Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En ska bort men vilken???

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikael M skrev:
...och så slutade sagan lyckligt...
...
Det intressantaste med denna tråd tycker jag är de känslor som väcks i detta sammanhang. Och visst är frågan om rätten till våra bilder något betydligt mer komplext än endast en fråga om eventuella ersättningsanspråk i kommersiella sammanhang.
Ja exakt. Och det är lite obehagligt att det leder till en del "störtsäkra" anklagelser. Hellre fria än fälla borde ju gälla. Det ska ju vara åklagaren som har bevisbördan, inte den anklagade.

Mari, vi var nog många fler som inte lät oss släpas med i lynch-tendenserna, utan från början insåg att det antagligen var olika fotografer men samma objekt.
Även om det var de med snabba åsikter som först kom till tals i tråden så är vi nog många fler som tänkte ett steg till.

Häftig bild är det ändå. Tack för att du delar med dig av dina bilder.
 
Re: Stöld eller ej.

FrePe skrev:
Om man frångår tekniken lite så är det som stör mig med terjes bild följande... Den lades upp "strax" efter foto tidpunkten & beskrivs av fotografen som 2 kameleonter (guiderna kallade dom det)....

Lite bw, men ändå. Varken leguaner eller kameleonter finns på Borneo. Ödlorna är förmodligen ur släktet Agamidae (som dominerar stort på Borneo tillsammans med olika geckos). Men vilken art det är vet jag inte.

Bent (som var med på en del av Maris resa)
 
Senast ändrad:
festfotografen skrev:
Innan man börjar anklaga folk för bildstöld så ska man kanske stanna upp och fundera om det kan finnas andra omständigheter bakom likande bilder och tekniker

Förhoppningsvis så tänker vissa på det nästa gång

Welcome, Captain Obvious!
 
...och konspirationerna spirar vidare. Snart når vi upp i Flashbacks forums nivåer. Jobba på, folk!

:D
 
Men ganska trist är det att fotografer är så matade hur de skall ta bilder efter vissa regler så flera fotografer tog flera nära på identiska bilder.

Denna tråd tycker inte jag visar på nått negativt utan att folk faktiskt reagerar på likvärdiga bilder och säger när de tror nått kan vara fel. Om någon hittar en kopia på mina bilder så vill jag veta det och det är bra att folk frågar och undrar.

Själv såg jag denna http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=206426 och undrade om inte den är tagen från TV reklamen för pantamera.nu
 
Nekomy skrev:
Denna tråd tycker inte jag visar på nått negativt utan att folk faktiskt reagerar på likvärdiga bilder och säger när de tror nått kan vara fel. Om någon hittar en kopia på mina bilder så vill jag veta det och det är bra att folk frågar och undrar.

Jag upplevde tråden bitvis tveksam. Inte på grund av diskussionen utan för att ingen direkt frågade Mari. Precis som du skriver är det bra om folk skriver och frågar. Det var just det som inte skedde i denna tråd...

/J
 
Re: Re: och ibland sker det bara utan stöld...(fast olika vinklar)

Gårdis skrev:
Jag är hel övertygad om att den övre bilden är stulen. Den undre bilden har högre kontrast vilket tyder på att det måste vara orginalet! Desutom står det ett namn i ramen på den undre bilden vilket ännu mer bevisar min ståndpunkt.

Jo och sen är det bara att använda den nya funktionen i Photoshop "3D Skev" så snurrar man bara lite. =)
 
Att "samma" bild tas av olika fotografer som varit vid samma plats vid samma tillfälle är nog inte så konstigt.

Plagierande kan däremot ibland göra mig lite upprörd, speciellt när det handlar om "ansedda" fotografer som plagierar andra fotografer.

Sitter med oktobernumret av B&W for collectors of fine photography, där man bland annat lyfter fram en fotograf vid namn William Carter och visar ett antal av hans "Fine art nude" bilder. Det lustiga är att han i texten säger sig tillhöra "en fin tradition av naketfoto som går tillbaks till Imogen Cunningham och Edward Weston".
När jag såg bilderna var min första reaktion att "dom här har jag sett förut". Inte så konstigt när det visade sig att jag hade "orginalen" till de flesta bilderna i bokhyllan i "Edward Weston 1886-1958" utgiven av Taschen.
Man kan också fundera lite över kompetensen hos redaktörerna på en tidskrift som vill utge sig som en ledande tidskrift för sv/v konstfoto, det var ju inte direkt några okända bilder han plankat, utan kanske bland Westons mest kända.
Tycker mej se att det är ganska vanligt i så kallad "konstfoto" sv/v att man plankar, sen må det vara ägg på fat, vissen blomma i vattenglas, paprikor eller nakna fruntimmer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.