Annons

Betydelsen av en kameras bildhastighet, ( b/s )

Produkter
(logga in för att koppla)
Men är det inte så att det är två system inlämmande vad gäller autofokusen, AF-hastighet uppmätt mot kontrastrik testtavla, där imponerar inte en Nikon D300 som ligger runt 0.35 sek ( Källa: Foto ) medans då en 7D är uppmätt till 0.17 sek. A33 uppmättes till 0.25-0.28 sek. D300s Raw-buffert läser jag till 17st ( Källa även där Foto ) snabbhet rent intialt är en förmåga, medan följande AF är en annan förmåga, effektiv följande AF är det bara Canon/Nikon som klarar av.

Jag gillar för det mesta tidningen FOTO, de skriver om mycket intressant och gör överlag bra tester. Men deras så kallade autofokusmätningar tycker jag är på det stora hela helt meningslösa. Det finns kameror som fått bra mätvärden i deras test som är hopplösa för sport- och actionfoto, det finns kameror som fått mediokra värden (som D300) och är utmärkta.

Problemet är inte att de mäter fel, utan att de mäter något som är rätt ointressant.

Det är ungefär som Olympus som utifrån liknande mätningar gick ut med att E-3 hade världens snabbaste autofokus. Vad de inte nämnde var att den inte ens i bra ljus är så speciellt bra på att följa motiv som rör sig snabbt och oförutsägbart - och att den i praktiken är snudd på oanvändbar till sådan fotografering i svagt ljus.

När jag pratar användbar snabb autofokus så syftar jag på följande AF som verkligen fungerar i praktiken. Om autofokus som tillräckligt ofta hittar fokus också när motivet inte har så tydliga kontraster och inte är så väl belyst. Det handlar inte om att skicka fokus mellan två väldefinierade stillastående punkter, det tycker jag är rätt poänglöst att mäta.

Så kort sagt, tyvärr, FOTO:s mätningar av AF-hastighet är ingen bra jämförelse mellan AF-system.

... trots att tex Pentax sedan länge har haft 9 st korspunkter så är den ingen höjdare vad gäller följande AF.

Korspunkter är oftast bra, men ibland kan fler listigt placerade vanliga punkter fungera väl så bra. Det är snarare i autofokusens beräkningsalgoritmer och i kamerans beräkningskapacitet den reella AF-hastigheten avgörs. Det hjälper varken att ha många AF-punkter eller korslagda om man inte vet hur man skall hantera den information de levererar.

Är full medveten om A55:an tillkortakommande vid följande som sagt, men med lite träning och ett tänkbart sikte på motljusskyddet, så finns chansen till några godkända bilder.

Jepp, håller med. 10 bilder i sekunden är en kul funktion. Men det jag ville påpeka i testartikeln du hade läst var att man inte - vilket en del kommentarer som flög runt på den tiden tydde på att många gjorde - skulle tro att den för den sakens skull var en lika kompetent sport- och action-kamera som en del dyrare konkurrenter med nästan eller lika höga hastigheter på serietagningen.

vad jag var ute efter i sak är just den höga bildhastigheten, när jag provade 40D vid fobollsmatchen så märkte jag av ett flimmer genom sökaren, och den då respektabla hastigheten av 6.3b/s nu var jag inte van att hantera 40D utan en spontan reaktion av hur jag upplevde kamerans hastighet just då. ovanan vid snabbheten kändes för mig att jag för en kort sekund tappade kontrollen över vad jag försökte att fånga på bild.

Det är delvis en träningsfråga, men med 40D (en i mina ögon sorgligt underskattad kamera) kan du faktiskt ändå följa skeenden bättre i sökaren än du kan med en A55. Sedan tycker jag att den följande autofokusen i 40D är lite ointuitiv, där tycker jag faktiskt att de äldre 20D och 30D är enklare att använda :)

Jag kände att det inte fanns tid att på något sätt försöka att svepa i väg med kameran, utan fick koncentrera mig inom ett ganska snävt område ( kampen om bollen ) imponerande nog så vart alla bilderna skarpa när jag kollade på monitorn.

Sådant tränar du som sagt upp :)

Enligt Fotos kameraguide Nr1/2011 så klarar D300s 17Raw-bilder vid 12bitar, anno då 7b/s betyder att efter blott runt 2sek så är bufferten full. D700 ligger på 5b/s med högre antal Rawbilder 20-24st med en sökare då som märkligt nog visar 95% inte 100% ( Källa: Foto )

Som jag nämnde tidigare, det är ganska sällan som man tar mycket mer än säg 4-8 bilder i en enda sammanhängande bildserie. Det vanliga är att man tar korta serier på (i mitt fall) 3-7 bilder, sedan en kort paus, sedan en ny kort serie, kort paus, ny serie osv. Så det viktiga är inte bara buffertens storlek, utan hur snabbt den töms, och i det avseendet var D300 - för sitt pris - exceptionellt snabb när den först dök upp. Fast det kräver ju hyfsat snabba minneskort också. Idag är de flesta kameror utom de allra billigaste ungefär lika snabba.

(En av de snabbaste kameror jag stött på i det avseendet är faktiskt Sony A900 - den tömmer sin buffert mycket snabbt med snabba kort, trots stora filer.)

Men för att återkomma till din ursprungliga fråga: Jag fick en känsla av att det störde dig att jag i testartikeln om A55 påpekade nackdelar vid snabb serietagning som du inte hade hade sett påpekas om andra nästan eller lika snabba kameror. Saken är att de kamerorna faktiskt inte har de nackdelarna. Kameror som D300/D300s, D700, D7000, Canons 40D/50D eller 7D och i synnerhet Nikons D3/D3s och Canons 1D Mk3/Mk4 kan blända ned för varje bild och de har autofokus och sökare som verkligen hänger med även när kamerorna kör i full fart.
 
ingen systemare klarar att köra minneskortet fullt i Raw-läget

...eftersom det inte finns tillräckligt snabba minneskort, och det vore ekonomiskt (och energiförbrukningsmässigt) vansinne att sätta 16/32/64/whatever gigabyte RAM i en kamera.

Så, du är alltså egentligen imponerad över att kompaktkamerorna är långsammare än systemkamerorna, eftersom de klarar av att hålla en lägre hastighet, fast under längre tid än du är mot en systemkameran som låter hålla en HÖGRE hastighet under obegränsad tid än kompaktkameran eftersom dessa KAN mata tillräckligt fort för att fylla sin buffert om fotografen så önskar?

Jag är ledsen, men jag förstår verkligen inte ditt resonemang.
 
Jepp, håller med. 10 bilder i sekunden är en kul funktion.

Snabb seriebildstagning kan vara både roligt och praktiskt. Casio EX-FH100 klarar 40 bilder per sekund (fast inte speciellt länge) och man kan ställa in kameran så att den sparar ett antal bilder innan man trycker av och ett antal efter. Då ska det väl mycket till om inte motivet fastnar i rätt ögonblick. :)
 
Så, du är alltså egentligen imponerad över att kompaktkamerorna är långsammare än systemkamerorna, eftersom de klarar av att hålla en lägre hastighet, fast under längre tid än du är mot en systemkameran som låter hålla en HÖGRE hastighet under obegränsad tid än kompaktkameran eftersom dessa KAN mata tillräckligt fort för att fylla sin buffert om fotografen så önskar?

Jag är ledsen, men jag förstår verkligen inte ditt resonemang.

Det är väl ändå bara ett fåtal kompaktkameror (hur många?) som kan ta oändliga bildserier i 2b/s eller mer?
 
Snabb seriebildstagning kan vara både roligt och praktiskt. Casio EX-FH100 klarar 40 bilder per sekund (fast inte speciellt länge) och man kan ställa in kameran så att den sparar ett antal bilder innan man trycker av och ett antal efter. Då ska det väl mycket till om inte motivet fastnar i rätt ögonblick. :)

Sådana där funktioner är oerhört hjälpsamma och kul i många konkreta fotosituationer och jag tror vi kommer se mycket mer sådant framöver.

Jag testade precis nyligen fem relativt nya kompaktkameror, fyra av dem har cmos-sensorer (olika varianter av Sonys bakbelysta misstänker jag) och de hade alla olika varianter av snabb serietaging med allt från 3 till 10 bilder/sek i full upplösning men i väldigt olika långa bildserier. Plus mer lågupplösta men ännu snabbare serietagningar plus lågupplösta videovarianter med som mest 240 bilder/sekund.

Just den här funktionen du är inne på där kameran ligger och buffrar bilddata kontinuerligt men bara börjar spara när du trycker på avtrycket är också mycket smart - det är om inte annat ett enkelt sätt att kringgå problemet att kompakterna ofta fortfarande har en märkbar avtrycksfördröjning som gör det svårt att tajma bilder exakt med vanligt singelskott.

Snabba sensorer, snabbare (och mindre strömförbrukande) processorer, billigare buffertminnen och billigare snabba minneskort gör sammantaget att vi kommer att få allt snabbare billiga kameror. Se bara på instegskamerorna bland systemkameror som idag allihop klarar 3 bilder/sek och uppåt och det i ganska långa serier. Eller en så billig kamera som Sony A33 som klarar 6-7 bilder/sek.
 
Just den här funktionen du är inne på där kameran ligger och buffrar bilddata kontinuerligt men bara börjar spara när du trycker på avtrycket är också mycket smart - det är om inte annat ett enkelt sätt att kringgå problemet att kompakterna ofta fortfarande har en märkbar avtrycksfördröjning som gör det svårt att tajma bilder exakt med vanligt singelskott.

Det fiffiga är ju att kameran sparar ett antal bilder innan man trycker av.
 
Jag kunde inte låta bli att testa hur bildhastigheten påverkade bufferten i min 1 D Mk3. Grundförutsättningarna var 1/500, f/2.8, ISO 3200, RAW till CF, JPG large till SD, skärpan förinställd och motivet var gaveln på min bänkdiskmaskin. CF-kortet är ett Sandisk Extreme IV och SD-kortet är ett Sandisk Extreme III SDHC.

Med tre bilder per sekund kunde jag ta 25 bilder innan bufferten var fylld, dvs jag kunde fota i drygt 8 sekunder.

Med tio bilder per sekund så tog det stopp vid 22 bilder och således kunde jag fota i 2,2 sekunder.

Trots att normalläget på min kamera är 10 b/s så är det väldigt sällan som jag går i bufferttaket. Det vanligaste tillfället när det inträffar är när det är stökigt framför målet i ishockey då man inte vet när, eller om, pucken kommer att gå i mål. Det har hänt mer än en gång att jag stått med full buffert när målskytten kommer åkandes mot mig med mungiporna strax norr om örsnibbarna. Men som Martin skrev tidigare så är det ofta tryck-vänta-tryck-vänta-tryck, så trots att jag tar någonstans mellan 400 och 1000 bilder vid varje sportevenemang så är det väldigt sällan som jag fyller bufferten.
 
Det fiffiga är ju att kameran sparar ett antal bilder innan man trycker av.

Just det, precis vad jag sa :)

Den ligger och lagrar bilder i bufferten kontinuerligt (lägger in nya, slänger gamla) tills man trycker på avtrycket och då sparas de som finns i bufferten och så att säga togs innan du tryckte.
 
Jag kunde inte låta bli att testa hur bildhastigheten påverkade bufferten i min 1 D Mk3. Grundförutsättningarna var 1/500, f/2.8, ISO 3200, RAW till CF, JPG large till SD, skärpan förinställd och motivet var gaveln på min bänkdiskmaskin. CF-kortet är ett Sandisk Extreme IV och SD-kortet är ett Sandisk Extreme III SDHC.

Med tre bilder per sekund kunde jag ta 25 bilder innan bufferten var fylld, dvs jag kunde fota i drygt 8 sekunder.

Med tio bilder per sekund så tog det stopp vid 22 bilder och således kunde jag fota i 2,2 sekunder.

Eos 1D Mark III har med dagens mått mätt relativt långsam skrivning till minneskorten, med en Mark IV får du dels en aning längre bildserier om du använder snabbare minneskort, men framför allt töms bufferten mycket snabbare så du ånyo kan ta en hyfsat lång snabb bildserie. Kör du tre bilder/sekund med en Mark IV (och snabba kort) kan du köra väldigt långa serier ... Plus att kameran kan ta bilder i någorlunda hastighet även med full buffert. Jag har för mig att Mark III tar en stund på sig att tömma bufferten och är ganska rejält långsam när bufferten väl är full.

Trots att normalläget på min kamera är 10 b/s så är det väldigt sällan som jag går i bufferttaket. Det vanligaste tillfället när det inträffar är när det är stökigt framför målet i ishockey då man inte vet när, eller om, pucken kommer att gå i mål. Det har hänt mer än en gång att jag stått med full buffert när målskytten kommer åkandes mot mig med mungiporna strax norr om örsnibbarna. Men som Martin skrev tidigare så är det ofta tryck-vänta-tryck-vänta-tryck, så trots att jag tar någonstans mellan 400 och 1000 bilder vid varje sportevenemang så är det väldigt sällan som jag fyller bufferten.

Jag har en aning mindre buffert i D3, runt 16-17 bilder som bäst, men de töms i gengäld riktigt snabbt. Men jag slår då och då i bufferttaket, ofta just i hockey precis som du beskriver - typexemplet p situationer då varken fotografen eller spelarna riktigt vet vad som händer härnäst och kusprutemetoden ger bästa oddsen - det går ju inte att tajma bilder av saker inget vet om och när de händer ... :)

Det finns ju goda skäl till att Nikon erbjuder uppgradering av bufferten i D3 och sedan fördubblade den till D3s. Till och med D700 har - visserligen i lägre hastighet, men ändå - större buffert än D3.
 
Fantastigt skickligt av dig måste jag säga att kunna följa ett motiv när kameran razzlar i väg med 10b/s. en sekund är i sammamhanget en mycket kort tid, samtidigt som då kameran tar 10 bilder. man brukar säga att en sekund är som en blinkning med ögat, jag vågar påstå att det måste vara omöjligt att klara av det. jag tro att dom som väljer in en sådan hög hastighet, på tex en hoppande motocrossförare eller något annat snabbt så kan man bara hoppas på det bästa, och sedan kolla i monitorn hur många bilder som fastna och kasta resten i papperskorgen. en A55 kan jobba så också motivet fångar man in, 10b/s är så makalöst snabbt, så det man fångar kan bara bli ytterst mycket små variationer av själva motivet, kanske tummen har hunnit flyttat sig typ 5mm, dela upp en sekund i 10 delar och tänk vad makalöst snabbt. A55 har inte så bra följande AF-system det äger sin riktighet, säger inte imot det. men just stunden då så enormt höga hastigheter väljs in, då tror jag man måste hoppas på det bästa, många väljer nog in lägre hastigheter som 3-4b/s och kör dessa i sekvenser, chansen ökar nog då till en bra bild.

När jag plåtar hoppas jag inte på nåt jag plåtar det jag har tänkt plåtat och just så som jag tänt. Kör själv 10fps (1D markIV) rätt ofta i mitt jobb. Och ja det går riktigt bra att följa med motivet mellan rasslandet och att kontrollera plåtandet och fokuset med 10fps är inget problem. Mark IVans AF är dock såpas avancerat att du inte behöver tänka på det, håller du koll på motivet så fixar kameran fokusen, såtivida har det blivit enklare. Men det här är ju som med vad som hellst annat. Att ta en 10fps kamera i handen och tro att det bara är att bränna av och det blir bra är bara att glömma. Det krävs att man övar in det som vilket som hellst nytt verktyg. Plåtar du varje dag och flera gånger i veckan med 10fps så lär du dej så småningom hur det ska hanteras och det blir ett verktyg du kan utnyttja. Om jag kör vertikalt (vilket sker mycket sällan) och 10fps så kan jag dessutom köra med vänster öga öppet för att också ha koll på vad som är på väg in i bild och då ha ännu större koll det hela. Det här går delvis att göra horisontalt med, men det blir lite krångligare. Men summa sumarum handlar det om att hantera sin utrustning. Hnaterar man inte 10fps så har man heller ingen nytta av den.
 
Jag gillar för det mesta tidningen FOTO, de skriver om mycket intressant och gör överlag bra tester. Men deras så kallade autofokusmätningar tycker jag är på det stora hela helt meningslösa. Det finns kameror som fått bra mätvärden i deras test som är hopplösa för sport- och actionfoto, det finns kameror som fått mediokra värden (som D300) och är utmärkta.

Problemet är inte att de mäter fel, utan att de mäter något som är rätt ointressant.

Det är ungefär som Olympus som utifrån liknande mätningar gick ut med att E-3 hade världens snabbaste autofokus. Vad de inte nämnde var att den inte ens i bra ljus är så speciellt bra på att följa motiv som rör sig snabbt och oförutsägbart - och att den i praktiken är snudd på oanvändbar till sådan fotografering i svagt ljus.

När jag pratar användbar snabb autofokus så syftar jag på följande AF som verkligen fungerar i praktiken. Om autofokus som tillräckligt ofta hittar fokus också när motivet inte har så tydliga kontraster och inte är så väl belyst. Det handlar inte om att skicka fokus mellan två väldefinierade stillastående punkter, det tycker jag är rätt poänglöst att mäta.

Så kort sagt, tyvärr, FOTO:s mätningar av AF-hastighet är ingen bra jämförelse mellan AF-system.



Korspunkter är oftast bra, men ibland kan fler listigt placerade vanliga punkter fungera väl så bra. Det är snarare i autofokusens beräkningsalgoritmer och i kamerans beräkningskapacitet den reella AF-hastigheten avgörs. Det hjälper varken att ha många AF-punkter eller korslagda om man inte vet hur man skall hantera den information de levererar.



Jepp, håller med. 10 bilder i sekunden är en kul funktion. Men det jag ville påpeka i testartikeln du hade läst var att man inte - vilket en del kommentarer som flög runt på den tiden tydde på att många gjorde - skulle tro att den för den sakens skull var en lika kompetent sport- och action-kamera som en del dyrare konkurrenter med nästan eller lika höga hastigheter på serietagningen.



Det är delvis en träningsfråga, men med 40D (en i mina ögon sorgligt underskattad kamera) kan du faktiskt ändå följa skeenden bättre i sökaren än du kan med en A55. Sedan tycker jag att den följande autofokusen i 40D är lite ointuitiv, där tycker jag faktiskt att de äldre 20D och 30D är enklare att använda :)



Sådant tränar du som sagt upp :)



Som jag nämnde tidigare, det är ganska sällan som man tar mycket mer än säg 4-8 bilder i en enda sammanhängande bildserie. Det vanliga är att man tar korta serier på (i mitt fall) 3-7 bilder, sedan en kort paus, sedan en ny kort serie, kort paus, ny serie osv. Så det viktiga är inte bara buffertens storlek, utan hur snabbt den töms, och i det avseendet var D300 - för sitt pris - exceptionellt snabb när den först dök upp. Fast det kräver ju hyfsat snabba minneskort också. Idag är de flesta kameror utom de allra billigaste ungefär lika snabba.

(En av de snabbaste kameror jag stött på i det avseendet är faktiskt Sony A900 - den tömmer sin buffert mycket snabbt med snabba kort, trots stora filer.)

Men för att återkomma till din ursprungliga fråga: Jag fick en känsla av att det störde dig att jag i testartikeln om A55 påpekade nackdelar vid snabb serietagning som du inte hade hade sett påpekas om andra nästan eller lika snabba kameror. Saken är att de kamerorna faktiskt inte har de nackdelarna. Kameror som D300/D300s, D700, D7000, Canons 40D/50D eller 7D och i synnerhet Nikons D3/D3s och Canons 1D Mk3/Mk4 kan blända ned för varje bild och de har autofokus och sökare som verkligen hänger med även när kamerorna kör i full fart.

Jnaaa.... A55:an tror jag har stört flera genom sin EVF och snabba seriebilds tagning, A55 är av allra första generation, och man förväntar sig så klart att modellen utvecklas. Inte många har förväntat sig att en mellanstegskamera skall klara 10b/s det är inget burstläge som finns i gamla kompakter. Att sedan inte kamera kan följa lika bra som Canon/Nikon har jag skrivit uppredade gånger nu, vänder mig absolut inte mot det. jag vidhåller trots allt att höga hastigheter inte är alltid klockrent pga just den enormt snabba serietagningen, det är inte det samma som att det skulle vara onödigt det har jag heller aldrig påstått.

Vi pojkar imponeras mycket av högpixelkameror och hög seriebilds tagning, det trevliga med dessa trådar är blandningen av yrkesfolk som du Martin och amatörer som skriver och delger synpunkter, och så klart så ser vi då lite olika på vad en kamera skall kunna och inte kunna.

Vänl.//Bengt.
 
När jag plåtar hoppas jag inte på nåt jag plåtar det jag har tänkt plåtat och just så som jag tänt. Kör själv 10fps (1D markIV) rätt ofta i mitt jobb. Och ja det går riktigt bra att följa med motivet mellan rasslandet och att kontrollera plåtandet och fokuset med 10fps är inget problem. Mark IVans AF är dock såpas avancerat att du inte behöver tänka på det, håller du koll på motivet så fixar kameran fokusen, såtivida har det blivit enklare. Men det här är ju som med vad som hellst annat. Att ta en 10fps kamera i handen och tro att det bara är att bränna av och det blir bra är bara att glömma. Det krävs att man övar in det som vilket som hellst nytt verktyg. Plåtar du varje dag och flera gånger i veckan med 10fps så lär du dej så småningom hur det ska hanteras och det blir ett verktyg du kan utnyttja. Om jag kör vertikalt (vilket sker mycket sällan) och 10fps så kan jag dessutom köra med vänster öga öppet för att också ha koll på vad som är på väg in i bild och då ha ännu större koll det hela. Det här går delvis att göra horisontalt med, men det blir lite krångligare. Men summa sumarum handlar det om att hantera sin utrustning. Hnaterar man inte 10fps så har man heller ingen nytta av den.

Mark 4 är ingen dålig bildmaskin, kamerahuset ligger väl runt 60000 Kr, Raw-bufferten ligger på 28, vet inte var jag fick 43 i från tidigare. så på 3sek är det fullt, men den kanske hämtar sig snabbt.
A55 skall väl närmast jämföras med en Nikon 3100 eller Canon 550D en ganska billig plastkamera som dom.

Man behöver nog vara en flitig fotograf för att bli duktig på följande snabba förlopp, mycke träning som sagt.
 
Ett stort önskemål över framtida modeller borde vara en utveckling till obegränsande buffertar, oasett om Raw är invald eller ej,

Med de allra snabbaste minneskorten, och en del av de nyaste proffskamerorna som har stöd för UDMA.
Så skriver kammeran så snabbt från bufferten till minneskortet att du faktiskt kan mata på tills kameran är full.

Stefan Ohlsson har gjort ett test på detta som finns i något gammalt nummer av Fotografisk Tidskrift (ges ut av SFF).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar