avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Angående vädertätning så undrar jag hur många som igentligen tycker det är roligt att vara ute och Fota när det är ruskväder, brukar normalt inte vara så populärt, framför allt blir ju linsen blöt och gör det svårt
att få till bilderna, men självklart är det precis ingen nackdel att ha en rejäl vädertätning, ett starkt försäljningsargument är det utan tvekan.
Roligt eller inte, ibland har man ju inget val ifall man bestämt sig för att fotografera ett specielt tillfäle utomhus eftersom man inte kan styra hur vädret blir.
Trots att min kamera är vädertätad så är jag alldeles för rädd om den för att utsätta den för regnväder. Desutom är ju inte objektiven tätade, så som helhet måste man ändå ha ett extra skydd.
Jag har hittat en lösning som funkar aldeles utmärkt. Man tar en vanlig plastsoppåse (sån i ganska tunn plast för hushållssopor, c:a 20 l) och stoppar in hela kameran med objetkiv i. Sen sätter man på motljusskyddet utanför påsåen så att den kläms fast vid frontlinsen och sen sticker man in handen i motljusskyddet och river av plasten som är för linsen.
Huxflux har an ett smidigt paget att bära runt halsen och det är enkelt att stoppa in händerna innanför och hela ansiktet innanför påsen och fotografera. Har alltid ett par såna påsar i fickan.
/Mats