Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Efterföljare till 20D
- Trådstartare solrac
- Start datum
Eos 20D presenterades i augusti 2004 och kom ut i september.
Magnuz
Aktiv medlem
Jag tror att en "30D" kommer att presenteras i dec-feb och släppas i vår. Det som är först på min önskelista på den är:
- Större sökare
- Större bildskärm
- Grepp som fungerar till 100% från start
- Pris som 20D eller lägre
Jag är nöjd med min 20D men jag tycker att den begränsar mig då jag inte vet hur bilderna blir riktigt, skärmen är pinsamt liten och man ser inte mycket vid soligt väder.
Worst case senario är att Canon släpper en 3000D som är en slimmad 300D till konsumentpris och man får vänta ytterliggare 1-1,5 år på en 30D
/Magnus
- Större sökare
- Större bildskärm
- Grepp som fungerar till 100% från start
- Pris som 20D eller lägre
Jag är nöjd med min 20D men jag tycker att den begränsar mig då jag inte vet hur bilderna blir riktigt, skärmen är pinsamt liten och man ser inte mycket vid soligt väder.
Worst case senario är att Canon släpper en 3000D som är en slimmad 300D till konsumentpris och man får vänta ytterliggare 1-1,5 år på en 30D
/Magnus
jonwam
Aktiv medlem
Magnuz skrev:
/Magnus
Tror inte det dröjer alltför länge med tanke på förljande presentationsdatum för dSLR från Canon:
D30 maj -00
D60 feb -02
10D feb -03
20D aug -04
Med tanke på detta + 200D från Nikon är det knappast troligt att en uppdaterad 30D dröjer alltför länge. Kanske redan kring februari, men knappast längre än till autusti/september.
Sen är nog inte en 3500D eller liknande enkel modell otänkbart - eller en prissänkning på 350D. Tror inte Canon släpper de volymer som kan bli aktuella när priset kryper ner under 5000:-
/Johan
Är det bara jag som tror på namnet 50D?
10-12MP och 2,5 tums skärm känns väl rimligt. Sen är frågan om det inte är dags att ta tag i sökarproblemet. Nikon har ju en riktigt stor sökare i D200.
10-12MP och 2,5 tums skärm känns väl rimligt. Sen är frågan om det inte är dags att ta tag i sökarproblemet. Nikon har ju en riktigt stor sökare i D200.
woofes
Aktiv medlem
lagus skrev:
Jag hoppas på spotmätning, 2,5" skärm 1,3 crop och 12Mp. Dessutom ett hölje i metall med matchande vertikalgrepp.
Gissar på att en ny modell kommer till våren..
Precis mina krav! kommer den kameran så slår jag till direkt!
/Andreas
1,3x lär inte hända. 1D mark II N är antagligen sista modellen med den sensorstorleken.
Själv tycker jag att 1,3x är perfekt.
woofes
Aktiv medlem
froderberg skrev:
1,3x lär inte hända. 1D mark II N är antagligen sista modellen med den sensorstorleken.
Snälla Magnus! säg till Canon nissarna att åtminstonde släppa EN 1.3x kameramodell till!! Den som jag ska klara mig på resten av livet Det finns ju iaf intresse för den, och det borde inte vara något problem att få ut den sensorn från samma plattor som 20D sensorn.
/Andreas
hailstorm
Aktiv medlem
ja... jag ska i ärlighetens namn säga... att jag vill iaf se:
-10mp.
-stor sökare (inbyggda blixten kan få skippas men då blir det väl ett jävla liv).
-3tums skärm, högupplöst.
-riktig spotmätning
-tätat hus
Nikon slog på stort som fan med sin d200... få se om canon kan matcha det.
-10mp.
-stor sökare (inbyggda blixten kan få skippas men då blir det väl ett jävla liv).
-3tums skärm, högupplöst.
-riktig spotmätning
-tätat hus
Nikon slog på stort som fan med sin d200... få se om canon kan matcha det.
Anders.Student
Aktiv medlem
solrac skrev:
Såg att det finns cashback på 20D. 150 Euro på kameror köpta mellan 15 september och 31 december. Ska man tolka det som att det är en efterföljare till 20D på ingång strax efter årsskiftet?
Hur fungerar cashbach systemet? Om man beställer en 20D, på vilket sätt får man tillbaka 150 Euro?
Är rabatten redan implementerad i priset när man beställer?
Går det via Canon eller på något annat sätt?
/Anders
Anders.Student
Aktiv medlem
Cashback menar jag
micke80
Aktiv medlem
Tror att jag håller med Michael N, dom specarna låter intressant tycker jag. Sen är väl frågan vilken sensorstorlek det blir. Hade ju varit en trevlig idé med 1,3 crop men tyvärr skulle det inte förvåna mig om dom stannar kvar på 1,6 med EF-S objektiven o allt.
Håller tummarna för en ny i februari även om min 20D får stanna nåt år till.
/Micke
Håller tummarna för en ny i februari även om min 20D får stanna nåt år till.
/Micke
Det är ju svårt i längden att ha tre sensorstorlekar. Signalerna från Canon är att det är småbildsformatet som gäller för proffs och 1,6x för amatörer.
Man kan ju också möjligheterna som 1,6x-sensorn kan ge med många fina EF-S objektiv i framtiden, se på Olympus.
Största svårigheten tycker jag är när man är i gränslandet mellan de små formaten. Men har kanske satsat på ett hus motsvarande 20D men vill ha avancerade vidvinkelobjektiv som TS-E 24/3,5 eller 24/1,4. De gluggarna är ju inte så vidvinkliga på 20D.
Vi får väl se ett race mellan Nikon och Canon framöver där den ena har mest spännande kameramodeller under en tid tills den andra kontrar.
För den som väljer mellan systemen kan det finnas risk att Canon bitit sig själv i svansen genom att satsa på de stora dyra sensorerna i småbildformatet. Redan Nikon D2X är grymt bra med sin lilla sensor och D200 lär väl inte bli sämre.
Man kan ju också möjligheterna som 1,6x-sensorn kan ge med många fina EF-S objektiv i framtiden, se på Olympus.
Största svårigheten tycker jag är när man är i gränslandet mellan de små formaten. Men har kanske satsat på ett hus motsvarande 20D men vill ha avancerade vidvinkelobjektiv som TS-E 24/3,5 eller 24/1,4. De gluggarna är ju inte så vidvinkliga på 20D.
Vi får väl se ett race mellan Nikon och Canon framöver där den ena har mest spännande kameramodeller under en tid tills den andra kontrar.
För den som väljer mellan systemen kan det finnas risk att Canon bitit sig själv i svansen genom att satsa på de stora dyra sensorerna i småbildformatet. Redan Nikon D2X är grymt bra med sin lilla sensor och D200 lär väl inte bli sämre.