Annons

En ska bort men vilken???

Produkter
(logga in för att koppla)
marma: och vad är det som övertygar dig att denna informationen inte är ändrad/tillagd?
 
Min teori är att personerna har varit på en guidad resa och fotograferat samma motiv vid samma tidpunkt. Kan tänka mig att även resten av resesällskapet har liknande bilder i sina album.
 
Någon kanske kan fråga Mari Paajanen? Hon borde ju kunna upplysa om huruvida nån Terje fotade samtidigt som henne.

Men om Christel säger att det är "samma" bild så tror jag henne, hon har ju bra koll på sådant.
 
Måste säga att jag ligger på Christels sida. Hon brukar veta vad hon snackar om :) /Patrik
 
Fler bilder från Mari Dom har nog varit på samma tur och inspirerat varandra litegrann verkar det som, här finns en snarlik närbild på huvudena men jag tror inte det är samma. Inte den andra uppifrån heller.
 
men om man tar likadana bilder, varför skevar då en fotograf sin?
det är inte heller frågan om att fotografen stått ur en annorlunda vinkel eftersom man måste skeva helt ologiskt och inte heller får storleksförändringar på ödlorna.
jag är fortfarande helt säker på att det är samma bild.
 
Estethia skrev:
okej.
jag satt i 5 minuter och skevade bilden.
det var inte svårt att få bilderna totalt identiska med både svansar och sprickor och allt.
fotograferna måste ha krockat med huvudet för att ta så lika bilder!
den är klart manipulerad och softad med betoning på det svarta för att få lite annorlunda softning.
om nån kan spotta en förfalskning i photoshop så är det jag!

Fast du kan också se att det ingen av bilderna passar in den andra i sin helhet, så om man inte lagt till information så stämmer det inte.
 
marma skrev:
Fast du kan också se att det ingen av bilderna passar in den andra i sin helhet, så om man inte lagt till information så stämmer det inte.

det där med skevningen stör mig. det gör det svårt för mig att tro att det är två olika bilder. hade det varit en enkel perspektivskevning hade jag gett mig på en gång.
och att lägga till information kan man enkelt göra med kloning och sedan olika varianter av lagningsverktygen och blandingslägen.
det gör jag ofta när jag inte fått med tillräckligt med omkrets runt ett motiv i nån bild.
jag ska lusläsa sprickorna och se vad jag kan hitta.
 
Justus skrev:
marma: och vad är det som övertygar dig att denna informationen inte är ändrad/tillagd?

Tja, jag tycker bara att det verkar lite långsökt att 1. softa till en bild 2. kolorera den 3. skeva till den 4. klippa-och-klistra in saker som inte fanns i orginalet.

För att till slut få en bild som ser ut som om den är tagen med en kompakt-kamera, felexponerad, med blixt.
 
det är nog intrigtorka på fotosidan. därför vill man gärna tro att det rör sig om en stöld, så spännande! :) tänk vad smaskigt det hade varit om båda fotograferna dessutom var fotosidanmedlemmar. nu får vi säkert nöja oss med en alldeles odramatisk upplösning på det hela... men än är spänningen stor!
 
Lugn Christel. Du har rätt i att med liquify kan bilderna fås att passa identiskt med sprickor och allt. Nästan.
För att se skillnad i bildvinkel krävs ju att objektet inte ligger i ett plan vilket det nästan gör här. Det som verkar ligga högst ovanför marken är den bit svans i utsnittet i mitt förra inlägget. Man ser att betraktningsvinkeln är lite olika mellan bilderna då sprickorna är en aning försjkutna mellan bilderna i förhållande till svansen. Detta skulle inte vara omöjligt men lite knepigare att göra i PS. Det räcker inte med liquify.

Här ett till exempel på att ljuset kommer från olika håll i bilderna:
 

Bilagor

  • cmp2.jpg
    cmp2.jpg
    21.4 KB · Visningar: 940
vet inte om mina ögon som lurar mig men verkar det inte som att högra bakfoten på ödlan med rakare svans ha ett annat läge när man jämför bilderna ?
 
Tanken att två fotografer varit på samma ställe och tagit exakt samma bild (nästan) slog mig aldrig.

Jag är nog benägen att hålla med i diskussionerna att detta är nog två olika bilder, och i så fall är jag nog skyldig Mari en ursäkt (eller terje).
 
elin f skrev:
det är nog intrigtorka på fotosidan. därför vill man gärna tro att det rör sig om en stöld, så spännande! :)

Ja visst är det! Och eftersom båda har flera snarlika bilder från samma ställe så skulle det kunna var (trumvirvel) ... en konspiration!
 
men nu när jag lusläst sprickorna så hittade jag klara användningar av nåt verktyg likande liquify.
där svansarna böjer sig annorlunda på den ena bilden så följer sprickorna med! så beter sig inte soltorkad mark så vitt jag vet.
jag är inte intrigsökare, men jag hittar fortfarande saker som mer tyder på en manipulerad bild av ett original, än två olika bilder.
 
Jag tror inget än, men jag lekte lite snabbt i ps iaf:
 

Bilagor

  • match.jpg
    match.jpg
    35.7 KB · Visningar: 878
Estethia skrev:
men nu när jag lusläst sprickorna så hittade jag klara användningar av nåt verktyg likande liquify.
där svansarna böjer sig annorlunda på den ena bilden så följer sprickorna med! så beter sig inte soltorkad mark så vitt jag vet.
jag är inte intrigsökare, men jag hittar fortfarande saker som mer tyder på en manipulerad bild av ett original, än två olika bilder.

Ok, vi antar att det går att med mycket jobb få den svartvita bilden att se ut som den felexponerade varianten här.

Men motivet (inte det fotografiska alltså) då? Mari har ganska många bilder på sin hemsida, varav många är bättre än denna, är då samtliga snodda.

Hmmmm. (kliar mig i pipskägget) Jag tycker det verkar osannolikt. Men roligt!

/Hercule Malmsten
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.