Annons

Erotiska bilder och fotografens relation till modellen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Såklart! Enig! Men innan barnets mydighetsdag så är det ju föräldrarna som har myndighet över vad barnen utsätts för.

Såklart är detta kniviga frågor,, men helt klart är att många bilder kan tas utan att man överträder ngn lag.
Lätt är det inte när det kommer till pulbicering osv,, då ligger det hela mkt risigt till och skall ju så vara!!

MVH Niclas,
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Ursprungsinlägget från Johan Hanse´n var inte specificerat till att gälla "barn över 18 år" (inte meningen att vara rolig här utan snarare lite ironisk).

Jag syftade på det Johan skrev i ett senare inlägg:

"Jag utgår från att det är olagligt att framställa den här typen av bilder när det gäller minderåriga. Så låt frågeställningen gälla egna barn från 18 år och uppåt."

Jag har skrivit mycket i den här tråden nu, så det är nog slut för min del. Det är dock svårt att ha en stark åsikt utan att ordentligt kunna underbygga den. Det känns inte som om jag är nöjd med att konstatera att "somliga föräldrar är sjuka" eller "såna bilder tar man bara inte", utan att kunna förklara det. Men det är svårt.

I övrigt är jag nog på din sida. ;)
 
Niclasfoto skrev:
Såklart! Enig! Men innan barnets mydighetsdag så är det ju föräldrarna som har myndighet över vad barnen utsätts för.

Såklart är detta kniviga frågor,, men helt klart är att många bilder kan tas utan att man överträder ngn lag.
Lätt är det inte när det kommer till pulbicering osv,, då ligger det hela mkt risigt till och skall ju så vara!!

MVH Niclas,

Inte alls knivigt.
Som förälder är det din skyldighet att se till barnets bästa fram till dom är myndiga.
 
arnenym skrev:
Inte alls knivigt.
Som förälder är det din skyldighet att se till barnets bästa fram till dom är myndiga.


JAA, är inte oenig!:) Som du förhoppningsvis också läste så skrev jag också det rätt här över fast inte direkt med de ord du väljer som tex "bästa för barnet"..



Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Ja det är ju exakt i den frågan svaren blir olika och saken blir problematisk.

Mvh Niclas,

Som jag ser det är saken enkel och inte alls problematisk. Det finns saker man gör respektive *inte* gör med sina barn. Som förälder borde det vara uteslutet att medverka till sånt här, det ligger långt utanför föräldrauppdraget.

Det har sagts mycket kloka saker i den här tråden. Tänkvärda inlägg är ett från Sten-Åke Sändh kl 13:54 idag, ett annat är från Arne Hedberg, kl 14.05 idag. Lotta Werner Elofsson har ett flertal inlägg av samma kaliber. Ber om ursäkt om jag glömt lyfta fram fler viktiga inlägg som gjorts.

/Johan
 
Ja en sak är säker och det är ju att det borde inte alls vara problematisk. I 99,999 fall av 100 så lär det också vara noll problem. Glada är vi för det.

Om vi alla var eniga om vad som var det bästa och om alla verkligen aggerade utifrån den till synes enkla formeln så hade vi inte heller behövt anta att det faktiskt är mycket gråzooner som blir fotograferade runt om i olika hem.

Det är nog mycket knepigt som sker i Sveriges många hem, utan tvekan också mycket som faktiskt också gåår att diskutera. Alltså cases som faller lite i gränslandet. (Trist är det ju att jag antar att det föreligger på det viset:( ).

Liksom i samhällets alla aspekter så kan vi ju anta och förvänta oss att det även vad gäller detta finns gränszooner/gråzooner där vi svårligen lätt kan avgöra hit eller dit.


Mvh Niclas,
 
Låt oss skapa et faktum: Du vet at din 16 år gamla dotter önskar at skapa sig en karriär innom bransjen som erotiskmodell. Detta är ju en sak som envär forälder med säkerhet inte önskar, men situationen är nu et faktum.Du forsöker at diskutera henne bort från detta, men hon har bestämt sig.

Hva gjör man då?

Du kan inte stänga henne inne til den dag hon fyller arton. Hon kan skolka skolan en dag och åka til stan för at få tagit bilderna.

Om detta är nått hon värkligen vil så är sjansen relativt stor för at en eller annan oseriös och möjligens relativt snuskig fotograf kommer at ta dessa bilder.

Han kommer at ha dessa bilder för resten av din dotters liv og sedan hon är sekston år kan hon inte ens ingå et säkert kontrakt med honnom som skyddar henne från utpressning eller annat senare i livet!

Hon kommer også at vara relativt oklädd i samma rum som denna mycket äldre och okända mannen.

Och som inte det var nog så kan fotografen få henne at gå längre i nakenhet och prägla uttrycket i en mindre elegant riktning.

Självklart är detta inte en önskat situation, men utav två onder tycker jag nog at det bästa är at ta bilderna själv. I en mycket tryggare och säkrare miljö änn det hon kommer at uppleva annars.
 
maritha skrev:

Självklart är detta inte en önskat situation, men utav två onder tycker jag nog at det bästa är at ta bilderna själv. I en mycket tryggare och säkrare miljö änn det hon kommer at uppleva annars.
Eftersom du tydligt skriver att du både skulle försöka avråda och att situationen inte är önskvärd antar jag att du själv inte stolt skulle visa världen bilderna du tagit eller hjälpa till värst för att marknadsföra/introducera dottern i den branschen sen? Eller?
 
lottawe skrev:
Eftersom du tydligt skriver att du både skulle försöka avråda och att situationen inte är önskvärd antar jag att du själv inte stolt skulle visa världen bilderna du tagit eller hjälpa till värst för att marknadsföra/introducera dottern i den branschen sen? Eller?


Tycker inte helt at det är en frågeställning i debatten, men men.

At få publiserad bilderna som sekstonåring tror jag är svårare änn at få dom tagit. Bransjen står i en litt mer kinkig situation om det skulle bli upptäckt, detta pga at man har alt svart på hvitt.

Företagen är färre och större, av den konsekvens är dom med all säkerhet mer forsiktiga enn "herr snuskfotograf" med at leka med lagen.

Tyvärr har vi dog ochså internett och det är vel ända sjansen för "vår dotter" i saken har at få bilderna publiserat.

Om hon absoluuuut önskar at publisera och jag inte kan övertala henne till at vänta några år eller kjöra med "normala" modell bilder i vänt tiden, så skulle jag söka efter bransjens (helst magasin istället för internett) absolut mest profesjonella företag och använda det.

Om jag skulle ta den stränga vägen å ta bilderna jag hadde fotograferad och säga at dom får hon när hon fyller arton, så skulle hon med all sansynlighet flyga til "herr snuskfotograf" å få nya bilder där.

Vi kan kverulera fram och tillbaks om "vår dotter" i denna saken, är dårlig uppfortrad, men saken är av og till at den bäst uppfostrade dottern blir en liten rebell med järnvilja. Då tycker jag som Niclas at ända utvägen är en god komunikation med henne och et forsök på at få ut det bäste av den kinkiga situationen.

Vil tillägga at jag har respekt för yrket, men det är självklart inte drömmen man har för sin dotter.
 
Låt oss säga att vi brinner för att dokumentera med vår kamera. Unga har en sexualitet, barn oxå så småningom. Detta skulle alltså vara tabu att dokumentera. Finns det fler ämnen som vi inte får dokumentera? Är det så att vi kanske inte får dokumentera barn över huvud taget?

Ytterligheter naturligtvis men det finns ingen klar gräns att kliva över.

Jag har en bekant som fick en så kallad kukring i julklapp av sin 15-åriga son. Det är nån pryl som surrar och ska göra det hela behagligare för båda parter. Vad har det med här att göra? Ingenting och ändå ganska mycket tycker jag. Sexualitet i alla dess former behöver inte vara något som är tabubelagt mellan föräldrar och barn. Inklusive bilder.

Jag ser en mycket avgörande faktor. Vem tar initiativet. Jag tror inte att det är särskilt lyckat att det är föräldern som föreslår denna typ av bilder. Kommer det från barnet så fine, ta en diskusion om varför och genomför eventuellt sedan en session. Vill ni verkligen inte att de ska fastna för det så ta skitbilder och säg att de inte ser kloka ut så svalnar kanske intresset.

Men i min värld existerar inte ett förbud att dokumentera oavsett motivets ålder. Det är hur man närmar sig ämnet som är avgörande för om man behåller sitt förtroende som förälder eller inte.

Den stora olyckan idag tycker jag är att folk raderar sina barnbilder för att barnen är nakna på bilderna. Finns det nått bättre sätt att cementera gammla värderingar om nakenhet?

Mvh
Maverick
 
maritha skrev:
Självklart är detta inte en önskat situation, men utav två onder tycker jag nog at det bästa är at ta bilderna själv. I en mycket tryggare och säkrare miljö änn det hon kommer at uppleva annars.

När det gäller omyndiga barn ser jag definitivt inga andra alternativ än att vägra samarbeta vad gäller erotikfoto eller skriva på kontrakt för en porrmodellrelease. Hela förfarandet är förmodligen olagligt dessutom?
Genom att ta bilderna själv gör du dig till en möjliggörare och din 16-åring kommer tolka ditt samarbete som att det är helt ok. Kanske blir tonåringen "rebellisk" men den tiden är ändå ganska kort i hennes liv.

Återigen ser jag likheter med föräldrar som köper sprit till sina barn istället för att låta "någon annan" göra det.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Det finns saker man gör respektive *inte* gör med sina barn. Som förälder borde det vara uteslutet att medverka till sånt här, det ligger långt utanför föräldrauppdraget.
/Johan

Instämmer helt i detta. Kunde inte sagt det bätre själv. Jag tror möjligen att det går en skiljelinje mellan de som lever på fotografering och de som inte gör det kring detta spörsmål. Jag antar att det ekonomiska intresset kan vara så starkt hos en del fotografer att man lättare accepterar sånt som många andra kan tycka är både på och långt över gränsen i detta sammanhang. En del tycker ju uppenbarligen att det är OK bara "modellen" är 18 år, för då har man ju inte gjort nåt olagligt i alla fall och då tycker jag man gjort det lite väl lätt för sig. Blir väl billigare med en "gratismodell" också antar jag! Rena familjeföretaget!
 
Det är tragiskt att en sån här debatt överhuvudtaget förekommer. Än mer tragiskt om vissa av er som skrivit har barn.
jag visade några inlägg för tonårstjejernna här på ungdomsgården och dom klassade er som totalt sjuka i huvudet. ungdomar uttrycker sig så, vet ni.
Att som Maritha föreslår att man lika gärna kan ta bilderna själv annars gör fula gubben det är skrämmande. Ett barn åker inte iväg och gör en sån grej om dom är trygga och har ett öppet förhållande till sina föräldrar. Om inte föräldrarna själva när någon dröm om att de skulle vilja vara modeller.
Vad är nästa steg då?
Mitt barn vill prova alkohol, det är bäst jag köper innan nån annan gör det. Mitt barn vill prova hasch, det är bäst att jag fixar det. Mitt barn vill prova heroin, det är bäst att jag fixar det också så inte nån annan gör det. Och så slipper jag ju allt gnäll och diskussioner också. Vart drar du gränsen?
 
Senast ändrad:
arnenym skrev:

Att som Maritha föreslår att man lika gärna kan ta bilderna själv annars gör fula gubben det är skrämmande. Ett barn åker inte iväg och gör en sån grej om dom är trygga och har ett öppet förhållande till sina föräldrar. Om inte föräldrarna själva när någon dröm om att de skulle vilja vara modeller.
Vad är nästa steg då?
Mitt barn vill prova alkohol, det är bäst jag köper innan nån annan gör det. Mitt barn vill prova hasch, det är bäst att jag fixar det. Mitt barn vill prova heroin, det är bäst att jag fixar det också så inte nån annan gör det. Och så slipper jag ju allt gnäll och diskussioner också. Vart drar du gränsen?
Det spelar ingen större roll hur trygga de är eller vad för slags förhållande de har till sina föräldrar. Vissa sakar delar man bara inte med sig. Sen tycker jag att det är en viss skillnad på nakenfotografi och heroinmissbruk. Att man inte vill köpa ut alkohol till sina barn utesluter ju knappast att man vill anlita en anständig fotograf.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Instämmer helt i detta. Kunde inte sagt det bätre själv. Jag tror möjligen att det går en skiljelinje mellan de som lever på fotografering och de som inte gör det kring detta spörsmål.
Jag tror att största skiljelinjen finns mellan föräldrar och de som har barn runt sig mot som inte har barn omkring sig. Själv har jag förändrat en hel del åsikter om barnuppfostran och vad som "är bäst" (enligt mig) med tiden sedan jag blev förälder.

/Lotta (förälder samt verksam fotograf och penningintresserad, men anti plåtning av döttrar så ändå..)
 
arnenym skrev:
Det är tragiskt att en sån här debatt överhuvudtaget förekommer.

Debatt är väl aldrig tragiskt? Och att klassa någon någon som sjuk i huvudet för att man resonerar kring saker o ting är en typisk reaktion för dem som är ovana att diskutera "svåra" saker.

Likväl behövs debatter om mycket allvarligare o svårare ämnen än det här också. Hur skulle det annars fungera? Tig ihjäl allting? jo jo...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.