Är så klart medveten om dom kriterirer som brukar vara det vanliga, för att toppklassa en kamera.
klassiska vädertätning, dubbla inmatningshjul, tydlingen skall även en toppdisplay ingå.
Finns mera att nämna som då skall ingå. sedan skall då yrkesfotografen ha ett ord med i laget.
här tycker jag att det börjar bli intressant, nästa steg så kan ju testarna Rekommendera kameran, den fyller liksom inte in dom kanske 10 punkterna som har varit standard för att få epitetet Toppklass.
Här kan jag tycka att det blir väl stora hopp ibland, för amatören har då någon bestämt att det skall vara så lite direktknappar som möjligt, han/hon måste in menyerna och gräva som tusan för att ändra givna
saker.
Hur har dom igentligen tänkt här våra marknadsförare, varför tror dom att amatören vill ha det så, när
testarna tar sig an prokameror så skriver dom ofta eller berömmer då när andvändaren så enkelt som möjligt kan hitta sina knappar och vred. jag tror att även amatören vill hitta och visuellt se vad den och den knappen har för funktion. Sen skall en vettig manual givetvis följa, en inplastad fickvänlig bok med andra ord som kan följa med under kameraäventyren.
Angående vädertätning så undrar jag hur många som igentligen tycker det är roligt att vara ute och Fota när det är ruskväder, brukar normalt inte vara så populärt, framför allt blir ju linsen blöt och gör det svårt
att få till bilderna, men självklart är det precis ingen nackdel att ha en rejäl vädertätning, ett starkt försäljningsargument är det utan tvekan.
Intressant att isoförmågan numera är mera lika bland våra vanligaste kameror, vad gäller dom höga pixel
talen och att det tydlingen är så synomynt med bättre skärpa, har jag inte riktig kläm på ännu, Foto påtalar det ofta nu när dom testar Canons 18Mp kameror, känns lite lurigt när Foto i nästa nummer ställer Canon 550D med supernya sensastionsensorn och 18Mp mot en bunt nästan för dagen lågpixlade konkurenter, återigen får vi se överlägsenheten vid upplösningstestet, för hur skall 12 och 14Mp kunna hävda sig. Canon tillåts brilljera ännu en gång, A580 spelar väl i samma division som 550D vad tusan tog dom inte den för, 2 miljoner mindre pixlar det skall väl inte skrämma 550D. annars kan dom göra som brukligt att A580 får ha kitoptiken på, så får 550D 50/2,5:an (superskarpt) eller klassiska sigma 18-50 DC som också höjer linjerna rejält, fortfarande har inte sonys mellanstegskameror fått förmånen med det fina sigmaobjektivet, har funnits till Sony under några år nu, vore faktiskt mycket bra för konsumenten hur det fungerar, eller vad beror det på.
Vänl.//Bengt.