Varför engelska titlar?
Jag tittade på de bilder som finns i "mjukkritik" i morse. Av dessa bilder finns det 20 som har engelska titlar.
Tendensen finns ju i hela (det svenska) samhället. Engelska och svenska blandas friskt. De flesta har läst engelska i skolan, på Internet är det engelska som gäller, TV visar mycket amerikanska och engelska filmer, musik sjungs mycket på engelska etc.
Ändå funderar jag på varför man sätter en engelsk titel på sin bild? Ger det något mervärde att ha en engelsk text? Jag kan tänka mig tillfällen då det är motiverat, man kanske ha tagit ett foto som inspirerats av något man sett eller läst på engelska. Det kan också vara svårt att döpa en bild som visar ens katt som kanske tre andra fotografer döpt till "Min katt". Då vill man kanske skilja sig från mängden. Men varför t.ex. döpa en bild till "doll" som just visar en docka?
I den moderna konsten f.ö. som t.ex. traditionella målningar, har man en annan tradition. Där döper man gärna sina verk till "Utan titel", "Triptyk", "Konstruktiv balans". Benämningar som inte säger ett dugg.
Jag tycker man ska fråga sig själv: vad vill jag säga med min bild? Vilken känsla vill jag förmedla? Och detta skall också gälla titeln!