Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erotiska bilder och fotografens relation till modellen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inte läst hela tråden men visste inte att den kommit in på barn.
Jag skulle aldrig ta erotiska bilder på mina döttrar. Har två.
Relationen, åtminstone som jag ser den, skulle bli en helt annan.
Om någon annan tar erotiska bilder på mina döttrar så är min enda önskan att det är vad mina döttrar vill. Annars tar jag nog fram bössan.
Men om det nu skulle bli så att mina döttrar helt plötsligt upptar en sida med erotiska bilder i en tidningssida så är det deras sak. Och jag vill nog att dom själva vill visa bilderna innan jag vill se dom. Oavsett hur gamla dom är.
Jag kan aldrig bli fotografen. Även om vi badar nakna tillsammans i sjön och kramas innan vi skiljs så för kvällen är det lagt på en nivå som inte kommer i närheten av ett arrangerat erotiskt foto.
Har svårt att ens tänka tanken.
Och jag skulle inte tro att mina döttrar heller kan tänka tanken. Åtminstone inte att deras far skulle ta bilden.
Kameran är ett ”vapen” som offentliggör.
Då måste den som står framför kameran vara väldigt medveten om det.
Att en bild kan användas och visas i alla sammanhang.
Att bilden också blir historia som kan komma att visas i en annan tid.
Om den som står där framför kameran inte förstår det så är det fel att ta bilden.
Och då speciellt erotiska eller andra utelämnande bilder.
Själv har jag svårt att visa bilder som visar en människa i en situation eller med en min som inte är den personens identitet.
Jag frågar då alltid om det är ok.
Att fråga ens eget barn som ser sina föräldrar som förebilder…kan aldrig bli rätt.
Svaret är inte säkert sant. Svaret kan vara en ödmjukhet inför sin idol.
För mig känns det svårt att ens fråga ens vänner.
Bara för att man inte vet..inte vet om svaret kommer från själen eller kommer från vännen som inte vill såra.
Fråga dina döttrar om dom vill ta erotiska bilder på dig. Och vad tycker dom då är erotik.?
Ställer du upp på det och låter historien visa dig offentligt.
Om du ställer upp på det är det ändå en annan sak. För det är du som kan säga nej gentemot dina döttrar utan att tänka. Eftersom du har gjort det hela deras uppväxt.
Och det är det dom vet. Men du kan aldrig veta.
Mvh/-Anders
 
Men borde inte fotografens intentioner spela in?

Fotografens & Modellens intention spelar in.

Skapandeintentionen
Fotografens skapandeintention vad gäller typen bild --> självklart i kombination med modellens önskan och tankar.

Presentationsintentionen
MEN även valet av presentation (tex publicering här eller där) spelar in på hur bilderna uppfattas. Konstarenan eller privat visning på offentligt bibliotek, dagspressen eller i Slitz... Ja alla arenor sätter sin stämpel på det producerade.


Alltså skapandeintentionen och det efterföljande valet av presentation ger totalbilden av hur bilderna slutligen uppfattas av "publiken"..

Viktiga tankar som jag tror att många hoppar förbi.


MVH Niclas,
 
Chano skrev:
Har inte läst hela tråden men visste inte att den kommit in på barn.
Jag skulle aldrig ta erotiska bilder på mina döttrar. Har två.
Relationen, åtminstone som jag ser den, skulle bli en helt annan.
Om någon annan tar erotiska bilder på mina döttrar så är min enda önskan att det är vad mina döttrar vill. Annars tar jag nog fram bössan.
Men om det nu skulle bli så att mina döttrar helt plötsligt upptar en sida med erotiska bilder i en tidningssida så är det deras sak. Och jag vill nog att dom själva vill visa bilderna innan jag vill se dom. Oavsett hur gamla dom är.
Jag kan aldrig bli fotografen. Även om vi badar nakna tillsammans i sjön och kramas innan vi skiljs så för kvällen är det lagt på en nivå som inte kommer i närheten av ett arrangerat erotiskt foto.
Har svårt att ens tänka tanken.
Och jag skulle inte tro att mina döttrar heller kan tänka tanken. Åtminstone inte att deras far skulle ta bilden.
Kameran är ett ”vapen” som offentliggör.
Då måste den som står framför kameran vara väldigt medveten om det.
Att en bild kan användas och visas i alla sammanhang.
Att bilden också blir historia som kan komma att visas i en annan tid.
Om den som står där framför kameran inte förstår det så är det fel att ta bilden.
Och då speciellt erotiska eller andra utelämnande bilder.
Själv har jag svårt att visa bilder som visar en människa i en situation eller med en min som inte är den personens identitet.
Jag frågar då alltid om det är ok.
Att fråga ens eget barn som ser sina föräldrar som förebilder…kan aldrig bli rätt.
Svaret är inte säkert sant. Svaret kan vara en ödmjukhet inför sin idol.
För mig känns det svårt att ens fråga ens vänner.
Bara för att man inte vet..inte vet om svaret kommer från själen eller kommer från vännen som inte vill såra.
Fråga dina döttrar om dom vill ta erotiska bilder på dig. Och vad tycker dom då är erotik.?
Ställer du upp på det och låter historien visa dig offentligt.
Om du ställer upp på det är det ändå en annan sak. För det är du som kan säga nej gentemot dina döttrar utan att tänka. Eftersom du har gjort det hela deras uppväxt.
Och det är det dom vet. Men du kan aldrig veta.
Mvh/-Anders

Tråden har handlat om det hela tiden, den har inte "kommit in" på det. Men givetvis vuxna barn (18+)
 
Re: Men borde inte fotografens intentioner spela in?

Niclasfoto skrev:
Fotografens & Modellens intention spelar in.

Skapandeintentionen
Fotografens skapandeintention vad gäller typen bild --> självklart i kombination med modellens önskan och tankar.

Presentationsintentionen
MEN även valet av presentation (tex publicering här eller där) spelar in på hur bilderna uppfattas. Konstarenan eller privat visning på offentligt bibliotek, dagspressen eller i Slitz... Ja alla arenor sätter sin stämpel på det producerade.


Alltså skapandeintentionen och det efterföljande valet av presentation ger totalbilden av hur bilderna slutligen uppfattas av "publiken"..

Viktiga tankar som jag tror att många hoppar förbi.


MVH Niclas,

Helt enig.
 
Walle skrev:
Tråden har handlat om det hela tiden, den har inte "kommit in" på det. Men givetvis vuxna barn (18+)

För mig spelar det ingen roll hur gamla barnen är.
Det handlar om att inte försätta ens bästa vän eller barn inför frågan.
Ställa någon mot väggen som är i en beroendeställning.
Många människor gör väldigt mycket för en vän.
Att fråga de som är i ens närhet kräver oerhört mycket av kännedom.
Den kännedomen får man aldrig över sina barn. Det är bara vad man tror.
Barnen som vill ”starta eget”, har en egen vilja, inte alls är som oss.
Att fråga är att pressa.
Och att pressa någon som inte ärligt och utan jäv kan svara är fullständigt åt fanders.
Oavsett fråga.
Mvh/-Anders
 
Finns det aldrig E v e ntuella lägen där "du" hellre hade fotat ditt barn (låt oss säga 17 åriga dotter) för att bevara henne för de risker som finns ute på stan?
Där barnet VEt vart man som förälder står men som går med på att fotografera ENDAST för att jag som förälder VILL veta att min dotter inte går till en hemskt stor risk ute i världen där hajjarna väntar.



Finns det inget läge som detta?:

Där man som förälder proklamerar fakta för barnet, där fakta dras, sammanhangets senaste drogstatestik läses innantill, identitetsproblem senare i livet etc etc ..
Alltså där man förklarar att detta är ett knäckande tråkigt tema som helst av allt faktiskt inte ens skulle vara nödvändigt att ta upp till seriös övervägning.
Men nu står vi alltså här och det gäller att prata och skapa en förståelsebärande kommunikation.
För att söka konsensus i en splittrad och kompliserad fråga.

Att man där som förälder (och låt oss säga fotograf til yrket) säger som så till sin dotter att:
-Ok, JAg är förälder som respekterar din starka järnVILja, jag älskar dig över allt i världen och är som du VEt en seriös fotograf.
Du kommer med min vilja eller utom detta hus och min vilja att få "dessa mer utmanande / sensuella / NudeArt" - bilder oavsett.
-Om jag fotar bilderna och du lovar mig att de inte hamnar på internet eller hos en byrå som tror att du är 18 och som kanske inte bryr sig. Får jag då lov att ta bilderna så att du slipper gå till en av alla riskfyllda affärer där du riskerar att möta den ena risken efter den andra?



FINNS det ngt läge där man kan kompromissa om sådant som detta? Eller är det enda rätta att säga till dottern:
-Jag vägrar, kommer aldrig på frågan att jag skall fotografera dig osvosvosv.. (trots vissheten om att hon då kommer att fixa bilderna hos ngn skum och smålustig fotograf utanför hemmets trygga sfär).
********************


Jag frågar er.

Många av er har säkert förstått min ståndpunkt i saken och jAg förväntar respekt för att jag frågar ingående med exempel här.

Det är nämligen i desa frågor jag ser kärnan i hela tråden!!

Världen är nämligen inte så svart och vit som vi så gärna skulle villja ha den,, hujja så mycket lättare mångt hade varit i livet då!


MVH Niclas,

EDIT: Tänker på Bilderna här ovan och inget om/med publicering.. då det säkerligen vore högst olagligt med tanke på ålder...ds
 
Senast ändrad:
Offentliggöra

För mig finns inte tanken på att pressa någon man känner som vän eller familj.
Jag tar erotiska bilder men då ska inga jäv finnas mellan min fråga och modellen.
Då och endast då kan man få ett ärligt från hjärtat svar. (förhoppningsvis)
Finns inga undanflykter till att "pressa" medvetet eller omedvetet med en fråga om att vännen eller familjemedlemmen ska ge sig till erotiska bilder.
Dina tankar om en erotisk bild är ju också högst personlig och har troligen inte alls med dina familjemedlemmar eller vänner att göra. (även om det kan ha det, eller att du tror det).
Men vill du veta vad din dotter har för erotiska tankar. Tror inte det.
Fråga hellre din vän om han ställer upp.
Tror att dom flesta vänner säger nej.
Fråga dina barn och en betydligt större procent säger ja.
Varför..ja just det..man vill inte såra. Man ställer upp för sin far/mor.
Och tjatar du frågar två gånger är det ett brott skulle jag vilja säga.
En kränkning utan dess like.

Men har man inte förmågan till att känna.
Finns ingen anledning till att ens fråga de sina.
Att även om man tror sig veta ställa frågan. För man vet inte egentligen.
Och svaret även om det är ja, är oväsentligt. För vet gör man inte.
Det enda man gör är att sära. Omedvetet eller ej.
Sprickan kommer att finnas där för alltid.
Tror du att du känner dina föräldrar.
Fråga dom då om dom ställer upp på erotiska bilder.
Lika lite känner du dina barn.
Dina barn är inte alls lik dig oavsett din dröm.
Frågan är också hur nödvändig bilden är.
Pengar?? Vad är det?? Egen lust?? Vad är det i jämförelse med ett livslångt liv i ett oantastligt medvetande och leverne med vänner och familj.??
Inget kan förlåta att ens ställa frågan till sin familj eller vän.
Ställer hela familjen upp på en erotisk bild tillsammans med alla vännerna.
Ja då kanske man har hittat ett recept för erotiska bilder.
Har man en känsla att det inte går. Pressa då ingen enskild.
För mig så är detta en helt självklar sak. Att aldrig pressa, inte ens fråga anhöriga.
Aldrig fråga någon som man har en när relation till om att ställa upp på något som kan anses som tvivelaktigt i den övriga världen.
Att pressa en relation till något som är presentabelt för alla omedvetet eller medvetet är att förlora alla.
Att fota är att visa. Att bli visad är att lita på den som visar. Att bli visad är visa sitt jag.
Att visa ett jag som inte finns tar väldigt hårt, varken fotografen vill eller ej.
När jag skulle göra en årskalender med bara ögon gick jag till okända först.
Frågade min familj sen när dom vant sig med iden. Ingen ville vara med.
Hade jag först gått till familjen..sagt att jag vill göra en kalender bara med ögon -kan ni inte ställa upp.
Då tror jag alla hade ställt upp…för att inte såra eller av någon slags vilja att ändå vilja låta mig se att man tror på mig eller ger mig stöd. Men det hade inte varit rätt.
Att ta en bild är att offentliggöra, och då spelar det ingen roll vad du som fotograf har som syfte, vad vill man offentliggöra.
Mvh/-Anders
 
Anders, har du ens läst Niclas inlägg?

Av ditt svar så verkar det faktiskt inte så. Det du skriver är inte på något sätt ett svar på Niclas frågeställning.

Niclas:

I ditt exempel, givetvis beroende på hur min dotter var som person, så hade jag nog övervägt att göra som du skriver, ta bilderna mot att hon lovade att dom inte skulle hamna på internet.
I det läget så handlar det om en oerhört stor tillit och respekt mellan föräldern och "barnet". Men om jag kände att jag litade tillräckligt mycket på att min dotter inte skulle publicera bilderna, så skulle jag nog ta bilderna. Mycket hellre att det sker inom hemmets trygga vrå, än att hon går till någon moraliskt tvivelaktig figur som kanske helt plötsligt står där med apparaten i handen.

Men publicering, det är en helt annan femma. Jag skulle aldrig någonsin ställa upp på bilderna, ifall jag inte kunde lita på att dom inte skulle bli publicerade, vare sig på internet eller magazin eller någon annan stans heller.
 
HDFS) (KGS skrev:
När är det RÄTT då, att fota en tös (eller för all del ett gossebarn), sensuellt, erotiskt, givet att vederbörande är 18+ och VEM ska göra det? för faktum är ju att det görs o publiceras, hela tiden...

Om svaret är aldrig så kan vi lägga ner fineartnude kategorin med flera.

Och jag som trodde att det gick att fotografera vuxna människor!

Eller vänta med publiceringen tills barnen har blivit vuxna, precis som Sally Mann gjorde.
 
Senast ändrad:
Walle skrev:
Anders, har du ens läst Niclas inlägg?

Av ditt svar så verkar det faktiskt inte så. Det du skriver är inte på något sätt ett svar på Niclas frågeställning.

Niclas:

I ditt exempel, givetvis beroende på hur min dotter var som person, så hade jag nog övervägt att göra som du skriver, ta bilderna mot att hon lovade att dom inte skulle hamna på internet.
I det läget så handlar det om en oerhört stor tillit och respekt mellan föräldern och "barnet". Men om jag kände att jag litade tillräckligt mycket på att min dotter inte skulle publicera bilderna, så skulle jag nog ta bilderna. Mycket hellre att det sker inom hemmets trygga vrå, än att hon går till någon moraliskt tvivelaktig figur som kanske helt plötsligt står där med apparaten i handen.

Men publicering, det är en helt annan femma. Jag skulle aldrig någonsin ställa upp på bilderna, ifall jag inte kunde lita på att dom inte skulle bli publicerade, vare sig på internet eller magazin eller någon annan stans heller.

Det är ju kul att du har börjat skilja på publicering och fotografering i varje fall.

Sen är väl Anders svar verkligen ett bevis för att han har läst Niclas frågeställning. Även om han tar upp det från en vinkel du inte vill ha.
 
Niclasfoto skrev:
Finns det aldrig E v e ntuella lägen där "du" hellre hade fotat ditt barn (låt oss säga 17 åriga dotter) för att bevara henne för de risker som finns ute på stan?
Där barnet VEt vart man som förälder står men som går med på att fotografera ENDAST för att jag som förälder VILL veta att min dotter inte går till en hemskt stor risk ute i världen där hajjarna väntar.

Finns det inget läge som detta?:

Där man som förälder proklamerar fakta för barnet, där fakta dras, sammanhangets senaste drogstatestik läses innantill, identitetsproblem senare i livet etc etc ..
Alltså där man förklarar att detta är ett knäckande tråkigt tema som helst av allt faktiskt inte ens skulle vara nödvändigt att ta upp till seriös övervägning.
Men nu står vi alltså här och det gäller att prata och skapa en förståelsebärande kommunikation.
För att söka konsensus i en splittrad och kompliserad fråga.

Att man där som förälder (och låt oss säga fotograf til yrket) säger som så till sin dotter att:
-Ok, JAg är förälder som respekterar din starka järnVILja, jag älskar dig över allt i världen och är som du VEt en seriös fotograf.
Du kommer med min vilja eller utom detta hus och min vilja att få "dessa mer utmanande / sensuella / NudeArt" - bilder oavsett.
-Om jag fotar bilderna och du lovar mig att de inte hamnar på internet eller hos en byrå som tror att du är 18 och som kanske inte bryr sig. Får jag då lov att ta bilderna så att du slipper gå till en av alla riskfyllda affärer där du riskerar att möta den ena risken efter den andra?

FINNS det ngt läge där man kan kompromissa om sådant som detta? Eller är det enda rätta att säga till dottern:
-Jag vägrar, kommer aldrig på frågan att jag skall fotografera dig osvosvosv.. (trots vissheten om att hon då kommer att fixa bilderna hos ngn skum och smålustig fotograf utanför hemmets trygga sfär).

Jag ser två skäl till att jag tycker resonemanget är både enfaldigt och naivt:

1. Du får ett pedagogiskt problem med att hävda att saken är fel men ändå ställa upp på det.

2. Bilderna ska naturligtvis användas till något. Låt säga att de går till Slitz och de nappar, hur länge tror du de nöjer sig med dina bilder? De vill förmodligen ta bilderna själva. Detta gäller om modellen fyllt 18. I ditt exempel är hon 17 och du får med all säkerhet, och med rätta, polisen på dig om bilderna hamnar utanför hemmet.

PS. Vad gäller naivitet och enfaldighet är det resonemanget och inget annat jag syftar på.

/Johan
 
arnenym skrev:
Det är ju kul att du har börjat skilja på publicering och fotografering i varje fall.

Sen är väl Anders svar verkligen ett bevis för att han har läst Niclas frågeställning. Även om han tar upp det från en vinkel du inte vill ha.

Bespara mig skitsnacket tack. När har jag påstått att jag INTE skiljer på publicering och fotografering?

Och nej, det tycker jag verkligen inte. Inte för fem öre faktiskt.
 
arnenym skrev:
Och jag som trodde att det gick att fotografera vuxna människor!

Eller vänta med publiceringen tills barnen har blivit vuxna, precis som Sally Mann gjorde.

Och en människa som är 18+ är inte vuxen då, enligt dig? För KG skriver "givet att vederbörande är 18+". Man är myndig när man är 18. Är man inte att betrakta som vuxen då?
 
Walle skrev:
Och en människa som är 18+ är inte vuxen då, enligt dig? För KG skriver "givet att vederbörande är 18+". Man är myndig när man är 18. Är man inte att betrakta som vuxen då?

Man betraktas som vuxen när man är 18. Av egen erfarenhet vet jag att att det går alldeles utmärkt att göra dumheter och fatta fel beslut både under och efter sin tid som 18-åring. Tycker inte en förälder ska medverka till detta.

Men vad säger du själv, skulle du kunna tänka dig producera bilder av Slitz-typ på din egen 18-åring? Eller kanske erotiska bilder på dina föräldrar?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Man betraktas som vuxen när man är 18. Av egen erfarenhet vet jag att att det går alldeles utmärkt att göra dumheter och fatta fel beslut både under och efter sin tid som 18-åring. Tycker inte en förälder ska medverka till detta.

Men vad säger du själv, skulle du kunna tänka dig producera bilder av Slitz-typ på din egen 18-åring? Eller kanske erotiska bilder på dina föräldrar?

/Johan

Nej, slitzbilder skulle jag aldrig någonsin ställa upp på! Osmakligare bilder får man leta efter...
Smakfulla sensuella bilder skulle jag kunna överväga att ta, OM det var så att min dotter var absolut övertygad om att hon ville det, och jag var absolut övertygad om att hon skulle göra det i alla fall, om inte jag tog bilderna.
Jag ser det som en slags "damage management". Jag har kontrollen på vad det bli för bilder. Jag kan se till så att det _inte_ blir "puta med läpparna och tuttarna"-bilder.
Om hon däremot går till en annan fotograf så har man ju ingen aning om vad för bilder han kommer att ta. Kanske övertalar han henne att ställa upp på mer vågade bilder än vad hon först hade tänkt. Vem vet var dom bilderna kan tänkas dyka upp?

Men det skulle det krävas att jag blev tillfrågad av min dotter. Jag skulle bli väldigt glad att hon kom till mig först, och inte gick bakom ryggen på mig. Dock så skulle jag göra allt för att försöka styra henne av den banan, men OM hon var fullt och fast övertygad om att det var det hon ville, så skulle jag kunna tänka mig att fotografera henne.

Ja, jag skulle kunna tänka mig det, med i princip samma förbehåll som ovan.
 
Walle skrev:
Och en människa som är 18+ är inte vuxen då, enligt dig? För KG skriver "givet att vederbörande är 18+". Man är myndig när man är 18. Är man inte att betrakta som vuxen då?

Om du hade läst mina tidigare inlägg så skulle du sett att jag drar en tydlig gräns vid 18 år och myndig. Sen tror jag nog att KGS kan försvara sig själv och hoppas att han förstod ironin, trots avsaknad av smiley. Annars ber jag KGS om ursäkt.
 
arnenym skrev:
Om du hade läst mina tidigare inlägg så skulle du sett att jag drar en tydlig gräns vid 18 år och myndig. Sen tror jag nog att KGS kan försvara sig själv och hoppas att han förstod ironin, trots avsaknad av smiley. Annars ber jag KGS om ursäkt.

Men om du nu drar den gränsen så förstår jag inte inlägget, trots ironin (som jag inte uppfattade). Men men, jag ber om ursäkt för att jag "försvarade" KG (vilket givetvis inte var min avsikt).
 
hansen2 skrev:
1. Du får ett pedagogiskt problem med att hävda att saken är fel men ändå ställa upp på det.

Det kan även kallas att kompromissa.



Diskussionen i helhet blir väldigt grötig när man i ena stunden skriver barn och i nästa skriver 18+.
Vore bra om vissa kan skilja på barn och vuxna.
18+ tycker kanske vi äldre är ungt men det är absolut inget barn.

Sensuella bilder med en 18+ och föräldrer som fotograf ser jag inget direkt fel i. Dessa tas för att det är vackert, kanske hon vill föreviga sin kropp och figur innan åldern sätter sina spår eller kanske hon vill ha som vacker tavla i sitt rum etc.
Bimbobilder och för publicering på internet är dock en helt annan grej.
Exakt var gränser går är svårt, man får försöka hålla sig ifrån gränslandet ;)

Därmed inte sagt att jag själv hade kunnat göra det, det är svårt att tänka sig in i tanken.

Till Anders Riebbe: Du pratar hela tiden om att fotografen frågar modellen och därmed sätter henne under press, med det handlar väl snarare om att det är modellen som frågar fotografen. Därmed finns det väl ingen "press"situation mot modellen i detta.....
 
Andreas74 skrev:
.......det handlar väl snarare om att det är modellen som frågar fotografen. Därmed finns det väl ingen "press"situation mot modellen i detta.....
Av ursprungsfrågan jag citerar nu framgår inte vem som frågar. Frågan innefattar även publicering. "Men vad händer om t.ex en fotograf producerar och publicerar bilder av erotisk/sensuell karaktär....."
 
lottawe skrev:
Av ursprungsfrågan jag citerar nu framgår inte vem som frågar. Frågan innefattar även publicering. "Men vad händer om t.ex en fotograf producerar och publicerar bilder av erotisk/sensuell karaktär....."

Med det är väl det hela diskussionen handlar om, att det är dottern som vill ha sensuella bilder inte föräldrarna. Oavsett hur ursprungsfrågan ser ut.
Om det är föräldrarna som skulle vilja ha dottern på bild så tror jag inte det finns många motsättningar i diskussionen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.