Flash Gordon
Aktiv medlem
Efter linjalen stämmer värdena ganska bra. DOF är normal större bakom än framför fokus. I mm räknat eller vilket mått du vill.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
DOF är ca 1/3 framför och 2/3 bakom skärpeplanetEfter linjalen stämmer värdena ganska bra. DOF är normal större bakom än framför fokus. I mm räknat eller vilket mått du vill.
DOF är ca 1/3 framför och 2/3 bakom skärpeplanet
Är detta en officiell definition på DOF?
det är en gammal vedetagen regel som du kan läsa dig till i vilken fotobok som helstÄr detta en officiell definition på DOF?
Jag vill inte kritisera ditt test. Är själv intresserad av att eventuellt uppgradera. Skall åka till Brasilien för första gången om en månad. Vill givetvis ha de bäst kamerorna med mig.
Tycker din test är enormt intressant och precis som ditt test av 50D. I din förra test var min slutsats att det inte fanns något större skäl att uppgradera från 40D till 50D och jag tycker att detta börjar luta åt samma håll.
Här finns en annan artikel som grund för min åsikt. Jag tar sällan bilder med ISO över 3200. Om jag då knappt ser skillnad i en utskrift i 50X70 mellan den gamla 5d och den nya fantastiska. http://wyofoto.com/EOS_IQ_shootout_2008/EOS_shootout_2008.html
Så vad skall jag uppgradera för? Min skrivare klar A3+. Jag förstår att du som proffs kan ha andra bevekelsegrunder.
Har dessutom den nya 5dMKII barnsjukdomar med AF så fotar jag hellre vidare med mina gamla kameror som jag vet vad de går för.
Är detta en officiell definition på DOF?
det är en gammal vedetagen regel som du kan läsa dig till i vilken fotobok som helst
Innan god natt, jag såg att min nya 50mm backfokuserade när jag ville ta närbilder nerbländad till 2.0. Irriterande, mer iriterande var macro 100 när jag kollade det objektivet.
PS varför tror du canon har lagt in funktionen microjustering med ökad upplösning?
Ha det bra i Brasilien.
Hallå där! Perfekt eller något frontfokus, skulle jag säja.
/K
Men backfokuserade den fullt öppen också? Annars är det ju risk att det trots allt är fokus-shift vi pratar om, menar jag.
Endera har du hittat den nya Canon kamerans svaga punkt och kan bli lika berömd som Rob Gailbraith.
Har tittat på andra forum och det diskuteras en hel del om micro-adjustment. Ingen verkar få det att fungera perfekt.