Helt klart så förändras våra synsätt över tiden. VAd som är ok om 20 år kan vi nog änvå bara spekulera om. Jag tror dock att detta med grundläggande moral och etik går rättså trögt i svängarna, det bygger på ngt som byggt vår kutlur och vårt land.
Jo visst är det nog så att samhället misslyckas med det. Därför skriver jag också att samhället "gärna önskar" att kontrollera på olika sätt dessa avikande.
Kontrollen är nog inte bara en kontroll, också ett slags pekfinger på de gränser vi sätter i vår kultur .
Säkerligen så kan kontroll av avvikande vara på gott och ont. Många gånger så tror jag att man med vård kan uppnå fina resultat. Men då det inte är så lätt att anpassa rätt vård på rätt person + att det hela kostar pengar så blir det svårt genomförbart så att alla får ut det bästa. Alltid en liten del stackare som hade kunnat få ett "normalt" och accepterat levene om de fått rätt behandling, men som nu genom vår "budgetering mix välvilja" är "dömda" till ett liv under full institutionell kontroll. Kommer nog alltid att finnas de som halkar emellan och tar mer skada. Tyvärr!
Här pratar vi om de som övergriper sig på medmänniskor, våldtar och kanske till och med lämlästar inte bara "själen" men också kroppen.
Men tänk också på alla de människor som lever på kanten av det accepterade, människor som de flesta av oss kallar speciella eller knepiga (men som fortfarande är fria i sin vardag).
Det är iNTE lätt att vara avvikande idag, idag när alla som har sociala sammanhang fröjdas, allas identieter förväntas vara starka och tydliga och de som har ingen och är svagare tenderar att bli allt mer ensamma. En slags social segregering..
Det som slår mig ofta är att samhället faktiskt är ett system där jakten på vidare välfärd och ekonomi/utveckling bedövar många av våra männskliga sidor.
Människor som är villiga att göra en medmännsklig tjänst har svårt att få mat och logi för sin egen dag. Eftersom systemet inte gynnas av de som tänker mindre ekonomiskt fokuserat. Finns tusentals exempel på detta. En annan tråd hade gärna fått handla om detta.
MVH Niclas,