Annons

EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Dan P skrev:
http://www.dustinhome.se/student priserna ser du inte innan du registrerat dig. Men på 450D + Ef-s 18-55 IS så skiljde det ca 1000kr, pengar man kan ha till annat. I övrigt är priserna riktigt bra på minneskort upp till -50% och andra konsumtionsprylar, objektiv är inte lika prisvärda.

Okej. Synd att de inte gällde när man gick på gymnasiet och endast högskola/universitet.

MVH
Lina Rönnquist
 
Med all respekt, tråd-polisen här igen..;-)
Studentrabatt eller inte men det har inget med 450D att göra.

Mvh

Charlie.
 
apersson850 skrev:
Med tanke på att det heter, eller åtminstone hette, att ta studenten när man går ut gymnasiet, så nä...
"Ta studentexamen" hette det. Förkortades gärna till "ta studenten". Man var alltså inte student förrän man hade tagit studentexamen.

Numera är terminologin ganska suddig. Universitetsstudenter kallas ofta för "elever", och de kallar sina kurskamrater för "klasskamrater".

Många företag som ger studentrabatt (som stavas med ett b) även till personer som går gymnasiala utbildningar och inte bara till universitets- och högskolestudenter. Det var alltså inte orimligt att gissa att Dustin skulle ge sådan rabatt på EOS 450D även för gymnasieelever.
 
... luktar besserwissertugg i denna syltan...

åter till topic?
Är det någon som kommer på att köpa kameran med den bundlade IS-optiken?
 
hailstorm skrev:
... luktar besserwissertugg i denna syltan...

åter till topic?
Är det någon som kommer på att köpa kameran med den bundlade IS-optiken?

om det är ett ef-s 18-55 IS du syftar på så följer det med när jag beställde, vet inte om jag kommer att använda det men det är ju alltid bra att ha med om man vill sälja kameran. Tror det är lättare att sälja en konsumentkamera som begagnad med ett billigt objektiv än att sälja helt utan.

Om man kollar på recensioner här på FS så verkar det vara ett ok kitobjektiv för de pengarna som det kostar extra. IS är ju inte heller fel.

Beställde även till ett 8GB Sandisk Extreme III eftersom de gamla CF inte funkar längre.

Nu funderar jag mest på vilka objektiv som låter 450D komma mest till sin rätt, lutar åt ett Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM och ett Canon EF 70-200/2,8 L USM eller Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro + 1,4 extender och om kitobjektivet inte räcker ett Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro.

Hoppas att detta inlägg inte var helt OT
 
kommer själv endast köpa kamerahuset och köra med ett Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro istället. Känns som ett bättre val för min del iaf...
 
cblomqvist skrev:
kommer själv endast köpa kamerahuset och köra med ett Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro istället. Känns som ett bättre val för min del iaf...

Har ett sånt sittandes på min 350nu, det är som dag och natt i jämförelse med kitobjektivet.
Var nästan säker på att uppgradera till en 40D innan jag läste denna tråden, nu vet jag inte riktigt längre.
Jag vill ha stor upplösning för redigering på samma gång som jag vill ha en rejäl kamera, sekvenstagning är inget jätteviktigt.
 
Sortima skrev:
Har ett sånt sittandes på min 350nu, det är som dag och natt i jämförelse med kitobjektivet.
Var nästan säker på att uppgradera till en 40D innan jag läste denna tråden, nu vet jag inte riktigt längre.
Jag vill ha stor upplösning för redigering på samma gång som jag vill ha en rejäl kamera, sekvenstagning är inget jätteviktigt.

2 mpix hit eller dit gör i princip ingen skillnad alls. Vill du ha en rejäl kamera och stanna hos Canon så är ju 40D det naturliga valet. Det är iaf min åsikt.
 
contender skrev:
2 mpix hit eller dit gör i princip ingen skillnad alls. Vill du ha en rejäl kamera och stanna hos Canon så är ju 40D det naturliga valet. Det är iaf min åsikt.

använder idag både hus från Nikon och Canon... i ärlighetens namn tycker jag att både XXXD och XXD känns "ungefär" lika bra... Där ligger imo Nikon rentav lite bättre.
 
Skillnaden när man hugger tag i en 400D jämfört med en 40D tycker jag är jättestor. Blir förstås ännu större om det är en 400D med en EF-S 18-55 f/3,4-5,6 II och en 40D med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM, som var något av det första jag testade.

Men även med samma objektiv på är skillnaden stor.

Tycker jag.
 
Det är en stor utmaning att försöka se skillnad på bilder tagna med EOS 400D och EOS 40D. Jag tror att en slumpmässig gissning ger ungefär samma resultat som en bedömning.
 
Bussmicke skrev:
Stor på bildkvalitet eller?
Hur stor i så fall.

Rätt övertygad om att Anders menar känslan i kameran och handhavandet. Bildmässigt är dom väldigt lika.

Däremot KAN i vissa fall bilderna bli bättre med 40D kontra 400D:
- 40D är större med bättre grepp, vilket ger stabilare kamera (i synnerhet med tele) vilket i sin tur ökar chansen för mindre skak vid fotograferingsögonblicket.
- 40D har bättre ergonomi med trevligare reglage (tycker jag), vilket ökar chanserna att man hinner ställa in kameran om ett fotoögonblick snabbt uppenbarar sig.
- Personligen tar jag bättre bilder med en kamera jag trivs med där sökaren är större, greppet bättre, tyngden mer avvägd, bättre reglage mm (400D/450D KAN där vara bättre i vissa lägen med lägre vikt och mer portabel).
- Bättre AF ökar också chanserna för fler skarpa bilder.

Jämför tex på den analoga tiden. Kvalitétsmässigt med samma objektiv, film, tid och bländare får man exakt samma bild från en EOS 1000 som en EOS 1:a. Men chanserna till en bra bild är ändå större med en 1:a tack vare bättre AF, tåligare, större sökare, mm.

Men kvalitétsmässigt (samma tid, bländare, ISO, fokus) får du säkert bättre bild med 450D + nya 18-55 IS för 8500:- än med en 40D + gamla 18-55 för 12.500:-
 
Jag menade hanteringsmässigt. På stillastående mål ser jag ingen skillnad på bilderna. Men folk som springer, modellplan som flyger osv., där gör det skillnad.
 
StaffanW skrev:
Rätt övertygad om att Anders menar känslan i kameran och handhavandet. Bildmässigt är dom väldigt lika.

Däremot KAN i vissa fall bilderna bli bättre med 40D kontra 400D:
- 40D är större med bättre grepp, vilket ger stabilare kamera (i synnerhet med tele) vilket i sin tur ökar chansen för mindre skak vid fotograferingsögonblicket.
- 40D har bättre ergonomi med trevligare reglage (tycker jag), vilket ökar chanserna att man hinner ställa in kameran om ett fotoögonblick snabbt uppenbarar sig.
- Personligen tar jag bättre bilder med en kamera jag trivs med där sökaren är större, greppet bättre, tyngden mer avvägd, bättre reglage mm (400D/450D KAN där vara bättre i vissa lägen med lägre vikt och mer portabel).
- Bättre AF ökar också chanserna för fler skarpa bilder.

Jämför tex på den analoga tiden. Kvalitétsmässigt med samma objektiv, film, tid och bländare får man exakt samma bild från en EOS 1000 som en EOS 1:a. Men chanserna till en bra bild är ändå större med en 1:a tack vare bättre AF, tåligare, större sökare, mm.

Men kvalitétsmässigt (samma tid, bländare, ISO, fokus) får du säkert bättre bild med 450D + nya 18-55 IS för 8500:- än med en 40D + gamla 18-55 för 12.500:-

Jag kan bara hålla med. Kompletterade min gamla 350D med en 40D och det är verkligen handhavandet som skiljer. Speciellt fågelfoto med teleobjektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.