Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
egna inställningar till dynax 7d
- Trådstartare diablo 3
- Start datum
.Z.
Aktiv medlem
Jag har ställt in tre speciallägen men måste erkänna att jag i princip aldrig använder dem.
På min gamla Dimage 7i använde jag ofta mina tre speciallägen då det på den var "pillrigare'' att fixa till saker och ting än det är på D7D.
Kan dock rekommendera att ställa in 1:an som ett "idiotläge", d.v.s. ett läge att ta till när allt är helt omställt och det är bråttom eller när du lämnar över kameran till nån novis för att ta en bild av dig.
Grönt P är ju ett sådant läge men det är väl så idiotiskt då det ställer om lite för mycket, bl.a. så övergår kameran till Jpeg fine vilket jag som RAWkille inte gillar.
//Larsa
På min gamla Dimage 7i använde jag ofta mina tre speciallägen då det på den var "pillrigare'' att fixa till saker och ting än det är på D7D.
Kan dock rekommendera att ställa in 1:an som ett "idiotläge", d.v.s. ett läge att ta till när allt är helt omställt och det är bråttom eller när du lämnar över kameran till nån novis för att ta en bild av dig.
Grönt P är ju ett sådant läge men det är väl så idiotiskt då det ställer om lite för mycket, bl.a. så övergår kameran till Jpeg fine vilket jag som RAWkille inte gillar.
//Larsa
diablo 3
Aktiv medlem
ja jpg är inte så kul!
Jag använder läge 1 som kombinerad jpg och raw, anledningen till det är att man inte kan förstora bilden som man har tagit i enbart raw.
Något som jag inte riktigt har blivit vän med är blixten, någon som har några tips. Speciellt när man ska ta på tomten i jul;-)
Så om någon har en bra inställning så är jag evigt tacksam!
Jag använder läge 1 som kombinerad jpg och raw, anledningen till det är att man inte kan förstora bilden som man har tagit i enbart raw.
Något som jag inte riktigt har blivit vän med är blixten, någon som har några tips. Speciellt när man ska ta på tomten i jul;-)
Så om någon har en bra inställning så är jag evigt tacksam!
js1
Aktiv medlem
diablo 3 skrev:
Svårt, blixten sabbar ju all stämning.
Jag föreslår att du tänder nån extra lampa, gasar på med ISO800 utnyttjar f2,8 och as:en så kan du nog behålla julkänslan.
Själv tog jag luciabilder på dagis imorse.
Körde på ISO800 f3,5 vilket gav 1/5s. Det var med andra ord rätt mörkt. Men på med as:en, håll andan och tag stöd mot nåt så blir det bra.
Tog även bilder med blixten men jag föredrar de bilderna jag tog i befintligt även om dom inte var lika knivskarpa.
Ett mellanting kan ju vara att köra slowsynk.
/Jörgen
.Z.
Aktiv medlem
Gör som Jörgen säger + att du möjligtvis drar ned exponeringskompensationen nåt halvsteg på blixten, då bibehåller du stämningen bättre... Du får testa dig fram lite innan tomten bankar på dörren
Jo en sak till. När du gör detta så har du lämpligtvis kameran inställd på S (slutartidsförval), sedan så ställer du in så pass stor bländare så att tiden inte blir alltför lång.
Att gå ned till 1/10 sek vid 50mm är inga problem med AS men det förutsätter att tomten inte är för packad & håller sig still!
//Larsa
Edit: Testa självfallet att köra utan blixt. Om du är i ett ljust rum så grejar du en del på 1600 Asa...
Jo en sak till. När du gör detta så har du lämpligtvis kameran inställd på S (slutartidsförval), sedan så ställer du in så pass stor bländare så att tiden inte blir alltför lång.
Att gå ned till 1/10 sek vid 50mm är inga problem med AS men det förutsätter att tomten inte är för packad & håller sig still!
//Larsa
Edit: Testa självfallet att köra utan blixt. Om du är i ett ljust rum så grejar du en del på 1600 Asa...
js1
Aktiv medlem
.Z. skrev:
Att gå ned till 1/10 sek vid "50mm"
Ehhumm, Jag säger inget.
/Jörgen
Jimmie, bryr dig inte om detta inlägg, lite off-topic hälsning till Larsa.
(Det är svårt att gå och lägga sig)
.Z.
Aktiv medlem
js1 skrev:
Ehhumm, Jag säger inget.
/Jörgen
Jimmie, bryr dig inte om detta inlägg, lite off-topic hälsning till Larsa.
(Det är svårt att gå och lägga sig)
Du får nog förklara Jörgen. Menar du att det är för långt eller att du klarar ännu längre?
Själv så ligger jag ner mot 1/10 vid 70mm ibland men det är ju gränsfall...
//Larsa
Andreas Th
Avslutat medlemskap
Jag använder inte dem vidare mycket. Har dock ställt in så att ettan är jpg, tvåan raw och trean jpg+raw.
Men som sagt.. använder det inte.
Men som sagt.. använder det inte.
js1
Aktiv medlem
.Z. skrev:
Du får nog förklara Jörgen. Menar du att det är för långt eller att du klarar ännu längre?
Själv så ligger jag ner mot 1/10 vid 70mm ibland men det är ju gränsfall...
//Larsa
Inte alls,
Jag syftade på du skrev 50mm och inte "normal" med anledning av den andra tråden som dryftats flitigt ikväll.
Jag försökte vara lite skämtsam, men det är alltid svårt när man skriver och inte har direktkontakt och kan se/höra den man diskuterar med.
/Jörgen
.Z.
Aktiv medlem
js1 skrev:
Inte alls,
Jag syftade på du skrev 50mm och inte "normal" med anledning av den andra tråden som dryftats flitigt ikväll.
Jag försökte vara lite skämtsam, men det är alltid svårt när man skriver och inte har direktkontakt och kan se/höra den man diskuterar med.
/Jörgen
Åhå...
Kopplade inte alls där... Där ser man hur man kan falla i egen grop. Man kanske ska leva som man lär & sluta prata mm
//Larsa
Maverick
Aktiv medlem
diablo 3 skrev:
Jag använder dem inte alls. Fast jag har börjat komma på ett användningsområde för dem, men för det mesta är de överflödiga...
Nyfiken vad? och hur?
Jag tänkte göra en inställning för studiofotografering. Det skiljer sig så pass mycket från vanlig fotografering att det skulle vara skönt att ha ett snabbläge för det. Framför allt skulle det bli betydligt lättare att återställa kameran efter användning. Något som ofta glömms bort och som man sedan får fippla med när man behöver den nästa gång. Ofta blir de första exponeringarna helt fel innan man kommer på vad som är fel.
Mvh
Maverick
.Z.
Aktiv medlem
diablo 3 skrev:
en annan liten fråga, när man fotar i raw så går det inte förstora bilden som man tagit, någon som vet om det finns eller kommer en uppgradering av detta. Nu har jag ställt in kamran så den tar både jpg och raw, men då fyller man minneskortet snabbt.
Det går rykten om att en firmwareuppgradering är på gång men ingen vet. Eftersom D5D klarar detta så kan man dock hoppas att en fvuppgradering grejar detta på 7D.
//Larsa
jakob
Avslutat medlemskap
FiLM) (Toba skrev:
Jag har ISO-high på en och "vanlig" ios på en annan för att kunna byta mellan de två iso-varianterna utan att menyfippla.
Finns det någon fördel att inte ha kameran inställd så man kan välja ISO 3200? Den undre gränsen förblir ju samma eller?
.Z.
Aktiv medlem
Nej, du kan ha den inställd på high hela tiden. Tillverkarna gör så här för att dom tycker att kameran kan leverera bra resultat upp till 1600 & att 3200 är utanför sensorns spec. Dom garanterar därför inte rimliga brusnivåer på 3200 Asa utan gör specialläget för att påvisa detta.jakob skrev:
Finns det någon fördel att inte ha kameran inställd så man kan välja ISO 3200? Den undre gränsen förblir ju samma eller?
Min står alltid på high.
//Larsa
jakob
Avslutat medlemskap
.Z. skrev:
Nej, du kan ha den inställd på high hela tiden. Tillverkarna gör så här för att dom tycker att kameran kan leverera bra resultat upp till 1600 & att 3200 är utanför sensorns spec. Dom garanterar därför inte rimliga brusnivåer på 3200 Asa utan gör specialläget för att påvisa detta.
Min står alltid på high.
//Larsa
Perfekt, då kan jag ha kvar min på high.