gitte edelman
Aktiv medlem
maxzomborszki skrev:
Försök hitta bra översättningar till eskimåernas alla ord för snö. [/EDIT]
Eskimåernas många ord för snö (40, 60, 100 - välj det som passar ditt sinnestillstånd!) är en modern myt.
/Gitte
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
maxzomborszki skrev:
Försök hitta bra översättningar till eskimåernas alla ord för snö. [/EDIT]
J. Patric skrev:
Jag är svensk, inte engelsman eller amerikan.
Hade Tyskland vunnit andra världskriget så hade tyskan varit kvar som andraspråket i skolan, och då hade du kanske föreslagit mig att utvidga mitt tyska ordförråd nu.
To this I must reply:"Never insult the humble!!"tormig skrev:
För de allra flesta är engelska ett främmande språk. Svensken i allmänhet överskattar sina förmåga att uttrycka sig på engelska väldigt mycket.
maxzomborszki skrev:
Ok, jag får rätta mig på den punkten då och ber om ursäkt. Tack för klargörandet.
maxzomborszki skrev:
.Om man bortser från svenskan så är det ganska naturligt att engelskan används här på fotosidan. För majoriteten av oss är det ändå vårt andra språk och ett språk som vi ständigt är i kontakt med. Det är dessutom ett språk med större ordförråd än svenskan och i allmänhet fler ord för likartade företeelser.
maxzomborszki skrev:
Tyvärr har denna tråd stagnerat för länge sedan. Mycket låter eländigt på engelska, det kan jag hålla med om. Folk har ibland engelska titlar av slentrian, köper det argumentet också. Är det förbjudet på fotosidan? Nej. Har någon av motståndarna kontaktat redaktionen och krävt regeländring?
gitte edelman skrev:
Bara för att visa att jag inte gripit det ur luften.
http://www.socc.ca/eskimo.cfm
Dagens sanning!tormig skrev:
För de allra flesta är engelska ett främmande språk. Svensken i allmänhet överskattar sina förmåga att uttrycka sig på engelska väldigt mycket.
Graal skrev:
Hade Tyskland vunnit andra världskriget hade förmodligen alla kört folkvagn, fotograferat med tyska kameror, ätit bratwurst och surkål, sett lika vita och ariska ut, och förmodligen talat tyska som modersmål. Men framför allt hade inte fotosidan funnits och därför inte heller någon möjlighet att framföra varken det ena eller det andra förslaget.
"Skåningen" skrev:
Nej nu har jag det : EN SKÅNSK VECKA !!!
J. Patric skrev:
gäss
J. Patric skrev:
...Snipp...
Fotosidor lär nog ha funnits. Tyskland hade ju flest fototidningar och fotoböcker i världen på 30-talet. Tidningen FOTO var tydligt tyskinspirerad i början. Det finns gott om läsarbrev med frågor, förslag och idéer i tyska fototidningar från den tiden, och även bilder från hela världen, USA, Sydamerika, Afrika, Asien osv, där givetvis inte alla på bild var "arier". Har även sett vissa bilder med... engelska titlar. :-O
Praktverken "Das Deutsche Lichtbild" trycktes både i tyska och engelska upplagor, och i andra länder såldes den med broschyrer med texten översatt.
...snipp...
tormig skrev: