ANNONS
Annons

egna inställningar till dynax 7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Däremot har jag funderat på om man skulle använda de tre lägena till "zon-matchning"? Jag tycker att åtmonstone 'high'-läget verkar rätt användbart, men när man väl ställt in det kan man väl inte ändra ISO utan byta tillbaka funktionen för ISO-knappen? Då skulle man ju kunna köra zon-matchning-high på alla de tre lägena, men med olika ISO?

/Per

He he. Gjorde faktiskt en lite zoonmatching high test nu som jag tänkte lägga upp men skillnaden mellan zm-bilden & en vanlig Jpeg blev så liten att jag inte blev impad. Det jag märkte var att kameran drog ned kontrasten på zm-bilden.

Tog en bild på snö med små kullar & lite frostiga grässstrån som sticker upp. Har en känsla av att man lika gärna kan ställa ned kontrasten lite. Något som förvånade mig var att den inte kompenserade något för det vita, fick kompensera upp två steg på båda bilderna. Man tycker ju att detta borde vara inlagt i funktionen!

Hur det nu är med detta så är jag lite skeptisk till det hela på denna typ av kamera men kanske någon annan kan göra en lite mer avancerad test än min enkla genom fönstret:)

Nu kör jag dock RAW så detta är inte så aktuellt för mig, dock alltid kul att prova...

//Larsa

Per skrev:
Då skulle man ju kunna köra zon-matchning-high på alla de tre lägena, men med olika ISO?

/Per

Nej, den har ett fast läge i High & ett i Low. Måste säga att jag är lätt konfunderad över funktionens utformning?

.Z. skrev:
Nej, den har ett fast läge i High & ett i Low. Måste säga att jag är lätt konfunderad över funktionens utformning?

Aha. "ISO 250" verkar det vara för High-läget.

Med tanke på kamerans förmåga att 'klippa av' rikitgt ljusa högdagrar tycker jag det verkar användbart, jag har åtminstone sett rätt tydlig effekt med mindre utfrätta partier på en del bilder. Sen tror jag att det inte är riktigt samma sak som att dra ner kontrasten, det är väl så att zon-matchningen lixom 'förskjuter' tonomfånget till den ljusare delen? (jämför histogramen på två bilder så ser du)

/Per

Mmm. Har läst någonstans nån gång vad den gör & bl.a. så är det kontrastnedtagning men även något mer. Men som vanligt med färdiga program i kameror så gör den ju något som man även kan göra själv, då med fler knapptryckningar förstås.

//Larsa

Detta händer enligt Gary L. Friedmans 5D/7D-bok:

"Technically, Zone Matching(High) does two things: 1)
Underexposes a little so the highlights don’t blow out, and 2) adjusts the curve (similar to what one
might do in Photoshop or Dimage Viewer; see Chapter 9) so that the original midtones and shadows are
preserved."

M.a.o. så drar den ned kontrasten ett snäpp & jag skulle gissa att man får samma effekt om man gör det i kameran genom att pillra ned kontrasten lite.

Man kan ju testa & se & jämföra histogram.

//Larsa

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar