Kan man inte säga såhär då:
Tänk om Nikon och Canon plötsligt skulle gå in i LED-TV-karusellen. Skulle de få såpass bra betyg i prestandatester som Sony?
bara en popup-fråga...
Jo, absolut skulle dom det. Under förutsättning att de skulle göra lika bra grejer förstås.
Förstår syftningen, men liknelsen haltar lite. Sepciellt i tekniksskiften kan det ske dramatiska förändringar i marknadsandelar mellan olika märken. Det har skett förr och kommer att ske igen.
På tal om TV. Vem hade hört talas om Samsung och LG m.fl. som TV-tillverkare för 10 år sedan? Var är Grundig, Telefunken, Salora osv, idag?
När det gäller kameror så går utvecklingen så att det blir betydligt mer elektronik och det som var de områden där slaget verkligen stod på den analoga tiden, såsom finmekaniska konstruktioner, är numera vardagsmat tack vare utvecklingen av tillverkniksmaskiner och processer, samt materialutveckling.
Även varumärkeskännedomen bland nyare generationers konsumenter skiftas en hel del till förmån för bl.a. Sony och till nackdel för t.ex. Nikon.
Sony är definitivt den mest innovativa kameratillverkaren numera, vilket de måste vara för att kunna ta marknad från de mer etablerade aktörerna. Det räcker inte med att göra bra kopior, utan måste tillföra något för att de ska kunna öka marknadsandelarna på allvar.
Sony är på god väg, åtminstone inom konsumentmarknaden. Tyvärr verkar som sagt deras trevande och bristfällig marknadsföring göra att de inte riktigt når ända fram, fast på vissa marknader har de gått förbi Nikon bland konsumenterna.
Bland yrkesfotograferna så är ju dominansen för Canon och Nikon fortfarande total, vilket jag tror har mycket att göra med dels tradition, men också den bas av kompatibel utrustnning som redan finns, samt det utbyggda ÅF och servicenätet. Och såklart det faktum att Sony faktiskt inte har produkterna som passar för tillfälet.
Med det sagt tror jag ändå att Canon och framförallt Nikon inte ska känna sig alltför säkra så att de kan slå sig till ro. Om/när Sony väl släpper kameror i pro-segmentet och dessutom börjar samordna Sony Imaging med Sony Video för att dra nytta av det fantastiska servicenätet som de har för pro-video, där dom sedan länge har otroligt stark ställning, kan dom snabbt ta en betydande del av kakan. Med de uppluckringar som finns inom yrkesfotografernas gebit med fler frilanskontrakt och fler mindre aktörer som inte har basen av tidigare utrustning så kan det gå väldigt snabbt när väl bollen kommer i rullning.
Sony har ju en del äss i rockärmen som t.ex. deras samarbete med Zeiss där dom har förlängt avtalet med ensamrätt till högklassik optik med AF från Zeiss mm. Det är ju inte direkt konsumentprodukter, utan garanterat ett strategiskt steg för att de på allvar är på väg att utmana inom pro photo-segmentet.
Just nu verkar dom testa lite olika koncept där det inte är lika avgörande, inte minst genom, gissar jag, avsiktligt bristande marknadsföring. T.ex. den totalt överlägsna LiveView-funktionen i A450/500/550/560/580 och en del andra
Inom Sony finns också en speciell företagskultur som är extremt tävlingsinriktad. De ger sig inte in i ett nytt område utan att ha för avsikt att bli absolut marknadsledande. Aldrig att Sony skulle nöja sig med att vara på tredje plats med ett stort gap fram till de två ledande aktörerna. De har också finansiella muskler så att det räcker till och blir över med en total omsättning som många tiotals gånger större än det, i sammanhanget, lilla pluttföretaget Nikon.
<spekulation>
Personligen tror jag att om 10 år så ser kameramarknaden helt annorlunda ut än idag. Ledande aktörer är Sony, Canon, Panasonic, Samsung och Nikon i den ordningen.
</spekulation>
Min förvåning är att det går så förbaskat långsamt, men Sony vet nog vad dom gör så att dom är säkra på att lyckas ordentligt när dom väl drar igång på allvar.
/Mats