejen får skylla sig själv" är tragiskt. Alltså var det domstolarnas åsikt (i vissa fall), den du tog upp jag kallade så.

Jaha där ser man;)
Ok, ja vill nog tro att vi är eniga i detta. Fint.
MVH NIclas,
 
Niclasfoto skrev:
Många tjejer jag pratat med reagerar när man säger att det faktiskt är ett ansvar att förstå signalerna man avger. Även om man (jag) såklart aldrig kan försvara den eventuellt brottsliga handligen.

"Ansvar" låter så skuldbelagt, jag förstår att tjejerna har svårt att känna det. Men naturligtvis har du rätt i att det finns bra och mindre bra kläder att ha på sig om man vill slippa besvär. Precis som man kan välja mindre bra vägar hem från stan eller mindre bra svar när folk frågar efter eld.

Det är i sin tur som Lotta skriver tragiskt. Men vi lever ju verkligen inte i en ideal värld. Det finns alltid folk som inte förstår gränser.
 
millimeter skrev:
"Ansvar" låter så skuldbelagt, jag förstår att tjejerna har svårt att känna det. Men naturligtvis har du rätt i att det finns bra och mindre bra kläder att ha på sig om man vill slippa besvär. Precis som man kan välja mindre bra vägar hem från stan eller mindre bra svar när folk frågar efter eld.

Det är i sin tur som Lotta skriver tragiskt. Men vi lever ju verkligen inte i en ideal värld. Det finns alltid folk som inte förstår gränser.

Ja, det kommer nog alltid att finnas sådana avvikande människor. Sådana människor som samhället gärna (ofta för allas säkerhet) önskar att kontrollera på olika sätt. Instutitionalisera helt enkelt. Rent samhällsvetenskapligt så kallar man det faktiskt för "Vansinnets historia" efter att en forskare med namn "Foucault, Michel" som skrev en samling publicerade texter om detta. Rekommenderas för den som önskar förtåelse om detta med avikelser som blir satta i bås och hur vi människor faktiskt från maktens håll och politiska natur kontrollerar de som avviker.


**

"Ansvar"
Jag tänker mest på tjejernas bästa (såklart) och att det där faktiskt (uppenbart i den värld vi lever i) är viktigt att vi/man förstår riskerna i olika sammanhang och att agera utifrån de.
Men såklart precis som var och en vill inom lagens gränser:)
Man kan nog inte säga att ngn människa har ett "ansvar" att förstå ngt som helst,, vi är ju inte heller alla som förstår allt så bra. Vi är olika. Vissa med konkreta handikapp osv.

Alltså "ansvar" håller jag med om blir lite för snett i sammanhanget.
"Förståndigt agerande utifrån de rådande omständigheterna" är väl en konstruktion som kanske passar ok. Tror inte heller vi är oeniga om det.

Försvarar den som förbryter sig gör jag inte. Men visst förstår jag att benägeheten att falla till gärningen är närmare om beteendet triggas av tex en utmanande klädsel.
Är man på stan en kväll så ser man ju direkt att det utmanas överallt, inget direkt "fel" i det men jag menar också att många borde tänka längre.

Mvh Niclas,

PS, Många "lär" sig ju självförsvar idag. Men ofta så tränar de inte på starka killar som ofta är de sanna förövarna.. Men detta glider kanske för långt ifrån trådtemat..
 
Niclasfoto skrev:
Alltså "ansvar" håller jag med om blir lite för snett i sammanhanget.
"Förståndigt agerande utifrån de rådande omständigheterna" är väl en konstruktion som kanske passar ok. Tror inte heller vi är oeniga om det.

Försvarar den som förbryter sig gör jag inte. Men visst förstår jag att benägeheten att falla till gärningen är närmare om beteendet triggas av tex en utmanande klädsel.
Är man på stan en kväll så ser man ju direkt att det utmanas överallt, inget direkt "fel" i det men jag menar också att många borde tänka längre.

Vi är helt överens.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.