Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En del blir toppklassade

Produkter
(logga in för att koppla)
Tydligt märkbar skillnad är det däremot i jämförelse med A290 och A390...

Vi har tyvärr inte fått någon A55 än, men snart.

A290/A390 är ju gammaldags "leksakskameror". Förstår inte riktigt varför Sony envisas med dom. Visst är dom lite biligare, men inte så särskilt mycket. Genom att minska modellutbudet och öka produktionsvolymen på de övriga kunde de ju säkert sänka priset istället. Det skulle säkert Sony och framförallt kunderna tjäna på. De är de dåliga småkamerorna som ger Sony dåligt rykte. A350 var väl undantaget som var rätt ok. Är det överhuvudtaget värt att testa dom? Kan inte tänka mig att de är några kioskvältare direkt. Ser att Rajala t.ex. har rensat sitt Sonyutbud och numera bara har A33, A55, A580 och NEX (tyvärr inte A850).

Ser fram emot testet av A55! Den finns ju på lager i affärerna, så då borde ni också kunna lägga vantarna på ett ex att testa. Undrar när/om Canon och Nikon kommer med något motsvarande till SLT.

/Mats

Senast ändrad:
Carl Zeiss Planar 85/1,4 ZF (Nikon) fick betyget Toppklass i Foto.

Olle

Lite märkligt tycker jag. Hur kan man överhuvudtaget tilldela ett porträtt-teleobjektiv utan AF-möjlighet och bildstabilisering utmärkelsen Toppklass? Det är ju absolut nödvändiga attribut för ett sådant typ av objektiv.

Optiskt sett är det ju i världsklass, i princip samma som varianten för Sony, men den stora skillnaden är att det bara är till Sony som det är AF. Jag har en A900 och Sony Zeiss 85/1,4 och det skärpedjupet som är på full glugg på FF är inte sådär alldeles enkelt att hantera. Ett rejält handikapp utan riktigt pricksäker AF, med tanke på det tycker jag det är lite märkligt att toppklassa ett sådant objektiv utan AF.

Sen tillkommer ju bildstabiliseringen i Sonyvarianten också eftersom den sitter i kamerahuset, vilket ytterligare drygar ut skillnaden mellan Sony och Nikon-varianten av det objektivet. Sammantaget är skillnaden enorm enligt min mening.

/Mats

Är det överhuvudtaget värt att testa dom? Kan inte tänka mig att de är några kioskvältare direkt.

För Kamera & Bilds räkning så har vi målet att testa alla systemkameror som kommer ut. Sen vet jag att andra prioriterar.

Vi fick tjata på Sony för att få testa A450 och det var synd eftersom vi tyckte att den var riktigt vettig. Billigare och mindre än A550.

Ok, det låter ju väldigt vettigt och seriöst. Bara det inte blir för många tester så att kvaliten på testet blir lidande. Du känner väl förresten till att ert test av A550 har väckt en del upprörda känslor och debatt här på fotosidans Sonyforum pga en del väldigt grova faktafel?

Ser som sagt mycket fram emot kommande test av A55, speciellt angående det där omtalade problemet med 50 sekunders (!) frysning efter en bildtagningssekvens i 10 bilder per sekund och ifall man slipper undan det genom ett snabbt minneskort eller inte. Se gärna till att testa både med ett supersnabbt minneskort och ett normalt.

/Mats

Lite märkligt tycker jag. Hur kan man överhuvudtaget tilldela ett porträtt-teleobjektiv utan AF-möjlighet och bildstabilisering utmärkelsen Toppklass? Det är ju absolut nödvändiga attribut för ett sådant typ av objektiv.

Optiskt sett är det ju i världsklass, i princip samma som varianten för Sony, men den stora skillnaden är att det bara är till Sony som det är AF. Jag har en A900 och Sony Zeiss 85/1,4 och det skärpedjupet som är på full glugg på FF är inte sådär alldeles enkelt att hantera. Ett rejält handikapp utan riktigt pricksäker AF, med tanke på det tycker jag det är lite märkligt att toppklassa ett sådant objektiv utan AF.

Sen tillkommer ju bildstabiliseringen i Sonyvarianten också eftersom den sitter i kamerahuset, vilket ytterligare drygar ut skillnaden mellan Sony och Nikon-varianten av det objektivet. Sammantaget är skillnaden enorm enligt min mening.

/Mats

Nu har jag inte denna optik.
Men när jag fotar porträtt så föredrar jag om möjligt stativ och MF.
Förstår inte varför AF och bildstabilisering skulle vara nödvändiga attribut

Ok, jag backar.
För mig är det nödvändigt, jag klarar inte att fokusera manuellt ens nära lika som kameran fixar det, den sätter det exakt. Jag har dock inte perfekt synskärpa och jag är heller ingen skicklig yrkesfotograf med väldigt mycket erfarenhet av porträttfoto. Jag använder objektivet också för andra typer av foto då det är mer action och i de fallen är det önskvärt med AF och bildstab enligt min mening.

/Mats

Jag har detta objektiv och jag när jag fotar porträtt så jobbar jag i princip alltid tvärt emot ditt sätt att jobba på.....porträtt tar jag i princip alltid på frihand och alltid med AF vilket gör att bildstabiliseringen är till stor nytta.

Optiskt sett är det ju i världsklass, i princip samma som varianten för Sony, men den stora skillnaden är att det bara är till Sony som det är AF.

Nu är det faktiskt den optiska konstruktionen helt olika, AF-versionen är uppbyggd med 8 element i 7 grupper medan MF-versionen har 6 element i 5 grupper. Om detta har någon praktisk betydelse är inte jag personen att avgöra, men det går i vart fall inte att säga att de är i princip lika. För de är de inte.

Det ÄR viss skillnad prestandamässigt mellan de 2 olika Zeissgluggarna. Hur stor betydelse det har får slutanvändaren avgöra.

Jag fick prova Nikonvarianten (var den fattning som Zeiss då levererade. Sedan finns MF-varianten numera även för Canon) och den var förvisso i mitt tycke aningen vassare på full öppning provad på stativ och med Nikon D3 än Nikons 85/1.4 AF som jag i sin tur dock bedömer som aningen mjukare än Sonys Zeissvariant MEN jämnare över hela ytan. MF-varianten inställd med LV.

Tyvärr fanns ingen D3x att låna vid jämförelsen med A900 och resp glugg. Deras sensorer är ju lika vad gäller area och pixelantal.

Hursomhelst är vi kanske inne på petitesser då alla tre gluggarna är riktigt bra. Jag håller dock med Mats att AF i Sonys Zeissvariant borde premieras. 85/1.4ZA är mycket bra.

Den lilllla extra spetsen vid full öppning som Carl Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA T* med Sonyfattning har kan man kanske sakna vid vissa tällfällen. Och den gluggen fick "Toppklass".

MTF-kurvorna ljuger ju inte och avvikelser syns i testet, men hur man än vrider och vänder på det hela så är båda Zeissvarianterna av 85/1.4 (med och utan AF) mycket bra. Jag väljer personligen den med AF.

Det ÄR viss skillnad prestandamässigt mellan de 2 olika Zeissgluggarna. Hur stor betydelse det har får slutanvändaren avgöra.

Jag fick prova Nikonvarianten (var den fattning som Zeiss då levererade. Sedan finns MF-varianten numera även för Canon) och den var förvisso i mitt tycke aningen vassare på full öppning provad på stativ och med Nikon D3 än Nikons 85/1.4 AF som jag i sin tur dock bedömer som aningen mjukare än Sonys Zeissvariant MEN jämnare över hela ytan. MF-varianten inställd med LV.

Tyvärr fanns ingen D3x att låna vid jämförelsen med A900 och resp glugg. Deras sensorer är ju lika vad gäller area och pixelantal.

Hursomhelst är vi kanske inne på petitesser då alla tre gluggarna är riktigt bra. Jag håller dock med Mats att AF i Sonys Zeissvariant borde premieras. 85/1.4ZA är mycket bra.

Den lilllla extra spetsen vid full öppning som Carl Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA T* med Sonyfattning har kan man kanske sakna vid vissa tällfällen. Och den gluggen fick "Toppklass".

MTF-kurvorna ljuger ju inte och avvikelser syns i testet, men hur man än vrider och vänder på det hela så är båda Zeissvarianterna av 85/1.4 (med och utan AF) mycket bra. Jag väljer personligen den med AF.

Visst är det som du säger Lennart...den manuella Zeissen är lite vassare...dock är jag förvånad att du upplever Nikon 85/1,4 som jämnare över hela bildytan 85/1.4ZA ...för just detta är nått som är både 85/1.4ZA och 135/1,4ZA är så bra på.

Kollar man tex Photozones(finns fler tester som visar detsamma) test så visar dom detta...och 85/1,4ZA är mycket bättre/jämnare över hela bildytan än Nikon 85/1,4 medans Nikonen är lite vassare i mitten.

Senast ändrad:
Nu är det faktiskt den optiska konstruktionen helt olika, AF-versionen är uppbyggd med 8 element i 7 grupper medan MF-versionen har 6 element i 5 grupper. Om detta har någon praktisk betydelse är inte jag personen att avgöra, men det går i vart fall inte att säga att de är i princip lika. För de är de inte.

Det har jag inte påstått heller.
Skrev att bägger optiskt sett håller världsklass, dvs. är extremt bra och högkvalitativa objektiv och ungerfär samma klass på bägge. Tycker jag fortfarande, de minimala skillnader som diskuteras t.ex. här att det ena har aningen högre kantskärpa e.d. råder det dessutom delade meningar om och skillnaderna är minimala. Hur de rent tekniskt sett är konstruerade inuti har jag överhuvudtaget inte berört. Personligen tycker jag det är helt ovidkommande hur många linser som sitter inuti, utan det som avgör är resultatet

Avgörande skillnad är dock AF (och bildstab).

/Mats

Visst är det som du säger Lennart...den manuella Zeissen är lite vassare...dock är jag förvånad att du upplever Nikon 85/1,4 som jämnare över hela bildytan 85/1.4ZA ...för just detta är nått som är både 85/1.4ZA och 135/1,4ZA är så bra på.

Kollar man tex Photozones(finns fler tester som visar detsamma) test så visar dom detta...och 85/1,4ZA är mycket bättre/jämnare över hela bildytan än Nikon 85/1,4 medans Nikonen är lite vassare i mitten.

Hej Peter!

Det är ju alltid så här det blir när man försöker göra en "alltlika test". Man måste reservera sig en smula för differens mellan olika "objektivindivider" av samma märke. Finns ett tidigare exempel där 5 st Canon EF 50/1.4 usm mättes upp. Inget var det andra riktigt likt. Mellan några skiljde det mycket och mellan några andra förekom små differenser. Vissa alltså synliga, andra endast mätbara.

Så man borde säkert reservera sig varje gång man skriver något. Det är ju bara ETT exemplar av var jag provat och det exemplar av Nikkor 85/1.4 AF med skruvdrift jag fick i mina händer uppträdde så som jag beskrev på just det kamerahuset.

Det här är väl kanske ett universellt problem som drabbar även riktiga proffs-testare som skriver i magasin och på olika testsajter. Man vet aldrig om man fått ett perfekt exemplar eller ett som ligger och sneddar på toleranserna.

Men jag vill tillfoga att efter bearbetning blev slutresultatet på full öppning i printade utsnitt från mitten och kanten i 100% omöjliga att skilja från varandra vad gäller upplevd skärpa. Den mjukare gluggen tålde lite mer skärpning.

MVH//Lennart

Hej Peter!

Det är ju alltid så här det blir när man försöker göra en "alltlika test". Man måste reservera sig en smula för differens mellan olika "objektivindivider" av samma märke. Finns ett tidigare exempel där 5 st Canon EF 50/1.4 usm mättes upp. Inget var det andra riktigt likt. Mellan några skiljde det mycket och mellan några andra förekom små differenser. Vissa alltså synliga, andra endast mätbara.

Så man borde säkert reservera sig varje gång man skriver något. Det är ju bara ETT exemplar av var jag provat och det exemplar av Nikkor 85/1.4 AF med skruvdrift jag fick i mina händer uppträdde så som jag beskrev på just det kamerahuset.

Det här är väl kanske ett universellt problem som drabbar även riktiga proffs-testare som skriver i magasin och på olika testsajter. Man vet aldrig om man fått ett perfekt exemplar eller ett som ligger och sneddar på toleranserna.

Men jag vill tillfoga att efter bearbetning blev slutresultatet på full öppning i printade utsnitt från mitten och kanten i 100% omöjliga att skilja från varandra vad gäller upplevd skärpa. Den mjukare gluggen tålde lite mer skärpning.

MVH//Lennart

Visst är det så Lennart och jag motsäger inte dig.....o som jag sa/skrev tidigare så tror jag Foto hade oturen o testade ett Sonyzeiss 85/1,4 som inte va perfekt...för jag har sett/läst mängder av tester av detta objektiv o alla har i stort ett kommit fram till samma resultat/slutsats som Photozone....men men nu ska jag inte tjata mer om detta...jag är nöjd med mitt ex och för mig är det toppklass vilket är det viktiga ovs vad testerna säger :)

Måste säga att a580 ser läskigt läcker ut. Om man parar ihop den med Tamron 17-50 och Sigma 50-150, bägge 2.8, måste det vara något av ett dream team 2010?

a...jag är nöjd med mitt ex och för mig är det toppklass vilket är det viktiga ovs vad testerna säger :)

Tja, varför tror du jag behåller mitt ex av 85/1.4ZA? Det beror inte på att jag är nöjd. Beror på att jag är så m y c k et nöjd med det att jag har svårt att tänka mig att att klara mig utan det när jag vill ha snygg bokeh, skärpan där jag vill ha den vid stora bländaröppningar.

Ska vi sedan diskutera byggkvalitet så är denna glugg extremt välgjord. Vilket annat märke skickar förresten med ett bajonettmotljusskydd i metall med gummidämpad framkant och en sådan bra förvaringspåse?

Det absolut enda jag kan tänka mig att önska är att det byggts likadant som Sonnar 135/1.8ZA, d v s ha total internfokusering. Slaglängden är ganska lång och det är ett tungt paket som ska flyttas när man fokuserar om från längre avstånd till närgräns. Skruvdriften tycker jag om, faktiskt. Den talar tydligt om när AF verkligen har låst på målet och är inte alls så långsam som en del vill göra gällande. Märks mycket tydligt vid praktisk fotografering.

Tja, varför tror du jag behåller mitt ex av 85/1.4ZA? ...

Skruvdriften tycker jag om, faktiskt. Den talar tydligt om när AF verkligen har låst på målet och är inte alls så långsam som en del vill göra gällande. Märks mycket tydligt vid praktisk fotografering.

Det är ju snudd på perverst att sälja ett sånt objektiv om man har ett var det visst någon som sa :)

Hur skruvdriften är beror ju mycket på kamerahuset. A850/A900 har ju en väldigt stark AF-motor och den fantastiska motorstyrda in/ur-kopplingen, sä på dessa kameror tycker jag också att skruv-af är att föredra, speciellt framför SAM.

På de mindre Soy-kamerorna är det inte riktigt lika bra dock, speciellt med den knappen/spaken för växling mellan AF/MF som åtminstone på min A550 kändes väldigt rå och oprecis. Synd att det förts vidare till nya A580.

/Mats

Är så klart medveten om dom kriterirer som brukar vara det vanliga, för att toppklassa en kamera.
klassiska vädertätning, dubbla inmatningshjul, tydlingen skall även en toppdisplay ingå.

Finns mera att nämna som då skall ingå. sedan skall då yrkesfotografen ha ett ord med i laget.
här tycker jag att det börjar bli intressant, nästa steg så kan ju testarna Rekommendera kameran, den fyller liksom inte in dom kanske 10 punkterna som har varit standard för att få epitetet Toppklass.
Här kan jag tycka att det blir väl stora hopp ibland, för amatören har då någon bestämt att det skall vara så lite direktknappar som möjligt, han/hon måste in menyerna och gräva som tusan för att ändra givna
saker.

Hur har dom igentligen tänkt här våra marknadsförare, varför tror dom att amatören vill ha det så, när
testarna tar sig an prokameror så skriver dom ofta eller berömmer då när andvändaren så enkelt som möjligt kan hitta sina knappar och vred. jag tror att även amatören vill hitta och visuellt se vad den och den knappen har för funktion. Sen skall en vettig manual givetvis följa, en inplastad fickvänlig bok med andra ord som kan följa med under kameraäventyren.

Angående vädertätning så undrar jag hur många som igentligen tycker det är roligt att vara ute och Fota när det är ruskväder, brukar normalt inte vara så populärt, framför allt blir ju linsen blöt och gör det svårt
att få till bilderna, men självklart är det precis ingen nackdel att ha en rejäl vädertätning, ett starkt försäljningsargument är det utan tvekan.

Intressant att isoförmågan numera är mera lika bland våra vanligaste kameror, vad gäller dom höga pixel
talen och att det tydlingen är så synomynt med bättre skärpa, har jag inte riktig kläm på ännu, Foto påtalar det ofta nu när dom testar Canons 18Mp kameror, känns lite lurigt när Foto i nästa nummer ställer Canon 550D med supernya sensastionsensorn och 18Mp mot en bunt nästan för dagen lågpixlade konkurenter, återigen får vi se överlägsenheten vid upplösningstestet, för hur skall 12 och 14Mp kunna hävda sig. Canon tillåts brilljera ännu en gång, A580 spelar väl i samma division som 550D vad tusan tog dom inte den för, 2 miljoner mindre pixlar det skall väl inte skrämma 550D. annars kan dom göra som brukligt att A580 får ha kitoptiken på, så får 550D 50/2,5:an (superskarpt) eller klassiska sigma 18-50 DC som också höjer linjerna rejält, fortfarande har inte sonys mellanstegskameror fått förmånen med det fina sigmaobjektivet, har funnits till Sony under några år nu, vore faktiskt mycket bra för konsumenten hur det fungerar, eller vad beror det på.

Vänl.//Bengt.

Självklart ska kameror testas med likvärdiga objektiv. Annars blir det prov utan värde mer eller mindre.
Annars tycker jag väl att exv FOTO ofta i sina tester påpekar hur LITEN skillnaden blir i praktiken mellan exv en 12MP, en 14MP och 18MP kamera.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto