Annons

Erotiska bilder och fotografens relation till modellen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Ja, det kommer nog alltid att finnas sådana avvikande människor. Sådana människor som samhället gärna (ofta för allas säkerhet) önskar att kontrollera på olika sätt. Instutitionalisera helt enkelt.

Är det inte just det samhället ständigt misslyckas med? Individer som för allas skull borde institutionaliseras för en mycket lång tid framöver släpps på tok för tidigt för att återfalla i brott och skapa nya brottsoffer.
Kanske är det en delförklaring till att kvinnor inte kan gå lättklädda, vi har alldeles för många vandrande bomber där ute som borde vara inlåsta?

Samtidigt trubbas vårt rättsmedvetande av hela tiden. Om en sisådär 20 år är det kanske helt ok att ägna sig åt vad den här tråden ursprungligen handlade om ...

/Johan
 
Helt klart så förändras våra synsätt över tiden. VAd som är ok om 20 år kan vi nog änvå bara spekulera om. Jag tror dock att detta med grundläggande moral och etik går rättså trögt i svängarna, det bygger på ngt som byggt vår kutlur och vårt land.




Jo visst är det nog så att samhället misslyckas med det. Därför skriver jag också att samhället "gärna önskar" att kontrollera på olika sätt dessa avikande.

Kontrollen är nog inte bara en kontroll, också ett slags pekfinger på de gränser vi sätter i vår kultur .
Säkerligen så kan kontroll av avvikande vara på gott och ont. Många gånger så tror jag att man med vård kan uppnå fina resultat. Men då det inte är så lätt att anpassa rätt vård på rätt person + att det hela kostar pengar så blir det svårt genomförbart så att alla får ut det bästa. Alltid en liten del stackare som hade kunnat få ett "normalt" och accepterat levene om de fått rätt behandling, men som nu genom vår "budgetering mix välvilja" är "dömda" till ett liv under full institutionell kontroll. Kommer nog alltid att finnas de som halkar emellan och tar mer skada. Tyvärr!




Här pratar vi om de som övergriper sig på medmänniskor, våldtar och kanske till och med lämlästar inte bara "själen" men också kroppen.

Men tänk också på alla de människor som lever på kanten av det accepterade, människor som de flesta av oss kallar speciella eller knepiga (men som fortfarande är fria i sin vardag).
Det är iNTE lätt att vara avvikande idag, idag när alla som har sociala sammanhang fröjdas, allas identieter förväntas vara starka och tydliga och de som har ingen och är svagare tenderar att bli allt mer ensamma. En slags social segregering..

Det som slår mig ofta är att samhället faktiskt är ett system där jakten på vidare välfärd och ekonomi/utveckling bedövar många av våra männskliga sidor.
Människor som är villiga att göra en medmännsklig tjänst har svårt att få mat och logi för sin egen dag. Eftersom systemet inte gynnas av de som tänker mindre ekonomiskt fokuserat. Finns tusentals exempel på detta. En annan tråd hade gärna fått handla om detta.



MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Helt klart så förändras våra synsätt över tiden. VAd som är ok om 20 år kan vi nog änvå bara spekulera om. Jag tror dock att detta med grundläggande moral och etik går rättså trögt i svängarna, det bygger på ngt som byggt vår kutlur och vårt land.

Vi får hoppas det.

Här pratar vi om de som övergriper sig på medmänniskor, våldtar och kanske till och med lämlästar inte bara "själen" men också kroppen.

Jag hyser inga större förhoppningar om att de, med dagens instrument, är behandlingsbara.

Som sagt, det här är ett sidospår och lite väl OT ;)

/Johan
 
Oj vad eniga alla verkar. Vad blev svaret på ursprungsfrågan?

Jag tror att just att en sådan fråga väcks och väcker så mycket reaktioner gör att folk t o m blir rädda att ta såna bilder som jag la upp i tråden. Dvs familjebilder av glada lekande barn på badstränder i badkar o annat, just för att man inte törs pga tabun och rädsla för att bilderna ska klassas som nåt annat än vad de är.

Någon trodde t o m att "slitzbilder" på en sjuttonåring skulle rendera i att polisen sprängde dörren o beslagtog innehavet (lätt överdrivet men ändå).

Bara för att kolla så bläddrade jag igenom grannens ;-) Slitz Expo (dvs den slitz som inte innehåller alla informativa och värdefulla artiklar som alla givetvis normalt köper tidningen för) och i den fanns inte en enda nakenbild och tre par helnakna bröst.

Tror inte det skulle orsaka nåt större polispådrag, oavsett vad man tycker om bilderna i övrigt...
 
HDFS) (KGS skrev:
Oj vad eniga alla verkar. Vad blev svaret på ursprungsfrågan?

Jag tror de flesta var eniga om att Slitzstuket med egna barnen är förkastligt.

Jag tror att just att en sådan fråga väcks och väcker så mycket reaktioner gör att folk t o m blir rädda att ta såna bilder som jag la upp i tråden. Dvs familjebilder av glada lekande barn på badstränder i badkar o annat, just för att man inte törs pga tabun och rädsla för att bilderna ska klassas som nåt annat än vad de är.

Jag tror de flesta är lika eniga om att vardagsdokumentära bilder på de små telningarna i bara mässingen är helt i sin ordning.
Däremot ska man nog tänka sig för när det gäller publicering då Pedo-Pekka kanske ligger beredd med download-knappen.

Någon trodde t o m att "slitzbilder" på en sjuttonåring skulle rendera i att polisen sprängde dörren o beslagtog innehavet (lätt överdrivet men ändå).

Denne var jag. Nu tror jag inte statsmakterna mobiliserar nationella insatsstyrkan för detta. Men vad säger ngn duktig lagvrängare; lagligt/olagligt med erotiska och exponerande bilder på en 17-åring?

Bara för att kolla så bläddrade jag igenom grannens ;-) Slitz Expo (dvs den slitz som inte innehåller alla informativa och värdefulla artiklar som alla givetvis normalt köper tidningen för) och i den fanns inte en enda nakenbild och tre par helnakna bröst.

Tror inte det skulle orsaka nåt större polispådrag, oavsett vad man tycker om bilderna i övrigt...

Enig, redaktionen för nämnda blaska har sannolikt även säkerställt att modellerna är myndiga.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Enig, redaktionen för nämnda blaska har sannolikt även säkerställt att modellerna är myndiga.

Tveklöst är det så, men likväl är inte bilder på omyndiga olagliga bara för att de svankar en smula. Egna eller andras barn.
 
hansen2 skrev:

Jag tror de flesta är lika eniga om att vardagsdokumentära bilder på de små telningarna i bara mässingen är helt i sin ordning.
Däremot ska man nog tänka sig för när det gäller publicering då Pedo-Pekka kanske ligger beredd med download-knappen.
/Johan
Varför skall denne Pedo-Pekka få sätta dagordningen?
 
Sålänge det handlar om smakfulla bilder så skulle jag inte bry mej om PP. Ska man i varje läge ta hänsyn till ytterligheter så blir det inte mycket gjort.

Om nu en o annan går igång på en BILD så vet jag inte om det är särskilt skadligt för modellen.
 
hansen2 skrev:
Men vad säger ngn duktig lagvrängare; lagligt/olagligt med erotiska och exponerande bilder på en 17-åring?

Såvitt jag vet är det inte åldern som nödvändigtvis avgör om det är lagligt, utan om modellen ser ut att vara minderårig eller ej.

Jag vet inte exakt hur det formuleras, men jag tror alltså att det är juridiskt okej med bilder på en mogen 17-åring, men inte på en omogen 18-åring. (Det verkar i någon mån vettigt, men i någon mån helt bisarrt.)

Men nån jurist får kanske utveckla.
 
millimeter skrev:
Såvitt jag vet är det inte åldern som nödvändigtvis avgör om det är lagligt, utan om modellen ser ut att vara minderårig eller ej.

Jag vet inte exakt hur det formuleras, men jag tror alltså att det är juridiskt okej med bilder på en mogen 17-åring, men inte på en omogen 18-åring. (Det verkar i någon mån vettigt, men i någon mån helt bisarrt.)

Men nån jurist får kanske utveckla.

Naij naij naij... så du menar att hur modellen/bilden framställs är avgörande... Självklart så är det åldern... punktus slutus!!!
 
Så enkelt är det inte. För det första kvittar åldern helt så länge vi inte pratar barnporr. Om gränsen gick vid arton år och naket skulle ingen av oss få kika på Sallys bilder t ex.

För att det ska klassas som barnporr ska modellen ifråga se ut som ett barn, oavsett ålder. Numera tar man ÄVEN hänsyn till modellens faktiska ålder. Hur det rent praktiskt ska fungera är svårare att förstå. Möjligen kan man nita producenten.

Anta att grannen tankar ner porr från en site som deklarerar att alla modeller är 18+ eller t o m 20+ o så visar det sej att en välväxt 16-åring hamnat där...

Och sen hela problematiken med gränsdragning mellan t ex Art Nude och porr. Sällan man hittar en enhetlig definition på det.
 
vad galler att kopa ut alkohol till sina barn:


min erfarenhet ar att har i Spanien, dar arldersgransen for att kopa alkohol varken ar lika lagt satt som i Sverige, eller dar alkohol promblematiseras pa samma satt som i Sverige,
naval, att folk hanterar akohol pa ett battre satt.
det ar sallan man ser stupfulla manniskor har.
och det ar sallan man ser en an stor kontrast mellan personen X en tisdagsformiddag som en lordagskvall, som i Sverige.

Jag lagger ingen vardering i det, sa var snalla misstolka mig inte, utan det ar helt enkelt ett konstaterande vad galler kulturella skillnader.
 
vad galler att kopa ut alkohol till sina barn:


min erfarenhet ar att har i Spanien, dar arldersgransen for att kopa alkohol varken ar lika lagt satt som i Sverige, eller dar alkohol promblematiseras pa samma satt som i Sverige,
naval, att folk hanterar akohol pa ett battre satt.
det ar sallan man ser stupfulla manniskor har.
och det ar sallan man ser en an stor kontrast mellan personen X en tisdagsformiddag som en lordagskvall, som i Sverige.

Jag lagger ingen vardering i det, sa var snalla misstolka mig inte, utan det ar helt enkelt ett konstaterande vad galler kulturella skillnader.
 
vad galler alkohol:


min erfarenhet ar att har i Spanien, dar arldersgransen for att kopa alkohol varken ar lika lagt satt som i Sverige, eller dar alkohol promblematiseras pa samma satt som i Sverige,
naval, att folk hanterar akohol pa ett battre satt.
det ar sallan man ser stupfulla manniskor har.
och det ar sallan man ser en an stor kontrast mellan personen X en tisdagsformiddag som en lordagskvall, som i Sverige.

Jag lagger ingen vardering i det, sa var snalla misstolka mig inte, utan det ar helt enkelt ett konstaterande vad galler kulturella skillnader.
 
vad galler alkohol:


min erfarenhet ar att har i Spanien, dar arldersgransen for att kopa alkohol varken ar lika lagt satt som i Sverige, eller dar alkohol promblematiseras pa samma satt som i Sverige,
naval, att folk hanterar akohol pa ett battre satt.
det ar sallan man ser stupfulla manniskor har.
och det ar sallan man ser en an stor kontrast mellan personen X en tisdagsformiddag som en lordagskvall, som i Sverige.

Jag lagger ingen vardering i det, sa var snalla misstolka mig inte, utan det ar helt enkelt ett konstaterande vad galler kulturella skillnader.
 
vad galler att kopa ut alkohol till sina barn:


min erfarenhet ar att har i Spanien, dar arldersgransen for att kopa alkohol varken ar lika lagt satt som i Sverige, eller dar alkohol promblematiseras pa samma satt som i Sverige,
naval, att folk hanterar akohol pa ett battre satt.
det ar sallan man ser stupfulla manniskor har.
och det ar sallan man ser en an stor kontrast mellan personen X en tisdagsformiddag som en lordagskvall, som i Sverige.

Jag lagger ingen vardering i det, sa var snalla misstolka mig inte, utan det ar helt enkelt ett konstaterande vad galler kulturella skillnader.
 
vad galler alkohol:


min erfarenhet ar att har i Spanien, dar arldersgransen for att kopa alkohol varken ar lika lagt satt som i Sverige, eller dar alkohol promblematiseras pa samma satt som i Sverige,
naval, att folk hanterar akohol pa ett battre satt.
det ar sallan man ser stupfulla manniskor har.
och det ar sallan man ser en an stor kontrast mellan personen X en tisdagsformiddag som en lordagskvall, som i Sverige.

Jag lagger ingen vardering i det, sa var snalla misstolka mig inte, utan det ar helt enkelt ett konstaterande vad galler kulturella skillnader.
 
vad galler alkohol:


min erfarenhet ar att har i Spanien, dar arldersgransen for att kopa alkohol varken ar lika lagt satt som i Sverige, eller dar alkohol promblematiseras pa samma satt som i Sverige,
naval, att folk hanterar akohol pa ett battre satt.
det ar sallan man ser stupfulla manniskor har.
och det ar sallan man ser en an stor kontrast mellan personen X en tisdagsformiddag som en lordagskvall, som i Sverige.

Jag lagger ingen vardering i det, sa var snalla misstolka mig inte, utan det ar helt enkelt ett konstaterande vad galler kulturella skillnader.
 
Och ett annat enkelt konstaterande är att man i vinländerna på kontinenten där man hanterar alkohol på ett bättre sätt har en betydligt högre nivå av alkoholrelaterade sjukdomar som skrumplever etc
//Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.