Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
EOS 450D
- Trådstartare StaffanW
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
Re: hmm
Därför att det för de flesta av oss finns viktigare faktorer än extrem regntålighet när vi väljer vilket kamerasystem vi ska investera i.Yupiteru skrev:
Men när det finns alternativ där både hus o glugg är tätade - varför inte välja det då för att vara "på den säkra sidan"?
Palletheking
Aktiv medlem
Re: och...
Vill påpeka att det är jobbigt att hela tiden tänka på kameran när det börjar regna och man inte känner sig klar med fotandet. Visst finns det många vittnesmål från folk som fotat i både regn och snöoväder med enheter som inte varit tätade och allt fungerat klockrent. Sanningen är dock att man tar en rätt stor risk varje gång.
Jag upplever det som väldig frihet att bara kunna tuta och köra oavsett väder. Nu utsätter jag sällan min utrustning för obekvämligheter, men de gånger det sker så behöver jag heller inte ha superbråttom att skydda utrustningen.
Jag håller med idg Björn om att vädertätade enheter är en välsignelse. Men jag tycker nog att ex en vädertätad glugg på ett otätat hus är en rätt sjysst komb ändå. Huset är rätt lätt att omförsluta med en genomskinlig plastpåse som man tejpar vid själva objektivfattningen. Sen har du en oskyddad tätad glugg som är lätt att manövrera. Det fungerar rätt ok omvänt också. Bäst är dock om bägge är täta.Yupiteru skrev:
det hjälper väl knappeligen med tätad glugg om själva kameran läcker som ett såll?
Vill påpeka att det är jobbigt att hela tiden tänka på kameran när det börjar regna och man inte känner sig klar med fotandet. Visst finns det många vittnesmål från folk som fotat i både regn och snöoväder med enheter som inte varit tätade och allt fungerat klockrent. Sanningen är dock att man tar en rätt stor risk varje gång.
Jag upplever det som väldig frihet att bara kunna tuta och köra oavsett väder. Nu utsätter jag sällan min utrustning för obekvämligheter, men de gånger det sker så behöver jag heller inte ha superbråttom att skydda utrustningen.
Palletheking
Aktiv medlem
Jag har kört på det viset tidigare men det är rätt baltigt att fota med en hand. Sen kan man nypa paraplyet i armhålan men man känner sig allt annat än fri.Ludix skrev:
paraply=)
Ludix
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jag har kört på det viset tidigare men det är rätt baltigt att fota med en hand. Sen kan man nypa paraplyet i armhålan men man känner sig allt annat än fri.
Hehe ja vet, men får va lite positiv nu när ja inte har nått vädertätat hus. Håller med er, hade ytterst gärna fått ja huset tätat in i det sista. Fotade lite hästar med ett paraply i ena näven o de va ingen hit..hade varit skönt o inte behöva oroa sig för sitt verktyg
spotmatic
Aktiv medlem
Jag har en tre år gammal 350D. Som jag tycker jag har utsatt en del. Då mitt största intresse är segling. Den har ju åtskilliga gånger fått en massa saltvatten över sig, när jag försöker fota segling.
Men inget har hänt, bara torkat av den och fotat vidare. Vi får se hur länge det går. En otätad kamera kanske torkar fortare, när fukten väl kommit in.
Däremot så har jag haft både "tät" telefon och klocka som skulle gå att dyka med, som inte ens har tålt dimma ute på sjön.
Men den dagen kameran pajar av fukt så. Den dagen den sorgen. Då får man väl ta sig köpa en 40D eller nått.
Men inget har hänt, bara torkat av den och fotat vidare. Vi får se hur länge det går. En otätad kamera kanske torkar fortare, när fukten väl kommit in.
Däremot så har jag haft både "tät" telefon och klocka som skulle gå att dyka med, som inte ens har tålt dimma ute på sjön.
Men den dagen kameran pajar av fukt så. Den dagen den sorgen. Då får man väl ta sig köpa en 40D eller nått.
Yupiteru
Aktiv medlem
spotmatic skrev:
Som inte är speciellt tät den heller
spotmatic
Aktiv medlem
Ligger lite utanför tråden nu.
Men en gång på 90-talet så hade jag en Pentax ME super. Som min son ramlade i sjön med. Kameran plaskvåt. Jag fiskade upp kameran efter att först ha tagit upp sonen.
Snabbt som den tog jag ut batterierna.
Hemma sköljde jag kameran i rent vatten och lät den sedan torka på ett element. Efter några dagar satte jag i batterierna och kamerans elektronik funkade men mekanik i filmframdragningen och slutare kärvade. Smorde då med en extremt tunn olja på slutaren och övriga rörliga delar (olja till en Spinnrulle typ Ambasadeur). Sedan funkade kameran och gör det än idag vad jag vet.
F.Ö. så tycker jag bilderna från 450D ser bra ut.
trevligt att nya kitobjektivet verkar bra.
Men en gång på 90-talet så hade jag en Pentax ME super. Som min son ramlade i sjön med. Kameran plaskvåt. Jag fiskade upp kameran efter att först ha tagit upp sonen.
Snabbt som den tog jag ut batterierna.
Hemma sköljde jag kameran i rent vatten och lät den sedan torka på ett element. Efter några dagar satte jag i batterierna och kamerans elektronik funkade men mekanik i filmframdragningen och slutare kärvade. Smorde då med en extremt tunn olja på slutaren och övriga rörliga delar (olja till en Spinnrulle typ Ambasadeur). Sedan funkade kameran och gör det än idag vad jag vet.
F.Ö. så tycker jag bilderna från 450D ser bra ut.
trevligt att nya kitobjektivet verkar bra.
PMD
Aktiv medlem
Re: tänk sedan...
Stoppa din EOS 450D i en plastpåse om det ösregnar. Lite duggregn behöver du nog inte oroa dig för.Yupiteru skrev:
Vad skönt det vore om Canon 450 haft någon form av vädertätning Som Pentax K200D har exvis
Jokz
Medlem
Japanphoto har fått in 450D nu, dock är det lite i dyraste lagret. Mer än 1000kr mer än vad man hittar som billigast. fast om man vill ha den direkt...
http://www.japanphoto.se/product/di...canon-digital-systemkamera-eos-450d-18-55-is/
http://www.japanphoto.se/product/di...canon-digital-systemkamera-eos-450d-18-55-is/
Palletheking
Aktiv medlem
Håller medom att en vädertätning varit guld värd. men i Pentax fall är det en smart affärside som de är i behov av för att hänga med. Om 450D haft vädertätning så skulle många proffs valt den som andrahus istället för de dyrare modellerna. Verkar lite som att skjuta sig själv i foten.
hansen2
Aktiv medlem
tiq skrev:
och printknapp
... en våldsamt oanvändbar funktion - har samma skräpknapp på min 40D.
Vad jag också har är den större 3-tumsskärmen som har samma upplösning som 400D och 30D. Man har alltså gjort skärmen fysiskt större men inte ökat upplösningen, i och med detta är den inte lika skarp längre.
/Johan
Yupiteru
Aktiv medlem
hansen2 skrev:
... en våldsamt oanvändbar funktion - har samma skräpknapp på min 40D.
Vad jag också har är den större 3-tumsskärmen som har samma upplösning som 400D och 30D. Man har alltså gjort skärmen fysiskt större men inte ökat upplösningen, i och med detta är den inte lika skarp längre.
/Johan
Den genomsnitsliga fjortisen bryr sig nog inte om upplösningen
Sedan är det lite kul att Canon tätade 40D som de gjorde... Knappt alls, vill säga
apersson850
Aktiv medlem
Snart är det någon som vill ha en "custom function" som ger bra väder istället...
hailstorm
Aktiv medlem
apersson850 skrev:
Snart är det någon som vill ha en "custom function" som ger bra väder istället...
är det för mycket begärt dåh? - We´ve got some sudden overcast coming in, ahh, it´s just that guy with the camera again.