Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har iaf batterigreppet släppts på Cyperphoto... Nytt släppningsdatum ha också kommit.


/Johan
 
Har idag varit och känt på 450D:n på Kungsholms Foto i Ängelholm. Höll på att slita mitt hår innan jag kunde bestämma mig om jag skulle ha en 450D eller en 40D. De hade nämligen fått in ett billigt parti 40D. Kände och klämde och velade, gick och fikade, kom tillbaka och velade lite till men till slut blev det 450D. 40D känns underbar i greppet men den var attans tung för mig... Kan glädja dem som inte har haft möjlighet att känna på 450D än att den INTE är lika liten i greppet som 400D (vilken liten skitkamera!!! - ursäkta till er som har en, men den är attans obekväm att hålla i, t o m för mig som tjej med små händer, lillfingret hamnar under kameran). På 450D fick alla fingrar plats och greppet var hyfsat skönt - om än inte på 40Ds nivå förstås. Valde att inte köpa kitobjektivet utan ett Sigma 18-50, 2,8 EX DC Macro. Det hade de dock inte hemma så jag har inte kameran med mig hem idag. Priset där var 6.695 kr för huset och 7.595 kr med kitobjektiv.
 
En 400D med batterigreppet på blir ganska bra att hålla i. Passar åtminstone bättre till mina händer, som dock inte är "frökenhänder". Bara långfingrad...
 
Ja, jag tror säkert det blir bättre då. Fast jag tycker det känns onödigt att lägga typ 1500 kr (eller vad det nu kan kosta) på ett batterigrepp bara för att få bättre grepp. Då kände jag att jag likagärna kunde köpa nya 450D, med lite mer finesser på. Tack för ditt lycka till! När jag kommit över ångesten över att ha valt bort 40D ska jag nog glädjas... ;-)
 
jonna72 skrev:
Har idag varit och känt på 450D:n på Kungsholms Foto i Ängelholm. Höll på att slita mitt hår innan jag kunde bestämma mig om jag skulle ha en 450D eller en 40D. De hade nämligen fått in ett billigt parti 40D. Kände och klämde och velade, gick och fikade, kom tillbaka och velade lite till men till slut blev det 450D. 40D känns underbar i greppet men den var attans tung för mig... Kan glädja dem som inte har haft möjlighet att känna på 450D än att den INTE är lika liten i greppet som 400D (vilken liten skitkamera!!! - ursäkta till er som har en, men den är attans obekväm att hålla i, t o m för mig som tjej med små händer, lillfingret hamnar under kameran). På 450D fick alla fingrar plats och greppet var hyfsat skönt - om än inte på 40Ds nivå förstås. Valde att inte köpa kitobjektivet utan ett Sigma 18-50, 2,8 EX DC Macro. Det hade de dock inte hemma så jag har inte kameran med mig hem idag. Priset där var 6.695 kr för huset och 7.595 kr med kitobjektiv.

Funderar precis över samma val: 40D eller 450D. Var igår på stan och tittade på 400D (närmast 450D) och 40D för att få en uppfattning om ergonomi/storlek. 400D kändes väldigt liten medan 40D var lättare än jag trodde, men ganska STOR! Skönt att höra att 450D är lite större. 40D är fortfarande intressant, men tyvärr så skiljer det en hel del i pris med kitobjektiv vilket gör att det lutar åt 450D, man kan få 450D med stabiliserade 18-55 och 55-250 för ned mot 9000 kr, det är 5000 kr billigare än 40D. Pengar som jag senare kan lägga på andra saker, t ex ett bättre objektiv som EF-S 17-55/2.8 IS USM.

Säljer Kungsholms foto svenska eller importerade Canon (450D)?

Här en bildjämförelse mellan 400D och 40D:
Canon-EOS-40D-Compared-to-XTi-Back.jpg


Bilden kommer The Digital Picture, där finns även en jämförelse av brusnivån vid olika iso för 30D, 40D, 400D och 1D MK III: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-40D-Digital-SLR-Camera-Review.aspx
 
Senast ändrad:
Thomas: du undrade om de säljer svenska eller importerade 450D på Kungsholms foto. Det ver jag tyvärr inte. Är det någon skillnad??
 
ErlandH skrev:
En 40D med de två objektiv du nämner behöver du inte betala mer än 12000 kr för.

Jag var kanske lite otydlig, jag avser IS-versionen (stabiliserad) av dessa objektiv, då hamnar priset på ca: 14.000 kr.

EOS 40D kit:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=290239

(Bortse från bluff-företaget Netsuperstore!)

EOS 450D kit:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=290238

Jag tror att priset kommer att landa på ca: 9 tkr när alla ÅF har fått tag på kameran.
 
Tomarina skrev:
Jag var kanske lite otydlig, jag avser IS-versionen (stabiliserad) av dessa objektiv, då hamnar priset på ca: 14.000 kr.
Du var inte alls otydlig. En 40D kostar hos Kungsholmsfoto 7600 kr (efter cashback), objektiven kostar (t ex hos Cyberphoto) 1800 kr respektive 2700 kr. Det blir alltså 12100 kr, om jag inte räknar alleles fel.
 
Ja, det har du rätt i, räknade inte med 1400 kr cash-back! Lite frakt och sånt tillkommer, men man bör hamna på runt 12,5 tkr. Inte illa...
 
... och handlar man från t ex Warehouseexpress i Storbritannien (vilket tydligen flera FS-medlemmar gör) hamnar man på ungefär 10000 kr plus frakt.
 
Ser att on/off knappen inte sitter på samma idiotiska plats som på 40D (och min 20D). Enbart den lilla grejen i sig gör det värt att köpa 450D istället för 40D...

On/off reglaget på 20D ändrar ibland läge när man går med kameran på axeln och kameran gnuggar mot kroppen vilket medför att när man ska ta en bild snabbt så kanske kameran är avstängd. Som sagt, idiotisk placering och jag antar att den är detsamma på 40D av bilder att döma.
 
Strömbrytaren sitter bättre på 400D (och 450D) än vad den gör på 40D. Men det går inte att ha den så på 40D, eftersom det sitter en display i vägen. Det enda som hänt på 40D, jämfört med första försöket, är att de slagit ihop strömbrytaren med knappen som kopplar till/från bakre hjulet.
Pillrig är den på 40D. Däremot har jag aldrig råkat ut för att den ändrats oavsiktligt. Den går tillräckligt trögt för att stanna där den är.
 
Ja det är verkligen en betydligt bättre on/off-knapp på 450D. Till och med mina små fingrar hade det lite meckigt att sätta på och av 40D... Tur jag inte har långa naglar, haha, det hade inte gått. Men den var trög ja, så jag har svårt att tänka mig att den hoppar ur läge om den hänger på axeln och dunsar.
 
Är du säker på det? Ibland har jag undrat om det inte är just långa naglar som vore optimalt. Men jag skulle nog bara bryta av dem... Naglarna, alltså.
 
Tomarina skrev:
Ja, det har du rätt i, räknade inte med 1400 kr cash-back! Lite frakt och sånt tillkommer, men man bör hamna på runt 12,5 tkr. Inte illa...

Någon som vet om man kommer få cash back på 450D eller är det bara på gamla produkter?


Mvh Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.