ANNONS
Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Kamera & Bild

Per_I skrev:
Fick också Kamera & Bild idag, och att ISO-testbilderna för 450D ser ut som de gör måste bero på fel med bildfilerna/länkningen. Jämfört med andra testbilder i tidningen är de alldeles för grova. Kan ju hoppas att de lägger ut den riktiga bildjämförelsen på hemsidan.

Det är ganska kul att se alla "besserwisser" här. Tänk OM det visar sig att det inte är någon som klantat sig - att kameran faktiskt inte är bättre än så. Vad ska ni skylla på i så fall?
 
Re: Re: Kamera & Bild

Yupiteru skrev:
Det är ganska kul att se alla "besserwisser" här. Tänk OM det visar sig att det inte är någon som klantat sig - att kameran faktiskt inte är bättre än så. Vad ska ni skylla på i så fall?

Det blir ett senare problem :). Har du sett bilderna i tidningen eller är det lite besserwisservarning även på ditt inlägg? ;)
 
Björn är känd för att smyga omkring i Canonforumet och pika alla Canonägare för att de har så sopiga kameror.
 
dåliga kameror?

Tycker du det? Det enda jag sagt (med glimten i ögat) är att så fort en canon inte vinner så skyller genast hela canon-mobben (inte minst teknikspec-freaksen här på fotosidan... Ingen nämd och ingen glömd) på allt mellan himmel och jord.

Jag har aldrig sagt att Canon är dåliga - långt därifrån. Men samtidigt måste man inse att Canon inte ger så där speciellt mycket mervärde per krona än någon annan, likvärdig, kamera
 
Re: Re: Kamera & Bild

Som Anders poängterade Björn kanske du ska kolla upp fakta innan du stämplar folk som besserwissrar... ;-)

De verkar ha haft problem med vissa av bilderna i senaste numret, det är ett antal fler som också är lågupplösta.


Yupiteru skrev:
Det är ganska kul att se alla "besserwisser" här. Tänk OM det visar sig att det inte är någon som klantat sig - att kameran faktiskt inte är bättre än så. Vad ska ni skylla på i så fall?
 
Re: Kamera & Bild

Per_I skrev:
Fick också Kamera & Bild idag, och att ISO-testbilderna för 450D ser ut som de gör måste bero på fel med bildfilerna/länkningen. Jämfört med andra testbilder i tidningen är de alldeles för grova. Kan ju hoppas att de lägger ut den riktiga bildjämförelsen på hemsidan.

Du ska nog inte hänga upp dej allt för mycket på K&Bs tester.

Här har du två killar som kan Canon och som gör bra och raka tester.
http://www.bobatkins.com/photography/digital/canon_eos_digital_rebel_xsi_review.html

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-Rebel-XSi-450D-Digital-SLR-Camera-Review.aspx
 
Robin Gyllander skrev:
hur funkar det med af och live view?

Hej, har haft 450 i 3 veckor nu. Håller inte med vad som sägs, är du inte intresserad av Macro är LiveView ganska användarfientligt - iaf jämfört med kompakter. Andra tillverkar gör mkt bättre LiveView på DSLR än Canon, men det går att använda men jag har svårt att se tillfällena. Antingen förfokuserar du (som på 40D) med en knaptryck och det blir svart i skärmen, eller så kör du läge nr 2 (som 40D saknar) och får en ännu långsammare fokusering men du slipper black-outen. Däremot kan det va intressant för dom som kör MF på stativ, men kan inte riktigt se varför man skulle undvika sökaren i det läget.

AF däremot är kanon. 9 punkter, du kan välja en enskild punkt, medelvärde (flera punkter) eller som jag köra centerpunkten hela tiden (och ev. komponera om efter fokuslåsning. Total kontroll där!

I övrigt är det en superkamera, jag är mkt nöjd. En 40D (som var mitt alternativ) skulle vara ett steg neråt för mig. Kitobjektivet med IS är ruggigt bra optiskt - och inte bara med tanke på att priset! Kolla photozone.de och jämför MTF med några L objektiv (!).

mvh/W
 
wfrank skrev:
Hej, har haft 450 i 3 veckor nu. Håller inte med vad som sägs, är du inte intresserad av Macro är LiveView ganska användarfientligt - iaf jämfört med kompakter. Andra tillverkar gör mkt bättre LiveView på DSLR än Canon, men det går att använda men jag har svårt att se tillfällena. Antingen förfokuserar du (som på 40D) med en knaptryck och det blir svart i skärmen, eller så kör du läge nr 2 (som 40D saknar) och får en ännu långsammare fokusering men du slipper black-outen. Däremot kan det va intressant för dom som kör MF på stativ, men kan inte riktigt se varför man skulle undvika sökaren i det läget.

AF däremot är kanon. 9 punkter, du kan välja en enskild punkt, medelvärde (flera punkter) eller som jag köra centerpunkten hela tiden (och ev. komponera om efter fokuslåsning. Total kontroll där!

I övrigt är det en superkamera, jag är mkt nöjd. En 40D (som var mitt alternativ) skulle vara ett steg neråt för mig. Kitobjektivet med IS är ruggigt bra optiskt - och inte bara med tanke på att priset! Kolla photozone.de och jämför MTF med några L objektiv (!).

mvh/W

Gratulerar till en bra kamera och att du är nöjd med ditt köp av 450D. Den har ärvt mycket från sin större bror 40D och vad gäller LiveView så är den ett snäpp bättre med sin möjlighet till "kontrastfokus". Kort sagt en bra kamera som kommer att hitta många nöjda köpare.
 
Med tanke på att 450D har fler pixlar, kontrastfokus i Live view, SD-kort och... öh, jag kan inte komma på mer, som inte 40D har, men 40D däremot har en uppsjö med funktionalitet som 450D saknar, vill det allt till att man har en speciell inriktning för att det lilla 450D kan erbjuda i merväg ska vara av någon som helst betydelse.
Jo, just det, 450D har Light optimizer, eller vad det heter, i alla lägen, inte bara i de som jag inte får kalla idiotlägena.

I alla någorlunda "normala" fall är 40D en kamera som springer i cirklar runt 300D, 350D, 400D & 450D.
 
PMD skrev:
Jag använder inte Live View, men jag är lite nyfiken på vilka tillverkare som gör det bättre, och varför.

Om jag fattat det rätt så arbetar t.ex Sony med en extra sensor som genererar bilden till displayen, samtidigt som kameran f.ö. fungerar normalt. Ingen black-out alltså. Fråga mig inte om mer detaljer... ;)
 
apersson850 skrev:
men 40D däremot har en uppsjö med funktionalitet som 450D saknar
Berätta gärna om några av de ytterligare funktionaliteterna!
Jag har i alla fall beställt en 450d med kitobjektiv och batterigrepp och tror nog att jag ska klara mig med den och dessutom kunna använda mina gamla eosobjektiv.
//Bosse
 
apersson850 skrev:
Med tanke på att 450D har fler pixlar, kontrastfokus i Live view, SD-kort och... öh, jag kan inte komma på mer, som inte 40D har, men 40D däremot har en uppsjö med funktionalitet som 450D saknar, vill det allt till att man har en speciell inriktning för att det lilla 450D kan erbjuda i merväg ska vara av någon som helst betydelse.
Jo, just det, 450D har Light optimizer, eller vad det heter, i alla lägen, inte bara i de som jag inte får kalla idiotlägena.

I alla någorlunda "normala" fall är 40D en kamera som springer i cirklar runt 300D, 350D, 400D & 450D.

Att 40D springer cirklar runt 400D och andra kameror äldre än 2 år förvånar inte, allt annat vore pinsamt. Men vad är den bättre på än 450D? Tre hekto borde ju innehålla nåt förutom klumpighet men jag vet inte vad. Jo en sak, 6.5 bilder/sek mot 3.5. Men det fällde inte avgörandet för mig, de saker som du nämner är mycket viktigare för mig. Och nån till du inte nämner.
 
Autofokusen i 40D kan vara ett stort plus, men att den springer cirklar runt 450D är väl ngt i överkant.

Det bör inte skilja så mkt kamerorna emellan med tanke på priset, å då speciellt om man tänker ha ett batterigrepp till den mindre kameran.
 
EOS 40D har större sökare, snabbare serietagning, snabbare autofokus, bättre handtag, en toppmonterad info-LCS, samt ett bakre inmatningsjhul. Det sistnämnda är nog det bästa. Det gör kameran mycket mer lättarbetad.

Det betyder dock inte att en EOS 40D är prisvärd för alla. En EOS 450D är en mycket kapabel kamera.
 
PMD skrev:
EOS 40D har större sökare, snabbare serietagning, snabbare autofokus, bättre handtag, en toppmonterad info-LCS, samt ett bakre inmatningsjhul. Det sistnämnda är nog det bästa. Det gör kameran mycket mer lättarbetad.

Det betyder dock inte att en EOS 40D är prisvärd för alla. En EOS 450D är en mycket kapabel kamera.

Ja då tycker jag definitivt det är en smaksak. Man tänker olika, har hört nån annan prata om greppet, för andra är 40D en klumpig kamera. Och för ytterligare andra är 450 för lätt. Snabbare fokus låter bra, men hör nog hemma i specialskolan, har inte stött på långsamhet där ännu i 450:n. Kan tänka mig att hjulet är bra, 450:s "piltangenter" är inte optimala hela tiden, UI är viktigt! LCD-displayen, ja den är är hyffsat onödig eftersom även 40D klarar av visa exponeringsinfon i huvuddisplayen, en liten dinosaur som säkert är på väg bort om man inte hittar nåt nytt att använda den ytan till i 50D.

Två extra MP är inte viktigt, RAW-bilder i 450:n passerar ibland 20MB - otympligt! Kanske 40D:s högre ISO (3200) skulle kunna vara bra, men där liksom mina brusiga nattbilder på 1600 handlar det nog mkt om efterbehandling, om det ens är användbart. Och nån gång kanske 3.5 bilder/sek är långsamt. SD-kort däremot är framtiden, men där beror det enbart vad man haft tidigare. Liveview har Canon inte lyckats med (för mig iaf), trots 450:s bonusmetod så blir det inte mer attraktivt än 40D:s enda val. Summa summarum två apbra kameror, båda har tagit några olika steg vidare i evolutionen. 50D som säkert kommer i början av 2009 blir intressant att spana in, och om någon ska springa cirklar runt en 450 så blir det den, inte 40D.
 
wfrank skrev:
LCD-displayen, ja den är är hyffsat onödig eftersom även 40D klarar av visa exponeringsinfon i huvuddisplayen, en liten dinosaur som säkert är på väg bort om man inte hittar nåt nytt att använda den ytan till i 50D.
Det hoppas jag verkligen inte! Den toppmonterade monokroma LCD:n kan man, till skillnad från den bakre stora färgskärmen, läsa bra även i solsken.

SD-kort däremot är framtiden
SDHC möjligen i så fall, men Compact Flash är dock fortfarande snabbare och har större kapacitet. CF-specifikationen säger 133Mbyte/s, medan SD bara specar 6Mbyte/s. Specifikationer kan förstås ändras, men då är det inte säkert att den nya specifikationen blir bakåtkompatibel. CF är robustare än SD. CF är ett öppet format. SD-tillverkare måste betala licensavgift till SD Card Association.

SD är mindre och behändigare så de gör det möjligt att tillverka mindre apparater med minneskortplatser. Å andra sidan har jag hört talas om folk som har tappat bort SD-kort i heltäckningsmattan och aldrig hittat dem igen. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.