ANNONS
Annons

En stilla undran ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kolingen

Avslutat medlemskap
Jag har fått en känsla av att det inte är riktigt ok att tolka bilder med poesi och små dikter är det så ? skall vi helst vara lite mer sakliga och mindre känslomässiga då vi skriver bildkommentarer ?

Jag såg på en medlems info en ursäkt för att den skrivit dikter till bilder blev lite häpen måste jag säga.

Jag är inte ute efter att ifrågasätta FS utan vill bara höra lite hur den allmänna uppfatningen är. I mina kommentarer skriver jag nästan alltid om känslan bilden ger mycket sällan om teknik mm. Mycket pga att de bilder jag kommenterar oftast är så bra att min ringa kunskap om teknik inte skulle tillföra fotografen något. Mitt kommenterande har drastiskt minskat senaste tiden lite pga att känslan då man läst lite i forum mm är att man måste vara så konstruktiv i sina kommentarer..... Är inte rena tolkningar ok ?

Hälsningar Marlene
 
Om en bild framkallar känslor i form av poesi så är väl det helt ok. Dock kanske poesin inte direkt ger fotografen någon vägledning om poesin är svårtolkad. Då kanske det inte är så bra. Sen är det väl inte heller någon höjdare om man klipper in långa texter.

Jag har faktiskt inte funderat över detta mer än så. Men jag brukar säga att så länge inlägg driver saken framåt så är det bra.
 
Egentligen borde detta bestämmas av fotografen; vad är syftet till att man lagt ut sin bild på Fotosidan - vad för slags input på den vill man ha?

Vill man kanske höra vad den ger folk för känslor är ju dikter lysande, men fundrar man på om man gjort en schysst komposition är det inte det.

Vi har inte denna separation idag (vi har dock en del bra förslag på bilddiskussionsforum etc som vi skall fundra på), men man kan alltid skriva i beskrivningen till sin bild om man vill ha någon speciell slags kommentar.

Skriver man ingenting kan man anta att alla slags kommentarer om bilden är OK.

Alldeles oavsett detta är det alltid FEL att racka ner på andras kommentarer! Det är inte kommentarerna i sig som skall kommenteras, utan fotografens bild.

Har man problem med någons kommentar skall man inte skriva en egen kommentar om detta, inte heller skicka personliga brev till dem.

Rapportera den till oss med lilla utropstecknet ute till höger så går den till redaktionen för bedömning. Vi har aldrig raderat en dikt, bara kommentarer där man är osaklig, osmaklig, ger sig på andra medlemmar etc.
 
Jo jag har läst tråden om bilddiskussionsforum det tycker jag verkar bra.

Som sagt var jag inte ute efter att på någotsätt ifrågasätta utan mer få lite tankar kring det och hur andra ser det.

Personligen tycker jag om att se en vacker bild med tänkvärda ord men kanske är bildkritiken inte rätt plats för detta om de flesta inte tycker om det ? Hoppas ni förstår hur jag menar.

Självklart vill jag ha tekniska kommentarer på mina bilder men tar mer än gärna emot kommentarer om känslan den ger.

Marlene
 
Finns det något roligare än att man blandar olika uttryckssätt!
Jag tycker det är vansinnigt roligt, spännande och upplyftande med att få bildkommentar i form av poesi. Hellre detta än saklig teknik-kommentar.
Låt känslan leva och låt detta uttryckas med alla tänkbara medier och former.
Fotografi är känsla och skall givetvis tolkas på detta sätt. Tekniken är ju bara ett medel att uppnå en känsla och tämligen ointressant för bildbetraktelsen.
 
Jag tycker det är helt underbart med poesi, om en bild väcker den typen av känslor (och ord)...

Malin Hellesø brukar skriva lite poesi ibland. Det är mycket känsla och eftertanke bakom en sådan kommentar, och därför betyder de mycket för mig!

Ja, det var min lilla kommentar om det här...

//J
 
Kolingen skrev:

Självklart vill jag ha tekniska kommentarer på mina bilder men tar mer än gärna emot kommentarer om känslan den ger.

Marlene

Personligen tycker jag att det till och med är mer intressant att se vilka känslor en bild framkallar, och då menar jag självklart inte enbart mina egna.

Jag har efterfrågat ett system som ger möjlighet att både kortfattat, snabbt och enkelt ge "kritik" på olika egenskaper i bilden, såväl tekniska som rent konstnärliga. Det visade sig att jag "sparkade in öppna dörrar" eftersom systemet tydligen funnits och tagits bort, men idén med det var att jag ville ha just känslomässiga avläsningar i kombination med en möjlighet att hinna med alla bilder som faktiskt läggs upp.

Jag tycker att det finns mer att lära sig om den styrka som finns i bilder genom att få avläsa reaktioner på innehållet. Om jag kan "jämföra" vad jag ser i en bild med vad andra ser så kan jag antagligen lära mig mer om bildens själva uttrycks-styrka.

Den tekniska bedömningen är absolut inte ointressant på något sätt, men "tycke och smak" är inte detsamma som spontan känsla.

Och, jo jag tycker att det handlar mycket om tyckande "ifall det just i den bilden var okay att skippa det gyllene snittet" eller om "kornet gav rustik karaktär" eller gjorde bilden luddig.

Om bilden framkallar en reaktion, t.ex. att en dikt bubblar upp i betraktaren, så fungerar bilden och jag tycker således att detta är jätteintressant.

"Den finaste gåvan du kan ge någon är att inspirera henne.."
Bob Dylan


Om vi kan inspriera med våra bilder så ger vi både mottagaren, oss själva och fotografin som konst något mycket värdefullt.

Vi behöver alltså metoder att lära oss hur bilder kan inspirera och beröra.
 
Sjung,dansa,skriv rim eller prosa,teknik,poesi,gråt eller skratta, gör det du känner för men skriv
aldrig "schysst kort"
mvh/Gunte..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.