Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterbehandling, en form av misslyckande?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker fotografering är till för alla och inte någon slags vishet som man måste ha massa erfarenhet för att bli accepterad. Det senare gör säkerligen att många tänker, äsch jag är inte bra på det och missar denna intressanta värld. Något genomgående i de flesta områdena är att de underlättar att ta till sig ny teknik. Kreativitet och öppet tänkande är ofta bättre än en ren kunskap. Om man snabbare når önskat resultat med efterbehandling så varför skulle man nervärdera det, så länge man inte ljuger. Visst det finns ju fördelar att man kan justera saker i fotoögonblicket men det beror ju på hur avancerad kamera man har och tekniken går framåt. Ta inte fotograferandet på så stort allvar och prestige.
 
Nekomy skrev:
Nu undrar jag om det bara är jag kvar som vill ta bra bilder med kameran och anser att fotografering faktiskt är det man gör med en kamera och inte med en dator?
På a) svarar jag:
Även jag vill ta bra bilder med kameran.

På b) svarar jag:
I fotografering ingår efterarbetet (i dator eller mörkrum), precis som det ingår
- att torka disken efter att man diskat.
- att gå hem från busshållplatsen efter att man åkt hem med bussen.
- att torka sig efter att man varit på toaletten.
- att dokumentera ett utvecklingsprojekt.
- att betala på restaurangen.
- att ta av sig skidorna efter skidturen.

I annat fall kan resultatet bli ... lixom ... mindre lyckat, ofärdigt, oavslutat, eller i vissa fall t o m obehagligt.
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag svarade nej, efterbehandling är INTE en form av misslyckande. Det är min egen åsikt.
Jo, men så mycket åsikt är det inte, det är mer ett tycke enligt mig. En åsikt är ofta nått man kan formulera och förklara varför man tycker så.

Tex tycker jag att efterbehandling är en "form" av misslyckande och att man korrigerar det man inte är nöjd med.

Tar vi exemplet med finnen på näsan, trots att vi inte vet om detta skett på kiktigt eller inte. Det är inget misslyckande att ha en finne, det är egentligen inget skammfullt att ha en finne men det är bara det att vi anser att finnar på näsan är så fult att de inte skall visas. Vi är med andra ord missnöjda med verkligheten i detta fall och vi finner ett saää att korrigera detta så att vi alla blir nöjda.

Det rörde sig som sagt inte om att förhöja bilden konstnärligt även folk med humor vill påstå detta ytan efterbehandlingen komm sig av en form av misslyckande.
 
"men jag anser även att dessa människor bara är töntiga och försöker vrida det man säger för att skydda sig."

"I denna tråd möter man ofta nått som liknar "Äh, varför bry sig om exponering när man har levels och curves i Photoshop?" och i filter tråden "Äh, varför använda filter när man nästan kan simulera dessa i photoshop?"

Liknande uttalande finns i denna tråd såväl som i den om filter.

+ olika uttalanden om att folk inte begriper sig på det du skrivit, bara för att svaren inte behagar dig.

Härmed avslutar jag denna diskussion för min del, eftersom de svar som efterfrågats givits.
 
En fråga som är svår att besvara inget är "Fel"
Fins ju fotografer som knappt hittar i ett mörkrum, Och motsvarande fins ju bland Digitala fotografer som knappt hittar i PS.
Jag beundrar dom som kan hantera ett mörkrum
såväl dom som kan hantera tex PS.
 
HDFS) (KGS skrev:

Och om bilderna som kommer rakt ur kameran alltid ska betraktas som omanipulerade så är det här hur jag ser ut ikväll...
´

Garvade instämmande till Anna som satte poängen

Om man misstar sig och missar att korrigera misstaget och så är det ett missat korrigerande och blir ett misstag. Då den färdiga bilden från KG hade lite misstag så givetvis korrigerade jag det. Fast, det vete sjutton om inte det blev ett litet misstag också.

Copy KGS
 

Bilagor

  • framkallakg.jpg
    framkallakg.jpg
    23 KB · Visningar: 199
Jim: Jag väntar nyfiket på svar på mitt förra inlägg där jag anser att du har en del att reda ut.

Vidare så förstår jag inte hur man kan dra likhetstecken mellan frågorna "Efterbehandling, en form av misslyckande?" och "Är efterbehandling fotografering?". Man frågar efter två helt skilda saker och får rimligtvis också två helt olika svar. Att påstå att de frågorna matchar är att tänja väldigt långt på sanningen.
 
swordsman skrev:
Jim: Jag väntar nyfiket på svar på mitt förra inlägg där jag anser att du har en del att reda ut.

Vidare så förstår jag inte hur man kan dra likhetstecken mellan frågorna "Efterbehandling, en form av misslyckande?" och "Är efterbehandling fotografering?". Man frågar efter två helt skilda saker och får rimligtvis också två helt olika svar. Att påstå att de frågorna matchar är att tänja väldigt långt på sanningen.
Ah, vissa inlägg struntar jag i och det kan ibland bli för mycket att svara på och jag kan inte svara på allt. Jag har svarat på folk som haft någorlunda intresanta frågor och åsikter och försökt undvika dem som bara skulle leda till att jag återupprepar redan tidigare svar.

Se Roger Singleton inlägg. Där har du ett intresant svar. Men hur bra fotograf han är får vi aldrig veta.
 
Nekomy skrev:
Ah, vissa inlägg struntar jag i och det kan ibland bli för mycket att svara på och jag kan inte svara på allt. Jag har svarat på folk som haft någorlunda intresanta frågor och åsikter och försökt undvika dem som bara skulle leda till att jag återupprepar redan tidigare svar.

Se Roger Singleton inlägg. Där har du ett intresant svar. Men hur bra fotograf han är får vi aldrig veta.

Det är alltså inte intressant huruvida du kan underbygga dina påståenden? (exempel)

Det är inte intressant att misstag och misslyckande är två skilda saker och vad de är, trots att du använder orden i din argumentation?

Det är inte intressant vad en perfekt bild är?

Slutligen är det inte heller intressant att du rätt vad det är byter ut den huvudfråga som du skäller på så många för att de inte besvarar till en helt annan?


Du verkar helt själv ha konstaterat att det inte är mycket intressant alls i din egen tråd. Varför startade du den?
 
swordsman skrev:
Det är alltså inte intressant huruvida du kan underbygga dina påståenden? (exempel)

Det är inte intressant att misstag och misslyckande är två skilda saker och vad de är, trots att du använder orden i din argumentation?

Det är inte intressant vad en perfekt bild är?

Slutligen är det inte heller intressant att du rätt vad det är byter ut den huvudfråga som du skäller på så många för att de inte besvarar till en helt annan?


Du verkar helt själv ha konstaterat att det inte är mycket intressant alls i din egen tråd. Varför startade du den?
Det är som sagt lättare att bevisa Guds existens än tvärt om och i detta fallet kan jag inte bevisa nått förutom att förklara varför jag tycker som jag tycker.

-Över och ut. -Råger det.
 
müsli skrev:
ååå, e d d d handlar om?
hur bra fotograf man är, alltså?

Do you want the truth?
Do you really want the truth?
You can't handle the truth!

ehem, jo, jag e veldigt dugtig fotagraferare
Nä, det handlar om att vi inte vet det och därför inte kan avgöra det.

Do you want the tooth?
Do you really want the tooth?
You can't handle the tooth!

Visit your dentist today!
 
Dina gudsliknelser känns oerhört ointressanta och du verkar ha målat in dig i ett hörn i diskussionen och därmed vara ointresserad av att föra den vidare. Därmed: Tack för mig.
 
swordsman skrev:
Dina gudsliknelser känns oerhört ointressanta och du verkar ha målat in dig i ett hörn i diskussionen och därmed vara ointresserad av att föra den vidare. Därmed: Tack för mig.
Okay. Jag tänkte trappa ner diskutionen och låta den dö ut, men att påstå att jag målat in mig i ett hörn var värre än Glocalnet.

Jag har min åsikt och den har inte förändrats sedan "2004-12-27 Kl 10:21", jag har förklarat varför jag har dessa åsikter och jag står fast vid dem. Jag har ingen anledning att måla och kan därför inte heller måla in mig i ditt hörn. Med andra ord sitter jag säker så länge folk fjantar omkring och försöker påstå att dom efterbehandlar bara för att... och inte för att korrigera nått och om de korrigerar nått är det allt annat än misstag de korrigerar.

Då kommer vi till det som du av någon anledning tolkade som en gudsliknelse (gud hjälpe). Den lades in där för att jag hade fräckheten till det och för att visa att min åsikt är nästan lika orubblig som Gud the dude och lika svår att motbevisa.

För i frågan om gud existens så kan man inte bevisa en icke existens och där med inte heller "bevisa" att gud (the dude) inte finns. Det ända man kan göra är att tro att gud inte finns och tror man har man inte grundat sig på vetenskapliga bevis eller argument.

Jag tror och ni tror att jag har fel, ingen av oss kan bevisa nått förutom att vi tror på det vi tro på. Det som gör min roll starkare är att jag kan argumentera för det jag tror på och tala om varför jag gör det. Du å andra sidan kan bara påpeka att du inte tror på mig.

Jag är mäktigare än gud och du drar i ditt ben. Låt för guds (the dude) skull diskutionen dö i frid. Flippa ut som alla andra nu har gjort. Ta det med en klackspark och gå vidare, Ge mig i tia och då får rätt....

Ocj svaret är ja. Hela detta inlägg är oseriöst och du vann diskutionen.
 
En del väntar svar på tidigare frågeställningar, så även jag:

"Men vari ligger själva misslyckandet med att t.e.x redigera hög- resp. lågdagrar i en bild där huvudmotivet är korrekt exponerat?"

/Johan
 
Men snälla...

...lägg ner, killen e ju mäktigare än "the dude"?????!!!!

Jo föresten, såg att du ,Jim, hade en sån där komnpakt digitalare. Just en sån som är himla tillrättalagd och efterbehandlar all information som bara den. Himla mycket puristiskt foto med andra ord:)
 
hansen2 skrev:
En del väntar svar på tidigare frågeställningar, så även jag:

"Men vari ligger själva misslyckandet med att t.e.x redigera hög- resp. lågdagrar i en bild där huvudmotivet är korrekt exponerat?"

/Johan
Jag måste börja med en motfråga då du inte kan formulera anledningar till varför du gör saker, för om du inte formulerar ditt syfte så kan jag inte ge dig ett svar.

Varför vill du ändra i det redigera hög- respektive lågdagrar i en bild där huvudmotivet är korrekt exponerat?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.