ANNONS
Annons

Engelska bildtitlar [9 sammanfogade trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: varför engelska namn på bilder?

ZoMbiE skrev:
Jaah Björn, det kanske passar fotografen?
-Sen låter det bättre också tycker jag.

Låter bättre?

Påminner om sextiotalet när svenska artister inte sjöng på svenska för att det lät bättre på engelska. Det svenska språket är inget att skämmas för. Att det skulle låta sämre skulle kunna vara ett uttslag av mindervärdeskomplex eller annan form av fobi.


Titlar på spanska skulle även det ha stor framgång i världen, men även franska.
 
Förstår inte problemet !

Kanske är det jag som är ovanligt korkad, men jag tycker att det tillhör den konstnärliga friheten att döpa sina "verk" som man vill.

Jag har hittils namngett mina bilder på svenska av den enkla anledningen att det passat bäst. Skulle kunna tänka mig Engelska, Tyska, Franska , Spanska eller vadsomhellt som fångar bilden.

Jag tycker att titel tillsammans med bilden kan ge mer än bilden ensam.

/Kristoffer som förundras att jag orkade svara i denna ointressanta tråd :)
 
Re: Re: Re: varför engelska namn på bilder?

RolandM skrev:
Låter bättre?

Påminner om sextiotalet när svenska artister inte sjöng på svenska för att det lät bättre på engelska. Det svenska språket är inget att skämmas för. Att det skulle låta sämre skulle kunna vara ett uttslag av mindervärdeskomplex eller annan form av fobi.

Eller så faller det sig naturligt. För de allra flesta är engelska inget främmande språk, man
omger sig med det, vissa mer än andra och helt plötsligt så använder man det själv. I sina titlar tex.

Med andra ord; jag tror inte man måste ha en fobi för svenska för att man använder sig engelskan:)
 
J. Patric skrev:

För mig kan en fånig engelsk titel för en bild på svenska Fotosidan dra ned intrycket.


Men Patric, nu blir jag förvånad.

Jag har beundrat (och gör fortfarande) dig för den sakliga ton du har i dina inlägg här på fotosidan och så visar det sig att du skulle låta dig påverkas av bildtiteln i din bedömning av en bild.

Budskapet med en bild kan säkert påverkas av titeln till en viss del men språkvalet kan väl inte ha någon betyelse ??

Mvh

Fredrik
Rolleiflex-broder ;-)
 
RolandM skrev:
Engleska titlar till bilder används när bilderna i första hand vänder sig till en engelskspåkig publik. Att till en svensktalande publik använda engelska titlar på bilder är lika begåvat som att butiker skriver "SALE" i tron av att kunden har lättare att läsa fyra bokstäver och ska gå in i butiken för att ta reda på vad ordet betyder. Den var länge jag såg en realisation eller utförsäljning.

Eftersom engelska förstås av de flesta svenskar och då det är det överlägset mest spridda språket i världens olika länder så borde engelska titlar inte vara något problem, även om bilderna läggs ut på en svensk hemsida. Mina bilder vänder sig till alla som vill titta på dem, oavsett grundspråk. Och jag betraktar mig inte som mindre begåvad för att jag ibland använder engelska titlar. Men har man problem med engelskan är det lika enkelt att låta bli att titta och istället betrakta bilden, den har ett språk som är totalt världsomspännande.
 
Englisch scheint, ein nicht vertrautes nicht zu sein schmachtet für große Zahl der Bevölkerung in Schweden. Für einige Jahre vor war Deutscher der erste schmachten wir erlernte in der Schule. Ich schaue Vorwärtsansicht, die mehr Abbildung mit Titeln in unterschiedlichem schmachtet. Haben Sie Spaß und bilden Sie gute und nette Abbildung. Ich wünsche Ihnen allen Spaß, wenn Sie Ihre Fotos herstellen.
 
Re: Re: Re: varför engelska namn på bilder?

RolandM skrev:
Det svenska språket är inget att skämmas för. Att det skulle låta sämre skulle kunna vara ett uttslag av mindervärdeskomplex eller annan form av fobi.
Äsch, har någon påstått att de skäms för det svenska språket? Vissa tycker det (ibland) låter bättre. Det är en personlig upplevelse.

Ser inte att mindervärdeskomplex eller fobi skulle något att göra med det. Med liknande argument kan man hävda motsatsen.

Titlar på spanska skulle även det ha stor framgång i världen, men även franska.
Ja, men skulle det förstås av lika många här på fotosidan? Onekligen så är engelskan det andra språket för majoriteten av medlemmarna på fotosidan. Tror inte ens det finns en betydande del här som har stora problem med engelskan men att det definitivt skulle vara det med franska eller spanska.

Om ni ondgör er över engelskans användning här på fotosidan, vänd er till redaktionen och försök förmå dem att införa regler mot att allt skall skrivas på svenska och inget annat. Då kan ni sedan glatt rapportera bilder till forumvärdarna/moderatorerna som tar bort dem allt eftersom. Lycka till.

Att man som svensk skriver på svenska i fotosidans forum ser jag som en rimlig självklarhet, men bildtitlar...
 
RolandM skrev:
Englisch scheint, ein nicht vertrautes nicht zu sein schmachtet für große Zahl der Bevölkerung in Schweden. Für einige Jahre vor war Deutscher der erste schmachten wir erlernte in der Schule. Ich schaue Vorwärtsansicht, die mehr Abbildung mit Titeln in unterschiedlichem schmachtet. Haben Sie Spaß und bilden Sie gute und nette Abbildung. Ich wünsche Ihnen allen Spaß, wenn Sie Ihre Fotos herstellen.

Nu drar du ett löjets skimmer över både diskussionen och dig själv Roland... Tyvärr.
 
Vet inte om jag är i minoritet på något sätt, men för mig är titeln en ingång till bilden, eller åtminstone en vägvisare.
När bilder och dess titlar (oavsett språk) verkar peka åt två olika håll (jag hoppas dock att jag är mottaglig för ironi och annan humor) så tycker jag att det kan vara svårt att förstå bilden.

Bara för att fotosidan har Sverige som bas så innebär det inte att det alltid fungerar med enbart svenska. Så sent som i går kväll jobbade med en bild i mörkrummet, och även om jag utgår från modersmålet svenska så fick denna bild en titel på engelska. Varför det? Jo, för att denna engelska titel var precis det jag ville säga med bilden.(Ska ladda upp den sen när jag får.)

Men jag håller med trådstartaren om att titlar på engelska kan vara något fotografer här på FS schablonmässigt tar till bara för att få bilden att verka mer intressant.
 
Re: varför engelska namn på bilder?

KalZoom skrev:
Jag håller på att kolla igenom bildpoolerna och ge lite kritik, och märker att många bilder har engelska namn och jag undrar varför? Vi bor trots allt i Sverige och jag har väldigt svårt att se någon som helst anledning att ge engelska namn på bilderna.

Ibland, inte alltid givetvis, så kanske bilden har en tänkt publik som sträcker sig utanför Sveriges gränser. När jag döper en bild så gör jag det EN gång, inte två gånger. En bild jag har tagit och publicerar har EN titel oavsett var den publiceras någonstans. Tänker man sig då att publicera bilden på exempelvis photo.net eller deviantart eller någon annanstans så fungerar det kanske inte så bra med svenska som titelspråk.

Själv kan jag inte se någon som helst anledning till varför någon på allvar skulle ha så lite att göra så att man ge sig till att klaga på sådana saker som hur man namnger sina bilder...
 
RolandM skrev:
När en bild behöver en titel för att budskapet ska nå fram behövs inte bilden.

Då kan du väl ta bort alla dina egna bilder från fotosidan eftersom du har titlar på dom? Enligt din egen definition behövs dom ju inte, eller har jag läst fel?
 
Som i forumet "Sticker ut hakan om fotograferingskunskap" hamnar man ganska lätt i återvändsgränder om man försöker stylta upp eller begränsa saker och ting alltför mycket. Och i en sådan återvändsgränd tycker jag att du hamnat nu, Roland.
 
Mitt galleri här på Fotosidan har engelska texter. Detta beror på att jag har en länk till det från min vanliga site som är på engelska. De flesta som besöker min site är inte svenskar, och man måste inse att Sverige är ett litet och obetydligt land (och språk) på Internet.
Däremot skriver jag alltid på svenska när jag lägger upp bilder för bildkritik här, för dit kommer ju inga andra än svenskar.
 
ja , engelska är väl ändå ett stort världspråk , förstår inte varför vår kära björn ifrågasätter det , bilden har ju en titel som förhoppningsvis passar bilden och om den så är på ryska , skånska eller engelska spelar nog ingen roll .

fånig tråd?
- ale
 
För egen del måste jag svara att jag försöker undvika engelska titlar, men, men, jag bor ju i England, så mina bilder börjar ofta sitt liv med en engelsk titel.
KAN jag inte översätta titeln till svenska (som tex. titlar som hänför sig till sånger: 'I Do Like To Be Beside the Seaside' eller 'A Hard Day's Night') så får den stå. Jag anar att de flesta förstår engelska i Sverige. Om svenskar känner till alla engelska sånger är ju tveksamt, men det är kanske inte alltid SÅ viktigt.
Vad jag däremot tycker är underligt att folk insisterar på att använda engelska titlar som helt enkelt är felaktiga. Ord som inte finns, grammatiska konstruktioner som är 'svengelska'. Ibland är det rena rotvälskan.
Att det förekommer en massa fel i texter är förståeligt. Man skriver fort och bryr sig inte.
Eller man svarar någon som skriver på engelska. En lite längre text blir ofta begriplig trots fel.
Men en bildtitel, som kanske består av bara ett par tre ord och som ska vara ett komplement till bilden, borde man väl kunna bemöda sig om få rätt i alla fall? I alla fall om argumentet är att man har engelska titlar för att engelsktalande personer ser på sidan/bilderna.
Min tröst har ibland varit att titeln förhoppningsvis INTE läses av en engelsktalande publik. Och då blir det ju lite bakvänt.
/Gitte (som nog steg upp på fel sida om sängen idag...)
 
gitte edelman skrev:
Ibland är det rena rotvälskan.
Att det förekommer en massa fel i texter är förståeligt. Man skriver fort och bryr sig inte.
Eller man svarar någon som skriver på engelska. En lite längre text blir ofta begriplig trots fel.
Men en bildtitel, som kanske består av bara ett par tre ord och som ska vara ett komplement till bilden, borde man väl kunna bemöda sig om få rätt i alla fall? I alla fall om argumentet är att man har engelska titlar för att engelsktalande personer ser på sidan/bilderna.

Det där har ingenting med engelska språket i sig att göra, det du skriver kan precis lika väl handla om svenska titlar. Det behöver inte ta så många minuter att hitta fler felaktiga svenska titlar än engelska, folk är slarviga och skriver "lanon" istället för "kanon" för att tangenterna sitter bredvid varandra, folk har problem med "sär skrivning" och folk stavar helt enkelt som krattor många gånger. Varför man inte redigerar titeln i efterhand när man rimligtvis måste ha sett att det blivit fel är och förblir antagligen ett mysterium.

Men som sagt, jag tror inte att rotvälskan har med engelskan i sig att göra utan beror snarare på vår oförmåga att göra oss förstådda överlag...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.