Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tomarina skrev:
En utmärkt sida för att göra någorlunda rättvis bedömning av kamera-hus är Imaging-resources "Comparometer". Bilderna visar att det är liten skillnad i bildkvalitet mellan 450D och 40D, 40D brusar mindre vid höga ISO-tal, medan 450D är skarpare. Skillnaden i brusnivå var dock inte större än att jag valde 450D. n jämför brusnivå med EOS-1Ds Mark III vid ISO 1600. Nikon D3 är dock bruskung vid höga ISO, men när det gäller skärpa är 450D nästan lika bra. Där är EOS-1Ds Mark III kung.Comparometern:
Jag är enormt nöjd med min 450D. Den har mycket lite och snällt brus och man kan få bilderna helt brusfria och skärpta UTAN tillkommande brus med Noiseware Professional Brus och Skärpe-plugin se:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10190

Det är skönt att alltid kunna använda ISO 1600 och veta att man får ett perfekt resultat.
 
Filterdiametern är den 55mm på kitobjektivet?
Och spelar det nån roll vilket filter man köper?

Tips tack :)
 
Senast ändrad:
Erna skrev:
Filterdiametern är den 55mm på kitobjektivet?
Och spelar det nån roll vilket filter man köper?

Tips tack :)

Så här kan man läsa om UV-filter: UV-Filter förbättrar färgåtergivningen och eliminerar oskärpa som orsakas av den ultravioletta strålningen. Ultraviolett ljus är osynligt för ögat och kraftigt förekommande i bergstrakter, kustområden och områden med mycket klar luft. UV-filtren är färglösa och kräver ingen förlängning av exponeringstiden. Det rekommenderas att UV-filter är permanent monterat på objektivet som ett skyddsfilter

Om Skylight 1B-filter: Tar bort det blåstick som ofta uppkommer vid utomhusfotografering med färgfilm. Problemet uppstår ofta i skuggpartier vid kallt väder. Filtret absorberar ljuset som påverkar det grönkänsliga skiktet på filmen.
Resultatet blir en klar färgåtergivning samt att hudtoner får en renhet även då närliggande objekt skuggar

Har läst många åsikter om filter här på forumen, en del anser att de påverkar skärpan och förespråkar att man inte använder ett alltid påskruvat filter och andra menar att man alltid bör ha ett för att bl.a. skydda linsen. Om man vill ha ett UV eller Skylight 1B är väl en smaksak. Jag har Skylight på objektivet till min nyinköpta 450D, hade det även på mitt gamla objektiv till den analoga. Det anses ge något varmare färger och vara bra till hudtoner. Jag har aldrig fotat utan så jag vet inte om man kan se någon skillnad... ;-) Får väl prova det en gång - ta en bild med och en utan. Men jag anser nog att det är värt att ha ett filter på: tappar man kameran eller stöter i något hårt är det ju bättre filtret går sönder än linsen...

Tror filterdiametern på kitobjektivet är 58mm. (Varför jag tror och inte vet är för att jag köpte ett annat objektiv till min 450D, men när man kollar tillbehör till den på ex scandinavian photo så finns där ett gäng filter på 58mm.)
 
Ja, filterdiametern är 58 mm. Det kan vara stor skillnad på hur UV-filter fungerar i direkt solljus med tanke på reflexer mm, men eftersom jag ändå mest fotograferar inomhus så har jag köpt billiga UV-filter från Cyberphoto som har kampanjpris just nu.

[Bild på EOS 450D med batterigrepp, tagen med en Nokia N95...]
 

Bilagor

  • fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    54.5 KB · Visningar: 969
Tomarina skrev:
Ja, filterdiametern är 58 mm. Det kan vara stor skillnad på hur UV-filter fungerar i direkt solljus med tanke på reflexer mm, men eftersom jag ändå mest fotograferar inomhus så har jag köpt billiga UV-filter från Cyberphoto som har kampanjpris just nu.

[Bild på EOS 450D med batterigrepp, tagen med en Nokia N95...]

Var badrumsspegeln trasig?
 
Ursäkta om jag hoppar in så här, och svaret kanske redan skrivits, men är det ngn som har fått reda på ett datum då kameran kommer till butik?
 
Junipingla skrev:
Ursäkta om jag hoppar in så här, och svaret kanske redan skrivits, men är det ngn som har fått reda på ett datum då kameran kommer till butik?

Det beror nog helt på hur duktig butiken varit på att köpa in... Jag har redan köpt min på Kungsholms Foto i Ängelholm. Finns även på Kungsholms Foto i Stockholm.
 
Ja jag såg det nu när jag googlar runt! Jag väntar på en kamera från en butik där vi får köpa den för nettopris så det är bara att vänta tills den kommer dit. Hoppas det inte dröjer allt för länge!
 
jonna72 skrev:
Det beror nog helt på hur duktig butiken varit på att köpa in... Jag har redan köpt min på Kungsholms Foto i Ängelholm. Finns även på Kungsholms Foto i Stockholm.
Varför vänta på dyr kamera.Jag köpte mitt kamerahus på Computerunivers:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=16440

Pris 6186 kr fritt hemkört till huset av UPS på två dygn. Det beställdes en måndag morgon och levererades på onsdagen.
 
Erna skrev:
Filterdiametern är den 55mm på kitobjektivet?
Och spelar det nån roll vilket filter man köper?

Tips tack :)

Njae, filter kan vara gjord av glas eller plast. Och precis som med objektiv har olika glas olika egenskaper.

Om man har ett riktigt dyrt objektiv och är väldigt noga med resultatet, har jag fått förklarat för mig (misstänker att JAG inte skulle se någon skillnad, så bör man kanske välja ett filter som har hög kvalité, vilket jag misstänker ofta återspeglar sig på priset bla..

Du kan nog köpa ett filter av hyfsad kvalite utan att behöva punga ut med massor av pengar. Dvs. sikta iun dig prismässigt någonstanns i mitten (kolla runt på olika hemsidor ex. www.cyberphoto.se, www.scandinavianphoto.se osv.).

Mvh!
// Niklas
 
Testade 450D på Elmia-mässan, men glömde givetvis fråga det jag skulle:

Fungerar tele + telekonverter (F/11) med den kontrastbaserade autofokusen i live view läget?

450D är väl det enda canonhuset som klarar kontrastbaserade autofokus så det vore spännande att testa.

Kör 400/5.6 med 2x (F/11) på 400D idag. Manuell fokus.
 
Robin Gyllander skrev:
Varför skaffade de sd kort?
vart det några mer nyheter från canon?

SD-kort, skaffade de för att de skulle ha större batter i kamerani= bättre batterikapacitet. Som i sin tur innebar att de blev tvungna att ha mindre minneskort.
 

Andreas Eriksson (Erna) skrev:
Nån som kan tipsa om nån bra och smidig (mindre) väska för en 450D + objektiv?


Robin Gyllander Larsson (Robin Gyllander) skrev:

Lowepro top load zoom.

Den väskan tyckte jag var i tightaste laget för 450+kit-objektiv. Men det kanske är meningen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.