Annons

En del blir toppklassade

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast är den det? Den sistnämnda, dvs SonyZeiss verkar inte riktigt nå upp om jag tolkar FOTO rätt? Man ifrågasätter skärpan och kontrast fullöppnad medans Nikonen får bra betyg där.

Har nu inga mätsiffror, kurvor eller praktisk erfarenhet utan går bara på texten i FOTO nr 2/2010.

Jag har ägt Nikon 85/1,4D och äger sedan några dagar tillbaka en Sonyzeiss 85/1,4....Foto måste ha fått ett dåligt ex av Sonyzeiss 85/1,4....Sonyzeiss 85/1,4 är inte mjuk i skärpan eller kontrastlös på full öppning...tvärt om...Fotos test av detta objektiv är nog det enda jag sett/läst som säger att objektivet är mjukt och kontrastlöst på full öppning.

Photozones test avspeglar det jag ser i bilderna som jag får med Sonyzeiss 85/1,4 på min A900.

"The Zeiss ZA 85mm f/1.4 produced highly impressive resolution figures in the MTF lab. At f/1.4 the quality is already exceptionally high for such a lens with very good resolution figures across the image frame. The contrast level is also very snappy here. There's an additional boost in quality from f/4 onwards and the outstanding quality peak is reached at f/8. Field curvature is not an issue."

Sonyzeiss 85/1,4 på A900:

http://www.photozone.de/sonyalphaff/554-zeissza85f14ff?start=1

Nikon 85/1,4 på D3X:

http://www.photozone.de/nikon_ff/538-nikkorafd8514ff

[

Förstår syftningen, men liknelsen haltar lite. Sepciellt i tekniksskiften kan det ske dramatiska förändringar i marknadsandelar mellan olika märken. Det har skett förr och kommer att ske igen.

På tal om TV. Vem hade hört talas om Samsung och LG m.fl. som TV-tillverkare för 10 år sedan? Var är Grundig, Telefunken, Salora osv, idag?

När det gäller kameror så går utvecklingen så att det blir betydligt mer elektronik och det som var de områden där slaget verkligen stod på den analoga tiden, såsom finmekaniska konstruktioner, är numera vardagsmat tack vare utvecklingen av tillverkniksmaskiner och processer, samt materialutveckling.

Även varumärkeskännedomen bland nyare generationers konsumenter skiftas en hel del till förmån för bl.a. Sony och till nackdel för t.ex. Nikon.

Sony är definitivt den mest innovativa kameratillverkaren numera, vilket de måste vara för att kunna ta marknad från de mer etablerade aktörerna. Det räcker inte med att göra bra kopior, utan måste tillföra något för att de ska kunna öka marknadsandelarna på allvar.

Sony är på god väg, åtminstone inom konsumentmarknaden. Tyvärr verkar som sagt deras trevande och bristfällig marknadsföring göra att de inte riktigt når ända fram, fast på vissa marknader har de gått förbi Nikon bland konsumenterna.

Bland yrkesfotograferna så är ju dominansen för Canon och Nikon fortfarande total, vilket jag tror har mycket att göra med dels tradition, men också den bas av kompatibel utrustnning som redan finns, samt det utbyggda ÅF och servicenätet. Och såklart det faktum att Sony faktiskt inte har produkterna som passar för tillfälet.

Med det sagt tror jag ändå att Canon och framförallt Nikon inte ska känna sig alltför säkra så att de kan slå sig till ro. Om/när Sony väl släpper kameror i pro-segmentet och dessutom börjar samordna Sony Imaging med Sony Video för att dra nytta av det fantastiska servicenätet som de har för pro-video, där dom sedan länge har otroligt stark ställning, kan dom snabbt ta en betydande del av kakan. Med de uppluckringar som finns inom yrkesfotografernas gebit med fler frilanskontrakt och fler mindre aktörer som inte har basen av tidigare utrustning så kan det gå väldigt snabbt när väl bollen kommer i rullning.

Sony har ju en del äss i rockärmen som t.ex. deras samarbete med Zeiss där dom har förlängt avtalet med ensamrätt till högklassik optik med AF från Zeiss mm. Det är ju inte direkt konsumentprodukter, utan garanterat ett strategiskt steg för att de på allvar är på väg att utmana inom pro photo-segmentet.

Just nu verkar dom testa lite olika koncept där det inte är lika avgörande, inte minst genom, gissar jag, avsiktligt bristande marknadsföring. T.ex. den totalt överlägsna LiveView-funktionen i A450/500/550/560/580 och en del andra

Inom Sony finns också en speciell företagskultur som är extremt tävlingsinriktad. De ger sig inte in i ett nytt område utan att ha för avsikt att bli absolut marknadsledande. Aldrig att Sony skulle nöja sig med att vara på tredje plats med ett stort gap fram till de två ledande aktörerna. De har också finansiella muskler så att det räcker till och blir över med en total omsättning som många tiotals gånger större än det, i sammanhanget, lilla pluttföretaget Nikon.

<spekulation>
Personligen tror jag att om 10 år så ser kameramarknaden helt annorlunda ut än idag. Ledande aktörer är Sony, Canon, Panasonic, Samsung och Nikon i den ordningen.
</spekulation>

Min förvåning är att det går så förbaskat långsamt, men Sony vet nog vad dom gör så att dom är säkra på att lyckas ordentligt när dom väl drar igång på allvar.

/Mats[/QUOTE]

Är intresserad av den här tråden men har inte läst allt. Har fn en Sony a-700 (APS) som jag tycker om men som inte har så bra brusegenskaper. Sony blev det eftersom jag på analogtiden körde Minolta och från den tiden hade kvar ett par bra fastfokusobj. - Minolta 50/1.4 resp 85/ 1.4. Därefter har jag köpt till ett Tamron makro SP Di 90/2.8 AF och ett Sigma APO DG 100-300/4 . Har också ett Zeiss 16-80/3,5-4,5 (endast för APS)
Har länge väntat på en efterföljare till 900 för att uppgradera till ff, men tycks få vänta förgäves. Visst, 850 har kommit, men jag har fått för mig att den inte har samma el bättre brusegenskaper än tex Canons 5D mark II, och den har i varje fall inte filmning. Tiden går och jag har flera gånger ångrat att jag inte tidigare gick över till Canon. Men med de fyra obj jag nämnt ovan som jag tror alla funkar bra i ff (möjl utom makrot, är inte säker där) vill jag gärna fortsätta med Sony. Det kommer massor av Sonykameror i 3-serien, 5-serien, 33- och 55-serierna liksom NEX, men vad händer på ff?. Kommer det en modern efterföljare till 850/900 som kan konkurrera med Canon/ Nikons semiproffsmodeller? Eller har man lagt av det spåret?

[

... men vad händer på ff?. Kommer det en modern efterföljare till 850/900 som kan konkurrera med Canon/ Nikons semiproffsmodeller? Eller har man lagt av det spåret?

De kommer och man har ju presenterat nya objektiv för FF. Sedan måste jag undra vad du menar med "kan konkurrera med Canons/Nikons semiproffsmodeller" ?
A900 och A850 konkurrerar sedan länge med deras dyraste promodeller vad gäller rena stillbildsprestanda. Det är svårt att skilja en bild tagen med en Nikon D3x eller Canon 1DsMkIII från exv en A900 som dessutom är snabbast i sekvens i förhållande till sin höga upplösning.

Men menar du filmmöjligheter kan jag förstå vad du menar.

Jag kör både Canon och Sony, men ska jag ha en bra högupplöst bild och väljer mellan min Canon 7D och L-optik eller A900/A850 med Zeissobjektiv så får 7D stanna hemma. Valet kan bli lite svårare om jag sätter min 5dMkII + L-objektiv i 7D:s ställe. Men då föredrar jag oftast A900 p g a bättre sökare och pricksäkrare AF.

För den som vill börja köra FF räcker A900/A850 lääänge till om man ser till deras stillbildsprestanda som faktiskt kan konkurrera med en mellanformatare med digitalt backstycke 21+. Dessutom är de mycket välbyggda och bättre vädertätade än 5DMkII.

Vad är det Sony inte kan som hela tiden Canikon kan, blir ingen annan avundsjuk på Canikons framgångar. När får vi se en toppklassad Sony dslr i kamera och bild och Foto. Fröderberg, snälla vad skall Sony göra..

Sony är på G

Sony A33 fick bra betyg. Sony A560 och A580 har fått ännu bättre betyg. A290 och A390 var dock gammal teknik i nytt skal.

A580 har bäst bildkvalitet än någon annan APS-C-kamera vi testat. Det dynamiska omfånget är ett steg bättre vid ISO 100 än exempelvis Canon Eos 60D. Mycket imponerande.

Senare idag gör vi lite webb-TV om A560 och A580. Och i tidningen går vi på djupet med varför kameran är så bra, och vad Nikon och Canon gör annorlunda.

Hur låter det?

De kommer och man har ju presenterat nya objektiv för FF. Sedan måste jag undra vad du menar med "kan konkurrera med Canons/Nikons semiproffsmodeller" ?
A900 och A850 konkurrerar sedan länge med deras dyraste promodeller vad gäller rena stillbildsprestanda. Det är svårt att skilja en bild tagen med en Nikon D3x eller Canon 1DsMkIII från exv en A900 som dessutom är snabbast i sekvens i förhållande till sin höga upplösning.

Jag menar i första hand brusegenskaperna. Att min a-700 inte har de bästa brusegenskaperna vet jag, men förstår jag rätt så har inte heller 850/900 brusegenskaper vid högre ISO som konkurrerar med Canonikons motsvarande modeller. Att 850/ 900 skärpemässigt tom är bättre än Canonikon tror jag mig ha förstått. Visst, så vore det ju roligt med filmfunktion också!

Okej, jag förstår vad du menar Björn! Du har både rätt och fel, anser jag. Jag rekommenderar starkt att du försöker hitta nummer 1 2009 av Proffsfoto där Canons, Nikons och Sonys FF-system jämförs, med brustester, DR, detaljering mm.

Det stämmer att att A900/A850 är lite mer brusiga i skärmläge. Vid printning är det inte alls uppenbart på samma sätt. Med de senaste rawkonverterarna LR3 och ACR 6.2 (CS5) är skillnaden i princip utsuddad.

Å andra sidan tillhör Sonys FF och Nikon D3x de pixelstinnaste FF-kamerarna på marknaden just nu. jag har själv ägt en A700 och vad som går att pressa ur en A900/A850 är väsenrligt mycket bättre vad gäller det skuggbrus A700 uppvisade.

Sony är på G

Sony A33 fick bra betyg. Sony A560 och A580 har fått ännu bättre betyg. A290 och A390 var dock gammal teknik i nytt skal.

A580 har bäst bildkvalitet än någon annan APS-C-kamera vi testat. Det dynamiska omfånget är ett steg bättre vid ISO 100 än exempelvis Canon Eos 60D. Mycket imponerande.

Senare idag gör vi lite webb-TV om A560 och A580. Och i tidningen går vi på djupet med varför kameran är så bra, och vad Nikon och Canon gör annorlunda.

Hur låter det?

Väldigt intressant, är lite småchockad faktiskt.

//Bengt.

Var idag inne på Rajala som nu till slut fyllt på skåpen med Sony-prylar igen.
Första gången jag såg A55 i verkligheten och kunde klämma och känna på den.

Jädrars vad pytteliten den är! Trots det funkar kändes den faktiskt riktigt trevlig att hålla i och använda.

Det ord som bäst beskriver den tycker jag är "gullig"!

Hade min A900 med mig och det såg nästan komiskt ut att ställa dom bredvid varandra.

Sökaren överraskade. Ljus och trevlig och riktigt smart ju med möjligheten att se massa extra information i form av overlay på sökarbilden som inte är möjligt med en optisk sökare. JI jämförelse så är ändå A900s sökare strået vassare, men det som har varit ett alternativ för mig som ska komplttera med en APS-C, nämligen A580, så är A55s sökare betydligt trevligar. Hade också innan en del negativa invändningar på konstruktionen av displayen som vinklas ut i nederkant och tyckte att A550/A580s lösning där det sitter ett gångjärn i överkant är mycket robustare och bättre, men jag blev överraskad där med. A55ans display funkar ju faktiskt fint och smidig är den onekligen. Blir väl till att skaffa högklassiga DT-objektiv till den för det ser ju löjligt ut att montera på de större högkvalitets FF-gluggarna jag har.

Om bildkvaliten är så bra som Fröderberg säger så känns det som ett givet val för en som har skåpet fullt av bra objektiv och blixtar mm. för Sony.systemet. Märkligt ändå, jag trodde att spegelkonstruktionen som stjäl en del ljus skulle göra att den inte nådde riktigt ända fram i det avseendet. i allafall borde då A580 vara ännu bättre som har samma sensor och teknik, fast traditionell spegeluppfällning.

Det lilla som jag kunde prova så märkte jag inget av någon eftersläpnig i sökarbilden som det snackats om, men jag lyckades inte riktigt hitta den snabba 10-bilders serietagningen. Provade dock lite panorama och annat och roligt var det.

En fördel med EVF är ju att den funkar även i mörker. Provade lite att skärma av och visst blev det grynigare i sökaren, men duger alldeles utmärkt att komponera med. Bra finess med vattenpass i sökaren också.

Så, jag är såld på A55! Det lär garanterat bli en sån. Var nära att hala upp kontokortet, men hejdade mig för att jag måste reda upp mina andra kameraaffärer först och göra mig av med en av mina bägge FF-kameror först.

Nån som vil köpa min A900?
Kommer strax att uppdatera annonsen och sänka priset till ett som blir omöjligt att motstå! Håll utkik i köp/sälj.

/Mats

Hoppsan.

Jag lyssnade på inslaget på Kamera och Bild och insåg att det var A580 som som hyllade, inte A55. Tänkte väl just det.

Skrev "lyssnade" med flit, för någon film kunde jag inte se. Provade både med IE och Firefox, samt uppgraderade flash. Är det något fel på filmen, eller är det bara jag som inte kan se den? Youtube och annat funkar liksom reklamen som visas innan filmen (skulle ha satts igång).

Kul ändå att A580 är så bra. Hade tidigare en A550 som jag tyckte var fantastiskt bra och likheterna mellan de kamerorna är ju väldigt stora.

Tycker dock att det är väldigt synd att A580 inte har AF i videoläget. De kunde väl stoppat dit kontrast-AF som Canon t.ex. har. Det finns ju redan i kameran iom. att Check MF LV-läget har kontrast-AF (väl).

Nån som vet hur mycket det skiljer i bildkvalitet mellan A580 och A55?
Allt är väl samma utom att spegelvarianten i A55 stäl en del ljus. Försämrar det mycket eller nästan försumbart?

/Mats

Hoppsan.

Jag lyssnade på inslaget på Kamera och Bild och insåg att det var A580 som som hyllade, inte A55. Tänkte väl just det.

Skrev "lyssnade" med flit, för någon film kunde jag inte se. Provade både med IE och Firefox, samt uppgraderade flash. Är det något fel på filmen, eller är det bara jag som inte kan se den? Youtube och annat funkar liksom reklamen som visas innan filmen (skulle ha satts igång).

Kul ändå att A580 är så bra. Hade tidigare en A550 som jag tyckte var fantastiskt bra och likheterna mellan de kamerorna är ju väldigt stora.

Tycker dock att det är väldigt synd att A580 inte har AF i videoläget. De kunde väl stoppat dit kontrast-AF som Canon t.ex. har. Det finns ju redan i kameran iom. att Check MF LV-läget har kontrast-AF (väl).

Nån som vet hur mycket det skiljer i bildkvalitet mellan A580 och A55?
Allt är väl samma utom att spegelvarianten i A55 stäl en del ljus. Försämrar det mycket eller nästan försumbart?

/Mats

Jamän Fröderberg säger ju att skillnaden mellan A33-A55 och A580 är mycket liten.

Jag har fått hem en Sony a55 idag och har knäppt lite testbilder och kollat sökaren i taskigt ljus. Än så länge så är jag helnöjd. Jag återkommer efter helgen då den ska testas rejält :)

Filmen gick att se i en iphone men inte på sajten. Troligen har Elin missat att konvertera i H.264. Det är många inställningar som måste vara helt rätt.

Spegeln i A33/A55 stjäler 0,5 EV (halvt steg). Vi har jämfört A560 mot A33 och skillnaden är mätbar, men inte så mycket att orda om i praktiken.

Tydligt märkbar skillnad är det däremot i jämförelse med A290 och A390. Den skillnaden är t o m större än mellan Nikon D3000 och D3100 där det skiljer 1,5 steg i råfilen och ca 2 steg efter brusreducering av jpgfilen.

Vi har tyvärr inte fått någon A55 än, men snart.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto