Annons

Bättre utrustnig GER bättre bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man överväger att köpa sig en Bentley eller en Rolls Royce, inte är väl kapaciteten 0 till 100 på ex antal sekunder särskilt avgörande. Tror det är ungefär det samma med många Leica-ägare. Leica för mig, går lite utanför gängse jämförelser mellan andra kameror. Om jag ägde en 50 0,95 Noctilux, inte skulle jag sätta den på en Nex.
 
Jag tror få med detta i minnet kan invända mot att Leica M9 är en besynnerligt antikverad skapelse i jämförelse med allt annat som säljs idag med ett betydligt begränsat användningsområde i jämförelse med konkurrerande produkter. Få lär heller protestera mot slutsatsen att Leica idag är obestridlig mästare i grenen "ge minst för pengarna".
Antikverad måhända, men ingen digitalkamera kan väl egentligen sägas vara antikverad riktigt än?

Minst för pengarna stämmer nog om man räknar tekniska finesser, men det finns annat som man får när man köper en Leica. Jag äger visserligen ingen Leica, men har hållit i Leicakameror, och jag har viss vana vid att använda andra mätsökarkameror. Man kan nog lugnt (och objektivt :) säga att det är en helt annan upplevelse än att fotografera med elektroniska wundercameras.

Icke desto mindre så får mitt Leicainköp vänta tills jag blir så rik att det inte spelar någon roll för min ekonomi om jag köper en eller inte.
 
Senast ändrad:
Om man överväger att köpa sig en Bentley eller en Rolls Royce, inte är väl kapaciteten 0 till 100 på ex antal sekunder särskilt avgörande. Tror det är ungefär det samma med många Leica-ägare. Leica för mig, går lite utanför gängse jämförelser mellan andra kameror. Om jag ägde en 50 0,95 Noctilux, inte skulle jag sätta den på en Nex.

Jag förstår detta tror jag men när det gäller kameror så är detta ett så pass avvikande marknadsbeteende att det förbluffar. Om man vill ha en Leica för att gosa med den kalla svala metallen när man känner att man behöver boosta sin självkänsla är en sak men då har vi för längesedan lämnat det mesta som har beröring med praktisk fotografering bakom oss. Då kanske man ska kolla efter en stresskula istället eller leta efter något annat som kan förbättra ens självkänsla.
 
Det positiva är ju trots allt att trots att en del kameror är verkligt dyra så kan många idag faktiskt köpa det de vill ha på lite sikt. Av det skälet kan det ju vara bra att Leica nu fått oväntad konkurrens från Sony för det måste ju bara göra att Leica inte får sälja riktigt lika många hus som de skulle kunnat göra annars. Det kan bara vara goda nyheter för Leica-folket för då kanske Leica måste marknadsanpassa sina priser lite.

När Leitz marknadsanpassade (åtminstone någotsånär) sina priser på Leicaflex i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet så slutade det med att de lade ner tillverkningen. Efterföljaren till Leicaflex, som hette Leica R3, var en maskerad Minolta XE eftersom det kostade Leitz mer att tillverka Leicaflex än de kunde sälja den för. Vill man ha ett finmekaniskt mästerverk att ha i bokhyllan idag så är en Leicaflex en bra kandidat.

Till skillnad från i stort sett alla andra tyska kameratillverkare så lyckades dock Leitz kameratillverkning överleva (en omstrukturering av bolaget gjorde att kameratillverkningen numera ligger i ett eget bolag som heter Leica). Zeiss Ikon, Voigtländer, Wirgin (Edixa), Franke & Heidecke (Rollei) och andra har fått ge upp helt. Den östtyska kameraindustrin var dock rätt produktiv ända fram till Berlinmurens fall, men sen fick den också mer eller mindre ge upp.
 
Antikverad måhända, men ingen digitalkamera kan väl egentligen sägas vara antikverad riktigt än?

Minst för pengarna stämmer nog om man räknar tekniska finesser, men det finns annat som man får när man köper en Leica. Jag äger visserligen ingen Leica, men har hållit i Leicakameror, och jag har viss vana vid att använda andra mätsökarkameror. Man kan nog lugnt (och objektivt :) säga att det är en helt annan upplevelse än att fotografera med elekroniska wundercameras.

Icke desto mindre så får mitt Leicainköp vänta tills jag blir så rik att det inte spelar någon roll för min ekonomi om jag köper en eller inte.

Antikverad är den ju i så mån att den har väldigt mycket DNA från långt bak i tiden i behåll. I princip ser den ju ut som Leicor alltid gjort med huvudskillnaden att man bytt filmmekaniken mot en sensor och vidhängande nödvändig elektronik istället (dock ett minimum av sagda elektronik ).
 
Det kanske är en riktigt bra kombination? Jag gillar Leicakameror. Det är bara priset jag inte tycker om.
 
Jo för att många har ju bevisligen inte råd med en Leica och då har man ju problem för då har man ju ingenting om man inte hittar andra substitut. Många söker substitut och köper kanske något de för tillfället ser som mer överkomligt. Man kan ju som du själv föreslagit köpa andra mekaniskt välgjorda analoga kameror. Det finns ju andra fina gamla östkameror t.ex. som är rätt kul - även ryska. Jag har kollar på sånt ibland när jag varit på LP-Foto. Jag är säker på att du redan fyllt en stor del av din kvot av sådana gamla rariteter. Mycket har ju blivit mer överkomligt numera när huvudfokus blivit digitalt.
 
Man tar betalt för att man kan eftersom det inte finns något liknande och bara det faktum att det väldigt tydligt handlar om "less is more" så är det en hel del som sväljer det.
Och vad är det som är konstigt eller fel med det? Gillar man konceptet så finns som sagt inget annat att välja på, och DET är märkligt, men knappast Leicas fel.

Pers lyftning av Leica a´ la carte har ju visat att Leica till stor del kopplat loss sig från fotomarkanden och nu lever parallellt på en modeaccessoarmarknad som är väldigt lönsam.
Ja, parallellt, som sagt. Precis som det finns sportbilsköpare som inhandlar sin Porsche för att skryta med när han kör runt Stureplan, medan andra köper den för att de älskar körglädjen, ljudet eller vad det nu än må vara.

Jag ska ta en ny titt på en Leica M9 när tillfälle ges för jag är som sagt förbluffad över sakernas tillstånd och du kan kanske skruva på dina objektiv på en NEX7 eller en efterföljare och sedan avgöra om du ska sluta längta efter en ålderdomlig Leica och istället fullt ut dra nytta av vad dina Leicaobjektiv och andra fasta manuella objektiv från andra tillverkare kan ge dig av bildkvalitet till en bråkdel av kostnaden medan du fortsätter vänta.
För att kort dra min kamerahistoria en tid bakåt så sålde jag min D700 för att den var för tung och köpte en M8 istället. Jag älskade kameran och skaffade sen en av de finaste gluggarna för systemet som finns att tillgå, nämligen Summicron 28/2 ASPH. Den kombinationen var jag mycket nöjd med och hade enormt roligt med till dess att vintern kom och det visade sig att batterierna (alla tre) inte klarade kyla alls. Det lär dock ha berott på att de var gamla och behövde bytas ut, men sedemera sålde jag M8:an i visst vredesmod och köpte en NEX-5N. Raskt insåg jag att jag även med den kunde få mycket bra bildkvalitet, men inte utan problem. UV/IR-filtret framför sensorn gjorde att objektivet gav ett krökt skärpefält, för att inte tala om att bildvinkeln minskades. M8 gav helt klart bättre bildkvalitet med detta objektiv vid låga ISO-tal, trots den ”medeltida” sensorn.

Nu har jag bestämt mig för att göra mig av med hela M-systemet och köra två system parallellt istället, nämligen Nikon F och micro four thirds. Hade det varit så att jag var en fotograf som inte är så supernoga med kompositionen så hade jag utan tvekan hellre valt en M9, tro det eller ej. Rent funktionsmässigt så är den precis vad jag vill ha, men den är dyr och om den ska vara så dyr så vill jag ha en sökare som ser genom objektivet.

Jag måste komplettera med att det faktiskt varf du själv som uttryckte att Leicor var "snuskigt dyra" och det är väl haltvt om halvt att erkänna att de är överprisade för vad man får tekniskt.
Det är väl en tolkningsfråga. Kameran säljer uppenbarligen som smör och erhåller stort habegär hos många, så jag skulle vilja påstå att den är perfekt prissatt i förhållande till vad Leica själva vill.

--------------

Och du, Sten-Åke. Om du skriver [quote] framför det du citerar och [/quote] efter, så får du väldigt enkelt så snygga citatfält som här ovan. Det blir betydligt lättare att föra en diskussion då.
 
Nej? Jag håller inte med dig. Det du beskriver kan vara en innehållsmässigt bra bild, men knappast en tekniskt bra bild. Jag skulle vilja påstå att vad som är en tekniskt bra bild är väldigt objektivt och det innebär bland annat så skarpt som möjligt där fokus ligger.

Jag använder utrustning i proffsklass och tar ibland bilder där jag skulle bli tvärföbannad om utrustningen tvingade mig att ta en knivskarpbild. Men visst vill jag ha det skarpt på ett ställe så ska det vara det.

min enklare kamera är lite begränsad när det gäller att ställa skärpan manuellt så till vissa bilder är den helt värdelös, till andra bilder är den OK. Den dyrare utrustningen levererar bra bilder i nästan alla situationer.
Såär bilden ite som jag vill ha den beror det mer på mina brister än utrustningen.

Vad det handlar om att utrustningen är ett verktyg för att skapa en bild. Bättre verktyg underlättar hantverket.
 
Jag använder utrustning i proffsklass och tar ibland bilder där jag skulle bli tvärföbannad om utrustningen tvingade mig att ta en knivskarpbild. Men visst vill jag ha det skarpt på ett ställe så ska det vara det.

min enklare kamera är lite begränsad när det gäller att ställa skärpan manuellt så till vissa bilder är den helt värdelös, till andra bilder är den OK. Den dyrare utrustningen levererar bra bilder i nästan alla situationer.
Såär bilden ite som jag vill ha den beror det mer på mina brister än utrustningen.

Vad det handlar om att utrustningen är ett verktyg för att skapa en bild. Bättre verktyg underlättar hantverket.

Om man nu ser utrustningen som ett verktyg. Existerar det i några andra sammanhang att sämre verktyg gör ett lika bra jobb eller bättre. För mig känns det som att just inom begreppet foto råder en kreativ högdragenhet där många med svindyra utrustningar gärna vill hävda att för bildskapande klarar man sig nästan lika bra, ibland lika bra, och ibland tom bättre med Iphones och kompaktkameror. Det får mig att dra följande slutsats: Att mörkertalet för riktiga prylbögar är stort bland fotosidans medlemmar.
 
Vad det handlar om att utrustningen är ett verktyg för att skapa en bild. Bättre verktyg underlättar hantverket.

Det där kan jag skriva under på, men jag undrar om folk i allmänhet förstår att adjektivet bra och komparationsformen bättre fortfarande är värdeomdömen och inte mätbara tekniska egenskaper. En bättre utrustning är lättare att jobba med, och den lilla skillnaden kan vara helt avgörande, i mycket högre grad än den ultimata "tekniska kvalitén" med avseende på sådant som man kan mäta.

Gestaltandet av bilden kan vara avhängigt av hur bekväm man är med sin utrustning, och vi är alla olika, med olika stora händer, olika syn, olika syn på bilder och olika sätt att samverka med vår utrustning. En bättre kamera ger säkert fler bra bilder, genom att den är bra att jobba med, i högre grad än många mätdata, som i och för sig kan vara intressanta, men som mer sällan är avgörande för om bilderna blir bra. Sökaren, eller i förekommande fall bildskärmen kan vara det som mest påverkar förmågan att ta bilden, medan saker som sensorstorlek och objektiv är tämligen oviktiga i många fall.

Och det händer faktiskt inte så sällan att olika utrustning kan vara bättre till olika ändamål, så att den förment tekniskt bästa kanske inte alltid passar för uppgiften.
 
Ett bättre verktyg behöver inte alltid vara dyrare dock. En cirkelsåg från DeWalt för 5000:- ger inte nödvändigtvis ett bättre (eller snabbare) resultat än en fogsvans från Sandvik, beroende på vad som ska sågas :)

En Nikon D800 är bättre än en Nikon D4 på att ta högupplösta bilder, men mycket sämre på att fotografera sport. Min lilla NEX ger bättre bilder än båda dessa vid de tillfällen jag av en eller annan anledning inte kan eller vill ha med mig en tjockkamera, men den är synnerligen olämpad för att fotografera flygande fågel.
 
Ett bättre verktyg behöver inte alltid vara dyrare dock. En cirkelsåg från DeWalt för 5000:- ger inte nödvändigtvis ett bättre (eller snabbare) resultat än en fogsvans från Sandvik, beroende på vad som ska sågas :)

En Nikon D800 är bättre än en Nikon D4 på att ta högupplösta bilder, men mycket sämre på att fotografera sport. Min lilla NEX ger bättre bilder än båda dessa vid de tillfällen jag av en eller annan anledning inte kan eller vill ha med mig en tjockkamera, men den är synnerligen olämpad för att fotografera flygande fågel.

Men om du som frilansande fotograf med varierande uppdrag finge välja en utrustning som klarar de flesta typer av jobb. Inte skulle du väl köra med en Nex-utrustning.
 
Men om du som frilansande fotograf med varierande uppdrag finge välja en utrustning som klarar de flesta typer av jobb. Inte skulle du väl köra med en Nex-utrustning.

Inte om jag bara fick välja en utrustning, men nu gäller ju inte tråden bara frilansfotografer utan om "bättre" utrustning generellt ger bättre bilder ;)

När jag fotograferade fotboll för några år sedan använde jag min D3 och stora tunga telen, och det var det bästa verktyget för den fotograferingen. Nu tar jag inte den typen av bilder så ofta längre, och en NEX-7 passar mina behov bättre - alltså är det en bättre kamera än D3 (eller D4) för mig, just nu. Den tekniska bildkvaliteten är definitivt inte sämre heller.

Om jag skulle leva på min fotografering skulle jag välja utrustning som passar de jobb jag skulle göra, och det skulle förmodligen bli en kombination av tjockkameror (Nikon eller Canon) och NEX.
 
r
Inte om jag bara fick välja en utrustning, men nu gäller ju inte tråden bara frilansfotografer utan om "bättre" utrustning generellt ger bättre bilder ;)

När jag fotograferade fotboll för några år sedan använde jag min D3 och stora tunga telen, och det var det bästa verktyget för den fotograferingen. Nu tar jag inte den typen av bilder så ofta längre, och en NEX-7 passar mina behov bättre - alltså är det en bättre kamera än D3 (eller D4) för mig, just nu. Den tekniska bildkvaliteten är definitivt inte sämre heller.

Om jag skulle leva på min fotografering skulle jag välja utrustning som passar de jobb jag skulle göra, och det skulle förmodligen bli en kombination av tjockkameror (Nikon eller Canon) och NEX.

Hmm, verkar vara många som fallit för Nex-serien. Kanske blir en Nex 9 för mig framöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.