Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En nybörjares erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack :) Jag fotar med en Nikon FM2 (28mm 2.0 ai-s och 105 2.5 ai) och ibland med en Holga. Scannar med en Epson 4490, men är sugen på att skaffa en bättre.

Ja scanner var lite av en djungel. Trots att den ska vara lite sämre än Epson och mycket sämre än en dedikerad filmscanner slog jag till på en Canoscan 9000f. Hittade den till riktigt bra pris och en dedikerad som också klarade mellanformat fanns inte på kartan.
Men om det skulle bli så att jag bara fotade småbild så kanske en Plustek med IR kunde vara något för framtiden.

Jag har en Nikon coolscan 4000 ED liggandes, saknar firewirekabel till den plus att jag inte har någon firewiranslutning på datorn. Någon som vet hur man fixar det?

Snyggt och snabbt jobbat! Yashican ser ut att fungera bra! Önskar att jag hade din framkallningssnabbhet, har ett par rullar liggande sen nyår. Har ingen D-76 hemma och Scandinavianphoto har slutat sälja det. Tänkte prova Rodinal och beställa från Tyskland plus lite Tri-x.

Du kan köpa d-76 hos både Brunos bildverkstad och Photax

Jag har en Nikon coolscan 4000 ED liggandes, saknar firewirekabel till den plus att jag inte har någon firewiranslutning på datorn. Någon som vet hur man fixar det?
Glöm inte fråga
Vilket OS går det att köra på?
Är det så att det inte funkar på Win7/8 måste du ha tag på en gammal XP dator men de tillverkas inte idag.

Ok, bra info.
Vad skulle du kalla lågkänslig?
Jag har både T-Max och Tri-X i 400, skulle det endå bli "bättre" med D76?
Och hur förhåller de bägge sig till Tetenal Ultrafin?

Tacksam för hjälp, Mattias

Jag skulle dra gränsen för lågkänslig någonstans kring 100 iso. Har aldrig provat tetenal, så det kan jag inte säga något om.

Glöm inte fråga
Vilket OS går det att köra på?
Är det så att det inte funkar på Win7/8 måste du ha tag på en gammal XP dator men de tillverkas inte idag.
Det har du rätt i - har en gammal Canoscan FS-4000US som jag kör med Win7 och Vuescan och det funkar. Kanske skulle gå med Nikonen också, men den här tråden var nog inte ämnad för att diskutera skannrar - bättre att återgå till TS trevliga inlägg och jag får luska vidare angående min skanner någon annanstans :)

Det har du rätt i - har en gammal Canoscan FS-4000US som jag kör med Win7 och Vuescan och det funkar. Kanske skulle gå med Nikonen också, men den här tråden var nog inte ämnad för att diskutera skannrar - bättre att återgå till TS trevliga inlägg och jag får luska vidare angående min skanner någon annanstans :)

Achdå, allt är välkommet,
jag vill också veta om du får igång den.
XP kunde jag dual boota på mac (antar det går på PC och i Linux med) och många ca 3-5 år gamla ink min macbook pro hade firewire. Kanske finns nån i din kompiskrets.

Tricket, om jag förstått rätt, är att XP inte går att köra på en modern HW som är tillverkad för att kunna köra Win 7.

Vuescan ska klara driva coolscan 4000ed - det kan ju inte vara ngn stor ekonomisk risk i att prova med en fw->usb adapter

Ny dag, nya äventyr.

Eftersom jag fortfarande är hemma från jobbet så finns det tid till pyssel.
Som tidigare sagt hade jag köpt en Minolta 7s med trasig ljusmätare. Lite trist kan jag tycka eftersom säljaren intygade att den var 100%.

Efter lite research visade det sig att det brukar oftast vara en av två saker.
Antingen så är kabeln från batteriet till mätaren söndererjad eller så har det samlats så mycket gegga att nålen fastnar.

Ok tänkte jag. Jag har visserligen aldrig meckat med en kamera men de där två grejerna kan jag kontrollera och löda är jag en fena på så är det bara en kabel som ska bytas är det snabbt gjort.

WP_20140305_11_06_56_Pro.jpg

Efter att jag plockat isär den så visade det sig vara inget av ovanstående problem.
Hmmmm..... sa jag och lyste lite på delarna med en ficklampa.

Sedan skruvade jag ihop kameran som nu inte ens fungerar i manuellt läge längre. Gick in på Ebay och köpte en ny för 185 kr.
Problem Solved! :)

Nu när jag var lagom nerbruten så tänkte jag att om jag ska misslyckas med en grej kan jag lika gärna misslyckas med två.
Jag gick ut i köket och mixade mina nyinköpta c41 kemikalier.

Det var riktigt spännande. Mäta tempen i badet, i framkallaren, i blixen, kolla så allt är redo, har jag schemat, tempen, tiden, schemat, sköljvatten, tempen....
Till sist fick jag nog och hällde i skiten, bära eller brista.

Det var några intensiva minuter och jag fick googla under tiden eftersom jag glömt om det skulle sköljas mellan framkallare/blix och ifall jag skulle tvätta bort stabiliseringen och dutta i YES som jag gör med svartvitt.

WP_20140305_14_21_29_Pro.jpg

Nu känner jag mig som en kirurg som precis sytt ihop en patient,
- Vi kan bara vänta och se.

Återkommer med scanns ikväll.
/M

Kul tråd!

Ska bli spännande att se resultatet!

Förresten, hur dyr/billig är kemin egentligen? Det är väl ganska mycket dyrare än kemin till sv/v?

Kul tråd! :)

Har själv gjort en liknande vandring senaste åren, och framkallar en hel del tmax/trix hemma och har en bunt kameror.

Men nu var jag tvungen att googla lite guider, att ge sig på C41 får väl bli mitt nästa projekt helt enkelt. :)

Kul tråd!

Ska bli spännande att se resultatet!

Förresten, hur dyr/billig är kemin egentligen? Det är väl ganska mycket dyrare än kemin till sv/v?

Jo det är väl dyrare men för mig handlar det om pysslet och inte så mycket om pengar.
Kittet kostade 259 kr på photax och ska räcka till 12-16 rullar. Men jag har läst om de som får ut mer.

Ja jag är väldigt nyfiken på resultatet, jag ser nu på negativen att det blivit någonting så det är ju en delseger. Sen om det är galna färgstick så får jag väl öva på :)

Kul tråd! :)

Har själv gjort en liknande vandring senaste åren, och framkallar en hel del tmax/trix hemma och har en bunt kameror.

Men nu var jag tvungen att googla lite guider, att ge sig på C41 får väl bli mitt nästa projekt helt enkelt. :)

Om några timmar vet jag om mitt svar är,
A. Gör det, det ör busenkelt.
B. Visst, det blir rätt ok på första försöket.
C. Håll dig borta.
;)

Kan jag väl, vad vill du se?

Vill se mer av din hund, den kan man inte få för mycket av helt enkelt, en riktig filmstjärna!
Sedan önskar jag mer av allt möjligt, du får sånt som andra får att framstå som tråkigt med din humor och stil på filmandet att framstå som intressant och något man vill gräva vidare i.

Det är helt galet bra det du gör.

Vill se mer av din hund, den kan man inte få för mycket av helt enkelt, en riktig filmstjärna!
Sedan önskar jag mer av allt möjligt, du får sånt som andra får att framstå som tråkigt med din humor och stil på filmandet att framstå som intressant och något man vill gräva vidare i.

Det är helt galet bra det du gör.

Snällt sagt!
Hunden är alltid med såklart :)
Annars planerar jag nån liten recension och sedan funderar jag på att göra någon slags video i stil med den här tråden om analog foto för noobs som jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar