Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Winzell skrev:
Jag vill gärna veta hur bildkvaliten är. Är det det klippet i bilderna man hoppas på och bör kunna förvänta sig?


Mvh Anders

Jag är verkligen ingen expert, men av det jag läst, hört och pratat med personal i flertalet fotobutiker om så ska bildkvaliteten vara i stort sett densamma mellan 400D/450D/40D. Tekniskt sett verkar ju 450D och 40D vara nästan likadana. Inte många punkter som skiljer om man jämför deras tekniska data. Sen beror det väl på vad man använder för objektiv? Jag har valt att inte köpa kitobjektivet.
 
Tillbehör

Nu är det dax att beställa sin första systemkamera (450D). Vilka tillbehör anser ni är de första man bör köpa (förutom minneskort såklart)?
UV-filter är det ett "måste"?
Putsduk funkar med vilken som helst?

osv...

Tack för mig!
 
PMD skrev:
Olympus OM-1 var den kamera som startade litenhetstrenden bland ESR:er på 1970-talet (OM-1 kom 1973). Det klagades inte ett dugg på att den var liten, utan alla var imponerade av att Olympus lyckats bygga en "professionell" småbildskamera så liten.
Visst var vi imponerade -- men att "det inte klagades ett dugg" är förstås inte alls sant. Själv tyckte jag OM1 var oanvändbart liten och valde istället en Pentax. De av mina vänner som hade OM1 (eller OM2) hade alltid en MD på.

För övrigt är Canon 400D mindre än OM1 på bredden (dvs ger mindre plats för fotografens händer), men några mm högre. Och OM1 hade, till skillnad från t ex 400D, en riktig pentaprismasökare.
 
Re: Tillbehör

Erna skrev:
Nu är det dax att beställa sin första systemkamera (450D). Vilka tillbehör anser ni är de första man bör köpa (förutom minneskort såklart)?
UV-filter är det ett "måste"?
Putsduk funkar med vilken som helst?

osv...

Tack för mig!

UV-filter är mer frågan om att sätta ett fysiskt skydd för objektivet så om olyckan är framme och du råkar stöta i något tar UV-filtret (som är avsevärt mycket billigare än ett nytt objektiv) smällen.

Var och en avgör ju själv men jag tycker allt du skall köpa till ett UV-filter!

Putsduk:
Visst papper repar linser och tänk på att vissa objektiv där har linserna en ytbeläggning som jag är osäker på hur mycket mekanisk åverkan (det kallas så) de klarar. Rekommenderas därför att du köper linspapper eller använder en mjuk putsduk liknande de som säljs/ges bort hos optiker för att putsa glasögon med. Kostar inte många kronor!

Beroende på hur många bilder/laddning batteriet klarar KAN det vara god idé att köpa ett extra batteri.

Fast viktigare än så skulle jag nog se extra minneskort, inte för att du skall få plats med mer i första hand utan mest för att du då mitt i fotograferandet på ex. semestern kan byta minneskort och OM olyckan skulle vara framme och minneskort nr.1 inte är läsligt när du kommer hem åt minstånde ha med dig NÅGRA bilder (från kort nr. 2). Jag försöker alltid byta minneskort under ett fototillfälle just pga. den anledningen! Ibland glömmer jag dock bort mig men jag har haft tur än så länge!

Sedan finns ju hur mycket som helst men inga "måsten". Allt beroende på VAD man skall fotografera och vilka typer av bilder man vill kunna få med sig!

Lycka till med den nya kameran!

Mvh!
// Niklas
 
hailstorm skrev:
Ahh... ja jag är inte förvånad över det svaret iaf ;) Och någon speciell ergonomi är det inte i dom kamerorna...
Ungefär samma ergonomi som alla andra småbildskameror från den tiden. Alla var ganska fyrkantiga. Till de lite bättre modellerna (bättre ur specifikationssynpunkt, alltså) fanns oftast en motor eller en winder att montera. Med en sådan blev ergonomin lite bättre.

Olympus OM-kameror hade en i mitt tycke ergonomisk fördel jämfört med de flesta andra samtida kameror. De hade ingen slutartidsratt ovanpå kamerahuset som var vanligt då, utan en ring runt objektivfattningen som man ställde in slutartiden med. Mycket bättre, tyckte jag, och den enda andra kamera jag kan komma på som hade en sådan var Nikkormat.

Annars fanns det en stor ergonomisk fördel hos de gamla mekaniska kamerorna som dagens digitala ESR:er i stort sett saknar helt, nämligen en bländarring på objektivet. Det är mycket bekvämare att ändra bländaren med en ring på objektivet än att snurra på en ratt på kamerahuset.
 

Annars fanns det en stor ergonomisk fördel hos de gamla mekaniska kamerorna som dagens digitala ESR:er i stort sett saknar helt, nämligen en bländarring på objektivet. Det är mycket bekvämare att ändra bländaren med en ring på objektivet än att snurra på en ratt på kamerahuset. [/B]


Japp, håller helt klart med dig!

Ytterligare en sak jag saknar på dagens...objektiv är markeringen för ungefärligt skärpedjup som fanns.

Har inte riktigt 100% koll på varför men det kanske har att göra med att skärpedjupet ändras beroende på vilken sensor (storleken) som kamerahuset har där objektivet monteras. Detta gäller förståss inte objektiven som endast är avsedda för APC-S.

Och det hade varit till hjälp oavsett om man monterar ett objektiv gjort för fullformats sensor (tycker jag ;-)).

Sedan finns det mängder med andra fördelar och en del nackdelar med dagens digitala SLR! Jag tycker dock fördelarna överväger, dvs. det är bättre idag! ;-)

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:
ErlandH skrev:
Visst var vi imponerade -- men att "det inte klagades ett dugg" är förstås inte alls sant.
Jag kunde förstås inte göra en grundlig undersökning, speciellt inte så här 35 år efteråt. :)
Jag minns bara vad jag läste i fotopressen, och där kan jag inte komma ihåg att jag såg någon kritik mot OM-1 pga liten storlek.
 
Senast ändrad:
PMD skrev:
Ungefär samma ergonomi som alla andra småbildskameror från den tiden. Alla var ganska fyrkantiga. Till de lite bättre modellerna (bättre ur specifikationssynpunkt, alltså) fanns oftast en motor eller en winder att montera. Med en sådan blev ergonomin lite bättre.

Olympus OM-kameror hade en i mitt tycke ergonomisk fördel jämfört med de flesta andra samtida kameror. De hade ingen slutartidsratt ovanpå kamerahuset som var vanligt då, utan en ring runt objektivfattningen som man ställde in slutartiden med. Mycket bättre, tyckte jag, och den enda andra kamera jag kan komma på som hade en sådan var Nikkormat.

Annars fanns det en stor ergonomisk fördel hos de gamla mekaniska kamerorna som dagens digitala ESR:er i stort sett saknar helt, nämligen en bländarring på objektivet. Det är mycket bekvämare att ändra bländaren med en ring på objektivet än att snurra på en ratt på kamerahuset.
Lite vad man är van vid, vad gäller bländarringen. Har själv jobbat på bägge sätten. Kan hålla med om att bländare på objektivet kändes bra, men tycker att dagens lösning är helt ok också.
 
Beror ju också på hur det är konstruerat. Min första seriösa kamera, en Canon EF, var Canons första kamera där slutartidsringen gick ut framför kamerahuset. Därmed också den första där det gick lika lätt att ändra slutartiden som det nu är att vrida på rattarna på en EOS.

Bländarringen satt på optiken. Den var helt "frikopplad" från resten, så skulle man ändra på den, fick man ta kameran från ögat och titta på ringen. Slutartiden visades i sökaren, däremot, så den var bättre att hantera. I praktiken fotograferade man på automatik, pekade på något som gav den bländare man trodde man ville ha, låste exponeringen, riktade om och tryckte av.

När jag sen köpte en Canon T90, och fick möjlighet att ställa bländaren med den vanliga ratten (Av, inte manuellt), var det ett klart framsteg. Då gick det ju att se i sökaren vad det skulle bli också. Det fanns andra kameror med inspeglade bländarinställningar, vilket naturligtvis gjorde användandet av ringen på objektivet enklare.

Varken Canon EF eller T90 var direkt små, vilket väl är anledningen till att jag tycker min 400D är ganska "pluttig". Däremot tycker jag 40D känns som en riktig kamera att hålla i.

För övrigt är specifikationerna när det gäller 400D och 40D i stort sett enbart lika på en enda punkt: 10 megapixel. I nästan allt annat är 40D ungefär dubbelt upp.
 
NiklasÖ skrev:


Ytterligare en sak jag saknar på dagens...objektiv är markeringen för ungefärligt skärpedjup som fanns.

Har inte riktigt 100% koll på varför .
Det är enkelt att göra en skärpedjupsskala för objektiv med fast brännvidd, däremot är det svårare (eller omöjligt) för zoomobjektiv.
 
janolof skrev:
Det är enkelt att göra en skärpedjupsskala för objektiv med fast brännvidd, däremot är det svårare (eller omöjligt) för zoomobjektiv.

Varför det!

Jag har/och har sett det på den analoga tiden. Fast då på skjutzoom!

Mvh!
// Niklas
 
ErlandH skrev:
Visst var vi imponerade -- men att "det inte klagades ett dugg" är förstås inte alls sant. Själv tyckte jag OM1 var oanvändbart liten och valde istället en Pentax. De av mina vänner som hade OM1 (eller OM2) hade alltid en MD på.
Här ber jag att få protestera (men jag kanske har små händer). Jag tyckte OM1 och efterföljarna var lagom stora och med förnämlig ergonomi. Jag hade en winder också (så småningom) men använde den bara undantagsvis, för kameran blev större, tyngre och klumpigare.
 
apersson850 skrev:


Bländarringen satt på optiken. Den var helt "frikopplad" från resten, så skulle man ändra på den, fick man ta kameran från ögat och titta på ringen.

På vissa modeller hade man ett prisma som gjorde att man från sökaren kunde se vilken bländare som var vald! Funkade ganska bra!

Mvh!
// Niklas
 
NiklasÖ skrev:
Varför det!

Jag har/och har sett det på den analoga tiden. Fast då på skjutzoom!

Mvh!
// Niklas
Det beror ju på objektivets konstruktion. Moderna zoomar har en mer komplicerad konstruktion så att det är svårare att implementera rent mekaniskt.
 
janolof skrev:
Det beror ju på objektivets konstruktion. Moderna zoomar har en mer komplicerad konstruktion så att det är svårare att implementera rent mekaniskt.

På de äldre skjutzoomar som jag minns ritade man helt enkelt streck på utsidan av objektivet. Jag har lite svårt att se att det skulle vara svårare på dagens skjutzoomar. men jag kanske missuppfattar dig!? Så vänligen försök förklara vad, rent mekaniskt, är det som gör att det inte funkar idag!?

Mvh!
// Niklas
 
NiklasÖ skrev:
På de äldre skjutzoomar som jag minns ritade man helt enkelt streck på utsidan av objektivet. Jag har lite svårt att se att det skulle vara svårare på dagens skjutzoomar. men jag kanske missuppfattar dig!? Så vänligen försök förklara vad, rent mekaniskt, är det som gör att det inte funkar idag!?

Mvh!
// Niklas

För objektiv som är rena skjutzoomar skulle det förstås fungera även idag, men många moderna zoomar är ju inte sådana, att du har en längdförändring hos objektivet som motsvarar avståndet.
 
Jokz skrev:
Vi vill gärna veta hur den känns att hålla i och använda! Är den för liten?

Det blir naturligtvis ett subjektivt svar, men så här tycker jag: 450D:s grepp är rätt ok. Själva greppet kanske är lite längre än på 400D, men det är fortfarande ganska "tunt" (inte lika mycket att greppa runt) om man jämför med 40D eller min analoga EOS 100 från början av 90-talet. Jag har ganska små händer, ca: 185 mm från långfingrets spets till handled. ;-)

Jag kommer att använda kameran halv-professionellt, både privat och för firmans räkning, i bägge fall oftast på resande fot. Så för mig var det viktigt att kamerna är liten och lätt, så bl a därför (mer lite längre ned) valde jag bort 40D. Jag har beställt en batterigrepp som jag kommer att använda "i tjänsten", men det lämnar jag nog hemma på privata resor.

Anders Winzell skrev:
Jag vill gärna veta hur bildkvaliten är. Är det det klippet i bilderna man hoppas på och bör kunna förvänta sig?


Mvh Anders

En utmärkt sida för att göra någorlunda rättvis bedömning av kamera-hus är Imaging-resources "Comparometer". Där kan man lätt jämföra testbilder tagna med alla kameror som de har testat/testar. Bilderna visar att det är liten skillnad i bildkvalitet mellan 450D och 40D, 40D brusar mindre vid höga ISO-tal, medan 450D är skarpare. Skillnaden i brusnivå var dock inte större än att jag valde 450D. Jag vet inte exakt hur de testar och vilka objektiv de väljer, men så här skriver de själva:

These images were taken under carefully-controlled conditions, to provide valid comparisons of camera capabilities in actual shooting situations.

OBS! Ni behöver en bra skärm (alternativt ladda ned och förstora ännu mer) för att se skillnad. Hemma på laptopen så såg jag ingen skillnad mellan 450D och 40D vid ISO 1600, men på firman och med kalibrerad 30" skärm så var det lättare. 450D behöver faktiskt inte skämmas om man jämför brusnivå med EOS-1Ds Mark III vid ISO 1600. Nikon D3 är dock bruskung vid höga ISO, men när det gäller skärpa är 450D nästan lika bra. Där är EOS-1Ds Mark III kung.Comparometern:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Mer information om testbilderna finns i testen för respektive kamera, här är 450D:s test (ej klar när detta skrivs!):

http://www.imaging-resource.com/PRODS/XSI/XSIA.HTM


jonna72 skrev:
Jag är verkligen ingen expert, men av det jag läst, hört och pratat med personal i flertalet fotobutiker om så ska bildkvaliteten vara i stort sett densamma mellan 400D/450D/40D. Tekniskt sett verkar ju 450D och 40D vara nästan likadana. Inte många punkter som skiljer om man jämför deras tekniska data. Sen beror det väl på vad man använder för objektiv? Jag har valt att inte köpa kitobjektivet.

Kitobjektivet kostar bara 7-800 kr om man köper det med kameran, det har dessutom fått väldigt bra kritik med tanke på priset. Jag rekomenderar alla som köper 450D och som inte redan har en full uppsättning objektiv, att även ta kitobjektivet. Ett rätt trevligt objektiv med stabilsering som man kan med på semestern när man lämnar L objektiven hemma. :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar