Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick tag i en liten och lätt ljusmätare på Tradera :) Ljusmätningen bråkar lite i min nyinköpta Leica Cl så det känns bra att ha denna Gossen Digiflash till hands som jag har film i nu och även till en del av mina andra kameror också såklart!
 

Bilagor

  • 2014-04-02 10.31.04b.jpg
    2014-04-02 10.31.04b.jpg
    126.9 KB · Visningar: 59
Rätt många av oss har redan en ljusmätare eftersom vi har en smartphone. Det finns ljusmätarappar till de vanligaste smartfånarna. En del är gratis.

Fast det är ju klart att man inte kan gå omkring med en modern telefon och mäta ljuset om man har en klassiker till kamera hängande runt halsen. Själv köpte jag en Zeiss Ikon Ikophot att använda när jag fotograferar med min Contax II. Det ser mycker mer ståndsmässigt ut. :)
 
Rätt många av oss har redan en ljusmätare eftersom vi har en smartphone. Det finns ljusmätarappar till de vanligaste smartfånarna. En del är gratis.

Fast det är ju klart att man inte kan gå omkring med en modern telefon och mäta ljuset om man har en klassiker till kamera hängande runt halsen. Själv köpte jag en Zeiss Ikon Ikophot att använda när jag fotograferar med min Contax II. Det ser mycker mer ståndsmässigt ut. :)
Provade en app till min android och den var allt annat än smart - den avinstallerades snabbt och denna inköptes och den levererar till min fulla belåtenhet....
 
"LightMeter " på android funkar helt ok för ambientljus. Har jämfört med min blixt mätare och den ligger ett steg fel men har man det i åtanke så duger den ifall man glömt ljusmätaren hemma.
 
"LightMeter " på android funkar helt ok för ambientljus. Har jämfört med min blixt mätare och den ligger ett steg fel men har man det i åtanke så duger den ifall man glömt ljusmätaren hemma.
Är det den som ser ut som en äldre ljusmätare? Om det är den så var det den jag provade, upplevde denna gratisapp som seg och otillförlitlig.
 
Rätt många av oss har redan en ljusmätare eftersom vi har en smartphone. Det finns ljusmätarappar till de vanligaste smartfånarna. En del är gratis.

Fast det är ju klart att man inte kan gå omkring med en modern telefon och mäta ljuset om man har en klassiker till kamera hängande runt halsen. Själv köpte jag en Zeiss Ikon Ikophot att använda när jag fotograferar med min Contax II. Det ser mycker mer ståndsmässigt ut. :)

Är man så där omodern som jag och saknar smartfåne, såg går det bra med en liten Weston Master II, köpt på ebay för 5 pund, som nu skall kalibreras.
 
Gamla Kameror och Gamla Bilar

Helgen var spännande.
Jag fick hem två ryska skönheter, en Zorki 4 och en Fed 3.

WP_20140401_19_24_52_Pro.jpg

Bägge köpte jag på Tradera av den där samma som alltid säljer massor av kameror från Ukraina.
De var i finfint skick och jag satte film i dem direkt.
Tyvärr har jag bara hunnit fota upp rullen i Fed 3an som jag laddat med T-Max 400 (i den andra sitter Tudorcolor XLX).

fishong.jpg

kyrkanigra.jpg

stairs.jpg

Sedan var det dags att köpa årets sommarbil.
Normalt brukar det vara en billig cab eller något lite sportigt. Men eftersom jag skaffat så mycket klassiska kameror så kände jag för en bil i samma stil.
När den var inhandlad så tog jag med Yashca Dn med en rulle Portra 400 och min antika Östtyska ljusmätare (såg att ni diskuterade sånna tidigare :) ) och tog ett porträtt på underverket.

volvo1.jpg

Mycket vacker kan jag tycka och inredningen är 100% original och felfri. Utanpå får man trycka näsan mot lacken för att se vad snart 30 år gör med en sådan skönhet.
/M

PS. Som vanligt gjorde jag film också men med störst fokus på video även om det susar förbi några analoga rutor i den,
https://www.youtube.com/watch?v=fj2UGA-pNWo
 
Själv köpte jag två Industar 61 av samma säljare för att ha till min Leica Cl och Panasonic G3 :) Gillar din kult - 240:a! Har haft många gamla Volvo genom åren, PV, Amazon, 140, 240, 940 m fl
 

Bilagor

  • 2014-03-31 12.01.56b.jpg
    2014-03-31 12.01.56b.jpg
    85.8 KB · Visningar: 58
Själv köpte jag två Industar 61 av samma säljare för att ha till min Leica Cl och Panasonic G3 :) Gillar din kult - 240:a! Har haft många gamla Volvo genom åren, PV, Amazon, 140, 240, 940 m fl

Snyggt med det flamrandiga underlaget. Hur fick du fram det? Gillar också Volvo, haft många, Amazoner, 140, 240, tom P1800-61 och nu 740-91, men också två gamla jaggor i garaget.
 
Snyggt med det flamrandiga underlaget. Hur fick du fram det? Gillar också Volvo, haft många, Amazoner, 140, 240, tom P1800-61 och nu 740-91, men också två gamla jaggor i garaget.
En P1800 skulle jag inte säga nej till och en Jaguar kan jag nog bara drömma om :) Det flamrandiga underlaget är bara reflektionen av pianots träådring.
 
samma som alltid säljer massor av kameror från Ukraina.

Photobuc? Har köpt En Lubitel och ett Helios 44 av honom. Grymt bra snubbe. Mycket fina grejer. Säg gärna vilken av zorki/FED du föredrar när du provkört dem båda. Är lite sugen på en (två?). Dessutom sneglar jag mycket på Kiev 4a. Sååå vackra kameror...
 
Photobuc? Har köpt En Lubitel och ett Helios 44 av honom. Grymt bra snubbe. Mycket fina grejer. Säg gärna vilken av zorki/FED du föredrar när du provkört dem båda. Är lite sugen på en (två?). Dessutom sneglar jag mycket på Kiev 4a. Sååå vackra kameror...
Köp inte en sen Kiev! Hade en Kiev 4 med exponeringsmätare från 80-talet, undermålig kvalitet, speciellt slutargardinen hakade upp sig och var otät.
 
De första Kiev-kamerorna var i princip Contax-kameror som var tillverkade i Sovjetunionen. Dessa kameror tillverkades med maskiner som togs från Zeiss Ikons fabriker (i Dresden om jag minns rätt) och flyttades till Sovjet. Hela kamerafabriker monterades ner, flyttades, och monterades upp igen.

De första Kiev-kamerorna var alltså gjorda i samma fabriker som Contaxkamerorna, vilket innebär att de hade ungefär samma kvalitet (åtminstone vad gäller tillverkningstoleranser).

Senare "förbättrades" Kiev-kamerorna och nya modeller lanserades. Till en del var det förbättringar i konstruktion och finesser, men de nya maskinerna som behövdes för tillverkningen höll inte samma kvalitet som de tyska maskinerna så kvaliteten blev lidande. Kiev-kameror från 1980-talet bör man nog undvika, men de från 1950-talet håller bättre kvalitet. Från 1960-talet och framåt sjönk kvaliteten. Jag ger inga närmare årtal eftersom jag inte har dem i huvudet, men den som är intresserad kan på nätet lätt hitta initierade texter om Kiev-kamerornas kvalitetsutveckling.
 
Köp inte en sen Kiev! Hade en Kiev 4 med exponeringsmätare från 80-talet, undermålig kvalitet, speciellt slutargardinen hakade upp sig och var otät.

Tack för tipset! Den allmänna åsikten på nätet verkar vara att fram till 1970 håller de mycket högre kvalitet, så det är en sådan jag tänker skaffa. Men det känns ju ändå lite som ett lotteri...
 
Kiev-kameror från 1980-talet bör man nog undvika, men de från 1950-talet håller bättre kvalitet. Från 1960-talet och framåt sjönk kvaliteten. Jag ger inga närmare årtal eftersom jag inte har dem i huvudet, men den som är intresserad kan på nätet lätt hitta initierade texter om Kiev-kamerornas kvalitetsutveckling.

Tack för tips! Åttiotalet håller jag mig definitivt borta från..,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.