Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
C41 Test

Nu har vi facit från en nybörjares första C41.

De misstag som gjordes:
1. Ett par-tre bildrutor blev förstörda.
2. Jag repade ena filmen lite.
3. Jag tog fel film ur kylen.

Jag ville framkalla en film från min SRT där det fanns massor av porträtt på mig och hunden.
Istället råkade jag få med mig en testrulle med C200 från Yashica Electro 35an. När den togs hade jag ett taskigt batteri och den betedde sig lite som den ville men det kom ut två coola bilder ur den :)

Bat_i_ljus.jpg

Bro_Ljus.jpg

Den andra rullen var någon lite dyrare fuji 400 i min Olympus Trip 35. Tycker den är riktigt bra för hundpromenader eftersom jag kan använda den med en hand och slipper fokusera så mycket.
På mittenbilden har jag kameran på ISO 200, tog ett tag innan jag kom på att ändra.

Bestamd.jpg

Motljus_Med_Is_Trip35.jpg

Krut_Drar_Som_Fan.jpg

Även om jag har i princip ALLT kvar att lära så kommer jag somna mycket nöjd med mig själv och min hund ikväll :)

Lärdomar jag tar med mig:
1. Märk burkarna i kylen.
2. Flytta filmen från rulle till tank i badrummet istället för den trånga påsen.
3. Kolla ISOn.
4. Tuta o Kör för det är KUL!

/Mattias

Snygg!
Antar att 1+33 är spädningen på framkallaren, vad för skillnad blir det med mer utspädd?

Det stämmer att 1+33 är spädningen. Egentligen hade jag tänkt spä 1+50, men räknade fel, så koncentrationen ej "matchade" den framkallningstid jag räknat ut.

Jag är nybörjare jag med, men efter vad jag förstått så påverkar koncentrationen i första hand framkallningstiden, och i andra hand den "lokala kontrasten". Det finns tekniker som bygger på längre framkallningstid och mindre agitation.

...så i mitt fall blev filmen något överframkallad, negativen blev ganska hårda. Dock var inte det till nackdel för den bilden som jag visade :)

ImageUploadedByTapatalk1394058691.543195.jpg
Jag bifogar ett ytterligare en bild från samma film. Förra bilden jag la upp verkade inte länka rätt med BB-koden, funkar det nu?

Tillbaks till den grå vardagen.

Efter gårdagens succe med färgframkallningen så var jag frisk och kry idag och gick således till jobbet, men lite fotande hann jag med ändå.

WP_20140301_17_11_05_Pro.jpg

Jag tog med min Zeiss Ikon och drog igenom en rulle svartvitt för att se om den fungerar. Jag hade köpt den utan någon sådan garanti.
Den visade sig fungera alldeles förträffligt. Den väckte också en hel del uppmärksamhet på jobbet och folk ville titta närmre.
Och som alla analoga fotografer så behöver ju jag också samla på mig ett lager med "Spegel Selfies" :)

Selfie_Fernandos.jpg

Det sista som hände för dagen var att jag efter framkallningen fick konstatera att man bör skölja ur grejerna ordentligt. Små svarta bulldoghår hittar in överallt.

Som godnatt saga fick jag läsa manualen till den sista kameran som legat ett tag hos UPS.
En klart udda fågel med ett arv av DDR. Men den har en väldigt charm och om den levererar bra bilder kan den nog bli lite av en kuriosa.

WP_20140306_21_13_57_Pro.jpg

Mina närmaste projekt är att bygga en hålkamera, och att testa storformat. Det skall bli skoj!
Hålkameror är roliga. Min första hålkamera byggde jag av en Oboy-burk. Jag limmade dit ett par kartongbitar på insidan så att det gick att spänna ett fotopapper 9x12 cm mellan dem och sen skar jag upp ett hål (cirka 2x2 cm) mittemot på burken. Hålet täckte jag med en bit aluminiumfolie som jag gjorde ett pyttehål i med en synål. Det blev rätt långa exponeringstider, och lite underliga bilder eftersom fotopapperet var böjt längs insidan av burken. Sen kontaktkopierade jag fotopapperet för att få en positiv bild. Kul och extremt billigt!

Sen byggde jag en hålkamera för Instamatic-kassett av bleckplåt, svart filt och gummisnoddar. Jag försökte få till en slutare med någotsånär pålitlig slutartid med hjälp av gummisnoddarna, men det gick inge vidare. :) Exponeringstiderna blev rätt långa även med denna kamera, så det var enklare att ha ett lock som slutare.

(Det här utspelade sig då jag var i nedre tonåren, och lite mer ohämmad än nu vad gäller experimenterande.)

Den som inte lockas av film kan göra sig en hålkamera av sin digitala systemkamera. Skär ett hål i ett kamerahuslock och sätt dit en bit folie med ett pyttehål i. Med lämpligt antal mellanringar får man ett teleobjektiv. Stativ rekommenderas.

Skaffade mig en fin liten mätsökare men för mig blir det bara sv/v ;)

Bilagor

• 2014-03-06 13.28.38b.jpg
    2014-03-06 13.28.38b.jpg
    92.3 KB · Visningar: 79
Skaffade mig en fin liten mätsökare men för mig blir det bara sv/v ;)

Den var snygg!
Svartvitt är nice, jag tog några bilder igår som blev så jäkla bra när jag sattit skärpan perfekt på Ikonen och jag tror inte de skulle gjort sig lika bra i färg.

Sen om jag förstått allting rätt så borde Mellan Formatet göra att det blir mindre storlek på kornet (eftersom scannern är inställd att spotta ur samma storlek som från 35mm) men samtidigt så får jag den skärpa som Rodinal ska ge.

(Ska höra med mannen som jag tog av om det är ok att jag lägger upp den på nätet så ni får se.)

Sen om jag förstått allting rätt så borde Mellan Formatet göra att det blir mindre storlek på kornet (eftersom scannern är inställd att spotta ur samma storlek som från 35mm) men samtidigt så får jag den skärpa som Rodinal ska ge.

Jo, precis, större negativ som sen scannas/visas/printas i samma storlek som ett mindre negativ kommer ge en högre upplevd skärpa/mindre korn. Eller åt andra hållet, du kan blåsa upp bilderna betydligt större innan de blir lika korniga som småbildsformatet.

Fick själv hem en Lubitel TLR igår, blir till att testa med en rulle 120 t-max imorgon om vädret blir hyfsat :)

Bilagor

• BiD3_LzIEAIIp85.jpg
    BiD3_LzIEAIIp85.jpg
    52 KB · Visningar: 80
Stilligt,
Hoppas också på lite fint väder i helgen så ska jag köra en rulle med färg i min TLR och kanske även en i Ikonen för spontant tyckte jag den tog finare bilder.

Tycker TLRen var lite lättare att fota med men Ikonen är klart snabbare och liten att ta med.

Kommer även framkalla två rullar 35mm i färg, fullspäckad helg med andra ord :)

Hoppas också på lite fint väder i helgen så ska jag köra en rulle med färg i min TLR och kanske även en i Ikonen för spontant tyckte jag den tog finare bilder.

Tycker TLRen var lite lättare att fota med men Ikonen är klart snabbare och liten att ta med.

Vad är det för modell på Zeiss Ikonen? Av bilden att döma i inlägg #44 så skulle det kunna vara en Nettax, men det är lite svårt att se detaljerna på den bilden.

Vad är det för modell på Zeiss Ikonen? Av bilden att döma i inlägg #44 så skulle det kunna vara en Nettax, men det är lite svårt att se detaljerna på den bilden.

Ja, här är annonstexten från när jag köpte den,

"Här kommer en Zeiss Ikon Nettax 6X6 med beredskapsväska. Kameran är i väldigt fint skick, dock ej öppnad eller funktionstestad. Manual medföljer, dock lite klottrad.
Lins: Novar-Anastigmat 1:4,5 f=75 mm"

Zeiss Ikon med Scale Focus

Efter att ha provat Zeiss Ikonen tyckte att bilderna blev så fina om skärpan satt.

blom parkera.jpg

Därför laddade jag den med en rulle färgfilm och gick ut i solen.
Men den här gången så antingen missade jag skärpan....

Missad_Var.jpg

Eller så hamnade objektet bakom skogens typ enda pinne.....

Krut_gommer.jpg

Får öva mer helt enkelt :)

Mellanformat utan fokuseringshjälpmedel är inte världens lättaste att fota action med. :)

Om jag vore du så skulle jag ägna mig åt mer stillsam fotografering än hundfoto till att börja med, för att lära känna kameran lite.

Helt usla blev dock inte bilderna, tycker jag.

Mellanformat utan fokuseringshjälpmedel är inte världens lättaste att fota action med. :)

Om jag vore du så skulle jag ägna mig åt mer stillsam fotografering än hundfoto till att börja med, för att lära känna kameran lite.

Helt usla blev dock inte bilderna, tycker jag.

Nej det ger ju affektionsvärde för mig så det är ok :)
Kan ju alltid ta med TLRen nästa gång. Hunden brukar iofs vara mycket duktig på att sitta still men nu vred hon ju iofs bara på huvudet och det var rullens sista ruta annars hade jag tagit en till :)

Nästa rulle som jag framkallat idag var tagen med min Yashica 35GT, börjar tycka riktigt mycket om den kameran.

På väg till jobbet,

dimma.jpg

Fortfarande på väg..

Solupp.jpg

Tycker det är lika spännande varje gång man framkallar, speciellt med färg eftersom de är så oberäkneliga :)

strange_colors.jpg

Ja den är jätte fin!
Det är bara synd att min tyvärr inte funkar som den ska.
Om jag kör utan batteri kan jag spänna den och trycka av, den har bara en slutarhastighet utan batteri.
Sätter jag i batteriet så fungerar den bara i "B", alla andra hastigheter gör att den fastnar i öppet läge med spegeln uppe.

Säljaren har gått med på full retur ink fraktkostnad men jag vill helst behålla den eftersom den är 100% mint med kartong, extern blixt m.m.
Jag har mailat en reparatör för att höra vad han troroch frågat säljaren om han kan gå med på att ge en del av summan tillbaka så jag kan köpa ett nytt hus på Ebay, de brukar kunna kosta under 300k ink frakt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar