Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmer! Riktigt snyggt med större filmformat! Själv funderar jag på en Pentax 6x7 eller en Fuji 6x9. Själv kör jag bara sv/v och så måste jag skaffa en skanner till men vad tror ni om dessa två?

Hej,

ser att du bor i Skåne. Jag har en Pentax 67II som du kan få provköra någon rulle igenom om du vill, konakta mig via privatmeddelande i sådana fall.

Men jag varnar dig, du kan bli fast! :)

Och sen har jag en fråga om det är någon med lite rutin som läser detta.
Jag tog dessa två bilder med enligt mätaren rätt exponering fast jag hade olika inställning på bländare/slutare. Jag minns tyvärr inte vilka.
Den övre ser ut i princip som det gjorde i verkligheten sånär som på himlen som mer såg ut som på den undre. Den andra har dessutom den där blåljusa tonen som mina bilder brukar få.
Inget fel i det, tycker det är snyggt men jag undrar vad som gör att det blir så?

Precis det här, tror jag, läste jag om i går i en fotobok från 1980:

"Ett vanligt diffuseringsmaterial är moln. Solen lyser men strålarna försvagas (och diffuseras) när det passerar genom moln av olika tjocklek och färg. Det diffuserade ljuset kan ge antydningar till skuggor om molnen inte är för täta och man kan klart utläsa ljusets riktning. I färgfotografisammanhang är det här ljuset idealiskt av två orsaker. Dels blir kontrasterna små och hela motivet får en acceptabel färgåtergivning med mättade färger i de flesta bildpartierna (förutsatt att man mäter ljuset riktigt). Dels blir färgerna ofta bättre, beroende på att ljusets färgtemperatur ligger så nära idealet för dagsljusfilm som möjligt (ca 5500K) när det finns vita moln på himlen. En alltför blå himmel ger lätt upphov till ett blåstick."

Boken heter Fotografi. av Rune Johansson, Werner Noll och Jan Olsheden. sid: 11

Ah, en till västeråsare som testar analogt, vad skoj! Jag har dock inte kommit igång med framkallning själv än... :)

Tuffa bilder!

Det måste du, det är nästan det roligaste, med ett glas rödvin till ;)

Vad brukar du fota? Jag går oftast där hunden vill dvs Jäkneberget, längs Mälarn och läng Svartån.

Det måste du, det är nästan det roligaste, med ett glas rödvin till ;)

Vad brukar du fota? Jag går oftast där hunden vill dvs Jäkneberget, längs Mälarn och läng Svartån.

Har nog inte hittat något tema än. Jag fotar mellanformat när det är analogt, och med en Mamiya 645. Riktigt trevlig kamera men saknar autofokus :)

Har planer på en Nikon FE med, och skulle gärna sätta mig in i att framkalla själv.

Här är lite foton jag tagit:
http://jonaseklundh.se/pages/Bilderna_Framkallade

Har nog inte hittat något tema än. Jag fotar mellanformat när det är analogt, och med en Mamiya 645. Riktigt trevlig kamera men saknar autofokus :)

Har planer på en Nikon FE med, och skulle gärna sätta mig in i att framkalla själv.

Här är lite foton jag tagit:
http://jonaseklundh.se/pages/Bilderna_Framkallade

Autofokus atushmokus :)

Att framkalla själv är inget problem, nu påstår inte jag att jag är särskilt duktig på det men jag har i vart fall fått ur användbara bilder varje gång.
Även om färgbilderna blir lite bleka ibland så skulle de ju gå att rädda i Photoshop hur lätt som helst. Men jag väljer att köra på utan PS för att istället lära mig att få det rätt från början.

Enklast är ju att du köper kemi o en dosa till svartvitt och testar en rulle så ser du hur det blir. Många säger att man ska framkalla en massa svartvitt innan man testar färg, jag personligen vill hävda att det är nonsens. Färg är inte krångligare än att det ska värmas upp till 38 grader, dvs lika svårt som att få en bulldeg att jäsa med 37 gradig degvätska :)

Men jag är glad att jag ändå gjorde så eftersom det fått mig att börja uppskatta svartvitt vilket jag i princip inte gjorde innan. Nu vet väl fan om jag inte tycker mer om svartvitt. Beror lite på, porträttet på hunden på berget är imo överlägset i färg medans arkitektur och människor gör sig mer i svartvitt.

Det finns massor av bra instruktionsvideos på youtube och kniper det så bor vi ju i samma stad.

Ännu en helg och fyra rullar fattigare

En bra helg, inget som gick galet men man lär sig ändå.
Jag lärde mig att jag tycker Tri-X gör sig mer i motljus och i allmänhet mer dämpad belysning. För strålande sol hade jag föredragit T-Max men dessa tycker jag blev fina.
Tagna med Minolta SRT-101,

Tower.jpg

drottningen_av_vasteras.jpg

Våren är på G och nån skum blomma har poppat upp.
Tagen med Yashica D och Kodak Ektar,

blomkol.jpg

Jag lärde mig ju förra helgen att den billiga filmen (20kr/rulle) Tudorcolor XLX blir jättefin.
Idag stoppade jag den i en ganska medioker och plastig point and shoot med en autofokus som kan välja mellan två lägen, "nära" och "långt bort".
Men det blev också fint,

skugg_selfie.jpg

valby.jpg

En fin helg helt enkelt och jag är helnöjd.

Gjorde en film också om att använda Minoltans gamla objektiv till video,
https://www.youtube.com/watch?v=R3wUMKz1CmQ

Alltid lika kul att läsa dina inlägg Lobbamobba och att se dina fina filmer :) Har du sett Filmfotoforum.se ??

För den som är intresserad av Cross-processing så har jag testat med Rollei CR200 film. Negativen blir blåa efter framkallning. Väldigt kornig film som funkar bäst till portrait.
Några exempel.
Antonis
Zorro

Skanner?

Hej där.
Här finns mycket kul läsning. En sak jag undrar över. Skannar ni alla bilder och varför? Själv hade jag ett rätt stort antal färgneg. dia och sv. neg som jag i utdelningssyfte avfotade med en digitalkamera hopmonterad med ett förstoringsobjektiv, hemmagjord ljuslåda bälg och stativ.
Blir det "bättre" med en skanner? Färgnegen var ett litet helsike att få till, så där kan jag förstå att skanner är att föredra.

Hej där.
Här finns mycket kul läsning. En sak jag undrar över. Skannar ni alla bilder och varför? Själv hade jag ett rätt stort antal färgneg. dia och sv. neg som jag i utdelningssyfte avfotade med en digitalkamera hopmonterad med ett förstoringsobjektiv, hemmagjord ljuslåda bälg och stativ.
Blir det "bättre" med en skanner? Färgnegen var ett litet helsike att få till, så där kan jag förstå att skanner är att föredra.

Hej,
Jag scannar men jag tror det blir minst lika bra eller bättre att fota. Största anledningen till att jag scannar är att jag för tillfället inte äger en digitalkamera (har bokat GH4).
Men jag tror jag kommer fortsätta scanna sen också. Är nöjd med resultatet och det går smidigt. Den scannar 12 st åt gången och under tiden som den kör hinner man tagga, döpa, beskära den förra scanningen.

För den som är intresserad av Cross-processing så har jag testat med Rollei CR200 film. Negativen blir blåa efter framkallning. Väldigt kornig film som funkar bäst till portrait.
Några exempel.
Antonis
Zorro

Har tänkt prova det ganska snart då jag ska börja köra igenom och framkalla mina E6-rullar. Tänkte köra en i sista batchen c41 innan jag blandar till E-6 grejerna.

Har tänkt prova det ganska snart då jag ska börja köra igenom och framkalla mina E6-rullar. Tänkte köra en i sista batchen c41 innan jag blandar till E-6 grejerna.

Jaha, du ska framkalla med E6 kemi om jag fattar rätt. Spännande. Vad blir skillnaden? Antar att det bara två olika processer med typ samma resultat eller finns för och nackdelar eller anna look?
Jag framkallade ju mina E6 filmer med C41 metoden.

Jaha, du ska framkalla med E6 kemi om jag fattar rätt. Spännande. Vad blir skillnaden? Antar att det bara två olika processer med typ samma resultat eller finns för och nackdelar eller anna look?
Jag framkallade ju mina E6 filmer med C41 metoden.

Största skillnaden är ju att du får ett positiv istället för negativ. Det bli Dia helt enkelt, brukar vara kraftiga färger. Blå himlar blir BLÅ! Osv :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar