Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En del blir toppklassade

Produkter
(logga in för att koppla)
Vem bryr sig...varför avundsjuk?? Tar du bättre bilder för att du har en toppklassad kamera?? Status o ha en toppklassad kamera?? Personligen bryr jag mig inte ett skit om min kamera e toppklassad eller inte...det viktiga är att kameran uppfyller mina behov o krav...att jag trivs med min utrustning är det viktiga för mitt fotande....Sony är mitt val och det pgr av att det är det bästa för mig ovs toppklassad eller inte.

By the way så blev Sonys A900 toppklassad av kamera&bild.

Här kan problemet ligga. Varför bry sig. Det är verkligen viktigt att bry sig, firmwaren till Nexarna, är ett utmärkt besvis att det lönar sig att bry sig. Heder till Sony att dom brydde sig.

Fråga ett. varför lärde sig inte Sony av A900:ans framgång, dom vann inte på grund av Lågisopotensialen, utan mycket fin ergonomi, hantering, det oöverträffade greppet som extragreppet skapade, kombinationen med extragreppet var så lyckad så inget annat märket, vilket då även inkluderar klassiska prokameror, nådde så långt som Sony A900. dom kunde inte undvika att se att denna kombination var en fullträff.

Att det sedan tog ett år innan A900 fick sin rättmätiga erkännade är en annan historia.

Jag minns så väl hur snacket gick när konkurenterna släppte den ena modellen efter den anda med mycket bättre lågiso-egenskaper än Sony, vi behöver inte det räcker med iso 200 typ, vi försvarade våra kameror till nästan abssurdum, vi behövde ingenting, 3b/s räcker väl, listan kan göras hur lång som helst.

Med min lilla erfarenhet av vad som inbringar vinst och förlust, är väl, hitta säljbar produkt, vi behöver pengar till utveckling. min trådstart handlar bara om välviljan att SonyMarknad skall sälja bra, skyltarna med Toppklass bredvid modellerna tror i allafall jag har betydelse för försäljningsframgångar, under ett år passerar miljoner människor kameramontrarna i våra kända elektroniklador, jag kan inte se annat än att det genererar ökad framgång med ökade intäkter, men sony måste ju rycka upp sig vad gäller marknadsföringen i Sverige.

//Bengt.

Varför är det så viktigt vad det står på kameran? Eller för all del...varför skall marknaden vara uppdelad i solidariska tårtbitar?
Jag själv har svårt att känna empati för ett varumärke eller ens känna tillhörighet i en liten gullig intressefamilj som valt ett märke att hylla utan kritiskt tänkande.

Visst, jag har Canon, och jag gillar min kamera väldigt mycket. Men jag valde den för egen del på grund av tillgången till lånemöjligheten från vänner. Hade jag inte haft ett par vänner med Canon så hade jag tagit vilket märke som helst som känts bra, gett mig glädje, kvalitet samt hygglig totalekonomi.

Jag kan självklart ha missat poängen helt, men jag får inte ihop vad märket betyder för glädjen och bilden. Hade det varit extremt stora kvalitetsskillnader för totalpengen så visst, men jag har fortfarande inte mött någon som kunnat titta på en bild och sedan talat om vilken kamera den är tagen med :)

Tror att det är mycket mänskligt att gilla en kamera som man blivit van vid, den kan ha hängt med under många år i ur och skur, den har förmodlingen tagit många minnesvärda bilder, men framför allt man har blivit riktigt van med kameran, man vet vad den kan och inte kan, man får helt enkelt en känsla för kameran, jag vart liten häpen när Datorerna slog igenom på riktigt och vart var mans egendom, vi pratar ju med datorena som dom vore människor, ganska kul att lyssna faktiskt hur det låter, Datorn har blivet en kär vän, lika som mobiltelefonen, dom unga kvinnorna tittar ständigt om dom har fått något meddelande, dom drar med tummen över skärmen som det vore en juvel, man ser det över allt, gator och torg i affärer, går mobilen sönder är katastrofen nära. tänk om datorn går sönder det är jordens undergång det. Jag tycker visst att man kan tala gott om sin kamera, men man behöver väl inte helgonförklara den, eller värst av allt att totala såga andra märken än sitt eget. vid något tillfälle så har man av olka anledningar valt sitt kamera märke man kanske köper något nytt objektiv, för de flesta så sitter man då med sin kamera, för dom flesta så blir man helt enkelt låst vid sin kamera, både på gott och ont, känns inte ekonomiskt att byta ut hela rasket och köpa nytt. man hoppas ju då att det märke man har skall komma med bra uppföljare, man vill att den skall hänga med övriga märken och inte bli allt för akterseglad. Jag tror inte hantverkaren vill använda vilka verktyg som helst, skruvmejslar från Lidl eller vad det nu kan bli.

//Bengt.

Det är väl därför det blir så upphetsade debatter om prylar, man tar kritik mot älsklingsprylen som kritik mot sig själv och det val man gjort. Det kan vara väldigt egocentriskt att (ned)värdera andras prylar och det är det som retar folk - om man lägger till "för mig" eller "för mina behov" så kan det aldrig vara fel att säga att man gillar eller inte gillar en produkt, men när man påstår att något är skräp i absoluta termer blir det problem eftersom det inte finns något "one size fits all".

Jag köpte min första egna systemkamera i mitten av 80-talet. Det var en Nikon FE. Det var ergonomin jag gillade, därför Nikon. Naturligtvis hade jag ju också noterat att Nikon och Canon var vanliga hos yrkesfotografer. Canon passade inte alls mina händer såsom Nikon.

Jag köpte några objektiv och sedan köpte jag en Nikon F801 1989. Jag hade den kameran i rätt många år innan jag i slutet av 90-talet sålde hela systemet för att finansiera en långre utlandsvistelse. När jag kom tillbaka något år senare så köpte jag mig ett Minoltasystem. Det blev Minolta tack vare ergonomi och pris. Jag gillade verkligen kameran och den passade mina händer som smäck :)

När digitalkamerorna slog till på allvar sålde jag av hela mitt syetem igen och nöjde mig med kompaktkamera (Konica) i några år innan sugen kom tillbaks efter en systemare.

Jag valde en Sony a300 för den passade återigen mina händer bäst. Motsvarande Nikon (D40-60) och Canon gjorde inte alls det. Dessutom var jag mycket intresserad av stabilisering i huset samt Sonys live-view. Jag har inte ångrat mig en sekund :)

Jag är mycket nöjd med min kamera och med alla objektiv och tillbehör jag nu har så är det Sony som gäller. Jag fubderar nu på att komplettera min utrustning med ett nytt hus och a55 samt a580 ser mycket intressanta ut för mig.

Det är säkert många som köper kamera efter märket enbart men jag tror att internet, bla detta
forum gör att många verkligen kollar upp finesser och hur kameran känns ergonomiskt innan köp. Alla kameror idag hjälper oss amatörer att ta riktigt bra bilder. Det spelar liten roll vad för märke en kamera har och det tycker jag är en bra utveckling.

Visst har Canon och Nikon fortfarande ett stort försprång i media och i allmänhetens ögon. Det är ju så att proffsen fortfarande kör Canon och Nikon till 99%. Dessutom gör dom (också) riktigt bra kameror.

Som några påpekade så borde Sony jobba hårdare på marknadsföring när det gäller sina slr-slt:er. Det är ett bra läge för det nu eftersom NEX ser ut att bli en rejäl hit. Rid på den vågen nu Sony. :)

Sony kan också, om dom vil

Anledningen att Sonykameror inte blir toppklassade är att de inte riktigt når ända fram.

Jag imponerades mycket när jag läste om den genomskinliga spegeln och andra geniala ide´er i A55an. En perfekt kamera tyckte jag och så läser jag att den hanterar tex autofokus och RAW-filer sämre än motståndarna. Det känns så löjligt, Sony kan om dom vill, men av någon anledning har Sony problem att släppa en färdig kamera utan grova missar.

Anlednigen att Canon och Nikon är bättre på att göra ”färdiga” kameror är kanske att de har mycket längre erfarenhet av systemkameror (för det är väl sådana vi snackar om?)

Konspirationisterna kan väl knappast mena att det finns någon universell överenskommelse att bara stötta dom största.

Kom igen Sony, ni kan också om ni vill!

MVH från en Canon och Panasonicfotograf

Anlednigen att Canon och Nikon är bättre på att göra ”färdiga” kameror är kanske att de har mycket längre erfarenhet av systemkameror (för det är väl sådana vi snackar om?)
Fast Sony tog väl över Minoltas tekniker och Minolta höll ju på rätt länge med systemkameror.

MVH från en Minolta- och Rolleifotograf

Fast Sony tog väl över Minoltas tekniker och Minolta höll ju på rätt länge med systemkameror.

MVH från en Minolta- och Rolleifotograf

Dom kanske hade blivit för gamla!

MVH från en fd Minolta och Rolleifotograf

PS: Minolta tog så god tid på sig att bli digitala att jag konverterade.

Här kan problemet ligga. Varför bry sig. Det är verkligen viktigt att bry sig, firmwaren till Nexarna, är ett utmärkt besvis att det lönar sig att bry sig. Heder till Sony att dom brydde sig.

Fråga ett. varför lärde sig inte Sony av A900:ans framgång, dom vann inte på grund av Lågisopotensialen, utan mycket fin ergonomi, hantering, det oöverträffade greppet som extragreppet skapade, kombinationen med extragreppet var så lyckad så inget annat märket, vilket då även inkluderar klassiska prokameror, nådde så långt som Sony A900. dom kunde inte undvika att se att denna kombination var en fullträff.

Att det sedan tog ett år innan A900 fick sin rättmätiga erkännade är en annan historia.

Jag minns så väl hur snacket gick när konkurenterna släppte den ena modellen efter den anda med mycket bättre lågiso-egenskaper än Sony, vi behöver inte det räcker med iso 200 typ, vi försvarade våra kameror till nästan abssurdum, vi behövde ingenting, 3b/s räcker väl, listan kan göras hur lång som helst.

Med min lilla erfarenhet av vad som inbringar vinst och förlust, är väl, hitta säljbar produkt, vi behöver pengar till utveckling. min trådstart handlar bara om välviljan att SonyMarknad skall sälja bra, skyltarna med Toppklass bredvid modellerna tror i allafall jag har betydelse för försäljningsframgångar, under ett år passerar miljoner människor kameramontrarna i våra kända elektroniklador, jag kan inte se annat än att det genererar ökad framgång med ökade intäkter, men sony måste ju rycka upp sig vad gäller marknadsföringen i Sverige.

//Bengt.

Nu menade jag varför man personligen skall bryr sig om om ens kamera är topptestad eller inte om man nu trivs med sina saker....jag bryr mig inte ett skit i vad testare och andra användare tycker om min kamera/mitt system...det passar mig bäst trotts att det inte är topptestat eller bäst...menar jag har ägt några topptestade kameror som tex Canon 20D...va den bra för mig???Nej jag trivdes inte alls med kameran/systemet...den passade inte mig helt enkelt trotts att den va topptestad.

Trotts kritiken mot Nex så har jag gillat min Nex enda sedan jag köpte den...varför?? Jo jag personligen hade inga större problem med hanteringen av menysystemet mm...kameran passade mig helt enkelt....hade den varit bättre för mig om den hade varit topptestad i testerna?? Nej....blev den bättre efter att Sony fixade till några av sakerna dom fick kritik för?? Ja en redan för mig bra kamera blev lite bättre o som sagt bra jobbat av Sony då det visar att dom lyssnar på kritiken.

Sonys A900 har knappast varit en framgång försäljningsmässigt trotts att den blivit topptestade i några få tester....dock va det många som sågade den vid fotknölarna också.

Nex har fått väldigt blandad kritik och få har topptestat den men trotts det så är det Sonys mest sålda "systemkamera"....kolla bara framgången Sony har haft i tex Japan o trotts det utan att det sitter några skyltarna med Toppklass bredvid kamerorna.

Är jag avundsjuk på Canon och Nikon?? Nej inte det minsta men visst hade det varit kul om Sony uppnådde samma framgångar i tester men det är bara till att inse att Sony inte riktigt är där än.

Varför är du avundsjuk på Canon och Nikon Bengt??? Varför inte byta system då om en topptestutmärkelse är så viktig.

Senast ändrad:
Det är väl därför det blir så upphetsade debatter om prylar, man tar kritik mot älsklingsprylen som kritik mot sig själv och det val man gjort. Det kan vara väldigt egocentriskt att (ned)värdera andras prylar och det är det som retar folk - om man lägger till "för mig" eller "för mina behov" så kan det aldrig vara fel att säga att man gillar eller inte gillar en produkt, men när man påstår att något är skräp i absoluta termer blir det problem eftersom det inte finns något "one size fits all".

Håller med dig Anders.

Nu menade jag varför man personligen skall bryr sig om om ens kamera är topptestad eller inte om man nu trivs med sina saker....jag bryr mig inte ett skit i vad testare och andra användare tycker om min kamera/mitt system...det passar mig bäst trotts att det inte är topptestat eller bäst...menar jag har ägt några topptestade kameror som tex Canon 20D...va den bra för mig???Nej jag trivdes inte alls med kameran/systemet...den passade inte mig helt enkelt trotts att den va topptestad.

Trotts kritiken mot Nex så har jag gillat min Nex enda sedan jag köpte den...varför?? Jo jag personligen hade inga större problem med hanteringen av menysystemet mm...kameran passade mig helt enkelt....hade den varit bättre för mig om den hade varit topptestad i testerna?? Nej....blev den bättre efter att Sony fixade till några av sakerna dom fick kritik för?? Ja en redan för mig bra kamera blev lite bättre o som sagt bra jobbat av Sony då det visar att dom lyssnar på kritiken.

Sonys A900 har knappast varit en framgång försäljningsmässigt trotts att den blivit topptestade i några få tester....dock va det många som sågade den vid fotknölarna också.

Nex har fått väldigt blandad kritik och få har topptestat den men trotts det så är det Sonys mest sålda "systemkamera"....kolla bara framgången Sony har haft i tex Japan o trotts det utan att det sitter några skyltarna med Toppklass bredvid kamerorna.

Är jag avundsjuk på Canon och Nikon?? Nej inte det minsta men visst hade det varit kul om Sony uppnådde samma framgångar i tester men det är bara till att inse att Sony inte riktigt är där än.

Varför är du avundsjuk på Canon och Nikon Bengt??? Varför inte byta system då om en topptestutmärkelse är så viktig.

Jag tror att för Sony är en Toppklassutmärkelse mycket viktig, alla produkter som får beröm i våra medier säljer bättre, sedan skall man givetvis kolla vad som eventuelt ger det ena märket det där extra plusset. det kanske är kamerans färg eller en knapp som sitter 2mm fel. sedan så om Canon får 9 toppklass av 10 modeller, så berättar det åtminstonde för mig att den firman är nog ganska duktig, även om nu skillnaden kanske inte är oceanstor. Toppklass är inte avgörande för mitt nästa köp, men jag tror det gynnar utvecklingen. //Bengt.

Mycket troligt att en ny Kamera får epitetet Toppklass.
Nya Pentax K5.
Iso-Performans outstanding.
Hade den bara haft vridbar/vinklad
Monitor, hade jag beställt direkt.
Joakim kan sälja sin D90 Nu.
Men jag nöjer mig i alla fall
troligtvis med A55.
Iso 800 Is clean as a baby........
På den, duger fint.

//Bengt.

Minolta var tidigt ute med digitala spegelreflexkameror. Redan 1995 kom Minolta RD-175.

Det där är bara besserwissersnack, Minolta var långt efter när det gäller användbara kameror som folk kunde tänka sig köpa. Jag var mycket nöjd med mina analoga Minoltor, men jag måste erkänna att jag var en aning avundsjuk på de som hade Canon eller Nikon när jag såg utbudet av begagnat.
Lite samma känsla har jag med mina Panasonicor. Fast nu är jag glad när GH2 har kommit.

Lite utanför ämnet ( off topic som man säger på Canonforum) men jag känner att det finns en trend i denna tråd att man måste försvara sitt märke och därför kanske det har lite relevans att delge tankar om ett annat udda märke ( jag vet att både SONY och Panasonic är jättestora i världen, men inte på systemkameror dock).

Om jag stod med en ficka full med pengar och inte en kamera i min ägo, kanske jag skulle satsa på Sony.

Är det verkligen riktigt att toppklassa en kamera där det inte är ovanligt att man får börja med att skicka in kamera och objektiv för kalibrering för att få riktigt AF (canon 5DII och 7D)?

Canon- och Sonyfotograf

Mycket troligt att en ny Kamera får epitetet Toppklass.
Nya Pentax K5.
Iso-Performans outstanding.
Hade den bara haft vridbar/vinklad
Monitor, hade jag beställt direkt.
Joakim kan sälja sin D90 Nu.
Men jag nöjer mig i alla fall
troligtvis med A55.
Iso 800 Is clean as a baby........
På den, duger fint.

//Bengt.

Hehehe tror du Pentax kommer sälja mer än Sony om K-5 få toppklass ;) ??

K-5 verkar riktigt bra och ja den lär med all säkerhet blir toppklassad då den är fullspäckad med funktioner,välbyggd,snabb,bra bildkvalité mm och till ett bra pris dessutom...hade jag stått utan system eller inte va främmande för att byta system så hade jag personligen valt K-5 istället för Sonys A55...vridbar skärm och snabb af i video är inte avgörande för mig personligen när det gäller val av kamera.

Varför köpa en A55 om du inte är säker på att du kommer blir nöjd med den??

Hehehe tror du Pentax kommer sälja mer än Sony om K-5 få toppklass ;) ??

K-5 verkar riktigt bra och ja den lär med all säkerhet blir toppklassad då den är fullspäckad med funktioner,välbyggd,snabb,bra bildkvalité mm och till ett bra pris dessutom...hade jag stått utan system eller inte va främmande för att byta system så hade jag personligen valt K-5 istället för Sonys A55...vridbar skärm och snabb af i video är inte avgörande för mig personligen när det gäller val av kamera.

Varför köpa en A55 om du inte är säker på att du kommer blir nöjd med den??

Nu skall jag berätta hur det började Peter. Jag fick köpa min äldste brors Konika Autoreflex T med några fina objektiv, när jag var mycket ung, betalade 1500Kr brorsan köpte Canon, så halkade jag in med Konica, sedmera vart det naturligt med minolta + en del objektiv av billigare sort. så kom det en Canon Eos 100 som den hittils mest tysta kameran, köpte utan att kolla några tester, den fick sedemera faktiskt inga bra betyg, och tog väl inga bättre bilder eller än mina konika, döm om min förvåningen när blixten for upp med en jätte smäll, och Canon gjorde stor reklam av tystnaden. kameran var ganska stor och tung, jag trivdes alldrig riktigt med den, utan sålde snart, Scandinavian Photo var bra att ha och göra med, bara att skicka in och byta. vet faktiskt inte om ja skulle trivas med ett annat märke, minns känslorna från köpet av Eos 100. men största skälet är nog mina 4:a minoltaobjektiv som jag då har, visst KM5D finns ju kvar och kan användas på den. erkänner att jag har vissa känslor för Sony/Konika/Minolta för dom har funnits med så himla länge, men liksom Mats är jag också lite rasen över Sonys modellpolitik, som jag alldrig kommer att begripa, vad skall nya A290 och A390 göra för nytta dom har ju A450 gamla A350 är vuxnare än dom två nygamla. jag skulle kunna byta av ren ilska, men då ringer StenÅkes kloka ord i öronen, vad får man igentligen för pengarna, A55 kontra K5 skillnad nära 3000Kr mera för K5, men kommande A60 som blir lite mindre specad än A77 vad kostar den tro, kanske inte kommer någon A60 men i alla fall. och så då dom 4:a objektiven som passar Sony.

Sonianen//Bengt.

Nu skall jag berätta hur det började Peter. Jag fick köpa min äldste brors Konika Autoreflex T med några fina objektiv, när jag var mycket ung, betalade 1500Kr brorsan köpte Canon, så halkade jag in med Konica, sedmera vart det naturligt med minolta + en del objektiv av billigare sort. så kom det en Canon Eos 100 som den hittils mest tysta kameran, köpte utan att kolla några tester, den fick sedemera faktiskt inga bra betyg, och tog väl inga bättre bilder eller än mina konika, döm om min förvåningen när blixten for upp med en jätte smäll, och Canon gjorde stor reklam av tystnaden. kameran var ganska stor och tung, jag trivdes alldrig riktigt med den, utan sålde snart, Scandinavian Photo var bra att ha och göra med, bara att skicka in och byta. vet faktiskt inte om ja skulle trivas med ett annat märke, minns känslorna från köpet av Eos 100. men största skälet är nog mina 4:a minoltaobjektiv som jag då har, visst KM5D finns ju kvar och kan användas på den. erkänner att jag har vissa känslor för Sony/Konika/Minolta för dom har funnits med så himla länge, men liksom Mats är jag också lite rasen över Sonys modellpolitik, som jag alldrig kommer att begripa, vad skall nya A290 och A390 göra för nytta dom har ju A450 gamla A350 är vuxnare än dom två nygamla. jag skulle kunna byta av ren ilska, men då ringer StenÅkes kloka ord i öronen, vad får man igentligen för pengarna, A55 kontra K5 skillnad nära 3000Kr mera för K5, men kommande A60 som blir lite mindre specad än A77 vad kostar den tro, kanske inte kommer någon A60 men i alla fall. och så då dom 4:a objektiven som passar Sony.

Sonianen//Bengt.

Man måste nog ge Sony lite tid...som sagt Sony har inte hållt på med DSLR länge och som ny spelare på planen så slänger man inte bara ur sig en helt komplett lineup...visst det är trist för oss/dom som vill se en semiprokamera från Sony men för att kunna växa och ta marknadsandelar så måste man ha en bra grund/tjäna pengar och det är precis det Sony gör med dessa lite "billigare" modeller...att det kommer vassare modeller kan vi vara säkra på men man få nog ha lite tålamod o inte ha så bråttom.

Jag tror inte Sony gör en bantad/mindre specad version av kommande A77 då det i princip skulle blir/motsvara en A55 i metallhus.

Fast flottan från Minolta åkte väl med till Sony i samband med köpet så gröna är dom inte.

Jag tror mycket ligger i historiken med Minolta. Dels tog det tid att släppa 7D resp 5D - många hann nog byta system. Sen kom osäkerheten med Minoltas framtid varpå ännu fler bytte. Sedan blev det definitivt besked om nedläggning/försäljning och ytterligare "migrering" till andra märken. Jag minns hur det ojades på forumen...."Sony" på kamerahuset? Aldrig!! Det är onekligen en känslig bransch - uppstickare har det svårt. Även om det var samma teknik så sågs Sony initialt som en outsider.

Man jobbar stenhårt men faktum kvarstår...många har bytt och det skall mycket till att byta tillbaka. Sony måste inte bara övertyga sina gamla kunder utan även vinna nya med kameror som erbjuder allt konkurrenterna har samt lite till. Ingen lätt uppgift.

Med detta inte sagt att Sony är något dåligt alternativ. Jag tycker man förvaltar arvet mycket bra. Lite väl många modeller som sprutas ut kanske (gäller iofs inte bara Sony). Lite mer fokus på riktigt bra ljusstarka objektiv till överkomliga priser. Det tror jag man vinner på.

Fast flottan från Minolta åkte väl med till Sony i samband med köpet så gröna är dom inte.

Jag tror mycket ligger i historiken med Minolta. Dels tog det tid att släppa 7D resp 5D - många hann nog byta system. Sen kom osäkerheten med Minoltas framtid varpå ännu fler bytte. Sedan blev det definitivt besked om nedläggning/försäljning och ytterligare "migrering" till andra märken. Jag minns hur det ojades på forumen...."Sony" på kamerahuset? Aldrig!! Det är onekligen en känslig bransch - uppstickare har det svårt. Även om det var samma teknik så sågs Sony initialt som en outsider.

Man jobbar stenhårt men faktum kvarstår...många har bytt och det skall mycket till att byta tillbaka. Sony måste inte bara övertyga sina gamla kunder utan även vinna nya med kameror som erbjuder allt konkurrenterna har samt lite till. Ingen lätt uppgift.

Med detta inte sagt att Sony är något dåligt alternativ. Jag tycker man förvaltar arvet mycket bra. Lite väl många modeller som sprutas ut kanske (gäller iofs inte bara Sony). Lite mer fokus på riktigt bra ljusstarka objektiv till överkomliga priser. Det tror jag man vinner på.

Visst är det som du säger men Minolta hade väldigt långt ifrån en komplett line up....Sony köpte troligvis Minolta främst för att komma åt användarna som köpt in sig i systemet och den bas som Minolta hade byggt upp i form av objektiv mm så att dom slapp börja bygga helt från grunden...hade Sony börjat helt från grunden så är jag säker på att dom inte hade varit där dom är idag.

Håller med dig att det spottas ut nya modeller i lite väl snabb takt....

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto