Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ens hus dyker upp på bild i reklam

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det kan mycket väl vara ett brott även om du inte är hemma.

Det är väl klart att det inte kan vara ett brott. Om en dörrförsäljare kommer och knackar på så kan ju knappast en domstol fälla honom ifall ingen sa till personen eller det står nånstans att ingen är välkommen.
Jag har varit med i hemfridsbrott och varit vittne i rättegång och fått det förklarat av både domare och polis vad som gäller.

Brottet du anspelar på måste vara av en annan art eller i kombination.

/Stefan

Sen är det ju så - bara så att ni uppfattar mig rätt - visst får man gå in i trädgård om man har ett legitimt ärende t.ex lämna post eller paket.
Men att gå in i trädgård för att fotografera utan tillstånd - oavsett anledning - är hemfridsbrott.
Så länge man har ett legitimt ärende och fastighetsägaren inte har meddelat något om fotoförbud så är det inte hemfridsbrott att fotografera inne på någons tomt.

A mans home is his castle.....
Tyvärr inte. I andra länder än Sverige finns starkare egendomsskydd.

Nej, det beror helt på vad som har hänt.

Som jag skrev ovan. Ett annat brott har begåtts samtidigt. Även om personen blivit tillsagd att inte beträda och gör det ändä, fotograferar och har det som reklam så kan denne ändå enbart fällas för hemfridsbrott.
Ägaren till huset får inte ens få bilden raderad. Inte ens av en polis.

/Stefan

Man behöver inte meddela något "tillträdesförbud". Lagen gäller.

Menar du ärligt att alla dörrknackande försäljare, Radiotjänst, de som gått vilse, polisen begår brott?
Tror knappast någon av ovanstående har fått skriftligt tillstånd av åklagare att beträda marken. Såvida polisen beträder marken pga de anser brott pågår.

/Stefan

Vet vi att bilderna som TS pratar om faktiskt är fotograferade innanför tomtgränsen?

Om de nu är det, påverkar det på något sätt huruvida de får användas i reklamsammanhang?

Om jag inte minns fel är det fortfarande fullt tillåtet att sitta utanför en tomt och med teleobjektiv fotografera vad som händer i huset (så länge det syns genom fönstren), och också publicera bilderna. Sedan kan förstås bilderna bedömas vara kränkande på ett eller annat sätt och tidningen som publicerat bilderna lägger ut en notis att de blivit fällda av PO eller nåt ...

Skulle någon vara naken inne i rummet man fotograferar medelst teleobjetiv så erinrar jag mig att det är den som är naken som får böta eftersom det då är förargelseväckande beteende, att vara synlig naken. Undrar om det rent av var en notis i tidningen för ett par år sedan då en naken person kände sig kränkt av att bli fotograferad naken genom fönstret från gatan. Den nakne blev ganska förvånad när fotografen gick fri och själv drog böteslappen, dvs det kortaste strået.

Vad det gäller moral och etik i denna fråga kan man nog helt bortse från den, då moral och etik skiljer sig markant från person till person. Det enda man kan ta hänsyn till är lagstiftning och som ni redan listat ut så finns inga hinder att fotografera i vilken riktning man vill, så länge man befinner sig på allmän plats, varken det är folk eller fä med på bilden. Det är inte generellt fotoförbud på privat område heller, dvs det är tillåtet att fotografera tills dess man blir upplyst om motsatsen, antingen genom skyltar eller genom tillsägelse.
Det är inte fotoförbudet i sig som lagbrottet utan att man bryter mot vilkoret att få uppehålla sig på platsen genom att inte fotografera. Påföljden är avvisning, varken mer eller mindre, såvida man inte vägrar.

Vad som gäller i reklam och skyddobjekt har redan beskrivits i tidigare inlägg.

Kan ni exemplifiera ett Hemfridsbrott där personen inte fått veta att det är tillträde förbjudet i varken tal eller skrift och inte begår ett annat brott i samma veva?

/Stefan R. Nilsson

Kan ni exemplifiera ett Hemfridsbrott där personen inte fått veta att det är tillträde förbjudet i varken tal eller skrift och inte begår ett annat brott i samma veva?

Brottsbalken 4 kap:

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.

Som Erland skrev. Har du inget på någons tomt att göra är det hemfridsbrott. Eller menade du nåt annat? Man behöver inte få berättat att man inte får vara där.

EDIT: Tillägg från naturvårdsverket:

Man måste alltså hålla sig borta från annans
”gård”. Dit räknas inte bara avskilda gårdsplaner
där inga utomstående får passera utan också mindre
villaträdgårdar och dylikt, kanske också andra
områden intill bostadshus som är avskärmade för
insyn genom häckar eller staket. Sådan mark är absolut
skyddad och får inte ens beträdas på vägar
eller trädgårdsgångar – förutsatt naturligtvis att
man inte har något ärende som ägaren kan väntas
godta, till exempel att fråga om rätta vägen.

Som Erland skrev. Har du inget på någons tomt att göra är det hemfridsbrott. Eller menade du nåt annat? Man behöver inte få berättat att man inte får vara där.

EDIT: Tillägg från naturvårdsverket:

Man måste alltså hålla sig borta från annans
”gård”. Dit räknas inte bara avskilda gårdsplaner
där inga utomstående får passera utan också mindre
villaträdgårdar och dylikt, kanske också andra
områden intill bostadshus som är avskärmade för
insyn genom häckar eller staket. Sådan mark är absolut
skyddad och får inte ens beträdas på vägar
eller trädgårdsgångar – förutsatt naturligtvis att
man inte har något ärende som ägaren kan väntas
godta, till exempel att fråga om rätta vägen.

Nej det krävs mkt mer än att råka trampa på någon annans mark
http://217.71.145.20/TRIPviewer/sho...=errp&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WP&kieli=ru

Edit: Komiskt att du citerat Naturvårdsverket och det handlar om en gård för en gård och då gäller allemansrätten såvida annat inte anges.

Anledningen är att jag ifrågasätter er när ni bara skriver att det KAN räknas som brott utan att veta bättre är att jag var personligen vittne till ett hemfridsbrott i somras där det var ägaren till tomten och huset som begick brottet.
Fick det fint förklarat av både åklagare och polis om vad hemfridsbrott är.
Sen är jag också personligen ett offer för nästa brott och det är olaga intrång vilket blir i kombination av hemfridsbrott.

Man kan alltså inte fälla någon för att vistas på någon annan tomt såvida det inte framgår nåt annat eller personen gör sig skyldig till annat brott. Den lindrigaste är uppsåt till annat brott eller uppseende väckande beteende.

Edit: Komiskt att du citerat Naturvårdsverket och det handlar om en gård för en gård och då gäller allemansrätten såvida annat inte anges.

Allemansrätten gör skillnad på mark och tomt. Du får inte gå på någon annans tomt och hävda allemansrätt. Förstår jag dig fel eller?

Allemansrätten gör skillnad på mark och tomt. Du får inte gå på någon annans tomt och hävda allemansrätt. Förstår jag dig fel eller?

Nej jag håller med. Men du citerade utdrag från fel lagbalk. Naturvårdsverket har inget att göra medbrott som begås gällande hemfridsbrott och huset ifråga som fotades.

Däremot kan jag svära att att ingen kan fälla mig i domstol om jag går in på annans tomt i syfte att fråga om jag får fota, upptäcker att det är fest inne, ångrar mig att fråga och bara tar fotot. Går därifrån och har bilden i reklam.

Har jag däremot en kofot istället för kamera och upptäcker gäster och smyger därifrån. Någon dokumenterar mig och sedan anmäls jag för hemfridsbrott då lär jag fällas. Men då harjagalltså bevisligen begått ett annat brott.

Jag var otydlig när jag citerade men det handlade om Naturvårdsverkets tolkningar om hemfrid och allemansrätt som jag hittade på det stora vida nätet och jag tyckte det var intressant. Lagtexter är ju tyvärr inte solklara hela tiden.

Gällande ämnet i tråden så förstår jag fortfarande inte syftet att fota en främlings hus och ha i sin reklam. Det är ju inte så svårt att fråga ägaren eller nåt. Också svårt diskutera när man inte vet vad det är för bild och vilket syfte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar