Jokz skrev:
Vi vill gärna veta hur den känns att hålla i och använda! Är den för liten?
Det blir naturligtvis ett subjektivt svar, men så här tycker jag: 450D:s grepp är rätt ok. Själva greppet kanske är lite längre än på 400D, men det är fortfarande ganska "tunt" (inte lika mycket att greppa runt) om man jämför med 40D eller min analoga EOS 100 från början av 90-talet. Jag har ganska små händer, ca: 185 mm från långfingrets spets till handled. ;-)
Jag kommer att använda kameran halv-professionellt, både privat och för firmans räkning, i bägge fall oftast på resande fot. Så för mig var det viktigt att kamerna är liten och lätt, så bl a därför (mer lite längre ned) valde jag bort 40D. Jag har beställt en batterigrepp som jag kommer att använda "i tjänsten", men det lämnar jag nog hemma på privata resor.
Anders Winzell skrev:
Jag vill gärna veta hur bildkvaliten är. Är det det klippet i bilderna man hoppas på och bör kunna förvänta sig?
Mvh Anders
En utmärkt sida för att göra någorlunda rättvis bedömning av kamera-hus är Imaging-resources "Comparometer". Där kan man lätt jämföra testbilder tagna med alla kameror som de har testat/testar. Bilderna visar att det är liten skillnad i bildkvalitet mellan 450D och 40D, 40D brusar mindre vid höga ISO-tal, medan 450D är skarpare. Skillnaden i brusnivå var dock inte större än att jag valde 450D. Jag vet inte exakt hur de testar och vilka objektiv de väljer, men så här skriver de själva:
These images were taken under carefully-controlled conditions, to provide valid comparisons of camera capabilities in actual shooting situations.
OBS! Ni behöver en bra skärm (alternativt ladda ned och förstora ännu mer) för att se skillnad. Hemma på laptopen så såg jag ingen skillnad mellan 450D och 40D vid ISO 1600, men på firman och med kalibrerad 30" skärm så var det lättare. 450D behöver faktiskt inte skämmas om man jämför brusnivå med EOS-1Ds Mark III vid ISO 1600. Nikon D3 är dock bruskung vid höga ISO, men när det gäller skärpa är 450D nästan lika bra. Där är EOS-1Ds Mark III kung.Comparometern:
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
Mer information om testbilderna finns i testen för respektive kamera, här är 450D:s test (ej klar när detta skrivs!):
http://www.imaging-resource.com/PRODS/XSI/XSIA.HTM
jonna72 skrev:
Jag är verkligen ingen expert, men av det jag läst, hört och pratat med personal i flertalet fotobutiker om så ska bildkvaliteten vara i stort sett densamma mellan 400D/450D/40D. Tekniskt sett verkar ju 450D och 40D vara nästan likadana. Inte många punkter som skiljer om man jämför deras tekniska data. Sen beror det väl på vad man använder för objektiv? Jag har valt att inte köpa kitobjektivet.
Kitobjektivet kostar bara 7-800 kr om man köper det med kameran, det har dessutom fått väldigt bra kritik med tanke på priset. Jag rekomenderar alla som köper 450D och som inte redan har en full uppsättning objektiv, att även ta kitobjektivet. Ett rätt trevligt objektiv med stabilsering som man kan med på semestern när man lämnar L objektiven hemma.