Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken? 7D vs 650D vs 600D vs A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj, jag skulle säga att 25mm på FF är vidvinkligt.... Ger ju väldiga distorsioner vid ex porträtt.



/Stefan R. Nilsson

Vem fotograferar porträtt, med ett så pass vidvinkligt objektiv som 25mm?

Har aldrig hört något mera korkat, till porträtt (? ), en optisk förvrängning, mer eller mindre, får man alltid på ett 25mm på ett FF khus!
35mm på ett FF khus går så där nästan, men ändå inte perfekt till porträtt, - bäst är brännvidder 45-85mm!
 
Ja 18-105 är mkt mer prisvärt. Något skarpare, mkt billigare och mer tele. 16-85 har bättre byggkvalite men det är det inte värt (imo).

Då kan jag nog komma undan med 12.000.-
Det är väl ganska mycket för pengana?

Känns som jag täcker rätt mycket tills vidare.
Kommer att köpa en Canon sedan, men det får vänta någon månad.

Nikons fisheye, är det något att ha? När jag ändå är i fråge-anda! :)
Jag har haft Samyangs som jag var nöjd med, men kanske värt att slänga på någon krona extra och gå för Nikons egna?
 
Då kan jag nog komma undan med 12.000.-
Det är väl ganska mycket för pengana?


Nikons fisheye, är det något att ha? När jag ändå är i fråge-anda! :)
Jag har haft Samyangs som jag var nöjd med, men kanske värt att slänga på någon krona extra och gå för Nikons egna?

Ja det är mkt för pengarna! Är supernöjd med min D7000 och jag har haft 7D.

Jag vet inte så mkt om fisheye, jag är inte kreativ nog att använda ett annat än som leksak ;)
 
Finns väl inte så mycket att fundera på. 7D med 24-104 är ett bra kit. Dessutom blir 7D+100-400 perfekt för flygplan. Priset är riktigt bra. Vertikalgrepp behövs inte på 7D greppet är bra ändå.

D7000 är plastigare, framförallt under skalet och mindre grepp. Men det är inga större problem. Största problemet jag har som nikonägare är avskaknaden av vettiga telen som inte kostar 40000kr+. Finns ingen Nikon-alternativ till 100-400L, 300/4 IS och 70-300L.
 
Finns väl inte så mycket att fundera på. 7D med 24-104 är ett bra kit. Dessutom blir 7D+100-400 perfekt för flygplan. Priset är riktigt bra. Vertikalgrepp behövs inte på 7D greppet är bra ändå.

D7000 är plastigare, framförallt under skalet och mindre grepp. Men det är inga större problem. Största problemet jag har som nikonägare är avskaknaden av vettiga telen som inte kostar 40000kr+. Finns ingen Nikon-alternativ till 100-400L, 300/4 IS och 70-300L.

Faktum är att jag inte behöver mer än 200mm egentligen så hade jag gått på 7D hade jag ändå satsat på 70-200 2.8 II IS USM då jag läst att folk tycker 100-400 känns utdaterad, sen så behöver jag knappst 400mm heller i dagsläget.

Till Nikon finns ju Nikon Nikkor 70-200 2.8 IF ED VR II.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.