Ny dag, nya äventyr.
Eftersom jag fortfarande är hemma från jobbet så finns det tid till pyssel.
Som tidigare sagt hade jag köpt en Minolta 7s med trasig ljusmätare. Lite trist kan jag tycka eftersom säljaren intygade att den var 100%.
Efter lite research visade det sig att det brukar oftast vara en av två saker.
Antingen så är kabeln från batteriet till mätaren söndererjad eller så har det samlats så mycket gegga att nålen fastnar.
Ok tänkte jag. Jag har visserligen aldrig meckat med en kamera men de där två grejerna kan jag kontrollera och löda är jag en fena på så är det bara en kabel som ska bytas är det snabbt gjort.
Efter att jag plockat isär den så visade det sig vara inget av ovanstående problem.
Hmmmm..... sa jag och lyste lite på delarna med en ficklampa.
Sedan skruvade jag ihop kameran som nu inte ens fungerar i manuellt läge längre. Gick in på Ebay och köpte en ny för 185 kr.
Problem Solved!
Nu när jag var lagom nerbruten så tänkte jag att om jag ska misslyckas med en grej kan jag lika gärna misslyckas med två.
Jag gick ut i köket och mixade mina nyinköpta c41 kemikalier.
Det var riktigt spännande. Mäta tempen i badet, i framkallaren, i blixen, kolla så allt är redo, har jag schemat, tempen, tiden, schemat, sköljvatten, tempen....
Till sist fick jag nog och hällde i skiten, bära eller brista.
Det var några intensiva minuter och jag fick googla under tiden eftersom jag glömt om det skulle sköljas mellan framkallare/blix och ifall jag skulle tvätta bort stabiliseringen och dutta i YES som jag gör med svartvitt.
Nu känner jag mig som en kirurg som precis sytt ihop en patient,
- Vi kan bara vänta och se.
Återkommer med scanns ikväll.
/M