Jag har också reagerat över engelskan, och för mej blir en bild sämre med engelsk text. Men det är inte hela världen. Jag har dyslexi och har fått kämpa mej blodig för att överhuvudtaget klara av att lära mej läsa och skriva svenska, engelska är ja helt borta på, ibland, i viktigare sammanhang än FS, så kan jag bli ganska förbannad när det ses som självklarhet att kunna läsa och skriva engelska. Förstå engelska går lätt, och för mej är det en nödvändighet, då jag inte än klarar av att läsa så fort att jag skulle kunna läsa den svenska texten på tv-program.
Men jag bor i alla fall på rätt ställe, ingenstans i sverige är man så mån om det svenska språket som man är där jag bor nu, på Åland. Där är det inte engelskan man i första hand kämpar emot utan finska. Visserligen samma där, jag pratar och förstår finska, men läser som en femårig om inte sämre och då är det inte så kul, när viktig samhällsinformation kommer till en på skriven finska. Men bråkar men lite så får man kanske den på svenska efter ett tag. Jag tror att det är ganska naturligt att det man fått kämpa för, det är man mer rädd om.