Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bättre utrustnig GER bättre bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder utrustning i proffsklass och tar ibland bilder där jag skulle bli tvärföbannad om utrustningen tvingade mig att ta en knivskarpbild. Men visst vill jag ha det skarpt på ett ställe så ska det vara det.

min enklare kamera är lite begränsad när det gäller att ställa skärpan manuellt så till vissa bilder är den helt värdelös, till andra bilder är den OK. Den dyrare utrustningen levererar bra bilder i nästan alla situationer.
Såär bilden ite som jag vill ha den beror det mer på mina brister än utrustningen.

Vad det handlar om att utrustningen är ett verktyg för att skapa en bild. Bättre verktyg underlättar hantverket.

Det handlar inte om att utrustningen ska tvinga dig att ta bra bilder, men du förnekar väl inte att tekniskt bra bildkvalité innehåller ett motiv som är i fokus och så skarpt det bara kan bli, korrekta färger och så vidare?

Jag säger inte att man inte kan vilja ha bilder som inte har perfekt bildkvalité av olika orsaker, men en lomobild kan aldrig ha bra kvalité jämfört med en modern DSLR även om någon tycker bättre om bilden den tar.
 
Det handlar inte om att utrustningen ska tvinga dig att ta bra bilder, men du förnekar väl inte att tekniskt bra bildkvalité innehåller ett motiv som är i fokus och så skarpt det bara kan bli, korrekta färger och så vidare?

Jag säger inte att man inte kan vilja ha bilder som inte har perfekt bildkvalité av olika orsaker, men en lomobild kan aldrig ha bra kvalité jämfört med en modern DSLR även om någon tycker bättre om bilden den tar.

Umm... det är väl ingen som sagt något om Lomobilder. Däremot kan billigare kameror än de stora tunga kamerorna ibland vara bäst, och ibland kan ännu större och dyrare kameror vara bäst ... En DSLR av valfritt märke är inte alltid bäst ...
 
Inte om jag bara fick välja en utrustning, men nu gäller ju inte tråden bara frilansfotografer utan om "bättre" utrustning generellt ger bättre bilder ;)

När jag fotograferade fotboll för några år sedan använde jag min D3 och stora tunga telen, och det var det bästa verktyget för den fotograferingen. Nu tar jag inte den typen av bilder så ofta längre, och en NEX-7 passar mina behov bättre - alltså är det en bättre kamera än D3 (eller D4) för mig, just nu. Den tekniska bildkvaliteten är definitivt inte sämre heller.

Om jag skulle leva på min fotografering skulle jag välja utrustning som passar de jobb jag skulle göra, och det skulle förmodligen bli en kombination av tjockkameror (Nikon eller Canon) och NEX.

Men om du inte kan eller vill ha med en DSLR så är en liten kamera bättre. Själv orkar jag inte ha med en kompakt heller 99% av dom tillfällena som jag inte orkar släpa med DSLRen. Ser fram emot en WP PureView i September då har man en vettig kamera att ha med sig för jämnan och så en DSLR när man vill ha mer möjligheter.

Den bästa kameran är inte alltid den tekniskt mest fulländade även om den tekniskt mest fulländade ofta är den bästa kameran.

/Karl
 
Men om du inte kan eller vill ha med en DSLR så är en liten kamera bättre. Själv orkar jag inte ha med en kompakt heller 99% av dom tillfällena som jag inte orkar släpa med DSLRen. Ser fram emot en WP PureView i September då har man en vettig kamera att ha med sig för jämnan och så en DSLR när man vill ha mer möjligheter.

Den bästa kameran är inte alltid den tekniskt mest fulländade även om den tekniskt mest fulländade ofta är den bästa kameran.

/Karl

En liten kamera är bättre än ingen kamera i de fall en bild är bättre än ingen bild.
Men jag anser inte att det alltid gäller dvs det finns bilder som i min mening aldrig skulle ha fotograferats eftersom utrustningen helt enkelt nte gett en bild som är bra nog för at man ska vilja se den.
 
Det är nog fotografens, inte utrustningens, fel om bilden inte "är bra nog för at man ska vilja se den".

Inte alls, prova att fotografera flygande fågel med en iPhone 3G...
Det är helt enkelt inte rätt utrustning för den typen av bilder. Sen kanske det finns nåt tillfälle när man lyckats med det oxå...
 
Eftersom det inte går sätta slutartid manuellt i en iPhone och eftersom den har så extremt långt shutter-lag, samt 10 skäl till, så är det oerhört svårt fota rörliga motiv. Jag försökte fota en svensexa med iPhone i helgen, i annat än perfekt ljus är det lotto om motivet inte står still. De flesta av oss dödliga får nog använda bättre utrustning om bilderna ska duga till annat än på slump lyckas bli konstnärliga med all oskärpa.

Min Canon 7D med 400 L f5.6 däremot är så bra att även en amatör kan få till snygga bird-in-flight bara den är rätt inställd. Men det är väl tabu säga att utrustningen spelar extremt stor roll för fåglar/sport.
 
En liten kamera är bättre än ingen kamera i de fall en bild är bättre än ingen bild.
Men jag anser inte att det alltid gäller dvs det finns bilder som i min mening aldrig skulle ha fotograferats eftersom utrustningen helt enkelt nte gett en bild som är bra nog för at man ska vilja se den.

Det måste väl ändå vara upp till den som tar bilden att bedöma om den är värd att tas eller inte och om den är värd att spar eller inte. Och eftersom den tas måste väl fotografen bedömt att den var värd att tas och om den sparas så har väl fotografen gjort bedömningen att det finns ett värde i den åtminstone för honom/henne i det. Det finns massor av exempel på usla bilder trots sin usla kvalitet ändå är värda att både spara och ses även om kvaliten är usel.

Det blev visst lite mycket "usel" där
 
Det måste väl ändå vara upp till den som tar bilden att bedöma om den är värd att tas eller inte och om den är värd att spar eller inte. Och eftersom den tas måste väl fotografen bedömt att den var värd att tas och om den sparas så har väl fotografen gjort bedömningen att det finns ett värde i den åtminstone för honom/henne i det. Det finns massor av exempel på usla bilder trots sin usla kvalitet ändå är värda att både spara och ses även om kvaliten är usel.

Det blev visst lite mycket "usel" där

Absolut, jag ville bara poängtera att en bild inte alltid är bättre än ingen bild.
Hur/vad man fotograferar och varför man behåller eller kastar en bild avgör var och en.

Det kan vi inte mäta och sätta gemensamma gränser för.
 
Absolut, jag ville bara poängtera att en bild inte alltid är bättre än ingen bild.
Hur/vad man fotograferar och varför man behåller eller kastar en bild avgör var och en.

Det kan vi inte mäta och sätta gemensamma gränser för.

Och jag ville bara poängtera att en bild som inte är slängd alltid är bättre än ingen bild ... åtminstone för någon. Annars skulle den vara slängd. :)
 
Och jag ville bara poängtera att en bild som inte är slängd alltid är bättre än ingen bild ... åtminstone för någon. Annars skulle den vara slängd. :)

Nja - man kanske är lat och inte orkar sitta och radera bilder. Med ett bra program kan de ju få leva kvar om man mot förmodan skulle ändra uppfattning ;-)
 
Absolut, jag ville bara poängtera att en bild inte alltid är bättre än ingen bild.

Det håller jag med om till 100 %!!

Det man får tänka på är att det finns två skäl att ta bilder, dels att visa att något hänt och dels att bilden ska vara fin att se på. De går såklart att kombinera i olika hög grad, ju viktigare händelse desto lägre krav kan man kanske ställa på kvalitén, men det finns gånger där jag inte ens skulle lyfta upp kameran både av estetiska- och kameraprestandaskäl när andra med lägre krav glatt skulle peppra på trots att deras bilder inte blir lika bra som de hypotetiska bilder jag kunde ha tagit.

Jag bryr mig helt enkelt inte eftersom motivet inte behöver förevigas med en bild till och jag skulle inte visa bilden för någon i onödan.

Det var faktiskt en kompis till mig som sa att hon skulle börja träna på turistfoto, hon tog inga bilder på turistmotiv utan bara bilder som blev bra fotografiskt sett och kom hem utan bilder på alla sevärdheter hon borde ha fotat :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.