Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
ErlandH skrev:
Det stämmer nog. När man kör live-view är ju spegeln uppfälld och bilden når alltså inte den normala AF-sensorn. Istället får man hitta på diverse nödlösningar för att fokusera.
Aha, det är så det ligger till.

Jag undrade vad ägarna av Sony a350 menade med att AF fungerar mycket bättre på deras liveview än vad de kommer göra på 450d.

Kanske man köper en a350 trots allt. :p Kommer ju att använda liveview ganska mycket. Och självklart vill jag att AF ska fungera bra tillsammas med det.
 
Om man fotograferar mycket makro och/eller stilleben i studio så är nog Live View rätt praktiskt.
 
Tänkte mest på det han sa om sonyn att den hade bättre af. Masn använder ju sällan af vid stilleben och makro.
 
Aha. Nu har jag kollat upp lite. Sony A300 och A350 har en separat Live View-sensor, så att den vanliga autofokusen kan användas även i Live View. Det innebär också att man i Live View inte ser samma bild som sen den "riktiga" sensorn ser när man tar bilden.

You win some, you lose some.
 
ricku skrev:
Aha, det är så det ligger till.

Jag undrade vad ägarna av Sony a350 menade med att AF fungerar mycket bättre på deras liveview än vad de kommer göra på 450d.

Kanske man köper en a350 trots allt. :p Kommer ju att använda liveview ganska mycket. Och självklart vill jag att AF ska fungera bra tillsammas med det.
Tänk på att det är två helt olika system för Live View vi pratar om. Live View i A300/A350 handlar om att flytta sökarbilden till skärmen, med alla dess fördelar (du kan utnyttja den vanliga snabba AF:n) och nackdelar (du ser inte den riktiga bilden m.a.p. skärpedjup eller bildyta). Läs mer här.

Vilken lösning man föredrar beror så klart på vad man tänker använda Live View till.

[edit]Per var snabbare...men jag har ju en länk med i inlägget, så det får leva kvar[/edit]
 
PMD skrev:
Aha. Nu har jag kollat upp lite. Sony A300 och A350 har en separat Live View-sensor, så att den vanliga autofokusen kan användas även i Live View. Det innebär också att man i Live View inte ser samma bild som sen den "riktiga" sensorn ser när man tar bilden.

You win some, you lose some.
Ok! Tack för svaret. Jag tror jag förstår lite bättre nu. Hmm ja då kanske liveview på 450d inte är så tokig trots allt. :)

StefanN skrev:
Tänk på att det är två helt olika system för Live View vi pratar om. Live View i A300/A350 handlar om att flytta sökarbilden till skärmen, med alla dess fördelar (du kan utnyttja den vanliga snabba AF:n) och nackdelar (du ser inte den riktiga bilden m.a.p. skärpedjup eller bildyta). Läs mer här.

Vilken lösning man föredrar beror så klart på vad man tänker använda Live View till.

[edit]Per var snabbare...men jag har ju en länk med i inlägget, så det får leva kvar[/edit]
Tack för svaret!

Vad jag har tänkt använda liveview till.. Svårt att säga igentligen. Men jag gissar på att jag kommer använda det en hel del eftersom att jag går från en P&S till dlsr. Är så himla van vid att titta på LCDskärmen när jag ska ta en bild.

T.ex i snowboardbacken. Där är det nog skönt med liveview & snabb AF.. Men jag får väl vänja mig vid att använda sökaren! :)
 
ricku skrev:
Tack för svaret!

Vad jag har tänkt använda liveview till.. Svårt att säga igentligen. Men jag gissar på att jag kommer använda det en hel del eftersom att jag går från en P&S till dlsr. Är så himla van vid att titta på LCDskärmen när jag ska ta en bild.

T.ex i snowboardbacken. Där är det nog skönt med liveview & snabb AF.. Men jag får väl vänja mig vid att använda sökaren! :)
Jag gick också från kompaktkamera till DSLR, för tre år sedan. Det har nu gått så långt att jag inte alls trivs med LCD-sökaren på min kompakt längre. Jag saknar den fokusering och närhetskänsla jag får genom att titta genom sökaren (detta trots att jag bara har en 350D, med dess lilla tunnelsökare).

Däremot vill jag gärna ha Live View på min nästa DSLR för det underlättar vid all form av stativfoto...och när jag vill leka med min T/S-45:a.
 
ricku skrev:

T.ex i snowboardbacken. Där är det nog skönt med liveview & snabb AF.. Men jag får väl vänja mig vid att använda sökaren! :)

Nu fotar jag ju inte snowboard men jag tror inte att du har så mycket nytta av live view just där. Dels är det ju ofta startkt solljus vilket gör att det är svårt att se på skärmen. Dels rör sig motivet vilket gör det svårt att följa med en skärm.

När jag fick min första systemkamera var jag lite besviken över att jag var tvungen att använda sökaren. Den besvikelsen var över efter 30 minuters användning. Det är MYCKET enklare att fota just snabba rörelser med en riktig sökare än med en skärm.

Live view kommer du nog att ha mer nytta av när du fotar mera stilla motiv.

Jag använder nästan aldrig live view på min 40D, men jag kanske lär mig med tiden...

Lycka till!

Mvh
Anders
 
Anledningen till varför jag gillar live-view hos 40D (den enda live-view jag kört) är för att du kan få upp ett inzoomat utsnitt och lägga fokus EXAKT där du vill ha den... det går inte med dagens puttefnasksökare tyvärr... ej ens med en kps 1,35x.
 
StefanN skrev:
Jag gick också från kompaktkamera till DSLR, för tre år sedan. Det har nu gått så långt att jag inte alls trivs med LCD-sökaren på min kompakt längre. Jag saknar den fokusering och närhetskänsla jag får genom att titta genom sökaren (detta trots att jag bara har en 350D, med dess lilla tunnelsökare).

AFJ skrev:
Nu fotar jag ju inte snowboard men jag tror inte att du har så mycket nytta av live view just där. Dels är det ju ofta startkt solljus vilket gör att det är svårt att se på skärmen. Dels rör sig motivet vilket gör det svårt att följa med en skärm.

När jag fick min första systemkamera var jag lite besviken över att jag var tvungen att använda sökaren. Den besvikelsen var över efter 30 minuters användning. Det är MYCKET enklare att fota just snabba rörelser med en riktig sökare än med en skärm.
Mycket uppmuntrande! :) Ska bli intressant att lära sig använda sökare ist för lcd. Kanske jag också börjar gilla det mer än liveview!
 
Nu har DCwatch i Japan lagt upp sina testbilder från 450d! Dom går igenom allt möjligt. T.ex alla iso-värden. Bilderna kommer orörda direkt från kameran tillsammans med kitgluggen.

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/review/2008/03/18/8129.html

Bara jag som tycker att iso1600 ser helt sjukt bra ut?? Jag må vara en amatör men jag tycker att bruset på iso1600 är väldigt lågt! Verkar som att Canon har skapat ännu en vinnare! :) Nu längtar man ännu mer!
 
Senast ändrad:
tänk sedan...

Vad skönt det vore om Canon 450 haft någon form av vädertätning ;) Som Pentax K200D har exvis
 
Yupiteru skrev:
det hjälper väl knappeligen med tätad glugg om själva kameran läcker som ett såll? ;)
Jo. Det är nämligen optiken (speciellt längre modeller) som blir mest utsatt för t ex regn. För att skydda själva huset räcker det ofta med att ha t ex en keps på sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.