StaffanW skrev:
Rätt övertygad om att Anders menar känslan i kameran och handhavandet. Bildmässigt är dom väldigt lika.
Däremot KAN i vissa fall bilderna bli bättre med 40D kontra 400D:
- 40D är större med bättre grepp, vilket ger stabilare kamera (i synnerhet med tele) vilket i sin tur ökar chansen för mindre skak vid fotograferingsögonblicket.
- 40D har bättre ergonomi med trevligare reglage (tycker jag), vilket ökar chanserna att man hinner ställa in kameran om ett fotoögonblick snabbt uppenbarar sig.
- Personligen tar jag bättre bilder med en kamera jag trivs med där sökaren är större, greppet bättre, tyngden mer avvägd, bättre reglage mm (400D/450D KAN där vara bättre i vissa lägen med lägre vikt och mer portabel).
- Bättre AF ökar också chanserna för fler skarpa bilder.
Jämför tex på den analoga tiden. Kvalitétsmässigt med samma objektiv, film, tid och bländare får man exakt samma bild från en EOS 1000 som en EOS 1:a. Men chanserna till en bra bild är ändå större med en 1:a tack vare bättre AF, tåligare, större sökare, mm.
Men kvalitétsmässigt (samma tid, bländare, ISO, fokus) får du säkert bättre bild med 450D + nya 18-55 IS för 8500:- än med en 40D + gamla 18-55 för 12.500:-