Advertisement

Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Laddad inför helgen och en undran?

Nu har ännu en arbetsvecka gått och jag har i kylen 1 rulle T-Max och 1 rulle Kodak Ektar som bägge ska framkallas.
Det kommer även skjutas en rulle mellanformat i helgen samt att jag ska prova en ny B&W framkallare på kul (Tetenal Ultrafin).
Det har även införskaffats en radda nya filmrullar av olika slag bla Fujis 400 Positiva mellanformatsfilm. Börjar bli dags att beställa hem E-6 kemi snart.

Men en fråga,
Jag blev lite sugen på att prova att göra "Bleached By Pass". det verkar inte vara några konstigheter men har jag fattat det hela rätt om jag gör följande?
1. Framkallar precis som vanligt.
2. Struntar i Blixen och istället kör ett stoppbad eller vatten.
3. Kör i vanlig Fix, samma som jag har till svartvitt.
4. Stabilisering
Klart.

Funkar?

Kodak Ektar

Här är lite exempel från första rullen med Kodak Ektar.
Tog bilderna med en Olympus Trip 35.
Har fått bra rutin på C41 framkallningen nu men jag har svårt att få bort alla kemirester.

church_wall.jpg

actionkrut.jpg

staty.jpg

Har framkallat ytterligare 4 rullar i helgen bland annat en rulle T-Max i Tetenal Ultrafin.
Tror egentligen den filmen gör sig bättre i Rodinal men jag blev nyfiken.

tall.jpg

Ny helg, ny kamera.

I Torsdags fick jag hem en ny kamera som jag tog med ut på en hundpromenad.

Det är en Voigtländer Vito CLR och jag måste säga att den verkligen överraskade. Jag köpte den för 150 kr mest för att jag gillade designen och att den har en seleniumcell.
Men den visade sig vara en riktigt trevlig och genomtänkt kamera. Bäst är den stora sökaren.
Här kommer de första rutorna, filmen är en Fuji Pro 400H och jag framkallade som vanligt hemma.

Det var för övrigt första gången jag hade lite problem att hålla jämn temperatur i vattenbadet. Gissar att det var för att hela huset höll som bäst på att laga middag och göra fredagsrutin.

mossa.jpg

wave_crash_strange.jpg

treehouse.jpg

Och sen har jag en fråga om det är någon med lite rutin som läser detta.
Jag tog dessa två bilder med enligt mätaren rätt exponering fast jag hade olika inställning på bländare/slutare. Jag minns tyvärr inte vilka.
Den övre ser ut i princip som det gjorde i verkligheten sånär som på himlen som mer såg ut som på den undre. Den andra har dessutom den där blåljusa tonen som mina bilder brukar få.
Inget fel i det, tycker det är snyggt men jag undrar vad som gör att det blir så?

wave_correct.jpg

wave.jpg

Är de båda sista bilderna från samma filmrulle? Om de är från olika rullar så kan färgskillnaden bero på olika temperatur vid framkallningen.

Är de båda sista bilderna från samma filmrulle? Om de är från olika rullar så kan färgskillnaden bero på olika temperatur vid framkallningen.

Samma rulle, rutorna efter varann. Ena är snabb slutare o större bländare den andra tvärt om. Men bägge är exponerade lika enligt mätaren.

Lite från dagens äventyr.

Tog med Yashica Dn för att försöka ta en bild som lika gärna kunde tagits när kameran var ny.

50talet.jpg

Knäppte lite andra bilder med den och min Olympus Trip 35 när jag ändå var i farten.

krut_of_the_hill.jpg

hissen.jpg

treecutters.jpg

Den här är från förra rullen men jag tyckte den var fin så jag lägger upp den ändå.

skyline.jpg

Samma rulle, rutorna efter varann. Ena är snabb slutare o större bländare den andra tvärt om. Men bägge är exponerade lika enligt mätaren.

Gamla kameror brukar ofta ha rätt dålig precision på slutartiderna. Sämre precision på längre tider, så det är inte säkert att de båda bilderna är lika exponerade.

Gamla kameror brukar ofta ha rätt dålig precision på slutartiderna. Sämre precision på längre tider, så det är inte säkert att de båda bilderna är lika exponerade.

Så kan det va. Nu var det slutare 250 o 500. Problemet är att det sker lite väl konsekvent på alla kameror.
Ett annat tips jag fått är coatingen på gamla objektiv och att jag skulle testa polfilter och se vad som händer.

Lite nya erfarenheter om dyr vs billig film.

Här om dagen knäppte jag ju en bild på hunden sittandes på en sten uppe på Djäkneberget. Efteråt tyckte jag det var synd att den var i svartvitt och dagen efter var vädret strålande så jag bestämde mig för att ta om den.

Den här gången tog jag fram finfilmen Kodak Ektar 100. Och det blir ju verkligen bättre. Har använt den tidigare i min Olympus Trip och det känns som att ifall man sätter exponeringen så blir det helt enkelt kanon.

Krut_ljus.jpg
Yashica D, Kodak Ektar 100

Men jag gillar billig film också. En av mina favoriter är Fuji C200 som kostar 59 kr för två stycken på Brunos. Jag kan inte sätta fingret på vad det är men jag tycker det blir riktigt fint med den. Det ser lite "skräpigt" ut men med fina och grova färger. den verkar också göra under för olika bruna nyanser vilket min älskade hund har massor utav.

Krutdunna.jpg
SRT-101, Fuji C200

När jag skulle beställa ny så kollade jag lite på de andra ännu billigare filmerna.
Bland annat finns där Agfa Vista men den faller mig inte i smaken. Fick en rulle på köpet med en kamera och jag gillade ingenting med den filmen. Varken looken eller själva plasten som var tunn och sladdrig vilket var ett h….te när jag skulle scanna.

Istället såg jag Tudorcolor XLX och googlade lite på den samt frågade på ett annat forum. Då visade det sig att det är Fuji C200 ompaketerat. Den har tydligen till och med samma sträckkod på själva burken men kostar 199 kr för 10 st!
Det blev instant köp.
Och visst ser det ut att vara samma, plus att den ger den där looken jag gillar så mycket.

Krut_ater_Farg.jpg
SRT-101, Tudorcolor XLX

Struts.jpg
SRT-101, Tudorcolor XLX

Puff.jpg
SRT-101, Tudorcolor XLX

Instämmer! Riktigt snyggt med större filmformat! Själv funderar jag på en Pentax 6x7 eller en Fuji 6x9. Själv kör jag bara sv/v och så måste jag skaffa en skanner till men vad tror ni om dessa två?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar